Kurakuntopyörät

Aloittaja Vuorela, 03.10.14 - klo:17:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko K.

05.10.14 - klo:21:02 #15 Viimeisin muokkaus: 05.10.14 - klo:21:04 käyttäjältä Mikko K.
Pistän tähän vielä ajatusmallia siitä, mitä tunnin ajaminen (kesällä) suunnilleen maksaa. Talvella piikit nostaa hintaa jonkin verran ja jäältä on aika vähän kokemusta. Luvut suuntaa antavia 4t nelarille.. Noin puolet enskapolkuja ja puolet mx-rataa ympäri harrastelijan tahtia. Kovin huonoon kuntoon en jaksa renkaita ajella.
Ja mulla tuo huoltoon ja ajoon käytetyn ajan suhden on aika lailla 1:1.

EDIT: Ja luvut on sitten aika henkilökohtaisia, ei tosiaan mitään kiveen hakattuja. Nuo on ajettuja tunteja tuntimittarista ja aika harva ajelee tuolla mxradalla ajatuksen kanssa kovin montaa tuntia kerrallaan vaikka siellä koko päivän käyttääkin.

santerik

Olisin ehkä mieluummin halunnut vastaukseksi "kallista ja muutenkin hanurista".

Puolustan lompakkoani toteamalla, että nyt puheet kuulostaa niin paljon ilmaiselta lounaalta että kannattaa pysyä loitolla!

parjan_fin

Ei ole ilmaista lounasta, mutta halvempaa kuramopoilu on kuin RR.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

MikkoS

Lopettakaa! =)
Kävin lauanaina lpr koskimiehessä ostamassa jarrunestettä. Hyllyssä olis ollut uudet kotarin 350sx ja yamahan yz125. Onneks ei näkynyt myyjää, ei tarvinnu alkaa osamaksupapereita kaivelemaan (sen enempää kun ostaa sitä nestettä).
Tänään tein talliin siivousta ja silmiin osu oma varustelaukku mx-kamoineen ja rengaskasassa jääratarenkaat. Ei helpottanu yhtään.
Koitan nyt muistella vastineeksi, miten kivalta tuntui surauttaa entisesta yyzetasta vaihteisto ja löytää lohkosta reikä...

Jaria

Antakaas jotain hyvää vinkkiä ensimmäistä kurapyörää etsivälle/miettivälle. Tavis kuntoilu/harrastekäyttöön talvikaudelle tulis ja mahdollisimman edullisesti kun pääsis, niin olis jees. Hintahaarukka rekisteröimättömälle vois olla ensialkuun max 2000e

-Eli pyörän merkkisuositus
-2t vai 4t
-kuutiotilavuus - millä pärjää
-Käyttötunnit - millaista kannattaa vielä kattoa ja mikä on liikaa (varmasti huollosta riippunee)

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 06.10.14 - klo:09:38
Antakaas jotain hyvää vinkkiä ensimmäistä kurapyörää etsivälle/miettivälle. Tavis kuntoilu/harrastekäyttöön talvikaudelle tulis ja mahdollisimman edullisesti kun pääsis, niin olis jees. Hintahaarukka rekisteröimättömälle vois olla ensialkuun max 2000e

-Eli pyörän merkkisuositus
-2t vai 4t
-kuutiotilavuus - millä pärjää
-Käyttötunnit - millaista kannattaa vielä kattoa ja mikä on liikaa (varmasti huollosta riippunee)


Kertokaas siihen päälle myös niistä vakuutuksien hinnoista.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 06.10.14 - klo:11:13
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 06.10.14 - klo:09:38
Antakaas jotain hyvää vinkkiä ensimmäistä kurapyörää etsivälle/miettivälle. Tavis kuntoilu/harrastekäyttöön talvikaudelle tulis ja mahdollisimman edullisesti kun pääsis, niin olis jees. Hintahaarukka rekisteröimättömälle vois olla ensialkuun max 2000e

-Eli pyörän merkkisuositus
-2t vai 4t
-kuutiotilavuus - millä pärjää
-Käyttötunnit - millaista kannattaa vielä kattoa ja mikä on liikaa (varmasti huollosta riippunee)


Kertokaas siihen päälle myös niistä vakuutuksien hinnoista.

Eiköhän ne oo nykyään käytännössä identtiset RR-mopojen kans?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.10.14 - klo:11:15
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 06.10.14 - klo:11:13
Eiköhän ne oo nykyään käytännössä identtiset RR-mopojen kans?

Ehkä näin. En oo vielä kysellyt hintoja. Mutta kai niissäkin on eroja? En tiedä vaikuttaako kuutiotilavuus tai moottorityyppi jotenkin? Vuosimalli? Valmistaja?

Eli jos joku on hieman enemmän harrastellut, niin olisi kiva kuulla faktoja tai edes mutu-ajatuksia.

Damsku

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 06.10.14 - klo:11:17
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.10.14 - klo:11:15
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 06.10.14 - klo:11:13
Eiköhän ne oo nykyään käytännössä identtiset RR-mopojen kans?

Ehkä näin. En oo vielä kysellyt hintoja. Mutta kai niissäkin on eroja? En tiedä vaikuttaako kuutiotilavuus tai moottorityyppi jotenkin? Vuosimalli? Valmistaja?

Eli jos joku on hieman enemmän harrastellut, niin olisi kiva kuulla faktoja tai edes mutu-ajatuksia.


Fennialla (ainakin muutama kuukausi sitten) mikä tahansa kilvetön kakspyöränen sen 523e/v.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 06.10.14 - klo:09:38
Antakaas jotain hyvää vinkkiä ensimmäistä kurapyörää etsivälle/miettivälle. Tavis kuntoilu/harrastekäyttöön talvikaudelle tulis ja mahdollisimman edullisesti kun pääsis, niin olis jees. Hintahaarukka rekisteröimättömälle vois olla ensialkuun max 2000e

-Eli pyörän merkkisuositus
-2t vai 4t
-kuutiotilavuus - millä pärjää
-Käyttötunnit - millaista kannattaa vielä kattoa ja mikä on liikaa (varmasti huollosta riippunee)


Merkeillä oikeastaan niin väliä, kunhan liike joka myy siihen osia, on likellä. Tuolla budjetilla voisin äkkinäiseltään niiden kulutusosien hankinnan olevan melko pian edessä. KTM, Husaberg, Honda ja Yamaha, jos jotain pitää heittää.

Pikkunelari on aloittelijalle mielestäni varsin passeli. Siinä vaan äkkiä huoltamattomasta pelistä koituu isompaa remonttia heti alkuun. Siksipä tuossa hintaluokassa 2T ja 200 tai 250. 125:nen alkaa olemaan aika konstikas ja ottaa hetken aikaa opetella sen metkuja. Itsellä mennyt kolmisen vuotta ja nyt alkaa jotensakin kulkea. Tuolta youtube -kanavalta löytyy joitakin videoita: https://www.youtube.com/channel/UCmWeZ9Jgl54fbuU8-G67n3w

Käyttötunteja ei kai voi liikaa olla, niin kauan kun se peli on vaan huollettu. 2T peleissä kannattaa kysellä minkä "ylikoon" mäntä on menossa. Jos on jo kolmatta ylikokoa, niin silloin ei enään ihan kauheasti ole sylinterillä elinikää jäljellä.

Ja jos enskaa etsimässä, niin valkokilpeä, sellaiseen saa vielä vakuutuksia melko maltillisesti.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

MarkoL

Sitten kun vielä kerrotte konstin jolla sais mamman pään kääntymään?
Vielä on sitä mieltä ettei kolmatta pyörää talouteen tarvita.
(Juu, mammalla on omansa...)
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Cat

Saisko tähän myös vähän eroja enskan ja krossin välillä. Esim ktm SX ja EXC. Alusta, moottori, mitä muuta ja kuinka radikaaleja nuo erot on?

Jos kuvittelee että ajaa molempia, niin kumpiko sillon?

jiknnn

enska on pehmeämmällä alustalla, koska ei tarvi hyppiä 40m hyppyjä. Moottorit on enskoissa yleensä vähemmällä teholla ja venyvyyteen on satsattu enemmän. ja enskan tietty saa vaikka valkokilpisenä, eli voi ajella rauhassa teitä pitkin. punakilpinen enska on kilpaenska, johon saa kisojen ajaksi punaiset (siirto)kilvet siirtymiä varten.

itellä on 525exc valkokilpisenä, jossa on krossin takaiskari ja keula on shimmattu lähemmäs krossia. Muuten kolisee pohjaan hypyissä. Ja tämä on oikea kuntopyörä krossiradalla. Jos meinais vauhtia pitää, niin pitäis saada kiloja ja vääntöä paljon pois.

Harrastekrossiin lienee paras peli kotarin 350sx, koska siinä on 250 vääntö, mutta 450:n tehot(olikohan -13 lähtien). eli se ei revi mehuja heti ulos, mutta kulkua löytyy tarvittaessa. Cairoli on 350:llä muutaman MM-kullan voittanut 450 luokassa, kertonee jotain ajettavuudesta.
2-t puolella 250 ainakin itselle maistuu paremmin, koska ei tarvi vaihteita räplätä koko aikaa niinkuin 125:lla joutuu tekemään.

2-t:llä koneremppa on lähinnä männänvaihto ja laakerointi, 4-t joutuu vaihtaan lisäksi jakoketjun ja venttiilit/ohjarit.
4-t on paljon helpompi ajaa.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Cat - 06.10.14 - klo:19:53
Saisko tähän myös vähän eroja enskan ja krossin välillä. Esim ktm SX ja EXC. Alusta, moottori, mitä muuta ja kuinka radikaaleja nuo erot on?

Jos kuvittelee että ajaa molempia, niin kumpiko sillon?

Myös vaihdelaatikossa eroja. Vaihteita voi olla jopa eri määrä ja välitykset ainakin askissa eroavat hurjasti (näin ainakin jossain 2000 luvun alkupuolen kotareissa)

jiknnn

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 06.10.14 - klo:20:24
Lainaus käyttäjältä: Cat - 06.10.14 - klo:19:53
Saisko tähän myös vähän eroja enskan ja krossin välillä. Esim ktm SX ja EXC. Alusta, moottori, mitä muuta ja kuinka radikaaleja nuo erot on?

Jos kuvittelee että ajaa molempia, niin kumpiko sillon?

Myös vaihdelaatikossa eroja. Vaihteita voi olla jopa eri määrä ja välitykset ainakin askissa eroavat hurjasti (näin ainakin jossain 2000 luvun alkupuolen kotareissa)


mjoo SX: tiheä 4-vaihteinen  XC: tiheä 6-vaihteinen ja EXC: harva 6-vaihteinen. tuo XC oli joku "desert racing" malli. kaikkien mallien(SX,XC,EXC,450,525) vaihteiston akselit/lohkot oli samat ja noita rattaita saattoi sekoitella keskenään. Omassa 525SX:ssä on tiheä 6-vaihteinen, kun sillä on tullut ajeltua jäällä ja asvaltilla.
EXC:n 6-vaihde on loikkari siirtymiä varten.
Ilmeisesti muillakin valmistajilla krossissa on tiheämpi boksi kuin enskoissa.

Powered by EzPortal