Kurakuntopyörät

Aloittaja Vuorela, 03.10.14 - klo:17:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 08.10.14 - klo:15:21
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 05.10.14 - klo:19:17
Jokusen vuoden nyt kuramopolla ajanut, niin jotain tullut kerättyä noita ajan saatossa ylös. Ja nyt sitten endurosta kyse, ei motocrossista.


- Suojavarusteet on kalliita ja niissä ei kannata säästellä; polvituet n. 600.-, kypärä n. 400.-, niskatuki n. 300.-, kengät n. 400.- jne.



Mitä noissa polvituissa pitää huomioida. Yliojennussuojaus...muuta? Pitääkö olla metallikiskot?

No itse katsonut yliojennuksen säätömahdollisuuksia, kiertoliikkeen "estoa" sekä ehdottomasti metallinivelillä. Ei noita toki taideta muilla tehdäkään.

Alkuun käytin EVS:n RS7 polvitukia, ihan ok perus tuet ilman mitään erikoisia säätöjä ja kesti yllättävän pitkään sekä suojasivat ainakin kolmelta melkoisen varmalta polvileikkaukselta. Nyt kun aika niistä jätti niin tutkailin elokuussa uusia ja silloin vaihtoehtoina oli Asteriskin Ultra Cell sekä LEATT:n C-Frame polvituet. Päädyin LEATTiin. LEATTissa on säätöjä varsin monipuolisesti, sekä ykspuoleinen nivelöinti houkutti tuon polvituen kapeuden takia. Nyt pyörästä saa jalan sisäsyrjällä paremmin tukea ja tuntumaa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

T1mppa

Kävin testaamassa tuttujen pyöriä.
300cc 2-t
125cc 2-t
250cc 4-t

Ikinä ei ole ollut niin hiki ja kunto loppu kaksipyöräisillä ajellessa.
Melkein se joutuu olemaan tuommonen kevyt kevari, jolla aloittelen.

Oliko jotain normi katumallia, joka on kuitenkin alustaltaan toimiva? Moottoriin kun saa kuitenkin tehtyä melko hyvin virityksiä.
Huomasin, että olen ihan kuutamolla koko lajista, joten viimeisen päälle oleva high-tech-varustus menee mulla ihan hukkaan. Vaihdetaan sitten parempaan, jos rupeaa jossain vaiheessa luonnistumaan.




parjan_fin

13.10.14 - klo:12:27 #47 Viimeisin muokkaus: 13.10.14 - klo:12:36 käyttäjältä parjan_fin
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.10.14 - klo:09:51
Kävin testaamassa tuttujen pyöriä.
300cc 2-t
125cc 2-t
250cc 4-t

Ikinä ei ole ollut niin hiki ja kunto loppu kaksipyöräisillä ajellessa.
Melkein se joutuu olemaan tuommonen kevyt kevari, jolla aloittelen.

Oliko jotain normi katumallia, joka on kuitenkin alustaltaan toimiva? Moottoriin kun saa kuitenkin tehtyä melko hyvin virityksiä.
Huomasin, että olen ihan kuutamolla koko lajista, joten viimeisen päälle oleva high-tech-varustus menee mulla ihan hukkaan. Vaihdetaan sitten parempaan, jos rupeaa jossain vaiheessa luonnistumaan.


Mitä itse eri peleillä ajellut, niin piikki ottanut kaikkein eniten aikaa opetella ajamaan. Harrastelijalle suosittelisin kyllä joko 200 2T tai 250 4T. Jos on joku perus enduro, niin kaikkihan noi on vakiona jo siellä päin, mikäli satut olemaan n. 75kg jantteri.

Varusteiden kohdalla olisin ihan eri näkökulmalla liikkeellä. Harrastusta aloiteltaessa niitä lippoja tulee väkisinkin ja vauhdin kasvaessa osumat kovenee. Kunnon varusteilla siis liikenteeseen. Meinaan sairasvuoteella voi vi***taa paskat suojavarusteet. Itsellä sen verran paljon kolhuja tullut, että uskallan sanoa tietäväni mistä puhun. Ja hyvillä suojavarusteilla ajamisessa on iloa. Paskat suojat kun saattaa vaan hankaloittaa ajoa ja siten tulee jätettyä pois kokonaan tai ajamisesta ei pääse nauttimaan kun joku koko ajan hiertää tai painaa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

T1mppa

Kiitos mielipiteestä. Vielä täytyy hieman koeajaa eri pelejä, ennen kuin se oma ykkösvaihtoehto löytyy. Niin älyttömästi eroaa enska mistään asfalttiajelusta.
125 2t:ssa tykkäsin siitä, kun se oli huomattavasti kevyempi käännellä ja jarrutella. Suuremmin en silläkään osannut ajaa. Yhdellä vaihteella vaan menin. Voimantuotto oli hyvin hallittavissa ja tuli silloin kuin halusi/tarvitsi.

Onko tuo 200 2t pienennetty 250 vai suurennettu 125? Vai onko se oikeasti oma kokoluokka?

Suojia hommasin jo Eurobikerin poistopäiviltä. Olen samaa mieltä, että ne ovat prioriteettilistan yläosassa. Niskatuki ja paremmat polvisuojat ovat vielä etsinnässä. Muuten kamat tuntuvat laadukkailta. Tuli myös kokeiltua, kun noin 20-30 kertaa olin turvallani radalla tai sen vieressä (rata oli haastava jopa 12-vuotta enskaa harrastaneelle :) )


parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.10.14 - klo:13:08
Kiitos mielipiteestä. Vielä täytyy hieman koeajaa eri pelejä, ennen kuin se oma ykkösvaihtoehto löytyy. Niin älyttömästi eroaa enska mistään asfalttiajelusta.
125 2t:ssa tykkäsin siitä, kun se oli huomattavasti kevyempi käännellä ja jarrutella. Suuremmin en silläkään osannut ajaa. Yhdellä vaihteella vaan menin. Voimantuotto oli hyvin hallittavissa ja tuli silloin kuin halusi/tarvitsi.

Onko tuo 200 2t pienennetty 250 vai suurennettu 125? Vai onko se oikeasti oma kokoluokka?

Milläköhän tehoalueella sä olet piikillä ajanut, jos se on ollut jotensakin hallittavissa ja tullut ulos kun pyydetty... 250 nelarista tuon uskoisin, mutta piikistä hiukan hankala uskoa :) Meinaan sitten kun se alkaa hönkimään sen mitä siro pieni mäntä hönkii, niin siitä on hyvin usein tuo tasainen tehontuotto sekä hallittavuus jokseenkin kauempana sanavarastossa :D

Ainakin KTM:ssä se oli aikoinaan isonnettu 125:nen, taitaa olla edelleenkin. Ainakin rungon pitäisi olla sama.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 13.10.14 - klo:13:24
Milläköhän tehoalueella sä olet piikillä ajanut, jos se on ollut jotensakin hallittavissa ja tullut ulos kun pyydetty... 250 nelarista tuon uskoisin, mutta piikistä hiukan hankala uskoa :) Meinaan sitten kun se alkaa hönkimään sen mitä siro pieni mäntä hönkii, niin siitä on hyvin usein tuo tasainen tehontuotto sekä hallittavuus jokseenkin kauempana sanavarastossa :D

Ainakin KTM:ssä se oli aikoinaan isonnettu 125:nen, taitaa olla edelleenkin. Ainakin rungon pitäisi olla sama.

Kyllä mä sillä sieltä alakierroksilta ylös ajoin. Tiesin millanen koneen luonne on ja sen puitteissa se toimi ihan niin kuin olin kuvitellutkin. Eli kyllä siinä järkeä ja logiikkaa on. Mitään hajua mulla ei ollut siitä, miten sen tehon saa siirrettyä maahan(tuurilla mentiin). Kahvaa kääntäessä pyörä liiteli hyvin nopeasti pintaliitoa ja kierrokset katossa. Sitten pitikin höllätä, jotta ei lähde lapasesta.  Tuntumaa yritin enimmäkseen etsiä ja miettiä, miten se toimisi siellä haastavassa maastossa. Tein tuon 125 testin siis hiekkakuopalla(pieni) joka oli enskareitin vieressä. Maastoon en sillä halunut mennä, kun en kunnolla tuntenut omistajaa.
Mutta ennenkaikkea se 125 oli niin paljon kevyempi ajaa kuin 300 2t. Painoeroa papereiden mukaan kuulemma 9 kg, lisäksi moottorin hyrrävoimat ym taitaa tehdä oman osuutensa.

Onko mun kuvitelma ihan oikeassa, että 125 2t:ssa on noin 40 hp. Suht sama löytyy siitä 200 2t:sta, mutta aavistuksen lineaarisempi voimantuotto koko kierrosalueella? Onko 200 2t ja 250 2t suurta eroa? Jos puhutaan ktm:stä sekä suht saman ikäisestä pyörästä.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.10.14 - klo:13:40
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 13.10.14 - klo:13:24
Milläköhän tehoalueella sä olet piikillä ajanut, jos se on ollut jotensakin hallittavissa ja tullut ulos kun pyydetty... 250 nelarista tuon uskoisin, mutta piikistä hiukan hankala uskoa :) Meinaan sitten kun se alkaa hönkimään sen mitä siro pieni mäntä hönkii, niin siitä on hyvin usein tuo tasainen tehontuotto sekä hallittavuus jokseenkin kauempana sanavarastossa :D

Ainakin KTM:ssä se oli aikoinaan isonnettu 125:nen, taitaa olla edelleenkin. Ainakin rungon pitäisi olla sama.

Kyllä mä sillä sieltä alakierroksilta ylös ajoin. Tiesin millanen koneen luonne on ja sen puitteissa se toimi ihan niin kuin olin kuvitellutkin. Eli kyllä siinä järkeä ja logiikkaa on. Mitään hajua mulla ei ollut siitä, miten sen tehon saa siirrettyä maahan(tuurilla mentiin). Kahvaa kääntäessä pyörä liiteli hyvin nopeasti pintaliitoa ja kierrokset katossa. Sitten pitikin höllätä, jotta ei lähde lapasesta.  Tuntumaa yritin enimmäkseen etsiä ja miettiä, miten se toimisi siellä haastavassa maastossa. Tein tuon 125 testin siis hiekkakuopalla(pieni) joka oli enskareitin vieressä. Maastoon en sillä halunut mennä, kun en kunnolla tuntenut omistajaa.
Mutta ennenkaikkea se 125 oli niin paljon kevyempi ajaa kuin 300 2t. Painoeroa papereiden mukaan kuulemma 9 kg, lisäksi moottorin hyrrävoimat ym taitaa tehdä oman osuutensa.

Onko mun kuvitelma ihan oikeassa, että 125 2t:ssa on noin 40 hp. Suht sama löytyy siitä 200 2t:sta, mutta aavistuksen lineaarisempi voimantuotto koko kierrosalueella? Onko 200 2t ja 250 2t suurta eroa? Jos puhutaan ktm:stä sekä suht saman ikäisestä pyörästä.

Ok, no hiekkakuopalla ei vältämättä pääse ihan omiinsa sillä, kun noilla tehoilla se hiekka itsessään "puuduttaa" sitä tehontuottoa jo aika hyvin ja antaa ehkäpä siksi hiukan vääränlaisen kuvan siitä. Ts. leikkaa sitä terävyyttä aika hyvin laimeammaksi. Sänkipelto tai sitten ihan enskapolku olisi omiaan saamaan paras käsitys.

Vakiona muistaakseni jotain karvan päälle 30hp ja olikohan 27Nm lupaavat tuollaisesta piikistä. Kutiteltuna sillä pääsee varmasti noihin 40hp -lukuihin. 200:sen etu on nimenomaan se laajempi ala ja keskialueen vääntö, mikä tekee pyörästä ajettavamman. 250 2T:ssa sitten sen lisäksi on sitä yläalueen kiukkua lisää sekä sitä 2T -pelin terävyyttä. Voihan sitäkin toki laimentaa, mutta eihän kai kukaan pyörää osta siksi, että sitä pitää alkaa laimentamaan omaan käyttöön sopivaksi?

Noiden ajatusten pohjalta 200 2T on kyllä ihan passeli aloittelijalle, vielä kuitenkin alle 100 kg ilman bensoja.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 03.10.14 - klo:18:23
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 03.10.14 - klo:18:14
Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 03.10.14 - klo:17:52
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 03.10.14 - klo:17:50
Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 03.10.14 - klo:16:57
Mites muitten kuntoilut on lähteny RR kauden jälkeen liikkeelle?




Paljon mukavammin kuin yleensä, kun ei edes huomaa kuntoilevansa:


Meinaa vaan olla vähän ongelmia käsien jumittamisen kanssa, joten kovin pitkiä pätkiä ei pääse kuntoilemaan.

Kannattaa koittaa keskittyä siihen jännittämiseen. Sama homma oli mulla kelkkailussa. Ei se johu ku pelkästä jännittämisestä.

Voipi olla. Toi on erilaista kuin mitä on RR hommissa tullut vastaan, kun ei tule puristamisesta tai ei ainakaan samat lihakset jumita. Enemmänkin tuolla ojentajien seudulla, jos alkaa yrittää "tehokasta" jarruttamista. Mutta rennommin pitäis tosiaan pystyä ajamaan.
Nyt tulee tosi aloittelijan omakohtasta mutuilua. Sillon kun tota hommaa rävelsin, niin tuntui auttavan kun yritti tietoisesti pitää kyynärpäitä ylhäällä. Eli juuri päinvastoin kun ratailussa missä niitä koittaa rataakohti tarjota.

Tätä tuli viimeksi tänään kokeiltua ja auttaa tosiaan ojentajien jummitamiseen. Ajaminen sujui muutenkin nyt jo paremmin, kun muistuttaa itselle että kädet ylös ja istu edessä. No, jottei homma olisi liian helppoa, niin rupesin sitten puristamaan tangosta kun tuli vauhtia lisää ja yritin jarrutella entistä kovempaa. Taas on kädet jumissa ja nyt onkin rr touhuista tuttua puristamista. :)

wbaum

Jaa pitäisköhän se alkaa pian korjailemaan ajokuntoon omaa kurapeliä, piikit tosin alla. Mä oon vähän 90's ja vedän 600cc nelitahdilla, 30hepan päälle, mutta vääntöä on ku zetorissa...

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 13.10.14 - klo:18:13
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 03.10.14 - klo:18:23
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 03.10.14 - klo:18:14
Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 03.10.14 - klo:17:52
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 03.10.14 - klo:17:50
Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 03.10.14 - klo:16:57
Mites muitten kuntoilut on lähteny RR kauden jälkeen liikkeelle?




Paljon mukavammin kuin yleensä, kun ei edes huomaa kuntoilevansa:


Meinaa vaan olla vähän ongelmia käsien jumittamisen kanssa, joten kovin pitkiä pätkiä ei pääse kuntoilemaan.

Kannattaa koittaa keskittyä siihen jännittämiseen. Sama homma oli mulla kelkkailussa. Ei se johu ku pelkästä jännittämisestä.

Voipi olla. Toi on erilaista kuin mitä on RR hommissa tullut vastaan, kun ei tule puristamisesta tai ei ainakaan samat lihakset jumita. Enemmänkin tuolla ojentajien seudulla, jos alkaa yrittää "tehokasta" jarruttamista. Mutta rennommin pitäis tosiaan pystyä ajamaan.
Nyt tulee tosi aloittelijan omakohtasta mutuilua. Sillon kun tota hommaa rävelsin, niin tuntui auttavan kun yritti tietoisesti pitää kyynärpäitä ylhäällä. Eli juuri päinvastoin kun ratailussa missä niitä koittaa rataakohti tarjota.

Tätä tuli viimeksi tänään kokeiltua ja auttaa tosiaan ojentajien jummitamiseen. Ajaminen sujui muutenkin nyt jo paremmin, kun muistuttaa itselle että kädet ylös ja istu edessä. No, jottei homma olisi liian helppoa, niin rupesin sitten puristamaan tangosta kun tuli vauhtia lisää ja yritin jarrutella entistä kovempaa. Taas on kädet jumissa ja nyt onkin rr touhuista tuttua puristamista. :)

Täällä ollaan siinä kohtaa kehityskäyrää, että ajaminen on ajoittain rentoa. Tarkoittaa lähinnä sitä, että koitan olla puristamatta ja heti kun tulee ohjelmaa, lähden kuin perunasäkki mopon päältä Suomen luontoa ihmettelemään :D

Oikeasta ajotekniikasta en tarkemmin tiedä, mutta pääosan ajasta koitan pitää ainakin toisen jalan pyörän kyljessä kiinni. Ei tule heiluttua sivuttais suunnassa niin paljoa ja kädet puutuu vähemmän.

parjan_fin

Olisko porukalla kiinnostusta lähteä kyntämään kuramopoilla kimpassa jonnekin?

En mä varmaan mitään osaa opettaa tai neuvoa, mutta jos kiinnostusta olisi, niin jotain sellaistakin voisi kai miettiä?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Jaria

Olisiko jollain uusimaa - kanta-häme - pirkanmaa - akselilla kurapyörää, jota voisi jotain kompensaatiota vastaan testata? en ole kurapyörää koskaan ajanut, mutta kiinnostus on kova. Ei vaan viitsisi ostaa pyörää ihan summamutikassa, jos vaikka ei ookkaan oma laji.

parjan_fin

---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 14.10.14 - klo:11:17
Tuossa olis tarjolla kokeilua: http://www.yamaha-center.fi/Vantaa/Kampanjat/Yamaha-Center-Vantaa-jarjestaa-Yamaha-motocrosspyorien-2015-uutuusmallien-koeajot-Lavangossa-18102014/

Tämäpä oli hyvä. Olen muuttoapuna ko. päivänä Vantaalla. Josko sitä sanois, että klo 13 loppuu mun muuttoavunanto. Tarvittaessa klo 16 jälkeen takasin, jos vaan suihkussa pääsee käymään :)
Toivottavasti Yamahalla ollaan ymmärtäväisiä, tämmöstä ensikertalaista krossiradalla olevaa henkilöä kohtaan.

slowrider

18.10.14 - klo:11:09 #59 Viimeisin muokkaus: 18.10.14 - klo:11:21 käyttäjältä slowrider
Vähän alkanut kiinnostamaan joku ihan halpa crossi/enska ihan vain ajokunnon ylläpitoon. Miten noissa menee vakuutusten kanssa? Onko crossit yhtä nihkeitä vakuuttaa kun ratamopot? Juuri soittelin läpi vakuutusyhtiöt ja oli todella kalliita kilvettömän vakuuttaminen. Ei viittis johonki tonnin romuun ottaa kahden tonnin vakuutusta.

Entä toimisiko mikään 125cc Kilvellinen edes hiekkatiepärtsäilyyn yms kevyempään ajoon?

Powered by EzPortal