Kurakuntopyörät

Aloittaja Vuorela, 03.10.14 - klo:17:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Grass - 25.04.15 - klo:19:08
MOTORSPORT-katsaus. Betan 20h tuntia sitten rempatun koneen öljykierto petti. Ruumiinavaus ensiviikolla.
Tuollaisessa tilanteessa suosittelisin slogania "v***u mitä motorsporttia!"
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

25.04.15 - klo:23:49 #136 Viimeisin muokkaus: 24.07.15 - klo:16:23 käyttäjältä T1mppa
Jos joku miettii, että mimmosta puuhaa se enduro oikein on? Tässä yksi malli. Komatta kertaa olin kesärenkailla metsässä ja ekaa kertaa kyseisessä paikassa (piikkirenkailla pari kertaa). 250cc 4t ktm, -08.
Nopeesti tulee jonkin moinen tatsi menoon. Kunto vaan meinaa loppua. Mutta on se vaan hienoa kun saa jollain moottorivehkeellä vetää omaa kovaa ja keli on puolella :)

Katsotaan miten raskaalta rr tuntuu tänä kesänä ;)


jiknnn

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 25.04.15 - klo:23:49Jos joku miettii, että mimmosta puuhaa se enduro oikein on? Tässä yksi malli. Komatta kertaa olin kesärenkailla metsässä ja ekaa kertaa kyseisessä paikassa (piikkirenkailla pari kertaa). 250cc 4t ktm, -08.
Nopeesti tulee jonkin moinen tatsi menoon. Kunto vaan meinaa loppua. Mutta on se vaan hienoa kun saa jollain moottorivehkeellä vetää omaa kovaa ja keli on puolella :)

Aika kivisen näköstä välillä... Tossa kyllä tulee semmosta pyörän perushallintaa ja ajosilmää kehitettyä.

Ittellä oli lauantaina eka kerta krossiradalla talven jälkeen ja fiilis oli kuin ei olis ikinä moottoripyörällä ajanut. Tunti ajoaikaa ja takki oli tyhjä. Iltasella saunan jälkeen sitten välähti mieleen, että ruuvailin iskarista talveksi kaikki venttiilit auki ja joo olihan se vähän pehmosen olonen krossimontulla. Kummasti siinä ajaessa vaan ihmettelin, että ei kärsi oikein patteihin mennä vauhdilla, mutta kuvittelin että säädöt oli vielä monttuasennossa enkä edes tarkistanut. Tätä se vissiin se vanhuus sitten on ja pahemmaksi vielä menee...

santerik

24.07.15 - klo:16:17 #138 Viimeisin muokkaus: 24.07.15 - klo:22:11 käyttäjältä santerik
Nyt on tämäkin lysti koeponnistettu. Kaverin 450 4t paukutinta kävin koittaa läheisellä krossiradalla.

Ihan oli hauskaa puuhaa, mutta ei nyt mitään ihan hyytävää poltetta vielä ainakaan jäänyt. Pari kertaa stumppasin pyörän radalle ja yhdellä kertaa ei meinannut vehkeet suostua lähtemään tulille. Siinä umpikypärässä puuskutellessa tuli mieleen se video missä suomalainen hemmo koittaa missäliekisassa saada enskansa huutamalla käyntiin. Tosin sillä enskamiehellä tais olla sille päivää aika paljon tunteja alla verraten siihen mitä mul oli tänään.

Mut kyl se o tos ku vesi et kaikkee pitäis olla!!

Edit. Huutamalla käynnistämisellä viittasin siis ao videoon, saa mut aina hymyilemään..

http://youtu.be/jgXBjFSUZmE

Grass

Kävin lauantaina ulkoiluttamassa kurakuntopyörää. Tehokasta liikuntaa 1h 15min. Keskisyke 158 kolmella juomatauolla - huippujen ollessa 181. Käy kuntoilusta näin ikämiehelle. Ihmetellä pitää miten mäet, röykyt, kivet ja kannot näyttävät huomattavasti mittavammilta pyörän selästä katsottuna kuin videolla. Taitaa olla optinen harha...nimimerkki Murot Uikkarissa.

https://www.youtube.com/watch?v=QEQk3J_rSqE
Avaukset - kuminauhaa
Jarrut - märkä rätti

Aprilia RSV1000 '02
Beta 400 '11
Honda CBR600 '01 (myyty)
Honda Monkey (myyty)

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Grass - 14.09.15 - klo:18:17
Kävin lauantaina ulkoiluttamassa kurakuntopyörää.

Mukavan monipuolinen reitti. Kyllä siellä muutamat mäet näytti ihan aisallisen jyrkiltä :)

Grass

Monipuolisuus on aivan totta. On kalliota, hiekkaa, mukulakiveä, normimetsää. Bonuksena ihan kohtuulliset korkeuserot,  jotka aluksi (asvaltin jälkeen)  tuntuivat lähinnä trial haasteelta.
Avaukset - kuminauhaa
Jarrut - märkä rätti

Aprilia RSV1000 '02
Beta 400 '11
Honda CBR600 '01 (myyty)
Honda Monkey (myyty)

Cat

Rossi polttelis. Mutta millasta laittais alle?

2tahti polttelis, siinä vaan on sitä jotain. Ne äänet ja se tuoksu. Ja se tehopiikki. Mutta jos 2t niin 125 vai 250. Piikkistä varmaan saa huudattaa aika vitusti, mutta toisaalta olisko se sellanen laite millä oppis ajaan kun kone ei anna anteeksi? 250 2t taas varmaan vähän helpompi?

Mutta entäs 250 4t. Varmaan kaikista helpoin opetella ajamaan? Entäs tässä sitten japanilainen vai ktm?

Sitten toinen kysymys. Enska vai crossi?

En oo ikinä omistanu kuravehkeitä, niin en tiedä kumpaa sitä enemmä ajais, mutta voisin kuvitella että enska ois enempi mun juttu. Kumpi on pahempi: ktm exc krossiradalla vaiko ktm sx enskassa? Mitä eroa noilla pyörillä on? Jotenkin noiden hyppyjen kattelukin hirvittää, eikä enää viitti saikuttaakkaan kun kepulaiset on selkänahassa heti kiinni. Toisinsanoen, pelkään vähän että teloisin itteni noissa pompuissa.

2t ja 4t huolto erot on selvillä, joten ei sillä merkitystä.

Ajo tulisi olemaan harrastelua. Pelkään tosin että se lähtisi käsistä, mutta tavoite olisi vaan harrastella eikä ottaa niin vakavasti kun rr otin.


Oon kattellu tollasia 2012vm --->

2t tulis olemaan ktm kun tarjonta on japseis vähäistä, mutta 250 4t kallistuisin japanilaiseen mielummin.


ja eikö krossi ukoilla ole mitään foorumia?

Viper

Ite kääntyisin tuollaiseen 250 2t exc peliin, valkokilpiseen jos vain pelimerkit riittää, sillä harrastaja käy radalla ja spoorissa ja voi valita kummasta tykkää. Vakuutusmaksut kilvettömissä on tuollakin puolella nousseet pilviin joten uusissa vakuutuksissa kilvellinen eli valkokilpi tulee halvemmaksi vakuuttaa.
Minulla on ollut 125 sx useamman vuoden ja harrastaja kun olen niin nyt suosittelen 250 2t peliä, tuolla voi rauhassa keskittyä ajamiseen eikä tarvi kokoajan vaihtaa ja käyttää kytkintä että kone vetäisi. 4t vehkeet nykyään kyllä kestää harrastajalla, mutta jos jotain sattuu niin se on sitten hankalampaa ja kalliimpaa saada peli takaisin iskuun.

Nämä on makuasioita...

Sippe

En tuijottaisi yksistään vuosimallia vaan ajotunteja, sehän pitkälti määrää mitä siellä seuraavaksi menee vaihtoon.
Kevyesti ajettu yksilö vs kisakuskin kivien ja kantojen seassa möyryämä...  mulla on käsitys että alustaltaan nuo kotarit riittää harrasteluun vaikka olis vähän vanhempikin peli.
Mitä kevään aikana ehdin tuollaisella enskalla harrastaa niin harvassa oli valkokilpiset, jos ajaa osan vuotta kannattaa kyllä vertailla.

Ps olisi myynnissä fox comp 5 crossisappaat koko 44 sopii käytännössä 41-42 jalalle UUDET ainoastaan sovitettu jalkaan, pari kertaa käytössä ollut Thor quadrant 2 kypärä XL suojapaita thor impact 2xl

jiknnn

350 4t (sx-kotka) , vääntöä niinku 250:ssä ja huipputehoa niinku 450:ssa. eli tuolla jaksaa ajaa, mutta se myös kulkee.

http://www.matkaendurot.net/phpBB3/index.php
http://www.offroadpro.fi/forum

vakuutukset alkaa kyllä ohjata vain kilvellisiin vermeisin...

Mikko K.

Jos käytetyn laitat, niin rempattu on aina parempi, mut eipä varsinkaan tuntemattomien korjauksille kannata liikaa painoarvoa antaa. Kaiken saa ajamalla paskaksi... ite ostaisin ehkä tällä hetkellä 125cc 2t. Jos homma.lähtee käsistä, niin crossiin ja enskaan saa olla omat laitteet.. ite oon ns. harrastelija tason kuskina möyriny omalla 450cc crossiradalla, enduropolkua ja jäällä. Vauhti ei oo kovin ihmeellistä, mutta en nyt ainakaan kavereille ala häviämään.  RR:n ajamiseen verrattuna halpaa ku tupakointi, eli voin suositella!

Cat

Noniin. Myinpä RR pyöränkin pois, niin voi tosissaan alkaa katteleen. Jalka on vielä kuukauden kipsissä, joten se vähän rajottaa. Myös kilvellinen on käynyt mielessä, mutta sitten pitää olla 4 tahti ja iso. Ostaisin sitten toisille vanteille katukumit. 250 4t on turhan mopo kadulle, joten melkein voisi harkita 450. Mutta hinta kipuaa jo sellasiin summiin, että sillä makselee vakuutuksia aika pitkään.

Täytyypä kattella miten tilanne kehittyy. 




T1mppa

21.09.15 - klo:09:11 #148 Viimeisin muokkaus: 21.09.15 - klo:09:29 käyttäjältä T1mppa
Moottorin osalta enskassa on painavempi vauhtipyörä ja 6-vaihdetta (krossissa 5). Vanhemmissa krosseissa ei ollut sähköstarttia, mutta nykyään ne on jo lähes kaikissa (125 2t taitaa olla sekä enskasssa että krossissa illman starttia). Lisäksi enskoissa on yleensä kaksi sytkäkarttaa. Aika moni käyttää sitä miedompaa karttaa mettässä. Siellä kun jouhea tehontuotto on tärkeämpää kuin huipputeho.

Enskalla pystyy ajamaan krossia paremmin kuin krossilla enskaa (näin olen kuullut). Suurin tekijä on alusta. Krossialusta on sen verran kovempi, että mettän röykytyksessä ei meinaa tuntumaa saada. Krossissa on tosiaan niitä hyppyreitä ja niiden alastuloissa pyörä ei saa pohjata. Enskassa voi laittaa naksuja kiinni, kun lähtee krossia ajelemaan. Toimii harrastajalle ihan ok.
Alusta on kotarissa ollut jo pitkään hyvä. Mulla on -08 vuoden excf ja siinä on keulassa 1-kammio WP ja takana WP. Oisko siinä 11-12 tullut keulaan 4-kammio WP ja takana on parannettu versio omastani. Muista malleista ja merkeistä en tiedä mitään. Shimmaamalla saa tässäkin lajissa hyvät.
RR:ssä tottui, että kaikki on suht puhdasta ja mutterit lähtee irti ja osat kestää suht pitkään. Ainakin enskassa kaikki on päinvastoin. Yleensä hiekkaaa on kaikkialla. Ketjuja ja rattaita kun katsoo, niin aina tulee suru puseroon (siltikään laadusta ei kannata tinkiä. nimim. halvat ketjut kesti 5 ajokertaa). Laakerit on koetuksella, mm. takaiskarin ja pyörien. Mutta kyllä pyörät pääsääntöisesti ihan mukavasti kestää. Parasta on, että kaatumisissa yleensä mikään ei mene rikki.

Öljytilavuus on pieni ~1l ja yleensä kytkin on vielä samassa öljyssä. Öljynvaihtoväli on sama kuin rr:ssä. Itse pitänyt sitä noin 5h, joskus tunti pari enemmän. Yleensä 3-4 ajokertaa. Ilmanputsareita tulee vaihtaa myös usein.
RR:ään verrattuna ajamisessa on ero (jos enduroon vertaa). Jos menee ajamaan kahdeksi tunniksi, niin siitä on yleensä 20-30 min varikolla oleilua ja muu ajoa. Eli ajamaan pääsee. Lisäksi radat ovat ~7 km ja sitä pidempiä. Niitä ei opi kovinkaan nopeasti, sillä maasto on vaihtelevaa. Lisäksi maasto aina muuttuu, kun kuopat, töyssyt, isot ja pienet irtokivet, jarrupatit, ajourat yms muuttuu. Lisäksi ajetaan vuoroviikoin rataa eri suuntiin. Kun radat ovat pitkiä, niin saa ajella aika lailla yksin omaa kovaa. Radalle mahtuu monta kuskia.
250cc 4t on kadulle auttamatta liian tehoton. Sanoisin, että 125cc 2t on myös. Metsään nämä ovat huippuja ja opettelu helppoa. Piikkisessä on parasta ajotunnelma ja pyörä on todella kevyt ja ketterä ajettava. Siinä tosin pitää olla aina oikea vaihde silmässä. Muuten se ei mene mihinkään. Tehoja näissä molemmissa on noin 30-35 hp. 250cc 4t rouskuttaa tasaisesti alhaalta asti. Mutta jos tehoille haluaa, pitää kierrättää kuin 2t pyörää.

Kävin kokeilemassa kotarin 2016 mallistosta tuota piikkiä. Lisäksi ajoin 250cc 4t, josta pidin yhtä paljon kuin piikistä. 250cc:ssä alavääntö oli parempi ja tehon annostelu tasaisempaa. Ei paljoa tullut tällä huudatettua, mutta tehoa on riittävästi. Kadulle voi olla ihan hauska peli. Voi olla, että tämmöinen on mun seuraava peli?
Sitten testasin 350cc 4t. Tästä en tykännyt. Siinä oli ruisku ja jotenkin moottorin toiminta oli vieras. Voi olla, että johtui älyttömän löysästä kaasukahvasta. Olisivat voineet laittaa hieman jäykemmän jousen kahvaan, kun nyt tuntui, että se kääntyi turhan herkästi ja tuntumaa ei meinannut saada. Jos pari viikkoa ajelisi, niin kyllä siihen sitten tottuisi, mutta heti kättelyssä oli outo. Tästä en osaa enempää sanoa muuta kuin, tehoeroa omaan vanhukseeni ei ollut hirveästi. Tietysti nämä kaikki uudet mallit olivat kevyempiä sekä ketterämpiä kuin omani.
2t moottoreissa yllätti moottorijarru. Se oli niin olematon, että en uskonutkaan. Kun 2t pyörässä tullaan moottorijarrulle, on se yhtä tehokas kuin 4t pyörässä pistäisi kytkimen pohjaan. 2t pyörissä pitää jarrutella ihan eri tahtiin kuin 4t pyörillä.
Ihan on yksilöstä kiinni, minkälaisia huoltoja on tiedossa. Jos käyt jotain katsomassa, niin tsekkaile laakereita ja kulutusosia. Ne osaat katsoa ja ne on helppo tarkistaa. Muuten taitaa mennä yleiskatselmuksella. Jos löytyy jotain todisteita moottorirempoista, niin aina plussaa.
Veikkaan, että itse ostan seuraavaksi punakilpisen ja kilvitän sen valkokilpiseksi. Punakilpiset ovat huomattavasti edullisempia ja kilvitys maksaa muutamia satasia. Pitää vain huolta, että kilvitystä varten on kaikki paperit olemassa. Jossain nettifoorumilla oli juttua kilvittämisistä ja kustannuksista.

Kunnon foorumia ei kurapyörille tietääkseni ole. Offroadpro on yksi, mutta ei siellä paljoa keskustella. Facebookissa on muutama ryhmä jossa on jotain höpinää. Mutta vaikuttaa siltä, että äijät vaan ajelee tai juo kaljaa :)
Facessa = Enduro keskustelut, Metsien Koheltajat ja Motocross Remppa&Jeesi
Itse pidän enskasta kuin hullu puurosta. Kehitystä on vuodessa tapahtunut paljon ja ollaan päästy siitä selviytymisvauhdista jo vähän eteenpäin :D Tällä viikolla askartelen kypärään ja pyörään valot, kun meinaa pimeys painaa iltasin päälle.
Loistava puoli tässä lajissa on ajopaikkojen määrä sekä se, että ne ovat suhteellisen lähellä. Huonona puolena on tiedon saanti. Alkuun ei meinannut saada mistään kunnollista tietoa. Onneksi ollaan totuttu rr:n budjettiin, niin tämä tuntuu ilmaiselta siihen verrattuna ;)

edit. 450cc 4t en ole ajanut. Kaveri ajelee ja sillä taitaa olla 5. pyörä menossa. Aloitti alusta asti isolla ja siitä on tykännyt. Sillä ajellaan aika pienillä kierroksilla ja alaväännöllä. Jos pääsee vauhtiin, niin meno on hyvin jouheaa eikä vaihteita tarvitse kauheasti vaihdella. Yllättävän paljon pienikin painoero sekä moottorin hyrrävoimien lisääntyminen vaikuttaa pyörän raskauteen metsässä. En isoa pyörää missään nimessä torppaa, sillä kadulle se olisi bueno. Metsässäkin sillä tosiaan pääsee kovaa. Täytyy yrittää syksyn aikana käydä testaamassa sitä, kun kaveri sitä jo pari kertaa ehdotellut.

En lähtisi yhdistämään isoa kuutiotilavuutta ja onnettomuustilastoa keskenään. Kuskista se on kuitenkin kiinni. Kunhan ajelee omaa kovaa sopivalla turvamarginaalilla, niin ei ole mitään hätää.

parjan_fin

Itse siirryin RR:stä enskaan 2008 / 2009. Enduron aloitin 250 4T:llä, jolla oli vaivaton lähteä alkuun harrastuksen parissa.

Jos ajamisen helppous ja sen itse ajamisen opettelu on oleellisin asia, niin ehdottomasti "pikku-lätkä" (250 4T) alle. Sitten kun sillä oppii ajamaan, alkaa tulemaan vauhtia, niin itse koin hyväksi vaihtoehdoksi 125 2T:n. Noilla piikeillä nyt kurvaillutkin yhteensä +500 h tehollista, joten alkaa hissuksiin oppia kuinka sillä pitää ajaa.

125:nen ehdottomasti opettaa ajamaan, mutta saattaa aloittelijalle olla metsään turhan tarkka ajettavaksi ja äkkiä menee mielekkyys harrastamisesta kiville. Tottakai tuollakin ajamaan oppii, mutta saattaa alkuun vaatia hiukan kärsivällisyyttä. Jos on nopea oppimaan, niin piikillä pääsee silloin nauttimaan ajamisen keveydestä tosi näppärästi. Se on yksi asia mistä itse tykkään piikissä ihan suunnattomasti. Tosi useasti kisassakin oikein nauraa kypärän sisällä, kun tiukkaa kangasmaastoista mutkapätkää kääntää menemään ja tuo vaan "leijuu" niitä mutkia läpi :)

125:sen ostamista puoltaa myös se, että ne pitävät arvonsa kohtuu hyvin sekä niille löytyy ostajia (16 -vuotiaat ja heidän isänsä) helpommin, kuin se on yleensä se ensimmäinen pyörä mikä ostetaan kadulle.

Kuten aikaisemminkin tässä jo todettu, niin enskalla voi ajaa crossia helpommin kuin crossilla enskaa. Toki, crossin alustan kun ruukkaa uusiksi, niin kyllä sillä enskaa ajaa. Mutta onko se sitten enää crossi, muuta kuin koneeltaa? Eli puhtaasti enskan puolella pysyisin itse, mikäli monipuolisuutta hakee.

Itse olisin taasen juurikin sen kisakuskin peliä hakemassa. Ne kun pääsääntöisesti on oikeasti kunnossa ja huollettu kunnolla. Noita enskakisoja kun ei pääse läpi jos pelit ei toimi, eikä katsastuksista pääse läpi jos laakereissa tms. on väljää. En tiedä yhtään kuskia joka ehdoin tahdoin lähtisi rikkinäisellä pyörällä koittamaan "josko mä tuon 6 tuntia pystyisin tuolla rypemään ja tuo laite sen kestäisi..." vaan kyllä kaikki haluaa ajaa mahdollisimman kovaa kisassa ja pelin pitää olla siinä kunnossa, että sillä maaliin pääsee.

Nyt tällä hetkellä itse puntaroin 125 2T:n ja 250 2T:n välillä. Toki, tuo oma pitäisi ensiksi saada myytyä; http://www.nettimoto.com/husaberg/te/1912889

Ja kyllähän jokaisella pelillä pääsee metsässä nauttimaan. Meitä on isojen pyörien puolelle kallistuvia, kuin pikkupyörienkin puolelle, sama homma RR:ssä. Toiset tykkää toisesta ja toinen toisesta. Kannattaa vaan pohtia mikä on itselleen "se" juttu, mitä pitää oleellisimpana pyörää valkatessaan.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal