Kurakuntopyörät

Aloittaja Vuorela, 03.10.14 - klo:17:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Henkka_J

Jep jep... Itsellä kanssa "ensi" enska hakusessa, asfalttia kun on hinkattu jo kohtuu paljon.
vaihtoehtoina 125/2t, 250/2t ja 250/4t. Enempi ajaneet osaa varmaan kertoa, onko noi 2t pelit kuinka ronkeleita kaasarin säädöille esim. kevään +5 asteen lämpötiloille vs. keskikesän +25 keleille?
Tai entäs sitten ihan keskitalvella, kun pakkaskelit pyörii 15 asteen molemminpuolin?
Eli lyhyesti, kuinka paljon on suutin ja neula jumppaa tiedossa tommosessa 2t vehkeessä?
Mikä on mielipide tommesesta 250/2t pelistä "rookie" käyttöön? Toiset sanoo suunnilleen, että kuolema kutsuu ja toiset on sitä mieltä, että aloittelijankin on kohtuu helppo ajella, kun ei tarvitse hämmennellä ihan niin paljon vaihteiden välillä kuin sitten taas piikillä.

Kiitos jo etukäteen vastauksista,
Henkka

parjan_fin

Sanotaan alkuun, että kaikilla kuolema kutsuu, jos ei pidä järkeä päässä :)

Kyllä 2t:n kanssa joutuu suuttimia ja neulaa jumppaamaan, mikäli haluaa että se kunnolla vastaa kaasuun joka tilanteessa ja ettei kilahda taasen täysvedolla kiinni. Mitä tarkempi noiden kanssa on, sitä maukkaampaa on ajaminenkin.

Karkeasti vois sanoa, että pakkasrajassa menee isoin muutoksen kohta, eli tyhjäkäynti- ja pääsuutin sekä neula. Pakkasrajan molemmilla puolin käyttänyt omanlaisiaan. Sitten taas esim. +5 --> +25 välillä oikeastaan vaihtanut kuin pääsuutinta sekä sama sitten -5 --> -20 asteissa.

Ja nuo kun on kerran joku ropannut kohdalleen, niin kannattaa pyörän mukana suutintiedot kysellä.

Itse aloittanut 250 2t crossilla aikoinaan talvikuntoiluna ja kyllähän sellanen tukistaa ihan miehekkäästi ensimmäisenä pyöränä. Itsellä tuli aika paljon kunnioitusta kyseistä laitetta kohtaan. Mutta talvella ajaminen on pidon puolesta crossiradalla ihan eri asia, kuin esim. enskaa spoorissa. Enskan tosiaan aloitin 250 4t:llä 2009 ja spoorissa.

Kun noita vertailee, niin 250/4t on se helpoin peli opetella ajamaan, mutta vaarana on toki että aika pian alkaa tuntua tehottomalta. Sama tehottomuus saattaa iskeä piikin kanssa. Etenkin kesällä ja pehmeässä hiekassa. 250/2t kiskoo sielläkin varsin reippaasti. 125/2t:n puolesta puhuu keveys ja se että sillä kun oppii ajamaan, niin ajaminen on hauskaa.

Itselle vielä piikin tehot ovat piisanneet. Ja ihan kelpo kyytiä sellaisella pääsee. Hauskaa sillä ajaminen ainakin on.

Kuten aikaisemminkin mainitsin, niin nyt itse keikun 125/2t ja 250/2t välillä.

HOKS! Ehkä 200/2t ei olis paha vaihtoehto aloittelijalle?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

T1mppa

Musta tuntuu, että tuo 4-t rouskuttaa samoilla säädöillä koko vuoden.
Tehot ei lopu kuin isoilla teillä (siellä ne loppuu heti). Metsässä ei kaikkea tehoa uskalla edes ottaa käyttöön. Mulle ne riittää mainiosti.

Kun oikein haluaa päästä vauhtiin, niin tuolla 250:llä nelarilla pitää ajella samaan tyyliin kuin 2-tahtisella. Eli kierroksia kehiin ja paljon.

Tässä videoo heinäkuulta. Olin MattiPoeka:n kanssa ajelemassa Lopella. Aika paljon mennään tyhjäkäynnin tuntumassa, kun rata oli outo ja ajokokemus vähäistä.
Kolmosella ajelen koko pätkän.
https://www.youtube.com/watch?v=EavkvkHmWkM

Nyt tuntuu, että pääsee ajelemaan jo hieman rennommin ja kovempaa. Täytyy koittaa ottaa uutta videoo. Varsinkin kun tulee pimeetä ja pääsee testaamaan ajovaloja :)

Henkka_J

Ok.
Kaasarin ropauksesta vielä sen verran, että pyörävalmistajilla on ilmeisesti (jos en ole väärin ymmärtänyt) valmiita suutin ja neula taulukoita eri keleille. Niin siis 2t peleille. Onko tietoa niistä? Toimiiko niillä, vai käykö varmasti rikkaalla?

Ja kyllä, on se 200/2t laitekin ollut mielessä...

Cat

@parjan_fin  Kauanko harrastelit enskaa ennenkuin aloit kisaamaan? Ja mikä sai lähteen kisahommiin? RR suurin syy kisailuun taitaa olla se vääntö kun mennään rintarinnan.

Mitä tavaraa tuolla enskakisoissa kulkee mukana? Lähinnä että millainen kasa renkaita ja varaosia? Ei taida ihan samanlaista kasaa kun RR.


Entä millaisella budjetilla noita enskakisakausia voi ajaa? vaihtelee varmasti mutta jotain infoa?

Grass

25.09.15 - klo:08:14 #155 Viimeisin muokkaus: 25.09.15 - klo:08:16 käyttäjältä Grass
Tässä(kin) olen mennyt nähtävästi perse edellä puuhun. Ensimmäinen enska 4T 400. Toitaiseksi mennyt ihan OK polulla omiin taitoihin nähden vaativassakin maastossa. Vääntö alarekisterissä ihan kohdallaan kuskin painaessa 68kg. Näissä vehkeissä on varmasti eroja, sillä en ole havainnut että voiman ulostulo olisi mitenkään liian rajua tai käsiä puuduttavaa - lämmin toki tulee punnertaessa. Ei ole vertailupohjaa ketteryydessä 2T vehkeisiin. Eli hyvin menee kun ei valita tahi vertaa!
Avaukset - kuminauhaa
Jarrut - märkä rätti

Aprilia RSV1000 '02
Beta 400 '11
Honda CBR600 '01 (myyty)
Honda Monkey (myyty)

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Grass - 25.09.15 - klo:08:14
Tässä(kin) olen mennyt nähtävästi perse edellä puuhun. Ensimmäinen enska 4T 400. Toitaiseksi mennyt ihan OK polulla omiin taitoihin nähden vaativassakin maastossa. Vääntö alarekisterissä ihan kohdallaan kuskin painaessa 68kg. Näissä vehkeissä on varmasti eroja, sillä en ole havainnut että voiman ulostulo olisi mitenkään liian rajua tai käsiä puuduttavaa - lämmin toki tulee punnertaessa. Ei ole vertailupohjaa ketteryydessä 2T vehkeisiin. Eli hyvin menee kun ei valita tahi vertaa!

:) Kuten tuolla aikaisemminkin sanoin, niin toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta. Ei siis ole yhtä oikeaa vaihtoehtoa tässäkään, on vaan mielipiteitä.

---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Cat - 24.09.15 - klo:22:23
@parjan_fin  Kauanko harrastelit enskaa ennenkuin aloit kisaamaan? Ja mikä sai lähteen kisahommiin? RR suurin syy kisailuun taitaa olla se vääntö kun mennään rintarinnan.

Mitä tavaraa tuolla enskakisoissa kulkee mukana? Lähinnä että millainen kasa renkaita ja varaosia? Ei taida ihan samanlaista kasaa kun RR.


Entä millaisella budjetilla noita enskakisakausia voi ajaa? vaihtelee varmasti mutta jotain infoa?


2009 helmikuussa tais Yamaha tulla talliin ja 2010 maaliskuun puolivälissä kävin ensimmäisen kisan ajamassa. Treenitunteja ei silloin ollut ihan kauheasti kasassa.

Kisavietti. Se on meikäläisen DNA:ssa melko syvälle kovakoodattu. Enskarännissä on se itsensä ylittäminen ja kelloa vasten ajaminen. Itsellä on myös tuo tekniikkaporno, laitteen järkevästi virittäminen, alustan muokkaaminen ja sen säätämisen opettelu jne. Ja tietysti se että jos pätkällä sattuu saamaan nenään vainun edellämenevän tahtarin savusta, niin tietää että on kaveria saavuttamassa :) Kuulostaa tyhmältä, mutta se on se kisavietti :)

Kisoissa on mukana jotain kahvoja, pakoputki, työkalut, bensaa, sammutin, houltomatto sekä -pukki ja jäähdytinnestettä. Joskus pidempiin ja tärkeämpiin kisoihin otan renkaat varalle, jos sattuu rengas hajoamaan kisassa. Silloin myös solupukin otan mukaan. Vanteitahan ei kesken kisan saa vaihtaa, vaan sun pitää vaihtaa kumi sille katsastetulle vanteelle. Eli hyvin pienellä setillä mennään.

Riippuu kisakaudesta, kuinka paljon kisoja on. Kisamaksu on 45 - 60 euroa / kisa. Lisenssi on se suppeampi, olikohan 190 euroa? Renkailla ajaa yleensä kaksi kisaa, ainakin meikäläinen. Sen lisäksi niillä sutii vielä treeniä jonkun 15 tuntia päälle. Eli ei ihan heti ole loppumassa kesken. Rengassarja kustantaa jotain 120 - 140 euroa.

Tällä kaudella itselle on sattunut kisoja vissiin 19 kpl, joten on saanut ajaa.

Jos RR:ään verrataan, niin aika paljon pienemmillä pääsee. Jos koko kauteen budjetoit 5000 euroa (ilman Päitsin kiertämistä), niin melkosen varmasti saat ajaa itsesi kokolailla puhki ja ihan jokaisen kisan kauden aikana. Tuo ei sitten pidä sisällä mitään isompia koneremppoja tms. mutta juoksevat kulut kylläkin hyvin pitkälti.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

T1mppa

Mulla on ensi vuonna tarkoitus mennä noita kisoja kanssa ajamaan. RR:ään verrattuna yksi suuri ero on osallistujamäärä. Harrasteluokassa lähtee 150-200 pyörää yhteislähdöllä.

CC on Cross Country, joka muakin kiinnostaa. Pääsee tuolla ainakin alkuun toistenkin kanssa ajamaan. Mutta kuulemma oma paikka löytyy hetken ajamisen jälkeen. Ratojen pituus on vajaa 10 km / kierros ja kierroksia ajetaan useampia. Ensi vuonnahan tuo selviää. Tiettävästi kärkeä lukuunottamatta tuo ajaminen ja kilpailuun osallistuminen on vain hauskan pitämistä ja kavereiden kanssa turisemista. Maksut kun ovat hyvinkin kohtuulliset.

https://www.youtube.com/watch?v=q7V0s9EGvCI

tamik87

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 25.09.15 - klo:12:16
Mulla on ensi vuonna tarkoitus mennä noita kisoja kanssa ajamaan. RR:ään verrattuna yksi suuri ero on osallistujamäärä. Harrasteluokassa lähtee 150-200 pyörää yhteislähdöllä.

CC on Cross Country, joka muakin kiinnostaa. Pääsee tuolla ainakin alkuun toistenkin kanssa ajamaan. Mutta kuulemma oma paikka löytyy hetken ajamisen jälkeen. Ratojen pituus on vajaa 10 km / kierros ja kierroksia ajetaan useampia. Ensi vuonnahan tuo selviää. Tiettävästi kärkeä lukuunottamatta tuo ajaminen ja kilpailuun osallistuminen on vain hauskan pitämistä ja kavereiden kanssa turisemista. Maksut kun ovat hyvinkin kohtuulliset.

https://www.youtube.com/watch?v=q7V0s9EGvCI

Ämpäreitäkö siellä jaetaan palkinnoksi 10 ensimmäiselle? Meno on sen näköistä :D

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 25.09.15 - klo:12:51
Ämpäreitäkö siellä jaetaan palkinnoksi 10 ensimmäiselle? Meno on sen näköistä :D

Hyvä arvaus :D En kyllä osaa sanoa, mitä siellä on parhaimmistolle tarjolla.

Tomppa82

No jo on lajin keksineet :D

parjan_fin

CC on hieno laji, paljon harrastajia ja reitit on pääsääntöisesti hyviä jopa ihan harrastajillekin. Tekniset säännötkin ovat pikkusen väljemmät kuin enskassa. Kuntoahan tuokin vaatii, kun ajetaan 2 tuntia putkeen + mahdollinen alkanut kierros loppuun, eli hyvällä lykyllä joku 2h20min ajoa putkeen.

Ei sitä ihan rapakuntoisena täysillä vedetä lähdöstä maaliin :)
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

nykanju

Kannattaa mennä ajamaan... mahtavia ajopäiviä hienoilla reiteillä...  Räyskälä ja panssari varsinkin...  Sm-sarjassa jaetaan 4000€ palkintorahoja... :D

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: nykanju - 29.09.15 - klo:10:00
Kannattaa mennä ajamaan... mahtavia ajopäiviä hienoilla reiteillä...  Räyskälä ja panssari varsinkin...  Sm-sarjassa jaetaan 4000€ palkintorahoja... :D

Tarttee vaan eka "tuutata" aika lujaa, että sinne SM -sarjaan pääsee kisaamaan :)

Mutta yhtä kaikki, komeita reittejä pääsääntöisesti ja varmasti saa ajaa koko osallistumismaksun edestä, kunhan ukko ja kalusto vaan pysyy kasassa.

Itselle tuli viikonloppuna n. 14,5h kisaamista Riksun SM Aamuposti enduron merkeissä. Reitin pituus per päivä oli n. 191 km ja isoilta osin siirtymätkin metsässä. Maanantai aamulla ties ajaneensa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal