Kurakuntopyörät

Aloittaja Vuorela, 03.10.14 - klo:17:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

parjan_fin

On sitä tullut kohellettua oikein kunnolla solupukin kanssa....

Ei ole kuin joku kuukausi aikaa kun vaihtelin uutta takasolua paikalleen ja uutenahan tuo on hiukan "napakampi" menemään paikoilleen. Päätin sitten kaikessa viisaudessa nousta kumin reunan päälle kengänsyrjällä painamaan kumia vanteelta alas, solupukin "lusikan" lisäksi. Noh, lopputulema oli se, että jalka lipsahti renkaalta pois, nahat ruvella sääriluun kohdalta ja tennari kolahti öljynkeräysastian kulmaan (sisällä juuri koneesta vaihdetut öljyt) ja öljyt pitkin housunlahkeita, laittiaa ja kengän sisälläkin oli kovin liukkaan oloista.

Niin ja solukumi edelleen irvisti päälikumin välistä, ikäänkuin vaan vittuillakseen. Siinä kohtaa hetken paussi, kitarisojen tuuletusta, rengasrautojen ulkoilutus ja siivousta tallissa...
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.10.15 - klo:08:35
^Kun näitä juttuja kuuntelee niin tulee siihen johtopäätökseen, ettei tähän mitään kuramopoa tartte kuntopyöräksi. Pyytää vaan tallikaverilta enskan vanteen ja jonkun vanhan rupulikumin lainaks ja riehuu sen pari kertaa vanteelle. Hiki puskee varmasti pintaan ja on varmasti melko edullista. Ohessa saattaa myös kunto kasvaa ja hermot pidentyä. :D
Tämä. Ei kiinnostas tai olis nyt aikaa tän kimpussa, mutta ajattelin josko sitä nyt pitäis ajaakki jossain välissä, on se ihan hauskaa sillo ku homma pelaa ja on sopiva paikka päästää.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.10.15 - klo:08:35
^Kun näitä juttuja kuuntelee niin tulee siihen johtopäätökseen, ettei tähän mitään kuramopoa tartte kuntopyöräksi. Pyytää vaan tallikaverilta enskan vanteen ja jonkun vanhan rupulikumin lainaks ja riehuu sen pari kertaa vanteelle. Hiki puskee varmasti pintaan ja on varmasti melko edullista. Ohessa saattaa myös kunto kasvaa ja hermot pidentyä. :D

Jotta kuntoilusta saat kaiken irti, niin viereen pari kaveria "personal trainereiksi" neuvomaan ja motivoimaan suoritusta :D Motoristin kuntosali.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 12.10.15 - klo:10:31
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.10.15 - klo:08:35
^Kun näitä juttuja kuuntelee niin tulee siihen johtopäätökseen, ettei tähän mitään kuramopoa tartte kuntopyöräksi. Pyytää vaan tallikaverilta enskan vanteen ja jonkun vanhan rupulikumin lainaks ja riehuu sen pari kertaa vanteelle. Hiki puskee varmasti pintaan ja on varmasti melko edullista. Ohessa saattaa myös kunto kasvaa ja hermot pidentyä. :D

Jotta kuntoilusta saat kaiken irti, niin viereen pari kaveria "personal trainereiksi" neuvomaan ja motivoimaan suoritusta :D Motoristin kuntosali.
Tossahan olis bisnesidea...ei pääsis tulemaan talven mittasta taukoa välittämisestä. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.10.15 - klo:10:46
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 12.10.15 - klo:10:31
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.10.15 - klo:08:35
^Kun näitä juttuja kuuntelee niin tulee siihen johtopäätökseen, ettei tähän mitään kuramopoa tartte kuntopyöräksi. Pyytää vaan tallikaverilta enskan vanteen ja jonkun vanhan rupulikumin lainaks ja riehuu sen pari kertaa vanteelle. Hiki puskee varmasti pintaan ja on varmasti melko edullista. Ohessa saattaa myös kunto kasvaa ja hermot pidentyä. :D

Jotta kuntoilusta saat kaiken irti, niin viereen pari kaveria "personal trainereiksi" neuvomaan ja motivoimaan suoritusta :D Motoristin kuntosali.
Tossahan olis bisnesidea...ei pääsis tulemaan talven mittasta taukoa välittämisestä. :D
Ropausvitutus on voimavara.

jiknnn

Kunhan tässä pikku pakkaset tulee, niin Nitrous vois vaihtaa mulle uudet nastat alle. Jotta hommassa olis urheilun makua, niin pitäs olla se 10 astetta pakkasta, että rungot on vähän jäykempiä ja mulla on tietty takanakissa 2 lukkoa :).  Vois olla MP-RADAN pikkujoulujen pääesitys.

Ja omalla asteikolla wannabe-motoristista tulee motoristi vasta kun se on vaihtanut nastatrellukan pikkupakkasella.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 12.10.15 - klo:16:45
Kunhan tässä pikku pakkaset tulee, niin Nitrous vois vaihtaa mulle uudet nastat alle. Jotta hommassa olis urheilun makua, niin pitäs olla se 10 astetta pakkasta, että rungot on vähän jäykempiä ja mulla on tietty takanakissa 2 lukkoa :).  Vois olla MP-RADAN pikkujoulujen pääesitys.

Ja omalla asteikolla wannabe-motoristista tulee motoristi vasta kun se on vaihtanut nastatrellukan pikkupakkasella.
Taidan ihan suosiolla skipata tuon harjoituksen. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

No niin... polttelis vähän ketterämpi crossi. Tuollanen nelari on helppo wanhojen miesten homokopteri ja siksi tekisi mieli päivittää 125cc 2t laitteeseen. Kokemuksia näistä on viimeksi jostain 90-luvulta ja silloin kaikki japanilaiset oli kovia pelejä. Nykyään eniten tuntuu olevan kotaria, muutama husqvarna ja joku ajaa yamahalla. 125sx 2014 tai uudempi vois kiinnostaa... onko jollain hyviä perustelu katsella jotain muuta?
Voipi olla, että eksyn myös kilpailemaan kyseisellä laitoksella.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 12.10.15 - klo:21:44
125sx 2014 tai uudempi vois kiinnostaa... onko jollain hyviä perustelu katsella jotain muuta?

Taitaa siellä krossipuolellakin olla KTM valtamerkkinä. Plussana on, että varaosia saa helposti ja tietotaitoa löytyy kanssakuskeilta sekä liikkeiltä.
Testasin 2016 vuoden 125 EXC:tä, eli enskaa. Siinä riitti menohalua aivan riittävästi ja oli todella ketterä. Tuo SX pitäisi olla vielä ketterämpi sekä koneen tiukempi.

Jos mitenkään pääset kokeilemaan 250cc 2-t ja 125cc 2-t, niin suosittelen. Se 250 on ainakin enskapuolella hieman leppoisampi mennä, kun voi käyttää laajempaa kierrosaluetta. 125:ssa ajon piti olla todella agressiivista, että sillä pääsi hyvin menemään. Mutta kunhan sai moodin päälle, niin sitten kyllä mentiin ja oli todella kivaa.

Luulisin, että kisapuolella tuo 125 cc on helpompi, sillä siinä kanssakilpailijat ovat todennäköisesti suht samalla tasolla. 250cc:ssä moni on varmasti kisannut jo 125 kalustolla.

Sellaista vielä muistutan, että krossissa sitä piikkiä saa huoltaa usein. Öljytilavuus on mitätön sekä mäntien elinikä on lyhyt. Krossissa kun kaasunasento on aikalailla on-off. Tehoja kun otetaan se rapiat 30hp.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.10.15 - klo:08:11
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 12.10.15 - klo:21:44
125sx 2014 tai uudempi vois kiinnostaa... onko jollain hyviä perustelu katsella jotain muuta?


Sellaista vielä muistutan, että krossissa sitä piikkiä saa huoltaa usein. Öljytilavuus on mitätön sekä mäntien elinikä on lyhyt. Krossissa kun kaasunasento on aikalailla on-off. Tehoja kun otetaan se rapiat 30hp.
Eikös noissa piikeissä oo lähemmäs 40 heppaa voimaa? Vai onko noihin tullu jotain rajottavaa säännöissä? Kun johan tommonen 90-luvun alun katupiikki anto nuo tehot.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

13.10.15 - klo:11:12 #190 Viimeisin muokkaus: 13.10.15 - klo:11:42 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.10.15 - klo:10:04
Eikös noissa piikeissä oo lähemmäs 40 heppaa voimaa? Vai onko noihin tullu jotain rajottavaa säännöissä? Kun johan tommonen 90-luvun alun katupiikki anto nuo tehot.

Taidat olla oikeassa. Mulla ei oo tarkkoja faktoja tästä asiasta. Mielikuva oli tuo 30 hp, mutta muutaman dynolapun googlasin, niin on se lähempänä 40 hp.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.10.15 - klo:08:11
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 12.10.15 - klo:21:44
125sx 2014 tai uudempi vois kiinnostaa... onko jollain hyviä perustelu katsella jotain muuta?

Taitaa siellä krossipuolellakin olla KTM valtamerkkinä. Plussana on, että varaosia saa helposti ja tietotaitoa löytyy kanssakuskeilta sekä liikkeiltä.
Testasin 2016 vuoden 125 EXC:tä, eli enskaa. Siinä riitti menohalua aivan riittävästi ja oli todella ketterä. Tuo SX pitäisi olla vielä ketterämpi sekä koneen tiukempi.

Jos mitenkään pääset kokeilemaan 250cc 2-t ja 125cc 2-t, niin suosittelen. Se 250 on ainakin enskapuolella hieman leppoisampi mennä, kun voi käyttää laajempaa kierrosaluetta. 125:ssa ajon piti olla todella agressiivista, että sillä pääsi hyvin menemään. Mutta kunhan sai moodin päälle, niin sitten kyllä mentiin ja oli todella kivaa.

Luulisin, että kisapuolella tuo 125 cc on helpompi, sillä siinä kanssakilpailijat ovat todennäköisesti suht samalla tasolla. 250cc:ssä moni on varmasti kisannut jo 125 kalustolla.

Sellaista vielä muistutan, että krossissa sitä piikkiä saa huoltaa usein. Öljytilavuus on mitätön sekä mäntien elinikä on lyhyt. Krossissa kun kaasunasento on aikalailla on-off. Tehoja kun otetaan se rapiat 30hp.

125cc 2t on aika tuttu peli.. sellanen on tullu joskus 90-luvun lopussa omistettua useemman vuoden. Lähinnä tämän päivän laitteista en oikein osaa sanoa, et mitä ostaa.. monet merkit tuntuu hylänneen 2t kehityksen kokonaan ja kotari, husqvarna ja tm on ainakin mielikuvien perusteella aktiivisia merkkejä, tosin voi olla onnistunutta markkinointia..
Pyörien ostamisen suhteen strategiana on ollu jo pitkään holdaaminen, joten en minä tuota 450 husqvarnaa mihinkään myy... ei kai tuollasesta -04 vuoden reuhkasta edes saa paljoa mitään :D
Kilvellinen exc runko ois ihan kiva siinä mielessä, että pääsis kadulle ajeleen siirtymiä, mutta mx kiinnostaa enemmän kuin enduropolut, joten ois se vähän kompromissi.Korttikin lähtis vielä nolosti kun kadulla innostuu pommittaan muiden piikkikuskien kanssa. Voimaa tuollasessa on ihan riittävästi rivakkaan etenemiseen. Pitää vaan osata käyttää ja lopettaa se rullailu

Nitrous

Millasia tuntimääriä noilla kuramopoilla ajelee ja missä kohdin menee isot huollot? Onko 200 tuntia ajettu jo ihan loppu vai vasta just sisäänajettu?
Lähinnä puolikkaat 2-tahtarit ja 250-450 4-tahtarit valkokilpisenä kiikarissa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

14.10.15 - klo:14:35 #193 Viimeisin muokkaus: 14.10.15 - klo:15:00 käyttäjältä T1mppa
KTM 250 4-t enskan ohjekirajassa on mäntä+kiertokanki+kampiakselin laakerit = 80h. Suomalaiset amatöörit kyllä ajelee 100-150h. Jos tietää, että käyttökuorma on kohtuullista, niin oman tunnon mukaan.

Mun mopo on tommonen +400h ajettu ja kyllä siinä kaikki osat oli aika kuluneita. Mm. eturenkaan laakerit vaihtanut, takapampun ylä- ja alapään laakerit, iskarit huollettu, ketjut+rattaat, ketjulaaharit (kaikki), renkaat ja sisäkumit, taakse vannelukko, taakse uusi jarrulevy (vetäsin kiveen, ja eteen on tulossa levy, kun senkin oon vetänyt kiveen), jarrupalat eteen ja taakse, kytkinkahva uusi (vanha taipunut), uudet tupet, akku.
Vielä on swingin laakerit sekä ohjauslaakeri ok. Ohjaustanko ei ole murtunut ja pakoputki ihan ok. Sähköt ja jäähdytyskin toimii.

Tein tuohon koneeseen täysremontin vuoden alussa kun kiertokangen ja kampiakselin välinen laakeri sanoi itsensä irti. Öljypumppu, startti ja kansi kokonaisuudessaan on vanhaa. Aikalailla muu uutta :) Uusin samalla jäähdytysjärjestelmän vesiputkia.

Ostaessa oli just vaihdettu uudet muovit ja takavanne. Edellinen oli ajanut löysillä pinnoilla, niin oli keskiö mennyt jotenkin paskaks.

Itse menin ostotilanteessa jotenkin lukkoon. Ihastelin vaan uusia muoveja ja kävin koeajamassa. Ajo meni hyvin ja pyörä hymyilytti. Mutta en sitten osannut keskittyä mihinkään myöhemmin esiintulleeseen asiaan. Huoltohistoria oli pyörässä osittain epäselvä. "Liike tehnyt huollon" oli ollut kommentti ja paperissa kilometrimäärä + tuntimäärä + liikkeen leima.

Toi 200h on sellainen määrä, että kisakuski rykäisee semmoisen vuodessa-puolessatoista. Harrastaja ajaa monta vuotta. Kisakuski osaa ainakin huoltaa ja pitää pyörästä huolta, mutta meno on huomattavasti rasittavampaa. Eli puolensa ja puolensa. Shimmaus on yleistynyt paljon myös kuramopopuolella, mutta myös niitä säätäjiä on paljon. Taso ei ole yhtä tasalaatuista kuin rr-puolella.

PS. Mun pyörä on aikoinaan ollut MotoJyskyn safaripyöränä, eli tyhjäkäyntisuutin on enimmäkseen kulunut.

edit. ostin kaasariin neulasarjan, jossa tuli kohoa lukuunottamatta uudet sisuskalut. (asensin BigBoren, puristukset nousi ja modasin pakoputkea, niin vakio ois käynyt liian laihalla)

Nitrous

Missähän huitteilla tommonen mäntä,kampura, kiertari kombon hinta pyörii? Kun ite pystyy kuitenkin tekemään niin ei töille tartte laskee hintaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal