Kurakuntopyörät

Aloittaja Vuorela, 03.10.14 - klo:17:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T1mppa

14.10.15 - klo:14:42 #195 Viimeisin muokkaus: 14.10.15 - klo:14:46 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.10.15 - klo:14:38
Missähän huitteilla tommonen mäntä,kampura, kiertari kombon hinta pyörii? Kun ite pystyy kuitenkin tekemään niin ei töille tartte laskee hintaa.

Mulla on 24MX:ään linkattu tuo oma pyörä, sen takia tämmöiset urlit.
Nämä tarvikeosia

http://www.24mx.fi/manta-prox-1/ktm-250exc-f-2008
http://www.24mx.fi/runkolaakeri-ja-stefasarja-athena/ktm-250exc-f-2008
http://www.24mx.fi/kiertokankisarja-prox/ktm-250exc-f-2008

Erikoistyökalu (iso prässi) tarvitaan kiertokangen irroittamiseen ja asentamiseen kampiakseliin. Lisäksi en itse saanut irti runkolaakereita, eli kampiakselin laakereita (tuo laakerin sisäosa on noiden rullien varassa. Kun sitä naputtaa, niin rullat irtoaa. Sitten en saanut työkalulla kunnon otetta laakerin ulko-osaan). Jouduin ne irrotuttaan liikkeessä. Asensivat uudet samalla, kun rungonpuolikkaat oli lämpimänä.



Mikko K.

Itse ostasin ns. loppuunajetun ja vaihtaa kaiken kuluvan heti alkuun. Seppää noiden kimpussa on monenlaista ja harvassa on ne keneen voi luottaa... Nelariin se on se touhutonni itse tehden kaikkine pikkuhilppeineen.

Kampuran laakeri, kiertokanki,nokkaketju, vaihdelaatikkoon jotain sattumia, mäntä, kansihommia ja tiivisteet. Alustaan satasen puoltoista per pääty, niin siinä on mopoa 40-150h käytöstä riippuen

parjan_fin

Ostaa tuosta piikin pois, niin saa varmasti huolletun laitteen: http://www.nettimoto.com/husaberg/te/1912889

Hinnasta voidaan nouvotella, ei ole mitään K-Raudan valmiiksi tingittyjä hintoja. Ja jos alkaa Öhlinsin cartridge KIT tai uudempi TTX takaiskari kiinnostamaan, niin niistäkin voidaan neuvotella. Eivät toki ole ilmaisia, mutta ei tartte maahantuojan hintojakaan maksaa noista (80h olleet käytössä molemmat päädyt).
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

T1mppa

Mitenkäs noi öljyjen pakkaskestävyydet meni?
Riittääkö 5w50 mihin pakkasasteisiin? Tuota yläpäätä en haluaisi tiputtaa, joten tuolla taitaa olla paras kylmätoimivuus?

Vai minkälaisilla olette talven ajelleet?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 14.10.15 - klo:15:21
Ostaa tuosta piikin pois, niin saa varmasti huolletun laitteen: http://www.nettimoto.com/husaberg/te/1912889

Hinnasta voidaan nouvotella, ei ole mitään K-Raudan valmiiksi tingittyjä hintoja. Ja jos alkaa Öhlinsin cartridge KIT tai uudempi TTX takaiskari kiinnostamaan, niin niistäkin voidaan neuvotella. Eivät toki ole ilmaisia, mutta ei tartte maahantuojan hintojakaan maksaa noista (80h olleet käytössä molemmat päädyt).
Kuinkas paljon vakioalustalla ja öhlareilla on eroa? Yhtä paljon kuin ratapuolella vaiko enempi vaiko vähempi?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 14.10.15 - klo:15:35
Mitenkäs noi öljyjen pakkaskestävyydet meni?
Riittääkö 5w50 mihin pakkasasteisiin? Tuota yläpäätä en haluaisi tiputtaa, joten tuolla taitaa olla paras kylmätoimivuus?

Vai minkälaisilla olette talven ajelleet?

2T:ssä menee laatikossa ihan Shellin Rimulan 10W30:nen.

4T:ssä käytin 10W40:stä Thumperia. Kummassakaan ei ole ollut koskaan valittamista.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.10.15 - klo:18:08
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 14.10.15 - klo:15:21
Ostaa tuosta piikin pois, niin saa varmasti huolletun laitteen: http://www.nettimoto.com/husaberg/te/1912889

Hinnasta voidaan nouvotella, ei ole mitään K-Raudan valmiiksi tingittyjä hintoja. Ja jos alkaa Öhlinsin cartridge KIT tai uudempi TTX takaiskari kiinnostamaan, niin niistäkin voidaan neuvotella. Eivät toki ole ilmaisia, mutta ei tartte maahantuojan hintojakaan maksaa noista (80h olleet käytössä molemmat päädyt).
Kuinkas paljon vakioalustalla ja öhlareilla on eroa? Yhtä paljon kuin ratapuolella vaiko enempi vaiko vähempi?

Vakio-vakion ja itselle tehdyn Öhlärin välinen ero on aika jäätävä. Vakiokeulasta shimmatulla versiolla pääsen n. 7 sekunnin päähän Öhlinsiin verrattuna. Tämä siis 10 minuutin pätkällä, mutta riskitaso on kovempi vakio-alustalla ajettaessa. Noista taka-iskareista saa melkolailla toimivat jo vakionakin, mutta kestosta en osaa kommentoida. Toki, eroja on niissäkin, mutta mielestäni ei niin isoiksi erot muodostu kuin keulan kanssa.

Keulan tärkeys on mielestäni sen takia oleellisempi, kun / jos kuskilla ei ole luottoa keulaan, niin laite pomppii vähän sinne ja tänne, eikä silloin tule sitä tunnetta, että "Tällä voi ajaa ihan minne tahansa..". Luoton puute näkyy myös melkolailla heti kellossa.

Isoin juttu noissa tulee kulutuskestävyyden kohdalla ja siinä kuinka loogisesti se toimii koko huoltovälin ajan. Ensimmäisellä Öhlinsin takapampulla on nyt ajettu +500h kaikkiaan ja se on vielä täysin ehjä sekä toimiva. Tiivisteitä on toki huolloissa vaihdettu, mutta tuo vaan kestää. Uudemmalla takapampulla on nyt ajettu tosiaan se 80h.

Ensimmäisellä keulasetillä ajoin +400h ja sitten se meni uudelle omistajalle, joka on sillä hinkannut vielä lisää tunteja. Sama homma tuon kanssa, eli huolloissa tiivisteitä mennyt vaihtoon, mutta edelleen vaan toimii. Uudella keulasetillä se 80h myös, eikä mitään valittamista.

Alustan huollattamisen olen aikoinaan aloittanut 20h välein ja kun huomattu, että kestää pidemmällekin, niin haettiin rajat ja löydettiin toimivaksi huoltoväliksi 40h. Sama se on noissa alustahommissa, kuin kone jutuissa, riittävästi huoltoa, niin antaa lisää käyttötunteja kummasti. Ylihuoltamisesta ei ole muuta haittaa sitten kuin rahaa palaa vaan melkolailla enemmän.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Mikko K.

https://youtu.be/JyIGcd4W_rs

Joku näissä 2-t laitteissa vaan viehättää.. meno jotenkin eri sulavaa, kuin isoilla nelareilla. Momentum laji sanois mies kalapaidan takaa

Vuorela

Ketjun aloitusviestin mukaisesti kierros tämän syksyn kuntopolusta :)

https://www.youtube.com/watch?v=5GPDe2uo-5Y

raukkis

Kyllä tää on saa**na touhua. ei millään jaksa ajaa enskapolkua ku 5-10 min kerrallaan. Jos ajaa hiljempaa niin kiertää kaikki patikot ihan pohjia myöten ja jos yrittää nostaa vauhtia lyö sydän maksimisykettä välittömästi. On ne nuo cc-kuskit kovia sällejä/gimmoja kun tuuttaavat 2h putkeen. Jostain päitsin kiertäjistä puhumattakaan. Ajamalla kai tässäkin kehittyis, mutta ku ei jaksa. rr on on kunnon puolesta ihan vässykkä puuhaa. per**le.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 24.10.15 - klo:12:41
Kyllä tää on saa**na touhua. ei millään jaksa ajaa enskapolkua ku 5-10 min kerrallaan. Jos ajaa hiljempaa niin kiertää kaikki patikot ihan pohjia myöten ja jos yrittää nostaa vauhtia lyö sydän maksimisykettä välittömästi. On ne nuo cc-kuskit kovia sällejä/gimmoja kun tuuttaavat 2h putkeen. Jostain päitsin kiertäjistä puhumattakaan. Ajamalla kai tässäkin kehittyis, mutta ku ei jaksa. rr on on kunnon puolesta ihan vässykkä puuhaa. per**le.

Noin se menee itselläkin. Ja aina toi ajaminen on maksimialueella sykkeissä. Hiljempaa jos ajaa, niin ei ole kuuppa mukana ja on usein naamallaan.

Peruskunto kannattaa hakea vaikka hölkkäilemällä ja fillaria polkien. Ajokunto tulee sitten ajaessa, mutta sitä edesauttaa hyvä peruskunto.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Mikko K.

24.10.15 - klo:21:12 #206 Viimeisin muokkaus: 25.10.15 - klo:07:07 käyttäjältä Mikko K.
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 24.10.15 - klo:20:10
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 24.10.15 - klo:12:41
Kyllä tää on saa**na touhua. ei millään jaksa ajaa enskapolkua ku 5-10 min kerrallaan. Jos ajaa hiljempaa niin kiertää kaikki patikot ihan pohjia myöten ja jos yrittää nostaa vauhtia lyö sydän maksimisykettä välittömästi. On ne nuo cc-kuskit kovia sällejä/gimmoja kun tuuttaavat 2h putkeen. Jostain päitsin kiertäjistä puhumattakaan. Ajamalla kai tässäkin kehittyis, mutta ku ei jaksa. rr on on kunnon puolesta ihan vässykkä puuhaa. per**le.

Noin se menee itselläkin. Ja aina toi ajaminen on maksimialueella sykkeissä. Hiljempaa jos ajaa, niin ei ole kuuppa mukana ja on usein naamallaan.

Peruskunto kannattaa hakea vaikka hölkkäilemällä ja fillaria polkien. Ajokunto tulee sitten ajaessa, mutta sitä edesauttaa hyvä peruskunto.

Pk alue kuntoon ja se onnistuu yhtä vähällä työllä, kuin esim. laihduttaminen. Ajelen yleensä sen verran hiljaa crossilla,että menee vähintään puol tuntia putkeen. Sykkeet on +170 käytännössä aina.

Edit: Jos kunto on sellainen, että juoksemalla on,vaikeuksia pitää sykkeet riittävän alhaalla, niin esim. pyöräily tai rullaluistelu on hyvää treeniä. Ajelen aika paljon töihin pyörällä. Tulee ajettua väkisin matalalla sykkeellä (100-115), niin ei perillä haise niin retkikeittimelle.

raukkis

Laihuttamisesta ei oo mitään käryä, mutta jos se on yhtä vaikiaa kuin tuo kunnonkohotus, niin en ylläty jos vähän joillakin saattaa ylipainoa olla. Kyllä mä tuota peruskuntoa yritän kokoajan jollain tasolla kehittää, tosin työmatkan suorittamiseen kynkelillä ei tahdo aika riittää..55km suuntaansa. Äh, lupaan olla kitisemättä aiheesta enää tänä vuonna. Ajelen mitä jaksan sillon harvoin ku ehdin. Kehitän tuota peruskuntoa sitten pitemmillä kävely/hölkkälenkeillä.

T1mppa

Itsellä oli alkuun ihan sama juttu. 8km lenkillä piti pitää 3 taukoa. Osin johtui myös siitä, että kädet puutui, varsinkin kaasukäsi.

Kun sitä on joka viikko käynyt kerran-kaksi-kolme ajamassa, niin rentous on löytynyt. Kai se kuntokin on siinä sivutuotteena tullut.

Mutta nyt täytyy pitää rento vauhti päällä, jotta meno on sujuvaa. Liian hiljaa ajellessa ei pääse rytmiin ja liian vauhdikkaasti ajellessa tulee liikaa virheitä yliyrittämisestä.

Tässä muuten pari minuuttia videoo, kun testasin valoja.
https://www.youtube.com/watch?v=2JzCf8sqHBo

T1mppa

Viime lauantain time trialista pätkä :D
Ei ollut mun päivä. Onneksi nauru alkoi, kun pääsi takas varikolle.

https://vimeo.com/147362720

Powered by EzPortal