Kurakuntopyörät

Aloittaja Vuorela, 03.10.14 - klo:17:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Cat

No perhana. Mä opiskelen tiistai ja torstai iltaisin sähköasentajaks, joten ne on ainoot illat milloin en pääse. Huomenna meen ajamaan jos ei nyt hirveä myrsky ole.

Cat

Mitäs huoltoja porukka duunailee aina ajon jälkeen? 

Oon ite aina pessyt pyörän kunnolla, ja näemmä ilmanputsarinkin saa pestä vähintään joka toisen ajokerran jälkeen, riippuen vähän millainen keli ja maasto. Lootaölpät 5h välein. Mitäs muuta?

@parjan_fin  sullakun oli tällainen sama peli, niin muistatko millaiset säädöt sulla oli kaasarissa näin kesällä? Tuossa on nyt 182 pääsuutin, 45 tyhjäkäynti ja N1EG neula ja 3 lovi ylhäältä. Hansiksen nopealla puolulla tuntuu hyvältä, mutta nyt kelien ollessa +20 niin siinä hitaalla puoliskolla tuntuis käyvän rikkaalla. Kun kierrokset on niin alhaiset, eikä missään kohtaa oikeen pääse antamaan hanaa, niin käy tyhjäkäyntiä vähän heikosti. Vaiko tyhjäkäyntiä isommalle?




parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Cat - 08.05.16 - klo:18:29
Mitäs huoltoja porukka duunailee aina ajon jälkeen?

Oon ite aina pessyt pyörän kunnolla, ja näemmä ilmanputsarinkin saa pestä vähintään joka toisen ajokerran jälkeen, riippuen vähän millainen keli ja maasto. Lootaölpät 5h välein. Mitäs muuta?

@parjan_fin  sullakun oli tällainen sama peli, niin muistatko millaiset säädöt sulla oli kaasarissa näin kesällä? Tuossa on nyt 182 pääsuutin, 45 tyhjäkäynti ja N1EG neula ja 3 lovi ylhäältä. Hansiksen nopealla puolulla tuntuu hyvältä, mutta nyt kelien ollessa +20 niin siinä hitaalla puoliskolla tuntuis käyvän rikkaalla. Kun kierrokset on niin alhaiset, eikä missään kohtaa oikeen pääse antamaan hanaa, niin käy tyhjäkäyntiä vähän heikosti. Vaiko tyhjäkäyntiä isommalle?




Joka ajon jälkeen keulan pölysuojat alas ja putsaat kurat, paskat ja hiekat pois. WD40:stä pölysuojan sisälle ja paikoilleen. Pummaus ja ylimääräset rätillä pois. Yleissilmäys kaikkeen, Emäputken laakerin testaa nopeasti ja samoin takaiskarin laakerit, eli nostat takarenkaan ylös ja jos tuntuu pieni lota, niin tutkimaan missä vikaa.

Renkaan vaihdon yhteydessä viimeistään putsaa renkaan laakerit ja rasvaa uudelleen.

Suuttimet olleet jotakuinkin näin:

NOZF -neula, 4 -lovi (ylhäältä laskettuna), käyttänyt myös 3 -lovea, sillon kun halunnut hoikemmalle.
45 tyhjäkäynti
188 -192 pääsuutin
85 ryyppy
Ilmaruuvi 1.5 kierrosta auki.

Tuo tosin piti seuraavia muutoksia sisällään;

- FMF alkukäyrä
- DOMA vaimennin
- Kevyt virtapää
- SXS sytkä
- Modattu sylinteri

Ohessa pari kuvaa mistä näet kuinka neulan asento muuttaa seoksia ja miten pääsuutin vaikuttaa seokseen. Pääsuutin kuvassa on myös NOZF vs NOZE neulan erot, näkyy pienenä "paiseena" alkupäässä.

Se mihin tuossa noita vertaillaan, niin on se mikä on tekstimuotoisessa taulukossa ylimmäisenä. Se on ns. "verrokki" setup. Ja huomion arvoista tuossa on se, että neulan paikka lasketaan eri tavalla kuin esim. ohjekirjassa (jos oikein muistan). Eli 3 on kyllä keskellä, mutta 1 ja 5 on eri päädyissä ja tietenkin 2 sekä 4.

Eli sen kun muistaa, että kun neulaa nostetaan, niin soppaa tulee aina enemmän. Ja kun neulaa lasketaan alemmaksi, niin mennään hoikemmalle. Mutta neulan korkeuden muutos vaikuttaa niin laajalle alueelle, että ensiksi kastoisin että onko muut asiat kohdallaan ja vasta sen jälkeen neulan kanssa lähtisin pelaamaan. Yleensä tuo 3 -lovi on noissa ollut kuitenkin ihan toimiva.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Cat - 08.05.16 - klo:18:29
Mitäs huoltoja porukka duunailee aina ajon jälkeen?

Oon ite aina pessyt pyörän kunnolla, ja näemmä ilmanputsarinkin saa pestä vähintään joka toisen ajokerran jälkeen, riippuen vähän millainen keli ja maasto. Lootaölpät 5h välein. Mitäs muuta?

Parjanin tarinaa lisäillen. Onko sulla sellaista leipurihattua ilmansuodattimen päällä? Stormi noita ainakin myy: http://shop.1stmx.co.uk/ekmps/shops/andyhutch/images/twin-air-dust-sand-covers-for-motocross-mx-bike-air-filters-17137-p.jpg
Pysyy hiekka pois ilmansuodattimesta ja on helpompi putsaa.
Lisäksi tsekkaan, onko etujarrupaloissa pintaa. Itse käytän bileman paloja ja ne kuluu liiankin nopeasti.

Ajosettien väleissä itse ruuvaan keulan ilmaruuvit auki, että pääsee ilmat pois.
Ei siinä muuta. Sama öljynvaihtoväli, vaikka mulla 4t vehe.
Mulla renkaiden ja linkun laakerit kesti vuoden. Kohta menee takaiskarin ylä- ja alapään laakerit vaihtoon (nekin vaihdoin edellisen kerran viime keväänä). Pitäisi varmaan useammin availla ja rasvailla... :)

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 09.05.16 - klo:16:47
Lainaus käyttäjältä: Cat - 08.05.16 - klo:18:29
Mitäs huoltoja porukka duunailee aina ajon jälkeen?

Oon ite aina pessyt pyörän kunnolla, ja näemmä ilmanputsarinkin saa pestä vähintään joka toisen ajokerran jälkeen, riippuen vähän millainen keli ja maasto. Lootaölpät 5h välein. Mitäs muuta?

Parjanin tarinaa lisäillen. Onko sulla sellaista leipurihattua ilmansuodattimen päällä? Stormi noita ainakin myy: http://shop.1stmx.co.uk/ekmps/shops/andyhutch/images/twin-air-dust-sand-covers-for-motocross-mx-bike-air-filters-17137-p.jpg
Pysyy hiekka pois ilmansuodattimesta ja on helpompi putsaa.


125:ssa tuo "leipurinhattu" oli ainakin omassa käytössä ihan yhtä tyhjän kanssa. Ne paikat missä tuo pysyi paikoillaan, oli puhtaana, mutta toisaalla sitten kahta kauheammin sontaa. Tuo kuitenkin ahdistaa ilmanvirtausta ja kyllähän se ilma sieltä läpi menee, mistä se helpoimmalla pääsee. Ja ilma kun ahdistellaan liikaa, niin vaikuttaa 125:ssa aika rajusti kulkupuoleenkin. Ehkä jossain CC -kisassa ihan hyvä olla, kun joudutaan ajamaan tavallista pidempään samalla suodattimella.

Itse vaihdan / pesen joka ajon jälkeen suodattimen. Kuivemmissa kisoissa vaihdan kesken kisan huoltotauolla uuden suodattimen. Mulla on kerralla kierrossa aina neljä suodatinta.

Makuasioita. Ilmansuodattimen kuitenkin joutuu pesemään ja sitä kannattaa pestä mahdollisimman usein, niin sitä kuraa ei pääse läpi, eikä sinne suodattimeen sisään pesimään.

Niin ja noista jarrupaloista.... Bilteman jarrupalat on halpoja, mutta niitä menee repullinen, eli onko lopunkaiken halpaa.... Itse käytin joko orkkiksia tai DP Racingin (http://www.dp-brakes.com/) kovia takana ja pehmeitä edessä. Ne kesti takana mun käytössä sellaista 40 tuntia.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 10.05.16 - klo:08:05
Niin ja noista jarrupaloista.... Bilteman jarrupalat on halpoja, mutta niitä menee repullinen, eli onko lopunkaiken halpaa.... Itse käytin joko orkkiksia tai DP Racingin (http://www.dp-brakes.com/) kovia takana ja pehmeitä edessä. Ne kesti takana mun käytössä sellaista 40 tuntia.

Salaa toivoin kommenttia tähän. Nuo bilteman palat kuluu rasittavan nopeasti, joten jotkut muut olisi hyvät. Pistämpä seuraavaksi testaukseen orkkikset tai mainitsemasi DP Racingit. 40h olisi hyvä kestävyys.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.05.16 - klo:09:19
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 10.05.16 - klo:08:05
Niin ja noista jarrupaloista.... Bilteman jarrupalat on halpoja, mutta niitä menee repullinen, eli onko lopunkaiken halpaa.... Itse käytin joko orkkiksia tai DP Racingin (http://www.dp-brakes.com/) kovia takana ja pehmeitä edessä. Ne kesti takana mun käytössä sellaista 40 tuntia.

Salaa toivoin kommenttia tähän. Nuo bilteman palat kuluu rasittavan nopeasti, joten jotkut muut olisi hyvät. Pistämpä seuraavaksi testaukseen orkkikset tai mainitsemasi DP Racingit. 40h olisi hyvä kestävyys.

Kokeillut monenlaisia paloja ja noi havaitsin itselleni parhaiksi. Ja nimenomaan niin, että taakse kova pala ja eteen pehmeä. Pehmeä pala DP Racingiltä kuluu myös nopeasti takana.

Mä lahailen aika paljon jarrulla ja joudun myös käyttämään lisäsäiliötä jarrunesteelle takana, ettei nesteet kiehuisi ihan yhtenään.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

raukkis

Jarrupalojen liiallinen kuluminen on vasta tulevaisuuden ongelmia jos sittenkään, mutta on hieno laji, kun huomaa silloin tällöin jopa oppivansa jotakin ja voi käydä tehokkaan hetken viettämässä vaikka työpäivän jälkeen. Toisin kuin rääräässä, jossa olemattoman ja jässähtäneen kehityksen toteaminen vaatii aina koko päivän reissun. Ja kierrosaika voi enskaillessa parantua joskus jopa kymmenillä minuuteilla :D

Cat

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 10.05.16 - klo:15:13
Jarrupalojen liiallinen kuluminen on vasta tulevaisuuden ongelmia jos sittenkään, mutta on hieno laji, kun huomaa silloin tällöin jopa oppivansa jotakin ja voi käydä tehokkaan hetken viettämässä vaikka työpäivän jälkeen. Toisin kuin rääräässä, jossa olemattoman ja jässähtäneen kehityksen toteaminen vaatii aina koko päivän reissun. Ja kierrosaika voi enskaillessa parantua joskus jopa kymmenillä minuuteilla :D


Tämä. Ite oon lähteny sille linjalle, että käyn ajamassa just sillon ja niin kauan kun siltä tuntuu. Jos työpäivän jälkeen alkaa poltteleen niin käyn kurvauttamassa. Oon nyt ajanu sellasen 45min pyrähdyksen pikku tauoilla.

Jos alkaa vi***taa ajaessa (esim viimeks kun ensin upotin mopon suohon ja kun sain sen ylös niin vedin melkein heti naamalleen kun oli voimat loppu) niin lähden kotiin miettimään elämän tarkoitusta.

Vähän on itekkin oppinut ajamaan, mutta aika matelua on vieläkin.

Itellä on sellainen tavoite, että joka kerralla oppisi jotain ja aina pääsisi ehjänä kotiin.

T1mppa

10.05.16 - klo:18:36 #234 Viimeisin muokkaus: 10.05.16 - klo:18:39 käyttäjältä T1mppa
Tänään opin, että kadulla kuski siirtää kroppaa sivulta sivulle ja kurapuolella eteen ja taakse :) Takajarrunkäyttö on todella vierasta puuhaa mulle. Moottori- ja etujarruilla mennään. Takajarrua koitan koko ajan lisätä, josko sitä joskus oppisi käyttämään. Meinaa vaan vauhti loppua kesken. 2-t pyörää kun olen koittanut, niin siinä tuli heti tunne, että takajarrua tarvitsee ottaa käyttöön. Muuten ei saanut vehjettä pysähtymään.

Mutka-ajossa (ja sinne mentäessä) ei kroppa ole vieläkään tarpeeksi edessä. Kun sen saa iskostettua päähänsä, että sen on pakko olla edessä, niin mutkat menee todella paljon helpommin :) Tänään jurnuttelin 20 km, kun oli tiukka aikataulu. Avg speed 26,0 km/h. Hyvä kesä kuitenkin tulossa!

parjan_fin

11.05.16 - klo:07:33 #235 Viimeisin muokkaus: 11.05.16 - klo:09:33 käyttäjältä parjan_fin
Tuosta kropan siirtämisestä eteen ja taakse. Tuo riippuu _vähän_ siitä, onko sulla PDS perällinen pyörä vai ei.  Ajatus kyllä molemmissa sama, mutta PDS perällistä ajetaan hiukan taaempaa.

Tuo johtuu ihan siitä, että PDS perällinen kaipaa enemmän painoa, jotta lähtee toimimaan kunnolla, kun taas linkkuperällinen on paljon herkempi. Toki, liikkua pitää molempien päällä.

Ja kuten T1mppa sanoikin, niin 2 -tahtinen, etenkin 125, ei pysähdy mihinkään ilman takajarrua. Kun ei siellä ole mitään moottorijarrua jarruttamassa. 125:sen kanssa oppii pakostakin takajarrun käytön. Tai jos ei opi, niin eipä kyllä mitään päätähuimaavaa vauhtia ajele.

Cat; Hansiksen lenkki oli eilen aikas pirullisen makeessa treenikunnossa, siis se vasen puoli.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...


raukkis

Oli kotari alkanu itsekseen kerätä ilmaa etujarruun tai jotain, kun oli säilytyksen aikana jarrut häipyny. Ilmatessa ei kuitenkaan tule ilmaa nipasta. Jarruun saa paineen kun pitää pohjaan köytettynä pitemmän aikaa. Onko tuttu ilmiö ja miten tuon vähimmällä turhalla työllä korjaa? Yritin ilmata myös pääsylinterin lähdöstä ilman vaikutusta asiaan. Mistään ei vuoda nestettä.

parjan_fin

Kotareiden vaivaa.

Katopa onko sulla kuinka tukossa se korvausilmalle tarkoitettu reikä nestesäiliön kannessa?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

T1mppa

Ja kato kuinka loppu sun jarrupalat on (ei nyt suoranainen vastaus esittämääsi ongelmaan). Mulla oli ihan eri jarrutuntuma uusilla ja kuluneilla paloilla.

Powered by EzPortal