Rata-ajo pakolliseksi mozkakorttiin

Aloittaja Maria, 04.02.12 - klo:14:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Maria

04.02.12 - klo:14:43 Viimeisin muokkaus: 04.02.12 - klo:14:50 käyttäjältä Maria
Toissa syksynä ajelin kortin,
viime kesänä kävin lähipiirin kannustamana Kemoralla.
Suoranaista intohimoa ei syttynyt, mutta oppimisen kipinä kyllä. Vauhdin nostamisen halu.
Tuntemukset vahvistunee sen myötä, kun ajokokemusta ylipäätään tulee lisää
ja varsinkin itse ratakokemusta enemmän,
koska henkeä haukkoen ja sydän pamppaillen katson muiden ajamista, kuuntelen ääniä,
haltioidun siitä ajatuksesta, että joskus vielä minäkin...

Heräsi kysymys,
että miksiköhän rataharjoittelun ei ajo-opetuksessa katsota olevan yhtä tärkeää
kuin ne ihme kahdeksikkojen pyörittämiset kävelyvauhdilla?
Minusta rata-ajon pitäisi olla ehtona kortin saamiselle.

Henk.koht. opin aivan älyttömän paljon pyörän käsittelyä ja hallintaa,
vaikka kiersinkin rinkiä kuin hidastetussa filmissä  :-[

Rataharrastajat ei varmasti tee motskarilla perusvirheitä liikenteessä.
Niin joo :D ratakuskit ei kasvata MP-onnettomuustilastoja, koska maantieajot tapahtuu pakettiautolla.

carbon

Lainaus käyttäjältä: Maria - 04.02.12 - klo:14:43
Toissa syksynä ajelin kortin,
viime kesänä kävin lähipiirin kannustamana Kemoralla.
Suoranaista intohimoa ei syttynyt, mutta oppimisen kipinä kyllä. Vauhdin nostamisen halu.
Tuntemukset vahvistunee sen myötä, kun ajokokemusta ylipäätään tulee lisää
ja varsinkin itse ratakokemusta enemmän,
koska henkeä haukkoen ja sydän pamppaillen katson muiden ajamista, kuuntelen ääniä,
haltioidun siitä ajatuksesta, että joskus vielä minäkin...

Heräsi kysymys,
että miksiköhän rataharjoittelun ei ajo-opetuksessa katsota olevan yhtä tärkeää
kuin ne ihme kahdeksikkojen pyörittämiset kävelyvauhdilla?
Minusta rata-ajon pitäisi olla ehtona kortin saamiselle.

Henk.koht. opin aivan älyttömän paljon pyörän käsittelyä ja hallintaa,
vaikka kiersinkin rinkiä kuin hidastetussa filmissä  :-[

Rataharrastajat ei varmasti tee motskarilla perusvirheitä liikenteessä.
Niin joo :D ratakuskit ei kasvata MP-onnettomuustilastoja, koska maantieajot tapahtuu pakettiautolla.

Loistava idea ! Pääsen kysymään valtakunnan huipulta asiaa. Yritän palata aiheeseen myöhemmin. Eivät näinkin radikaalit uudistukset kyllä tapahdu vuodessa eikä kahdessakaan,
mutta ehkä joskus ? Ja Marialle :-* ittelle kovasti terveisiä !
Voin mää koittaa..

Turder

Voisiko tuo olla toimiva jos toteutus olisi hieman kuin autokoulun kakkosvaiheessa (vrt. liukkaankelin harjoitus)? Vai onko parempi opettaa "oikeille tavoille" jo heti alusta (ajokortin suoritusvaiheessa), eikä siten, että päästetään ensin väärinopettelemaan liikenteeseen omin päin ja sitten tylytettäväksi radalle? Kustannuksiahan tuo lisää, mitkä muutenkin on aika kovat, mutta hyöty priceless-osastoa. Enpä tiedä ketään, joka olisi tyrmännyt rata-ajoa ja -harjoittelua sen jälkeen kun on sitä kokeillut knuppel_2

Ratayhtiöille hyvä lobbauskohde kun saisivat helpolla esiteltyä palveluitaan potentiaalisille asiakkaille :-X

Maria

Lainaus käyttäjältä: Turder - 04.02.12 - klo:15:53
Enpä tiedä ketään, joka olisi tyrmännyt rata-ajoa ja -harjoittelua sen jälkeen kun on sitä kokeillut knuppel_2

Aivan! Enkä tiedä ketään sellaistakaan, joka ei olisi kortin saatuaan halunnut "vähän kokeilla".
Ja jossakin se mutka-ajo joka tapauksessa on opeteltava.
Musta ainakin tuntuu noviisina mukavammalta ajautua väärälle linjalle radalla
kuin vastaantulevien kaistalle liikenteessä.

Sitä paitsi monta huolta vähemmän,
ei eläimet/lapset hypi puskista tielle eikä mummelit törmää kolmion takaa eteen,
ei menetä korttiaan suorilla.

Oppii käsittelemään kilpailuviettiään/egoaan, kun löytyy hitaampia ja nopeampia kuin itse.
Oppii kiinnittämään terveellä tavalla huomiota omaan kehittymiseensä,
ratapäivän päätteeksi on ylpeä nöyrästi (lue mitä tarkoitan, älä mitä kirjoitan  ::))
Tulee tietoisemmaksi siitä, mitä osaa ja mitä ei vielä hallitse.

Kaikki ymmärtävät suojien merkityksen, eivätkä suhtaudu niihin kuten minä teininä pipoon,
että vain nynnyt niitä käyttää  :)
En suoraan sanottuna ymmärrä, miksi vakuutusyhtiöt, autokoulut, liikenneministeriö jne
ole suuna päänä viemässä tätä asiaa eteenpäin.
Kuka tästä ei hyötyisi... öö... kortin hankkijan lompakko.
Ellei tosiaan ratayhtiöt tulisi vastaan - tekisi työtä oman tulevaisuutensa eteen.

Ugh!
beer_2

Niin ja terkut takaisin Carbonille  :-*  offtopic_1

Fasu

Vaikka uusimpien pyörien kuutioita on kuohittu, teho/paino suhteet eivät juurikaan ole huonontuneet. Mutkapätkällä kokeillaan,miten kulkee ja kauhukseen huomataan tulleen liian kovaa mutkaan, jolloin iskee ns.hartialukko. Sitten suoraan pusikkoon. Rataharjoittelulla saataisin ainakin osalta moinen pois,
ja loput huomaisivat taitojensa heikkouden ja oppisivat tietyn kunnioituksen ajokkiaan kohtaan. Toinen mieleen tuleva juttu on rohkeus tiukkaan jarrutukseen
kovista nopeuksista. Niihinkin liittyy arkuutta tai taitamattomuutta. Rata olisi oikea paikka todellisten tilanteiden harjoitteluun. peukku_1
VV

carbon

Lupasin palata asiaan. En vielä päässyt ihan huipulle asti, mutta aika korkealle. Forumin jäsen Timppa vois esitellä ittensä ja kertoa mitä mulle kertoi.
TIMPPAAA, TIMPPAAAA.
Toisekseen, porissa muutama autokoulu yrittäjä yritti viedä tuoreita mp kortin haltijoita ja niitäkin jolla kortti oli juuri tulossa radalle harjoittelemaan.
Palaute oli jokseenkin niukkaa kun tulijoita ei ollut ! Varsinkin nuorilla ei kuulemma ollut rahaa edes bensaan jolla radalle olis mennyt.
Pitkät ajomatkat olivat myös liikaa, totuttu ajamaan Hesburgeria ympäri jo mopolla.
Äiti ei anna lupaa, " et mee poika ittees sinne tappamaan ! " " Onks pakko ? " oli muutama vastaus.
Ja jos silloin kun aika oli kokoontua autokoululle, oli liian pilvistä, niin eipä ollut lähtijöitä.
Porissa asiasta luovuttiin. Harmi.
Voin mää koittaa..

timppa

No Carbon, vastaillaanpa sitten!

Eli pirun hyvä ideahan tuo olisi. Käytännön toteutus olisi vaan aika vaikeaa ja lisäisi TODELLA PALJON A-kortin kustannuksia.  Jos otetaan esimerkiksi, että yksittäisenä kouluttajana opetan n. 100 A-kuskia saamaan kortin yhden ajokauden aikana, niin... Lisätäänpä siihen päälle vielä KAIKKI Suomen autokoulut ja A-korttia suorittavat oppilaat. Ei paljoa jäisi ratapäiviä muille kuin autokouluille.
Kuten jo ylempänä sanoin, erittäin hyvä idea olisi, mutta käytäntö vaikeaa. Sitten kun otetaan kuvioon mukaan virallinen puoli... etenemisjärjestys ajokorttilain muutoksille menee näin karkeasti "pienimmästä isoimpaan": Autokoululiitto, Poliisihallitus, TraFi, Eduskunta. Ei ole kovin helppoa... nimim. kokemusta asiasta on... Seuraavat suuret muutokset ajokorttilakiin tulevat voimaan 2013. Silloin muuttuu myös A-opetus-suunnitelma / ohjelma.
Tämä etenemisporras lakimuutoksiin ei aina ole kovin helppoa. M-korttikoulutus piti tulla jo aikoja sitten voimaan, mutta viimeisellä hetkellä ennen lain allekirjoitusta eräs ministeri totesi: "minussa heräsi sisäinen sosiaalitäti, kun mietin että 15-vuotiaille tulisi koulutuksesta kustannuksia." Tämä oli suora lainaus hänen lausunnostaan ja laki ei silloin mennyt läpi. Kaikki oli jo silloin muuten sovittua ja iso osa autokouluista oli jo ehtinyt hommata kaluston koulutusta varten... Eli tässä nyt vähän esimerkkejä siitä, kuinka "helppoa" näihin päättäjiin on vaikuttaa.
Ja edelleen: ei olisi yhtään pahitteeksi pari tuntia radalla kaikille A-kortin suorittajille.

timppa

09.03.12 - klo:00:41 #7 Viimeisin muokkaus: 09.03.12 - klo:00:57 käyttäjältä timppa
Vielä vastaus siihen, miksi sitä hidasajoa ja pujottelua aluksi niin paljon harjoitellaan: siinä oppii parhaiten perus hallintalaitteiden käytön, kuten kytkin kaasu jarru. Voi verrata siihen, kun lapsia opettaa ajamaan polkupyörällä. Ensin apupyörien kanssa, sitten ilman niin, että vanhemmat juoksee perässä ja lopulta lapsi ajaa itse pyörällä täysin omatoimisesti.

Tässä linkki siihen mitä tarkoitan (näin karrikoiden), eli kytkin ja samalla sitten myös pyörä karkaa:

Idiot first time on bike

Maria

09.03.12 - klo:10:29 #8 Viimeisin muokkaus: 09.03.12 - klo:10:31 käyttäjältä Maria
Lainaus käyttäjältä: timppa - 09.03.12 - klo:00:20
Käytännön toteutus olisi vaan aika vaikeaa ja lisäisi TODELLA PALJON A-kortin kustannuksia. 
;D en ajatellutkaan sitä puolta, että autokouluille tulisi lisää kustannuksia. Kuten heti kärkeen opettajien ratakoulutukseen pätevöityminen.
Äkkiseltään vain tuumailin omasta näkökulmastani yksittäisenä ihmisenä, että jos kortin ajaja maksaisi ratamaksun samoin kuin maksaa liukkaan ratamaksun, niin se olisi siinä  :o
Tunaroinnin varallekin pitäisi laatia rationaaliset oma vastuut kuten inssiajossakin on...joo, ei varmasti olisi yksinkertaista...

Lainaus käyttäjältä: timppa - 09.03.12 - klo:00:20
Ei paljoa jäisi ratapäiviä muille kuin autokouluille.

Niimpä, kun ryhmäkoot eivät saisi paisua liian isoiksi.
Ja sitten taas kääntöpuolena se, että maakuntien pienten autokoulujen, joissa kortin suorittajia muutama per vuosi,
pitäisi tehdä yhteistyötä, että keskittäisivät rataopetuksen yhdessä yhdelle/tietyille päiville.
Ja entä jos juuri ratapäivänä yksi oppilas sitten onkin kipeänä, niin seuraava mahdollisuus? - No ensi kesänä.  >:(

Lainaus käyttäjältä: timppa - 09.03.12 - klo:00:20
Sitten kun otetaan kuvioon mukaan virallinen puoli... etenemisjärjestys ajokorttilain muutoksille menee näin karkeasti "pienimmästä isoimpaan": Autokoululiitto, Poliisihallitus, TraFi, Eduskunta.

reps_1 muutaman mediaseksikkään tuittupään pitäisi ensin puskea asiaa tietoisuuteen Facebookissa: "Nyt vitt**n ne kynttilät tien poskista!"
ja järjestää tällä iskulauseella erittäin kyseenalaisia mielenosoituksia onnettomuuspaikoilla,
ennen kuin juttu etenisi portaissa, mikä tapahtuisi tietysti sitä hitaammin mitä ylempänä olisi menossa.
Sitten taas jos rataharjoittelua suorittaneet motoristit olisivat jonkin uuden verolajin maksajia, päätöksen tekoon kuluisi suunnilleen punainen minuutti  :P

timppa

Hyvä vastaus Maria! Ja alunperin hyvä ideakin!
Vielä aiheeseen palaten... Autokouluillehan tuo ei lisäisi kustannuksia, kun asiakashan sen koulutuksen maksaa... Sitten kun mietitään välimatkoja lähimmälle radalle, niin homma melkein kaatuu. Esim: Rovaniemeltä autokouluoppilaat radalle. Ajo-opetusta kun ei lain mukaan saa antaa päivässä kuin max 4 ajokertaa, eli 2 ajotuntia päivässä.

Opettajia on pätevyydeltään aivan laidasta laitaan. "kentällä" useimmiten opettajan ammattitaidon näkee koulupyörästä. Mitä enemmän ruvella (kaatuiltu), niin opettajan ammattitaito on ainakin minun mielestäni silloin harkittava. Ammattitaitoinen opettaja katsoo AINA peiliin, kun oppilas kaatuu. Opettajalla, opettajan ammattitaidolla on iso vaikutus asiaan. Itsekin nähnyt niitä, jotka vaan huutelevat radiopuhelimeen ohjeita shortsit ja t-paita päällä kentän laidalla. Alan parhaat ja ammattitaitoisimmat kouluttajat löytyvät tästä linkistä: http://www.smokry.net/kouluttajat

Omasta mielestäni parhaimpana motivaattorina motoristien kehittymiselle olisi, että jokainen käyty jatkokurssi / koulutus alentaisi vakuutusmaksujen hintaa. Tätäkään ei olla saatu läpi...

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Maria - 09.03.12 - klo:10:29
reps_1 muutaman mediaseksikkään tuittupään pitäisi ensin puskea asiaa tietoisuuteen Facebookissa: "Nyt vitt**n ne kynttilät tien poskista!"

Tuossa olisi mielestäni sopiva henkilö siihen: http://www.seiska.fi/viihdeuutiset/_a338446/persuhakkarainen+afrikkalaisnaiselle+haluan+vain+mustaa+piua/ Työntäisi varmaan mielellään muutakin kuin kynttilää sinne. Tiedä sitten miten tanassa on falloksensa, joten ehkä vain kynttilää.

Hän voisi myös tulla näyttämään ajolinjoja ja voitaisiin ihmetellä porukalla huippunopeaa, huippuunsa viritettyä kilpamotskaria:

http://www.seiska.fi/viihdeuutiset/_a242041/persuhakkaraisen+ratkaisu+ylinopeussakkoihin++osti+huippunopean+kilpamotskarin++kuva/

Maahantuojan mukaan RR-teksti ilmaisee, että kyseessä on täysverinen kilpapyörä, vaikka sitä voikin ajaa myös normaaliliikenteessä.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

timppa

09.03.12 - klo:11:50 #11 Viimeisin muokkaus: 09.03.12 - klo:11:56 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 09.03.12 - klo:11:39
Markkinoidaan sen verran, että liikennevakuutusriitoja on nyt hoidettu 43, joista 43 on voitettu. Kaksi on työn alla.


Pakko sanoa Jukka, että tuo on todella hatunnoston arvoinen suoritus! peukku_1

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: timppa - 09.03.12 - klo:11:50
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 09.03.12 - klo:11:39
Markkinoidaan sen verran, että liikennevakuutusriitoja on nyt hoidettu 43, joista 43 on voitettu. Kaksi on työn alla.


Pakko sanoa Jukka, että tuo on todella hatunnoston arvoinen suoritus! peukku_1

Mannerheim oli ryssien palveluksessa vuosia ja oppi metkunsa ja siksi ehkä pärjäsi niitä vastaan.

Itse olin seitsemän vuotta vakuutusyhtiössä ja opin talojen tavoille ja tiedän kuinka siellä ajatellaan silloin kun moista vaivaudutaan tekemään. Sitkein vänkääjä näissä jutuissa on nimen omaan entinen työnantajani. Lähes poikkeuksetta saadaan mennä lautakuntakierrokselle hakemaan lähes identtiseen tapaukseen uusi lausunto. Niin puupäitä eivät sentään ole, että lähtisivät Liikennevahinkolautakunnan näkemyksiä vastaan tappelemaan käräjillä, sinne asti ei ole vielä tarvinnut yhtiöiden kanssa mennä, yksityisten kanssa kylläkin, viimeksi kaksi viikkoa sitten ja voitto siitäkin tuli, ainakin KO:ssa, saa nähdä mennäänkö hoviin. Tylsiähän noiden vääntämiset on, mutta jostain se on leipä haettava ja kun kalsareissakin alkaa olemaan enemmän reikiä kuin kangasta eikä mopohommilla saa edes kustannuksia katettua, niin väännetään noita.

Toisaalta on tässä duunissa hauskatkin puolensa ja markkinointia voi harjoittaa vähän eri tapaan kuin mitä vaikkapa Lakimiesliiton suosituksissa on. Rapiat kuukausi sitten tultiin naisen kanssa syömästä ja elokuvista keskustasta. Päätettiin sitten tipauttaa auto kotiin ja käväistä paikallisessa muutamalla. Olin ehtinyt ehkä puoli pullollista juomaan, kun eräs urpo täräytti suoraan käkättimeen bilistä pelannutta junioria. Vääntöä ja huutoahan siitä tietysti seurasi ja ämmien kiljuntaa. Kun tilanne oli vähän rauhoittunut, tyson saatu pihalle viskatuksi, niin iskin kortin nenävikaiselle kouraan ja sanoin jotta soittaa seuraavana päivänä ja saa tehtyä tilin. Kaveri soitti ja nyt on nimet paperissa ja rahat kai jo tililläkin. Uhri nettosi pitkälti nelinumeroisen nettona ja itsekin kalja- ja ruokarahat kuittasin. Tuollakin rahalla olisi nyrkkisankari voinut olla vaikka kuukauden, ehkä parikin Thaimaassa, mutta valitsi toisin. Elämä on. Viranomaisia ei tarvinnut vaivata asialla, joten säästyi veronmaksajien eurot joita olisi prosessin kautta hoidettuna palanut tuhansia.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

timppa

No ilmankos!

p.s. saitko yv:n jonka lähetin?

Jukka_R

Jep ja vastattu mailiin. Käyttelen vähän heikosti näitä privaviestejä ja keskitän vastaukseni työ- ja henkilökohtaiseen mailiin, niin löytää sitten arkistosta jos joskus tulee tarve kaivella ja kilauksesta aina kuulee jos joku jotain vastaa tai viestii, niin ei katoa bittiavaruuteen ja jää vastaamatta.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Powered by EzPortal