Vaihteiston laakerointi

Aloittaja Dealhill, 19.03.15 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dealhill

Kasasin tuossa R6:sen vaihteiston uusilla laakereilla ja shimmeillä.
Kasauksen jälkeen heräsi pari kysymystä, jotka jäivät vaivaamaan. Osaisko joku vastata näihin omakohtaisilla kokemuksilla:
-En tullut kiinnittäneeksi huomiota, kummin päin sokat (kuvassa 7 ja 9) tulevat akselille, koska ilmeisesti niiden toinen sivu on hieman pyoreä.
-Huoltomanuaalissa ei oltu mainittu mihin asentoon laakerit (kuvassa 5 ja 12) tulevat, mutta jälkikäteen luin netistä, että laakereissa olevat reiät tulisi olla samassa linjassa toisiinsa nähden jotta voitelu toimii optimaalisesti.
- Vaihdepinjonien (kuvassa 8 ja 4) "sivutappien" päät ottavat toistensa kylkeen kiinni hiertäen, eli väliin ei jää rakoa. Ikäänkuin välissä pitäisi olla yksi simmilevy enemmän. Siitä olen varma että yhtään osaa ei ole jäänyt välistä pois ja pinjonit ovat oikein päin. Pinjonien 8 ja 11 etäisyys on oikea, siinä tappien pään ja viereisen pinjonin kylkeen jää pieni rako.
vaihteisto on vielä auki, joten voin korjata nämä epäkohdat vielä, mutta kestääkö noita uusia sokkia veivata ees-takas akselia pitkin?

parjan_fin

19.03.15 - klo:15:14 #1 Viimeisin muokkaus: 19.03.15 - klo:15:18 käyttäjältä parjan_fin
Käsitykseni mukaan sokilla ei ole merkitystä, laitoit ne kummin päin tahansa, niin toimii.

Itse laittanut laakerit mahdollisimman linjakkain akselissa olevien reikien kanssa. Aina tuo ei kuitenkaan ole mahdollista saada täysin kohdikkain, mutta laittanut sen aina niin kohdikkain kuin vain mahdollista.

Useampaa shimmiä ei sinne väliin kuulu, eikä sovi. Oletko kokeillut sovitusta / välyksiä silloin kun laatikko on lohkossa kasassa ja vaihderumpu sekä siirtohaarukat paikoillaan? Miten silloin käy?

Tuo ratas n:o 8 kuitenkin liikkuu tuossa laidasta toiseen haarukan mukana, joten kannattaa koittaa sovitusta lohkossa paikoillaan haarukoiden ja vaihderummun kanssa.

Tuonhan voi kasata niillä vanhoilla torxeilla väliaikaisesti kasaan ja testata. Ottaa hetken aikaa, mutta kannattaa kokeilla.

EDIT: Lisäyksenä sen verran että olen noita R6R:n laatikoita omien laskujen mukaan 8 - 10 kpl kasannut. Yksikään ei ole vielä räjähtänyt väärän asennuksen takia.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Dealhill

Kiitos Jani tiedoista,
En vielä kokeillut rajoittaako haarukka liukuvaa rataspakkaa sen verran että "hankaus efektiä" ei tapahdu 8 ja 4 rattaan välillä, pisti vain silmään irtokeppinä, että siinä tälläinen ominaisuus on.
Mutta tuo laakerien reikien kohdistus linjaan ei tullut mieleen aiemmin, koska manuaalissa siitä ei ole mainintaa, joten saatan vielä mielenrauhan takaamiseksi katsoa ne läpi, jos vain sokkia kärsii jumpata ees-takas akselia pitkin.


parjan_fin

Likellä se on, mutta ei pitäisi hangata kiinni. Jos hankaa, niin joku shimmi on sokan väärällä puolen.

Kyllä sokat kestää, kun et aukaise niitä ihan täysin ammolleen, vaan avitat auki uurteesta niin, että voit "raahata" spooria pitkin akselilta pois ja seuraavan uurteen kohdalla sama homma. Silloin ei tule liikaa venytystä sokalle, että löystyisi liiaksi.

Kyllähän noi laakerit siis toimii vaikka se linjaus ei olisi ihan kohdikkain, mutta pitkässä juoksussa laakerit ottavat nopeammin itseensä jos ei kunnon voitelua ole. Mielestäni enemmänkin sellainen marginaali -juttu. Mutta kannattaahan se kunnolla laittaa kerralla, niin on ainakin mielenrauha.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

visu

Lainaus käyttäjältä: Dealhill - 19.03.15 - klo:14:23
-En tullut kiinnittäneeksi huomiota, kummin päin sokat (kuvassa 7 ja 9) tulevat akselille, koska ilmeisesti niiden toinen sivu on hieman pyoreä.

Sokat aina niin että terävä reuna on rattaasta ja shimmistä poispäin eli toisinsanoen pyöreä reuna shimmiä päin. Ei liene elämän ja kuoleman asia mutta noin ne kuuluu laittaa. Samasta tehtaan manuaalista josta tuo liittämäsi räjäytyskuva ilmeisesti on löytyy sivulta 5-75 asiaa selvittävä kuva. Periaatteessa pääteltävissä ihan maalaisjärjellä jos miettii mistä suunnasta niihin sokkiin tulee rasitusta.

Dealhill

Irrottelin vielä sokat ja laitoin laakerien reiät oikeisiin kohtiin akselille. Ei noista sokista kyllä kovin hyvin edes erota reunan viistettä, se on niin minimaalinen.
Kasasin vahteiston lohkoon ja huomasin, että siirtohaarukka tosiaan estää 8-ratasta liukumasta liian lähelle viereistä ratasta, joten sekin asia kunnossa.

Powered by EzPortal