BMW DTC/Calibration Kit

Aloittaja murmela, 07.04.15 - klo:15:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: app - 08.04.15 - klo:10:47Turvalleen sillä ainakin pääsee  

Ajatteles kuinka turvallaan olisit ilman.  :D

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 08.04.15 - klo:10:47
Itse en edes tiedä mikä tai kuka on tuon ecun säädöt laittanut.
En määkään, mut nyt ainakin tiedän millaset säädöt siinä ecussa on. Ja se helpottaa huomattavasti mopon käytöksen ymmärtämistä ja datan tulkkaamista. jibii_gif
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.04.15 - klo:12:02
Lainaus käyttäjältä: app - 08.04.15 - klo:10:47
Itse en edes tiedä mikä tai kuka on tuon ecun säädöt laittanut.
En määkään, mut nyt ainakin tiedän millaset säädöt siinä ecussa on. Ja se helpottaa huomattavasti mopon käytöksen ymmärtämistä ja datan tulkkaamista. jibii_gif
Ei pääse enää sit mannersauman saumat yllättämään?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 08.04.15 - klo:13:27
Ei pääse enää sit mannersauman saumat yllättämään?
Uskoisin erittäin vahvasti niin, ehkä. Vahva ehkä. ;D
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

10.04.15 - klo:12:16 #19 Viimeisin muokkaus: 21.04.15 - klo:21:45 käyttäjältä murmela
...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

19.04.15 - klo:16:29 #20 Viimeisin muokkaus: 19.04.15 - klo:16:31 käyttäjältä murmela
Lisää pohdintaa race-ecusta (ei vakio-ecusta tai avatusta/säädetystä vakioecusta) ja sen DTC:stä.

Kaikille moodeille sama: Onko DTC ylipäätään: On vai Off. (Nappi vasemmassa kliparissa.)

Kaikille moodeille eri asetus: Missä kallistuskulmassa DTC on päällä. (Säätösoftalla/läppärillä.)

Kaikille moodeille eri: Missä kohtaa luisto alkaa. Eli mikä takarenkaan prosentuaalinen nopeusero tulkitaan luiston alkamiseksi (raja). Nämä on ne ns "rengaskartat" (pirelli/dunlop/jne). Tässä kohtaa on myös outoa, että maksimi (kallistussensori/ rungon)kallistuskulma on rajattu tässä kartassa 60-asteeseen.
Vaikka tuo sensorin näkemä rungon kallistuskulma menee "helposti" yli tuon 60 asteen, kun otetaan huomioon mopon massakeskipisteen korkeuden ja rengasprofiilin vaikutus todellisen tukipisteen sijaintiin mopon sivuttaislinjalla, ja radan kallistukset.

Samoin hieman outoa on että kallistuskulmille tuossa kartassa löytyy vain kuusi saraketta. Jolloin kartta ei ole kovinkaan sulava kallistuskulmaa ajatellen. Jos laskee abaut esim rungon kallistuskulmille 37-63 astetta, eli sivuttaiskitkakertoimille 0,6...1,3 niin tarvittaisiin kahdeksan saraketta kymmenyksen välein tehtävälle kartalle. Ja jos sadekelillä haluaisi käyttää DTC:tä 0-54 astetta, eli sivuttaiskitka 0...1, niin tarvittaisiin kymmenen saraketta.

Ja nopeudellekkin löytyy vain seitsemän riviä. Jos kartasta haluais sulavamman, niin esim 20kmh väleillä tarvittaisiin Alastarossa 12 riviä, ja se on aika hidas rata euroopan kisaratoja ajatellen. Ja mutkissa hyvin harvoin ajetaan esim +200 nopeuksia, niin tärkeämpää olisi että tuo kartta toimisi paremmin apeksi/avausnopeuksissa jotka esim Alastarossa luokkaa 50-150. Alle 50 ei ajeta, ja yli 150 nopeuksissa mopo on sen verran pystyssä että DTC ei ole pelissä mukana.

Hyvää tuossa olisi tavallaan se että noita voisi käyttää siten että esim sadekelin, ja esim SC0, SC1 ja SC2 seoksille tekisi omat moodit, mutta sitten taasen nuo DTC:n kompastuskivet tuhoaa senkin idean.


Eli tuon DTC:n varsinaiset kompastuskivet:

Kaikille moodeille sama: Renkaan kehän pituus. Ja varsinkin se, että tämä vaikuttaa ihan suoraan siihen miten race-ecu näkee luiston määrän. Eli aina kun vaihtaa renkaan profiilia, niin pitää vaihtaa myöskin tuota asetusta, jos haluaa että DTC pysyy ajantasalla.
Olisi vaatinut vartin verran koodaajalta koodata esim noihin neljään moodiin kaikille omat kehän pituudet. Koska koodi on jo valmiina yhdelle moodille, niin sen ois voinu copy-paste-editillä monistaa kaikille moodeille.

Kaikille moodeille sama: VääntöKontrolli, eli kuinka nopeasti ja kuinka paljon luistoon reagoidaan. Eli toisin sanoen Rain, Sport, Race , ja Slick-moodissa kaikissa reagoidaan luistoon ihan tuon yhden ja saman TrqControl-kartan mukaisesti.
Toki voi olla että sen lisäkisi ecun softaan on jemmattu algoritmejä joista ei ole kerrottu, ja jotka aiheuttavat erilaista toimintaa eri moodeissa.

Paljon käyttökelpoisempi toteutus olisi jos jokaisella moodilla olisi oma TqrControl-kartta. Jolloin pystyisi tekemään jokaiselle moodille oman reagointi nopeuden/määrän. Koska esim sadekelillä/ sadekelin renkaat vaatii huomattavasti nopeampaa ja määrältään huomattavasti suurempaa reagointia. Koska pito on hyvin "ohut", eli rengas ei kestä luistoa juuri yhtään ennen kuin pito karkaa lopullisesti.
Vs kuivalla kelillä supersofti, joka kestää luistoa huomattavasti "pidemmälle"/ pito säilyy vaikka rengasta ajetaan isossakin luistossa. Eli suureenkin luistoon voi reagoida huomattavasti vähemmän.
Olisi taasen vaatinut vartin verran koodaajalta kopy-paste-koodata esim noihin neljään moodiin kaikille omat TrqControl-kartat.

Kaikille moodeille sama: Kuinka nopeasti Vääntö palautetaan. Jälleen sama ongelma. Sadekelin renkaat vaatii hellempää kättä ettei väännön lisääntyessä pito karkaa saman tien uudelleen.
Kun taasen supersofteille voi vääntöä lisätä huomattavasti nopeammin koska pito on huomattavasti suurempi.
Taas, vartin homma.


Mutta mutta, jos ajatellaan harrastelijaa, niin tuo DTC on mahdollista säätää siten että se ei juurikaan rajoita kuskin ajamista, mutta siltikin koppaa perän kiinni siinä vaiheessa kun on tarve. Ja "samat" säädöt toiminee suht ok renkaasta ja radasta riippumatta. Eli karttoja ei tarvitse vaihtaa softalla/läppärillä. Eli DTC:n voi säätää harrastajalle yleisturvaverkoksi.

Ultranopealle kisakuskille taasen nuo säädöt joudutaan tekemään rengas ja ratakohtaisesti jos halutaan että DTC ei rajoita kuskin tekemistä, ja silti poimii kämmit pois.

Tai sitten voidaan tehdä säätö joka auttaa ultranopeaa kisakuskia luiston hallinnassa, mutta antaa kuskin määrätä sen luiston määrän, eikä se pelasta jos kuski kämmää.

Ja jos tuo DTC on säädetty kisakuskille, joka osaa ja ennen kaikkea haluaa ajaa kaasulla säädellen mopoa leveässä sladissa avauksissa, niin sellaisenaan se ei toimi sitten taasen harrastajalle turvaverkkona. Koska jotta tuo DTC toimisi tuon kisakuskin haluamalla tavalla, niin ratkaisevaksi tekijäksi nousee tuo TrqControl-kartta, joka on kaikille moodeille sama.
Ja joka voidaan tässä tapauksessa säätää vain yhdellä tavalla; joko siten että se antaa osaavan kuskin määrätä ja ajaa leveällä sladilla, tai siten että se DTC määrää ja nappaa harrastelijan tekemät kämmit pois.
Eli harrastajalla ei DTC auta vaikka käytössä olisi joku muu kuin Slick-moodi, jos pohjalla on tuo TrqControl-kartta joka on säädetty isolle pidolle ja isolle sladille.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

kordari


murmela

Lainaus käyttäjältä: kordari - 21.04.15 - klo:21:40
Käviskö jompikumpi piuha bemarin(s1000rr) ja tietokoneen väliin. Ei olisi ainakaan hinnalla pilattu.

http://m.aliexpress.com/item/32228702314.html?spm=0.0.0.0.JGCl31

http://m.aliexpress.com/item/32268202324.html?spm=0.0.0.0.JGCl31
Mutu:
Joo jos sä haluisit käyttää bimmerin diagnostiikkaohjelmaa ISTAa. Se ainakin toimii tuolla ICOM-piuhalla.
Mut Calibration Kit vaatinee ehkä "FTDI"-kaapelin.
Sinänsä en näkis mitään ongelmaa etteikö Calib Kit ehkä voisi toimia ICOM-piuhallakin, koska Calib Kitti etsii tietokoneen COM-porteista yhteyttä ecuun. Ja olettaisin että tuo ICOM-piuhakin näyttää mopon/ecun yhteyden tietokoneelle COM-porttina. Koska samaa mopon diagnostiikkapistoketta/sarjaliikennettä molemmat piuhat käyttää.
Mut voi sit taas olla että Calib Kit käy tsekkaamassa että välissä on FTDI-kaapeli, ennen kuin suostuu toimimaan/ ottamaan yhteyttä ecuun.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

06.05.15 - klo:12:17 #23 Viimeisin muokkaus: 06.05.15 - klo:16:30 käyttäjältä murmela
Viikonloppuna alastarossa tuli kokeiltua ihan omia harrastaja-säätöjä. Tosin ne oli suurimmaksi osaksi apinoitu race-ecun vakiokartoista, ja viime syksyn säädöistä ja datoista.

GripLevel&ReductionPreControl ei ollut ollenkaan käytössä.

Datan perusteella viime vuoden Tyre radiukset oli täysin kohdillaan.

Halusin käyttää DTCtä myöskin keulimisen kontrollointiin, joten pistin DTCn aina päälle 3s ja 4s karttoihin jotka ovat Race ja Slick -moodit.

Race-kartasta tein puhtaan nollakartan jota olisin voinut käyttää DTCn toiminnan mittaamiseen jos olisi ollut tarvetta.
Slick-kartan rivijaosta (nopeudet) tein alastaron datan perusteella sen mutka/avausnopeuksiin sopivan, ja sarakejaon kallistuskulmat sen perusteella että softa rajoitti maksimiarvon 60:een, joka vastannee ehkä noin 1.2 sivuttaispitokerrointa. 57 noin 1.1, 54 noin 1.0, 46 noin 0.8, 32 noin 0,5. Ja nollakulman arvoilla pääsee säätämään DTCn reagointia keulimiseen.
Pienimmän nollakulmasolun arvossa kannattaa ottaa huomioon se että se rajoittaa herkästi myös viivalta lähtemistä, joten se arvo voisi olla huomattavasti suurempi, luokkaa XX%. Eli se pitäisi testailla erikseen.

TrqControl-kartasta tein lineaarisen/ identtisen race-ecun vakiosäädön kanssa. Jolloin DTClle annetaan täydet mahdollisuudet kontrolloida/rajoittaa luistoa/estää perän karkaaminen. Sopii harrastelijalle joka haluaa DTCn toimivan turvaverkkona.
Myös DTCn kokonaistoiminnan arvioiminen datasta on huomattavasti helpompaa kuin edes osittain digressiivisellä tai progressiivisellä käyrällä.

TrqIncrease-kartasta tein "käänteisen" verrattuna moottorin vääntökäyrään. Eri kuskien datojen perusteella parempikätiselläkin kuskilla on vaikeuksia hallita keulimista siinä vaiheessa kun moottori on maksimivääntöalueella (+-11000RPM), jolloin kaasun vähäinenkin vähennys tiputtaa koneen vääntöä niin paljon, että lopputuloksena kiihtyvyys laskee huomattavasti. Ja keulan laskettua, kuskin lisätessä kaasua vääntö nousee niin nopeasti että keula pomppaa helposti uudestaan ylös.
DTCn etuna on myös se että säädössä on aina mukana myös sytytyksen/sytytysennakon säätö, jolla toiminnasta saadaan huomattavasti pehmeämpää, kuin pelkällä kaasuläpän asennon muuttamisella.

Tarkoituksena (SlipCor Mod 4 + TrqControl + TrqIncrease) oli saada DTC; reagoimaan keulimiseen välittömästi kun eturengas irtoaa radasta, vähentämään vääntöä sen verran että keula ei jatka nousua, ja keulan laskettua palauttamaan väännön pehmeästi.

Lopputuloksena pitäisi olla (ja olikin) suht tasaisena pysyvä kiihtyvyys. Elektroniikan 100 kertaa sekunnissa suorittama mittaus ja säätö on kuitenkin aina nopeampi reagoimaan ja tekemään muutoksia kuin yhdenkään ihmisen kaasukäsi.

Datan perusteella keulimista on lähinnä 9000-11000PRM alueella, joten 4000-9000RPM alue taasen on säädetty apeksia/avauksia ajatellen. Alastaron kahvilanmutkassa kierrokset tippuu sinne 4000RPM tuntumaan, mutta silloin koneen vääntö on niin alhainen, että vääntö voidaan palauttaa nopeasti ilman että pito katoaa saman tien uudestaan. Ja taasen väännön lisääntyessä, väännön palautusta hidastetaan jolloin saadaan lineaarisella idealla toimiva väännön palautus moottorin koko kierroslukualueen läpi. Todellisuudesta en sit tiedä kuinka lineaarisesti tuo tuolla säädöllä toimii, koska ecun softan algoritmeistä ei ole mitään tietoa, ja ne on ne mitkä todellisen lopputuloksen sit määrää.

Mutta viikonlopun ajelun perstuntuman mukaan kyllä tuo toimi ainakin sinneppäin kuin mitä halusin. Koska kyseessä oli kevään eka rataviikonloppu ja vähän viileä keli, niin halusin että DTC estää kaiken ylimääräisen lipsumisen/elämisen/luiston/perän karkaamisen, ja erityisesti estää kuskin tekemät kämmit kaasun kanssa.

Eli nämä säädöt ei sit taasen sovi pätkääkään kuskille joka haluaa kaasulla tunnustella kuinka paljon perä luistaa, ja vetää optimaalisia avauksia sopivassa sladissa apeksista ulos.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tonibergholm

Noi säädöt sopis siis mulle hyvin. :)

Mten mä saan noi mun mopoon?

murmela

Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 06.05.15 - klo:18:04
Noi säädöt sopis siis mulle hyvin. :)

Mten mä saan noi mun mopoon?
Jos sulla on vakioeku mopossas, niin sun tarvii ostaa siihen ekuun Calibration Kit -aukaisuavainkoodi, joka syötetään siihen ekuun BMW-testerillä, jonka jälkeen se eku on "auki", ja sen jälkeen sitä ekua pystyy säätämään millä tahansa läppärillä jossa on Calibration Kit -softa ja sen mukana tuleva datakaapeli.
Pistä vaikka mailia wehnälle, niin se hommaa sulle semmoset: kari.vehniainen@kvr.fi
Eli jenit jonon, niillä sä saat ne. :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

06.05.15 - klo:22:55 #26 Viimeisin muokkaus: 07.05.15 - klo:10:43 käyttäjältä murmela
Tuossa vielä dataa siitä miten tuo "keulimiskontrolli" toimi. Esim 120 kmh nopeudessa eturengas nousee radan pinnasta sen verran että sen nopeus ei enää kasva, ja takarenkaan nopeus jatkaa kasvamista. Kymmenystä myöhemmin DTC on sitä mieltä että etu ja takarenkaan pyörimisnopeusero on kasvanut liian suureksi, joten se alkaa rajottaa vääntöä. Kaks kymmenystä myöhemmin vääntöä on rajoitettu 10%, joka tapahtui pienentämällä kaasuläppiä 100%->67%, ja keula laski takaisin radan pintaan, ja läpät taas selälleen.

Kiihtyvyys muuttui tuona 0,471 s aikana 6.944->6.806->6.875m/s2, se suht tasanen tummansininen viiva siinä, joka siis kertoo sen eteneekö homma vai tökkiikö. Veikkaan että tavis harrastaja ei pysty kaasukädellään samaan yhden kierroksen aikana kymmeneen-kahteenkymmeneen kertaan. Eli setin/kerhokisan aikana sata kertaa tjsp.

Helpointa tossa oli se että pysty ajaan kuin kusiaista, kaasu pohjassa pääsuoralla, ja sai rauhassa levätä ja keskittyä jarrumerkkiin ja jarruun, jossa oli suurimmat hahmotusvaikeudet talven jälkeen.

Datan mukaan mopo keulii kolme-neljä kertaa tuolla suoralla, mut kuski ei sitä huomaa.

Ja saman voi katsoa videolta kohdasta ~6:00-6:15
https://youtu.be/TbCn-oXhJQA?t=361

Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.04.15 - klo:16:07
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 07.04.15 - klo:15:54
Eli ymmärsinkö oikein että race eculla ilman cal.kit päivityksiä slick mode ainoa vähänkään järkevä kuivalle kelille?
Empäs tuohon osaa sanoa, koska en ole vielä nähnyt race ecun vakioasetuksia.
Race ecun vakio-DTC-kartat on aika konservatiiviset/ rajoittavat. Siinä vaiheessa kun kuski haluaa avata kunnolla, ja mopo on kallellaan (yli 35 astetta), DTC on päällä ja ecu ottaa käytännössä kaiken luiston pois. Eli mopo ei lähe mihkään vaikka kuski kuinka vääntää kaasua. Vasta kun mopo on pystymmässä (alle 35 astetta), niin DTC ei oo päällä, eli ecu ei myöskään rajota takarenkaan luistoa mitenkään. Joten sit se mopo lähtee ku vääntää kaasuu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.04.15 - klo:15:10Tosin RCK2 softa "vaatii" sen että sillä on kerran liitetty mopoon, jolloin se antaa mahdollisuuden katsella ja muokata asetuksia. Tuon voi kiertää sillä että kopsaa mopo-id-filun (bmwmcdb kansio C:\Users\...\AppData\Local\BMW Motorrad\HP Race Calibration 2) ja asetus-filun (bmwrc kansio C:\Users\...\Documents\BMW-Motorrad\HP-Race-Calibration2) toiselle koneelle vastaaviin hakemistoihin, jolloin sillä toisellakin koneella pystyy niitä asetuksia katselemaan. Koska tuon mopo-id-filun myötä softa luulee että toinenkin kone on joskus liitetty mopoon kiinni.
Olipas hyvä että nääkin tuli aikoinaan kirjotettua muistiin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Ny ku oon yhen kesän ajanu tonnarilla jossa on erittäin toimiva luistokontrolli, niin en kyl kovin helposti luovu siitä ominaisuudesta. On todella rentoo ajella, kun ei ole mitään vaaraa että kaasulla saisi low- tai hi-siderin aikaiseksi, oli keli/ rengas/ rata missä tahansa kunnossa. Ja jos haluaa, niin siitä saa säädettyä ihan tasan tarkkaan just sellasen kun haluaa. Ja jos ei halua säätää, niin ajelee vakiokartoilla, ne toimii harrastelijalle oikein hyvin.

Toki ton mopon saa edelleen jarrulla nurin (absit poistettu kokonaan) tai ajettua metsään, mutta kuitenkin tuo ominaisuus, että kaasua ei tarvi varoa yhtään, tekee mun mielestä ajamisesta paljon hauskempaa. Varsinki ku hi-sideri on yleensä se jossa sattuu kuskiin pahiten, ja sen saa helposti aikaseks tonnarin keskialueen väännöllä, eikä vaadi kun pienen kämmin/ yliyrittämisen.

Yksi etu tuossa systeemissä on myöskin se että opettaa kuskille turvallisesti normaaleissa avauksissa; missä menee kaasun kanssa raja mitä ei kannata ylittää.

Abaut kerran tai pari per ratapäivä oli semmonen tilanne jossa perä selkeesti irtos ja systeemi nappas sen pehmeesti kiinni. Nuo eivät yleensä tapahtuneet normiavauksessa, vaan vaativat jonkun kämmin, esim väärä ajolinja/ osumisen uraan, maalaukseen, kanttariin, radan paskaselle osuudelle, tai kosteeseen läiskään lähes kuivalla radalla.

Ja jos haluaa, niin voihan tota vasten ajaa ihan tietoisestikkin. Esim orgin kerhokisaan sattu osumaan semmonen sää että pari kierrosta kun oli ajettu niin alkoi tihuttamaan vettä ihan vähän. Ajelin jarrut vähän pehmeämmin, ja avaukset ihan normaalisti, ja annoin systeemin hoitaa hommansa. Ei mitään ongelmia. Muut valitteli kisan jälkeen ett varsinki perä lipsahteli/ joutu varomaan kaasun kanssa.

Alkukesän ajelin vakiokartoilla, ja nekään eivät rajoittaneet menoa niin paljoa että siitä olisi ollut haittaa sen kummemmin. Tosin, kun etukäteen tiesin miten se toimii, niin perse oli aika herkkä huomaamaan sen että mopo hieman kyykkäs heti apeksin jälkeen, siinä vaiheessa kun kone alkaa vääntämään ja takarengas hieman luistamaan. Sekin on niin pieni ja pehmeä kyykkäys, että sitä ei huomaa, ellei etukäteen tiedä sen olemassa olosta.

Loppukesän ajelin omalla kartalla, joka on lähes kopio vakioista, mutta aivan pienillä muutoksilla. Halusin että elektroniikka ottaa käytännössä edelleenkin ihan kaiken luiston pois, koska ei mun kierrosajat ole edelleenkään siinä, tulenko apeksista ulos esim 5 vai 10% todellisessa luistossa.
Mun ajofilosofia on edelleen se, että jos jarrumerkki, jarrun alotus, jarru ja jarrun ajolinja osuu, niin sen seurauksena myöskin apeksi ja avaus osuu automaattisesti, ja vasta silloin voi avata "100%" avauksia ja ottaa viimeset sadasosat pois avauksista luistoa kasvattamalla. Niin kauan ku jarrut ja ajolinja on mitä on, niin aivan turha ottaa mitään riskiä avauksissa/ tuhlata takarenkaita ku yrittää teholla paikata ajotaidottomuuutta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal