Vaihdelaatikon rattaiden koneistus

Aloittaja murmela, 25.05.15 - klo:20:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Löytyisköhän Turun seutuvilta jotain firmaa mikä koneistaisi suorakytkentävaihdelaatikon rattaiden kytkentähapaat?
Tai sitten vinkkiä minne noita voisi lähetellä vaikka postitse koneistettaviksi?

Kyseessä 2005 Kawasaki ZX-6R:n laatikon rattaat. Ja vissiin se yleisin ensimmäinen vika ett kun rattaat rupee oleen kuluneet, niin kolmosvaihde temppuilee. Eli kytkentähampaiden kulmat alkaa oleen nakerretut.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

@tamik87 ja pitäiskös noi sit viel nitrata tjsp...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Mitä nuo rattaat maksaa uutena? Homma kuuluu siihen sarjaan, että en jaksa tehdä edes itelle vaikka jyrsinkone ja pari sorvia löytyy...

MarkoL

Itse koneistus onnistunee monessakin paikassa, mutta karkaisu/oikean kovuuden teko onkin toinen juttu.
Ja oikean materiaalin löytäminenkin voipi olla temppu.
Sen verran molemmista aiheista tiedän etten itse lähtisi moiseen.

Onhan ne uudet rattaat hintavia,mutta tulee hintoihin teettääkkin...
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.05.15 - klo:23:22
Mitä nuo rattaat maksaa uutena? Homma kuuluu siihen sarjaan, että en jaksa tehdä edes itelle vaikka jyrsinkone ja pari sorvia löytyy...
Esim toi kolmosvaihde, halvin paikka luultavasti parzilla.com, yht noin 300e.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.05.15 - klo:01:20
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.05.15 - klo:23:22
Mitä nuo rattaat maksaa uutena? Homma kuuluu siihen sarjaan, että en jaksa tehdä edes itelle vaikka jyrsinkone ja pari sorvia löytyy...
Esim toi kolmosvaihde, halvin paikka luultavasti parzilla.com, yht noin 300e.
Käytettynä ebaysta? Itelle tuli talvella koko laatikko uusiksi. Luovuttajana oli 6000km kadulla ajettu moottori. Osat oli täysin uudenveroisia ja käytännössä vain valoa vasten katsomalla erotti, että ovat olleet käytössä. Hintaa koko laatikolle jäi n. 200€. Ja tuohon siis kuului siirtäjärumpu ja -haarukat vaihteiston rattaiden, akseleiden ja laakereiden lisäksi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Ebayta kun nopeasti selailin, niin pari vaihderataspakettia löytyi zx6rr:n. Nekin jenkkilässä. Ei taida olla aikaa odotella postituksia?
Hinta oli n. 250€ posteineen.

Mikko K.

Asia erikseen on vielä, jos tuo kytkentähampaan korkeus antaa periksi ottaa päältä esim tasaisesti 0,5mm lastun ja sitten vaan mutu tuntumalla joku R0,2 niiden reunoihin, ettei jää täysin teräväksi. En sitten tiedä pysyykö noilla eväillä päällä... ongelmahan taitaa olla nimen. omaan huono kytkeytyminen eikä vaihteen pois "pomppiminen". Ja kytkentähampaan juuret voi varmaan myös koneistaa, mutta sitten pitää olla osumatarkkuuden jo oikeasti kohdillaan, kun pitäisi saada kaikista lähteämään noin satasen parin sisään samanlainen lastu ja taitavat olla vielä vähän kulmassa eikä ihan suoria.

Onko kawassa kasettityyppinen laatikko, eli että noi sais konetta halkaisematta pihalle? Jos on ja rattaan on jo paskana, niin tuon pienen oikasun pinnasta vois periaatteessa kokeilla, muuta ei. Ja omaa pyörää en uskaltais käyttää testikappaleena :P

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.05.15 - klo:22:24
@tamik87 ja pitäiskös noi sit viel nitrata tjsp...?

On se tosiaan vähän hazardi lähtee tekemään minkäänlaista lämpökäsittelyä jos ei ole mitään hajua mikä perusmateriaali on kyseessä. Jos saat jostain ongittua mitä matskua se on niin sit voidaan funtsia enemmän.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.05.15 - klo:06:40
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.05.15 - klo:01:20
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.05.15 - klo:23:22
Mitä nuo rattaat maksaa uutena? Homma kuuluu siihen sarjaan, että en jaksa tehdä edes itelle vaikka jyrsinkone ja pari sorvia löytyy...
Esim toi kolmosvaihde, halvin paikka luultavasti parzilla.com, yht noin 300e.
Käytettynä ebaysta? Itelle tuli talvella koko laatikko uusiksi. Luovuttajana oli 6000km kadulla ajettu moottori. Osat oli täysin uudenveroisia ja käytännössä vain valoa vasten katsomalla erotti, että ovat olleet käytössä. Hintaa koko laatikolle jäi n. 200€. Ja tuohon siis kuului siirtäjärumpu ja -haarukat vaihteiston rattaiden, akseleiden ja laakereiden lisäksi.
Juu, tarkotus ois ebaystä ostaa joku sopiva setti, taas, kunhan löytyy. Orggisrattaat on jo kertaalleen vaihettu saksasta tulleisiin käytettyihin.
Hintaa oli 100e, rattaat ja akselit. 200e vois maksaa jos on rumpu ja siirtäjät mukana.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 26.05.15 - klo:08:29
Asia erikseen on vielä, jos tuo kytkentähampaan korkeus antaa periksi ottaa päältä esim tasaisesti 0,5mm lastun ja sitten vaan mutu tuntumalla joku R0,2 niiden reunoihin, ettei jää täysin teräväksi. En sitten tiedä pysyykö noilla eväillä päällä... ongelmahan taitaa olla nimen. omaan huono kytkeytyminen eikä vaihteen pois "pomppiminen". Ja kytkentähampaan juuret voi varmaan myös koneistaa, mutta sitten pitää olla osumatarkkuuden jo oikeasti kohdillaan, kun pitäisi saada kaikista lähteämään noin satasen parin sisään samanlainen lastu ja taitavat olla vielä vähän kulmassa eikä ihan suoria.

Onko kawassa kasettityyppinen laatikko, eli että noi sais konetta halkaisematta pihalle? Jos on ja rattaan on jo paskana, niin tuon pienen oikasun pinnasta vois periaatteessa kokeilla, muuta ei. Ja omaa pyörää en uskaltais käyttää testikappaleena :P
Kutoskawassa vaihtu laatikko kasettimalliseks -07. Eli mulla on viel se malli jossa joutuu halkaseen koko alakerran.
Mut tosiaan löytyy jo yks vanha irtosetti rattaita jotka vois koneistaa.
Netistä olen nähnyt ja lukenut että kyllä noita on tehty. Ja onhan se viriviri mutta ei haitanne tossa vessassa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 26.05.15 - klo:10:31
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.05.15 - klo:22:24
@tamik87 ja pitäiskös noi sit viel nitrata tjsp...?

On se tosiaan vähän hazardi lähtee tekemään minkäänlaista lämpökäsittelyä jos ei ole mitään hajua mikä perusmateriaali on kyseessä. Jos saat jostain ongittua mitä matskua se on niin sit voidaan funtsia enemmän.
Veikkaisin ett se on perus japanialainen hammasratasmateriaali. Auttaako yhtään? :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.05.15 - klo:11:13
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 26.05.15 - klo:10:31
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.05.15 - klo:22:24
@tamik87 ja pitäiskös noi sit viel nitrata tjsp...?

On se tosiaan vähän hazardi lähtee tekemään minkäänlaista lämpökäsittelyä jos ei ole mitään hajua mikä perusmateriaali on kyseessä. Jos saat jostain ongittua mitä matskua se on niin sit voidaan funtsia enemmän.
Veikkaisin ett se on perus japanialainen hammasratasmateriaali. Auttaako yhtään? :)
"Ihan normaalia terästä se on." :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.05.15 - klo:11:13
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 26.05.15 - klo:10:31
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.05.15 - klo:22:24
@tamik87 ja pitäiskös noi sit viel nitrata tjsp...?

On se tosiaan vähän hazardi lähtee tekemään minkäänlaista lämpökäsittelyä jos ei ole mitään hajua mikä perusmateriaali on kyseessä. Jos saat jostain ongittua mitä matskua se on niin sit voidaan funtsia enemmän.
Veikkaisin ett se on perus japanialainen hammasratasmateriaali. Auttaako yhtään? :)

Käy lähimmässä kuusakosken kierrätystoimipisteellä ja pyydä että nappaa röntgenpyssyllä analyysin. Puolen minuutin homma. Vaikka hiilipitoisuutta sillä ei nää niin seosaineista pystyy jo päättelemään teräksen ja todennäköisimmän lämpökäsittelyn. Lähinnä että jos se on hiiletyskarkaistua hiiletysterästä ja meet typettään sitä niin lopputulos on paljon huonompi kuin alkuperäinen.

tamik87

26.05.15 - klo:13:47 #14 Viimeisin muokkaus: 26.05.15 - klo:13:57 käyttäjältä tamik87
Nyt luin topicin ekaa kertaa kunnolla... Käy hommaamassa jostain Fe52, S355 tai vast hiiliterästä, koneista ja vie lähimpään kauppakarkasimoon hiilitypetettäväksi. Kestää varmasti riittävän kauan. Toki jos saat sen mulle jotenkin niin teoriassa voin saada sen sulle botnialle tuotua..

Multa löytyy labrasta hiiletysteräs koepaloja halkasijoilla Ø40, 50, 60, 75 mm. Ne vois toimia aihioina. Ne on karkaistuja kovuuteen 38 HRC ja sit jos ne typettää / hiilitypettää niin saadaan pintaan yli 60 HRC ja sydänaineeseen jotain reilu 20 HRC.

Mitäs sanot?
 
Sent from my Lumia 1020

Powered by EzPortal