GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla

Aloittaja Birke, 16.06.15 - klo:08:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Birke

Nyt tuli niin mielenkiintoinen probleema eteen, että on pakko kysellä apuja. Kyseessä siis GSX-R 1000 K6 ratapyörä, joka pätkäisee sytytyksen noin 10000-11000 kierroksen välillä. Veto loppuu kuin seinään. Pyörä penkitettiin ja säädettiin viime viikolla AJ-Bikessa Vaasassa. Useammassa dynovedossa pätki joka kerralla hieman eri kierroksilla noin 10000 rpm, mutta yhdessä vedossa toimi kunnolla ja veti nätisti rajoittimelle. Tuossa vedossa antoi myös täydet tehot. Yhdessä vedossa kun pätkäisi mittaristoon syttyi punavalo ja FI. Epähuomiossa sammutettiin avaimesta eikä saatu vikakoodia ylös. Sen jälkeisissä vedoissa ei sytyttänyt enää vikavaloa. Vikakoodi olisi helpottanut vian haarukointia. Kone saa bensaa, mutta sytytys katkeaa jostakin syystä.

Ennen penkitystä pyörään on vaihdettu uudet tulpat, bensafiltteri, bensanpaine- ja tuotto testattu, bensaletku uusittu, sivujalan piuhat tsekattu ja kolvattu uusiksi, shifterin piuhat otettu kokonaan irti puolista, läpät säädetty kohilleen, latausjännite testattu (tyhjäkäynnillä kylläkin), akku uusittu, ilmanputsari on puhdas.

Kenelläkään hyviä vinkkejä? Seuraavaksi ajattelin mitata jännitteensäätimen, latausjännitteen korkeilla kierroksilla, antureiden mittausta ym. hakuammuntaa... Jenkkifoorumeilla paljon vastaavia tapauksia, mutta yhtä selvää syytä ei oikein tunnu olevan.

T1mppa

Tuli mieleen kytkimen tunnistusanturi. En tiedä, voiko oireet liittyä siihen, mutta jos se kytkeytyy, niin silloin tulee N-vaihteen kartta käyttöön. Siinä saattaa olla jokin kierrosrajoitin asetettu.

Birke

16.06.15 - klo:10:25 #2 Viimeisin muokkaus: 16.06.15 - klo:10:31 käyttäjältä Birke
Kytkinkahvan anturi tsekattu, ilmeisesti toimii oikein kun moottori ei lähde käyntiin ilman että painaa kahvan pohjaan. Vaihde vapaalla tai vaihde silmässä + kahva painettuna alas kierrosrajoitin on matalammalla kuin normaalisti. Ei kuitenkaan satunnaisesti 10000 - 11000 kierroksen välillä. Tuo pätkäisy ei ole samanlainen kuin kierrostenrajoitin, mikä pätkyttää kiekkoja, vaan kertakatkaisu.

jiknnn

tapposilmukassa lienee normaalistu kytkinkahva, sivutuki ja vaihdeanturi. kaatoanturi mahtaa olla erikseen. Voisko olla joku irtonainen liitin, joka pitää yhteyden paitsi jollain kierroksilla tärinä irrottaa. joku päärele tai päävirtakytkin ?
Tuon kanssa olis aika mielenkiintoista ajaa, jos se pätkäisee ja sitten taas herää kun kiekat vähän tippuu :)

TommoKe

Viallinen tulppa tai joku sytytyspuolista. Itellä joskus osui sarja tulppia, joissa joku oli pashana jo uutena. Pätki isoilla kiekoilla.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Birke

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 16.06.15 - klo:14:25
Viallinen tulppa tai joku sytytyspuolista. Itellä joskus osui sarja tulppia, joissa joku oli pashana jo uutena. Pätki isoilla kiekoilla.
Hmm puola vois ollakin, tulpissa tuskin vikaa. Olen kokeillut kahdella sarjalla.

parjan_fin

Mulla aikoinaan Yamahassa ja nyt näemmä yhdessä 10 Kawassa (facen puolella ongelma tais selvitä) on ollut ongelmana se, että tappokatkaisijan kosketuspinnat / kärjet ovat olleet joko hapettuneet tai huonolla kontaktilla, niin on pätkinyt yläkierroksilla menoa ja 10 Kawa poltteli jopa sulaketta.

Helppo tarkistuksen kohde ja liki ilmainen fiksata kuntoon.

Toinen mikä voi tuollaista tehdä on nokka-akselin asento tunnistin. Kannattaa myös tarkistaa, että jos pyörällä on kaaduttu, niin jos jotain piuhoja menee rungon ja keulatolpan välissä, että onko ne kuoren sisällä varmasti ehjänä. Isku tuollaisesta keulatolpasta on "tylppä", mutta voi katkoa piuhat kuoren sisällä. Ei olis ensimmäinen kerta kun niin kävisi.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Birke

Oikein hyviä ehdotuksia. Tänään ehdin illalla taas tutkia tuon härvelin sielunelämää. Pitääpä tsekata tappokatkaisija, se on Dominon malli. Joskus muistan lukeneeni jostakin foorumilta, että noiden kanssa olisi ollut ongelmia.

visu

Lainaus käyttäjältä: Birke - 16.06.15 - klo:08:20
Yhdessä vedossa kun pätkäisi mittaristoon syttyi punavalo ja FI. Epähuomiossa sammutettiin avaimesta eikä saatu vikakoodia ylös. Sen jälkeisissä vedoissa ei sytyttänyt enää vikavaloa. Vikakoodi olisi helpottanut vian haarukointia.

Ko. mallin vakio ECUssa on vikamuisti eli vikakoodit saa kyllä luettua sieltä jälkeenpäin.

Birke

Lainaus käyttäjältä: visu - 18.06.15 - klo:09:00
Lainaus käyttäjältä: Birke - 16.06.15 - klo:08:20
Yhdessä vedossa kun pätkäisi mittaristoon syttyi punavalo ja FI. Epähuomiossa sammutettiin avaimesta eikä saatu vikakoodia ylös. Sen jälkeisissä vedoissa ei sytyttänyt enää vikavaloa. Vikakoodi olisi helpottanut vian haarukointia.

Ko. mallin vakio ECUssa on vikamuisti eli vikakoodit saa kyllä luettua sieltä jälkeenpäin.
Ei mahda saada enää luettua mittariston kautta? SDS Toolilla onnistuisi jälkeenpäinkin.

Eilen ehdin sen verran tutkimaan, että mittasin kampi- ja nokka-akseleiden asentotunnistimet ja jännitteensäätimen. Kaikki ok. Kone kiertää paikallaan ihan normaalisti ilman mitään röpinöitä. En tiedä oliko sillä hyvä päivä vai ilmeneekö ongelma pelkästään vedossa.

visu

Lainaus käyttäjältä: Birke - 18.06.15 - klo:09:55
Ei mahda saada enää luettua mittariston kautta? SDS Toolilla onnistuisi jälkeenpäinkin.

SDS:llä onnistuu ja sillä se muisti on myös hyvä välillä tyhjentää niin ei jää vanhat viat kummittelemaan ja hämäämään mahdollisia tulevia vianhakuhommia. Saattaa käsittääkseni onnistua myös Stormin myymällä Healtechin purkilla/softalla mutta siitä en tosin ole varma kun ei ole moiselle tarvetta koska löytyy SDS.
Käsittääkseni AJ Bike on valtuutettu Suzuki huolto eli kait sieltäkin SDS olisi löytynyt?

Birke

Lainaus käyttäjältä: visu - 18.06.15 - klo:10:16
Käsittääkseni AJ Bike on valtuutettu Suzuki huolto eli kait sieltäkin SDS olisi löytynyt?
Siitä en ole varma, ei ollut puhetta.

Illalla jatkuu vianhaku. Onneksi alkaa kesäloma :)

UD-79

Viime keväänä oli samaa ongelmaa vastaavassa laitteessa ja silloin vika korjaantui kun vaihdettiin vanha vakio akku takaisin paikoilleen. Uusi paikoillaan ollut akku oli ehjä, mutta ilmeisesti liian "hieno".
Tuo on ainakin helppo kokeilla.

Birke

Lomareissu heitetty ja voi jatkaa vianhakua. Käytin konetta paikoillaan ja mittailin latausjännitteen, oli ok. Akku, laturi ja jännitteensäädin siis ilmeisesti kunnossa. Kaasuttelin paikallaan ja ihmettelin että mikä helvata tuota vaivaa, niin mittaristoon syttyi vikavalo. C11 eli nokka-akselin asentotunnistimeen viittaava vika. Pitääpä mitata seuraavaksi johtosarja anturilta eculle ja kokeilla toisella anturilla.

wbaum

K7:ssa ainakin tuo crank-liitin näkyi tankkia ylös raottaessa jarrunpuolella. Katso ainakin nyt ettei jotain kosteutta siellä ole.

Powered by EzPortal