DIY blipper

Aloittaja wbaum, 30.07.15 - klo:16:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wbaum

30.07.15 - klo:16:32 Viimeisin muokkaus: 30.07.15 - klo:16:33 käyttäjältä wbaum
Aloin tässä kasailemaan tee-se-itse-ja-ylläty-hengessä blipperiä. Käytännössä monostabiililla NE555-ajastinpiirillä säädettävä aika, minkä kytkinkahvan pohjaanpainainen liipaisee. Suzukissa näyttää vakiona olevan tuo kytkin, antanee maata. Ei pitäis teoriassa paha rasti olla, pitää vähän tutkia vielä tarkemmin, mutta osat tilasin jo. Säädettävä aika olisi esim 0-1000ms, trimmerillä hoidetaan.

Moposta ei löydy sähköistä kaasua, mutta lähdetään siitä että kaasusäätimen toppariin tankin alle tulee push-solenoidi, joka jousivaimennettuna painaa stoppari-ruuviin "läpi" tapilla kaasuläppiä. Pitää vielä mittailla tarkemmat liikkeet, mutta kovin paljon hönkää tän ei tarvine avata kaasusta. Joku tapa toteuttaa lienis joku magneettivena imukurkkuihin, mutta niitä kai pitäis olla neljä.

Tähän mennessä osiin mennyt 7 euroa.

murmela

Ootkos kattonu jostain mallia, vai keksitkö ihan itte ton periaatteen?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Apinoin tamin blipperiä, löyty jokunen linkki kyl diy blipperistäki googlella ainaki autohommiin. 555 piiristä nyt on netti täynnä juttua.


murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 30.07.15 - klo:17:19
Apinoin tamin blipperiä, löyty jokunen linkki kyl diy blipperistäki googlella ainaki autohommiin. 555 piiristä nyt on netti täynnä juttua.
Lähinnä tota solenoida tarkotin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

30.07.15 - klo:19:00 #4 Viimeisin muokkaus: 30.07.15 - klo:19:02 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.07.15 - klo:17:30
Lähinnä tota solenoida tarkotin?
En varsinaisesti tuollaista nähnyt, funtsin ihan itse. Eli idle-ruuvin kantaan ruuvataan solenoidi jollain adapterilla ja solenoidin tanko on sitten se idle-stoppari. Jousi sitten siihen pitämään tappia aisoissa ja muutenkin keventämään ettei solenoidi ammu itseään tai kaasukehää paskaksi.

Vähän samaa ideologiaa oli jossain, missä siirrettiin kaasuvaijerin kiinnitys-mounttia niin että siihen tuli liipaistaessa lisää pituutta, mutta tätä ei tehty solenoidilla vaan jollain painekytkimellä.

Taffu

Jotenki sellain fiilis, että lopputulemana wbaumi kokeilee miten rata ajetaan ympäri kaasu pohjassa kaikki mutkat :)

murmela

Säätimestä tuli mieleen ett Arduino vois sopii siihen. Ei paljoo maksa (kympin pari) ja saa innii ja outtii ja säädettävyyttä ja toiminnan loggauksen.
...Ja sit rupes tuleen villejä ideoita...
Entäs jos korvais solenoidin servolla, blibberin lisäks sais esim täysin kontrolloitavan moottorijarrun. Riittäisköhän servoks samanlainen kuin mitä on esim toisioläpissä.
Ja tai jos "siirtäis" kaapelikehän kiinni uuteen TPS-anturiin, jolloin systeemistä sais myös täysin RBWn.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Ettei nyt vaan sattus mitään ja mikä vois mennä vikaan :D

murmela

...Ja sit vielä jos käyttäis RaceDACin G-sensoria, ja sen yhtä outtia antamaan ohjaussignaalia, niin siinähän oiski jo DTC:n ainekset...
Arduiinonhan sais myös etu ja takarenkaan anturin liitettyä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Joku turvakatkaisu siihen ois hyvä saada tosiaan vielä. Eli joku erillinen ajastin joka katkaisee piirin aina 500ms jälkeen joka tapauksessa.

Siksi "normaalisti kiinni" solenoidi olisi turvallisempi kuin servo.

murmela

30.07.15 - klo:21:30 #10 Viimeisin muokkaus: 30.07.15 - klo:21:36 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 30.07.15 - klo:21:29
Joku turvakatkaisu siihen ois hyvä saada tosiaan vielä. Eli joku erillinen ajastin joka katkaisee piirin aina 500ms jälkeen joka tapauksessa.

Ohan mopossa pakollisena/vakiovarusteena tappokytkin. :)

Josta tulikin mieleen ett sehän ois kätsä systeemi jos jarrukahvassa olevasta kytkimestä ottaa signaalin joka katkasee sytytyksen jos kaasuläppien asento on jonkun määrätyn rajan yli? Esim jos primäärit on yli 5-10 astetta auki, niin sen voi tulkita siten että kaasu on jumissa. Toki ei sit taas toimi niillä kuskeilla jotka on tottunu blibbaan kaasulla.

Mut mut mä ny en ainakaan äkkiseltään keksi rata-ajo tilannetta jossa pitäis olla reilusti kaasulla ja etujarrulla samaan aikaan?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.07.15 - klo:21:30
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 30.07.15 - klo:21:29
Joku turvakatkaisu siihen ois hyvä saada tosiaan vielä. Eli joku erillinen ajastin joka katkaisee piirin aina 500ms jälkeen joka tapauksessa.

Ohan mopossa pakollisena/vakiovarusteena tappokytkin. :)

Ei se Stoneriakaan näyttäny pelastavan. Se tosin käytti kytkintä. Itellä hirttäny kaasu kiinni ja siinä en kerinnyt kuin tajuamaan mitä tapahtuu ja sit kaaduin heti.

wbaum

Halt! Lähtipä laukalle :D

Omakaan luotto ei riitä siihen että alkais DIY-RBW-arduino-racedac-punalippukittisähköillä ajamaan :D ,  tää solenoidi nyt on jo aika limitillä tuossa paikassa. Infon kyllä blipperiltä vois racedacille vetää kun semmosen tuos tilasin... Mähän oon jo ylpeä siitä että sentäs johdotin kill switchin vaikka siinäki sessiossa meinas juotoskolvi tehdä jarrunestesäiliöön reiän.

Periaatteessa tässä ei mitään säädettävyyttä oo kuin kaasuajalle. Eli solenoidi säädetään johonki kiinteeseen arvoon ja sitten ajalla neppaillaan käytös trimmerillä kohdilleen. Tietty jos siihen jotain älyä haluis niin pitää ekana heittää tuo 555 jorpakkoon ja alkaa vääntää picille softaa vaikka kierrosluvun ja vaihteen funktiona. Ei mitään kummempaa mutta järkyn paljon isompi homma ja pitää alkaa kysyä konsultointia jo elektroniikkasuunnittelijalta.

Solenoidin halusin nopean vasteen takia, servot ja askelmoottorit maksaakin jo reilusti enemmän jos ne on sitä kaliberia mitä haluan käyttää.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 30.07.15 - klo:22:32
Periaatteessa tässä ei mitään säädettävyyttä oo kuin kaasuajalle. Eli solenoidi säädetään johonki kiinteeseen arvoon ja sitten ajalla neppaillaan käytös trimmerillä kohdilleen. Tietty jos siihen jotain älyä haluis niin pitää ekana heittää tuo 555 jorpakkoon ja alkaa vääntää picille softaa vaikka kierrosluvun ja vaihteen funktiona. Ei mitään kummempaa mutta järkyn paljon isompi homma ja pitää alkaa kysyä konsultointia jo elektroniikkasuunnittelijalta.
Ei tarvi mitää piccii tai konsultointia, se on old skool. Arduinolle väännät koodit kohilleen, nii johan laukkaa.
Ja voithan sä tehdä silleen ett servo säätää sitä solenoidin asemaa. Win-win! :)
Lainaa
Solenoidin halusin nopean vasteen takia, servot ja askelmoottorit maksaakin jo reilusti enemmän jos ne on sitä kaliberia mitä haluan käyttää.
Ostat jonku käytetyn kusiaisen tai tonnarin throttle bodyn, nii siin on pari TPSää ja yks servo. Ja hinta on luokkaa pari kymppii.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

04.08.15 - klo:23:18 #14 Viimeisin muokkaus: 04.08.15 - klo:23:19 käyttäjältä TommoKe
On muuten hiukan hieno laite toi bemarin uus sifteri, joka antaa vaihtaa pienellekin ilman kykää. Ai että! <3
Ja itte asiaan... Yamahoihin saa jostain brittein saarilta ihan valmista auto blipperiäkin. Bike HPS tais ainakin myydä.

http://www.bikehps.com/acatalog/Downshifters.html
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Powered by EzPortal