Ajoergonomia

Aloittaja tamik87, 19.11.15 - klo:14:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

tamik87

Nyt on höpisty ajoasennoista melkoisesti... Mites se ehkä tärkeämpi: Ajoergonomia? Eli mielestäni ajoergonomia sanelee kuinka "agressiivista" roikkumista pystyy harrastamaan 20 kierrosta putkeen. Lisäksi ajoergonomia sanelee ylipäätänsä hyvin paljon kuinka nopeasti kuski palaa loppuun.

Sisältää:
Penkin pinta ja muotoilu
Tankin gripit ja muotoilu
Cliparien kulma ja korkeus
Jalkatappien sijainti

Itselläni on nyt suuria ongelmia roikkua ns. elbow down tyylillä, koska koen, etten saa tarpeeksi tukea pyörästä. Lisäksi koen, että roikkuakseni riittävän tehokkaasti joudun tekemään todella paljon staattista duunia jaloilla ja käsillä, jolloin palan todella nopeasti loppuun, enkä esim jaksa tällä hetkellä kovin hyvin ajaa kisaa alusta loppuun.

Itellä ois nyt tarkoitus talven aikana jumpata Yamahasta parempi ajettava ergonomian puolesta.

Nitrous

^Helppo vinkki: Heilu siinä pyörän päällä vähemmän niin pääset kovempaa. ;)

Mut ihan vakavasti: Hyvä aihe ottaa esille ja aika hyvää suuntaviivaa saa kun kattelee kuvia motogp mopojen hytistä. Murmelahan noita penkin ympäristöjä kai on pari rakennellu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.11.15 - klo:15:56
Murmelahan noita penkin ympäristöjä kai on pari rakennellu.

Onko ne ollut hyviä?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 20.11.15 - klo:08:22
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.11.15 - klo:15:56
Murmelahan noita penkin ympäristöjä kai on pari rakennellu.

Onko ne ollut hyviä?
En tiiä, en oo maistanu. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Ajoin jonku päivän ilman tankkigrippejä niin en tajua miten joku pystyy niin ajamaan. Väsyi ihan tolkuttomasti paikat kun piti punnertaa itteensä. Itsellänihän on tuo projekti tuon ohjaamon kanssa tulilla.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 20.11.15 - klo:15:52
Ajoin jonku päivän ilman tankkigrippejä niin en tajua miten joku pystyy niin ajamaan. Väsyi ihan tolkuttomasti paikat kun piti punnertaa itteensä. Itsellänihän on tuo projekti tuon ohjaamon kanssa tulilla.

Annoin gripit kiertoon niitä käyttävälle kaverille. Ajan vastoin oppeja ja en puristele tankkia jarruissa... aika paljon menee voimaa ranteiden läpi. tankin takareunaan tulee nojattua sisäreidellä jarrussa ja sama tukipiste säilyy mutkassa. Ei liiku paketti mihinkään

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 20.11.15 - klo:17:21
Ajan vastoin oppeja ja en puristele tankkia jarruissa...
Eikös se nimenomaan ole oppien mukaista ettei puristele tankkia jarruissa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Viime kesänä tuli ajettua gripeillä ja ilman. Samoin patilla ja ilman. Eipä juuri eroa suuntaan/toiseen ollut omassa tapauksessa

tamik87

Taitaa gp kuskeillakin riippua tapauskohtaisesti onko gripit vahi ei.

Mites noi jalkatappien asento? Vaikuttaa polvikulmaan yms. Itellä on niin ylhäällä kun saa kallistuskulman maksimoimiseksi, mutta aika moni kovempi jamppa näyttäis ajelevan aika alhaalla olevilla tapeilla.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.11.15 - klo:20:30
Taitaa gp kuskeillakin riippua tapauskohtaisesti onko gripit vahi ei.

Mites noi jalkatappien asento? Vaikuttaa polvikulmaan yms. Itellä on niin ylhäällä kun saa kallistuskulman maksimoimiseksi, mutta aika moni kovempi jamppa näyttäis ajelevan aika alhaalla olevilla tapeilla.


70mm tapit ja ala-asennossa. Ei oo ottanu maahan, tosin jarrupoljin osuu välillä. Vois ehkä pykälän kokeilla nostaa, jos se helpottais nopeita puolen vaihtoja. Oon koittanu hieroa tota ergonomiaa sellaseks, että tekeminen pyörän päällä on vähäistä ja liikkeet tukevia, muttei liikkuvuus häiriinny.
Niskatuen käyttö opetti kääntään koko hartialinjaa pään sijaan ja se jotenkin parantaa etupyörän tuntumaa. Edes kaikki gp kuskit ei roiku sillein, eli varmaan se mikä tuntuuhy ältä, toimii

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.11.15 - klo:20:30
Taitaa gp kuskeillakin riippua tapauskohtaisesti onko gripit vahi ei.

Mites noi jalkatappien asento? Vaikuttaa polvikulmaan yms. Itellä on niin ylhäällä kun saa kallistuskulman maksimoimiseksi, mutta aika moni kovempi jamppa näyttäis ajelevan aika alhaalla olevilla tapeilla.

Tapit niin alas kuin mahdollista ilman, että ne raapii. Jos ei raavi, voi laskee alemmas, jos alkaa raapimaan, nostaa pykälän ylös. Jalat tukee pirusti jarrussa ja kropan jaksamiseen vaikuttaa se kuinka paljon jaloilta saa tukee. Voit miettiä kuinka iso ero on kyykätessä jos yrität nostaa syvästä kyykystä vs. jalat normikyykky.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Jos alotetaan vaikkapa perseestä.

Kaikissa katuvehkeissä tankin ja satulan muodot määrää lähinnä ulkonäkö. Sen takia tankin takaosa on mitä on. Nykyvehkeissä yleensä virtaviivainen luiska satulaa kohti. Ja satula on sitten taasen vähän kovera sivuprofiililtaan jotta se jatkaisi tankin muotoja tyylikkäällä tavalla. Mitään tekemistä noilla ei ole ajoergonomian kanssa.

Samoin ylhäältä katsoen; tankin posket on kaposet, takaosa terävä, satula kapea. Edelleen pääosassa on vain myyvä ulkomuoto. Satulan poikittaisprofiili etuosasta on kapea ja kupera, taas, jotta saataisiin tankin linjat jatkumaan tyylikkäästi satulaan. Ja satulan takaosa vähän tasaisempi ja leveämpi, jotta taasen takakatteen linjat sopisivat samaan jatkumoon.

Suurin osa ratakatteista mitä myydään, on suht suora kopio tuosta katumopon linjoista ja muodoista. Erittäin harvoin, jos koskaan, näkee ratakatteita jotka oikeasti olisi edes jossain määrin suunniteltu rata-ajoa ja sen ergonomiaa silmällä pitäen. Katepajoille on tärkeää saada mopon muoto kopioitua helposti (raha), nopeasti (raha) ja halvalla (raha). Ja ei ku myyntiin (raha). Joten lopputulos on mitä on.

Jopa tankkipatit on hyvin usein vain matkittu/jatkettu tuosta tavikselle myyvästä ulkomuodosta ja unohdettu se mitä sillä tankkipatilla pitäisi oikeasti hakea.

Kaikissa oikeissa kisavehkeissä taasen tankin ja satulan muodot ovat täysin erilaiset, koska kisavehjettä ei ole suunniteltu tavikselle myyvän ulkomudon ollessa prioriteettina. Vaan kuskin toimisto on suuunniteltu ajamista/kisaamista varten.

Sivuprofiililtaan tankin takaosa on pysty, ehkä vain aavistuksen eteenpäin kallistunut. Jolloin siitä saa tuen jarrussa nivuselle/reidelle, kun perse on ennen jarrua jo siirretty sivulle. Ja ainoa ruumiinosa joka koskee tankkiin/tankin takaosaan on ulkojalan nivunen/reisi.

Ylhäältä katsoen tankin takaosa on hieman leveä ja pyöreä. Joissakin näkee erikseen viistetyn osan, jolla saadaan nivuselle suoraa tukipintaa, silloin kun kuski on sammakkoasennossa jalat auki, ja nivusen tukipiste lähemmäks mopon keskilinjaa. Tuo viistetty osa ei jatku samaa linjaa kuin tankin poski, vaan on samassa kulmassa kuin reisi silloin kun perse on sivulla.

Tankkipatin koko (ts paljonko se siirtää tukipistettä taakseppäin) taasen riippuu siitä mikä on mopon orginaali mitotus vs kuskin henk koht mitotus/mittasuhteet, ja millasessa asennossa tykkää ajaa. Ja jo se että muuttaa tankin takaosan luiskasta pystyksi, siirtää tukipistettä taakseppäin. Sen takia sitä sitä patin kokoa kannattaa hieman testailla, koska se se pelkkä muodon muutos muuttaa sen tankin takaosan toiminnallisuuden ihan täysin. Eli mielummin tekee vaikkapa liian lyhyen tankkipatin, koska sen kasvattaminen on helpompaa kuin sen pienentäminen. Ja liian isolla tankkipatilla saa nopeasti tuhottua koko ajoergonomian.

Sivu- ja poikittaisprofiililtaan satulan pinta on suht suora ja tasainen. Ja etuosastaankin suht leveä. Jotta tuki perseelle säilyisi sillon kun perse hilataan esim satulan reunalle siten että puoli kankkua on satulalla ja puoli kankkua reunan yli. Vakiosatulaan/niistä kopioituihin ratakatteisiin verrattuna ero on tuen osalta kuin yöllä ja päivällä. Sit kun ensimmäistä kertaa menee radalle niin varmasti huomaa sen.

Varsinkin nykyisillä motogp-ajotyyleillä vaaditaan todella jäätävän leveää satulaa, luokkaa puoli metriä, jotta edes jonkinlainen tuki perseelle/takareidelle säilyisi sillon kun kuski on lähes kokonaan mopon sivulla. Eli se satulan kokonaisleveys on suoraa verrannollinen siihen, kuinka paljon kuski haluaa hilata persettään sivulle. Mitä enemmän, niin sitä leveämpi satula.

Satulan pitussuuntainen kallistuskulma on hyvin pikälle riippuvainen yksilön ajoasennosta kokonaisuutena, koska siihen vaikuttaa jalkojen mittasuhteet, jalkatapien sijainti ja perseen sijainti. Joiden lopputulos määrittelee sit taas polvi ja reisikulman.

Satulan pinnassa sama kulma kuin missä reisi on ollee minimivaatimus. Suorempi kulma haittannee, koska jalka ei pääse luonnollisesti jalkatapille, mutta hieman jyrkempi kulma ei haitanne juurikaan.


Pari sanaa kahvoista

Kahvojen sivuttaissuuntainen sijainti

Etu ja keski sormet ei lähe kämmenestä suoraan eteenpäin vaan hieman sisään päin. Lisäksi cliparitanko ei ole kohtisuoraan poikittain kämmeneen nähden, vaan kämmen kiertyy sen suhteen jonkin verran sisäänpäin.
Siistä syystä mulla ei ole kahvat suoraan grippien kohdalla, vaan siellä suunnassa mihin etusormi osottaa, kun kämmen on gripillä ja aukasee sormet.

Kahvojen ylös alas

Kyynevarren-ranteen-kämmenen-sormien linja.

Ainakin itse joudun kääntämään kahvoja todella paljon alaspäin, jotta ne sopis mulle. Pituus 188+pitkä selkä nostaa jarrussa hartialinjan korkealle, joten käsien linja on jyrkästi alaspäin.

Kliparien kääntö eteen taakse

Tullee aika pitkälti mulla siitä ett kun istuu mopon selässä selkä pystyssä ja kädet suorana klipareihin, niin rateen kulma olisi neutraali.






Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

12.02.16 - klo:18:37 #12 Viimeisin muokkaus: 13.02.16 - klo:11:39 käyttäjältä murmela
Ja siinä eräs vuoden 2016 toimisto, kisaamiseen.

Edit: Ja pistetään verrokikisi vakiotoimisto.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Goofy S

Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.02.16 - klo:18:37
Ja siinä eräs vuoden 2016 toimisto, kisaamiseen.

Joko hankit?
Niin, ei noita ole kovin paljoa tarjolla, ainakaan ihan nelinumeroisilla summilla... Perhana...

murmela

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 13.02.16 - klo:01:30
Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.02.16 - klo:18:37
Ja siinä eräs vuoden 2016 toimisto, kisaamiseen.

Joko hankit?
Niin, ei noita ole kovin paljoa tarjolla, ainakaan ihan nelinumeroisilla summilla... Perhana...
Ehkä viisikään numeroa ei riitä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal