Yamaha R6R

Aloittaja Vuorela, 08.02.16 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Vuorela

Näyttää että pyörä olisi ensi kesäksi vaihtumassa pienempään ja ensimmäisenä ajatuksissa olisi R6R. Todennäköisesti kilvellinen.
Kertokaapas mitä tulisi tässä mallissa ottaa huomioon valintaa tehdessä ja miten pyörää kannattaa muuttaa rata-ajoa silmälläpitäen.

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.02.16 - klo:18:41
Muistaakseni tuolla sivuttiin aihetta:
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/271908-Mik%C3%A4-kilvelliseksi-ratapy%C3%B6r%C3%A4ksi

Hienosti jemmattu kawa mainos yamaha ketjuun ;)

Noi kawat on kyllä yllättävän edullisia.

murmela

08.02.16 - klo:21:23 #3 Viimeisin muokkaus: 08.02.16 - klo:21:26 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 08.02.16 - klo:19:47
Noi kawat on kyllä yllättävän edullisia.
Niiden motti kestää huoltamatta hamaan ikuisuuteen, joten kuski ehtii vuosien saatossa kyllästyy siihen, ja haluu siitä eroon, kun ei muuten onnistu.
Jos kawaa edes harkitset, niin 2007 lähtien niis on kasettilaatikko, helpottaa huoltoo. Muuta en osaa tuoreemmista sanoa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Yammunkin motti kestää ihan yhtä lailla. Eipä noissa mitään ihmeitä tartte ottaa huomioon. Sen huomasin kaverin kanssa että 14k kadulla ajettu ei esim vaihteiston puolesta ole edes kunnolla sisäänajettu jos rata-ajoon vertaa. Venttiilin säädöillä pärjää aktiivisen ratakesän jälkeen pari kolme vuotta helposti ennen kuin tarttee konetta irrotella.

No jos jotain niin luistokytkin on vakiona ihan paska verrattuna muihin. Jarrut taasen varmaankin parhaimmat.

parjan_fin

Lukematta tuota orgin ketjua (varmaan sinnekin itse kirjoittanut), mutta ajatuksia alla:

Etsi 08 --> uudempi. Koneessa suurempia muutoksia ja erityisesti oheislaitteissa ja myös rungossa sekä swingissä.

Ihan yleisellä tasolla, kaikki huollot kun on tehty ajoissa, mielellään jopa ylimääräisiä öljynvaihtoja, niin sitä parempi. Ratakäyttöön muutoksia tehtäessä "vain taivas on rajana". Ja siihen mitä "pitää tehdä", se sitten riippuu täysin siitä mitä kuski hakee.

Se mikä on tasan varma, niin yksikään kone ei kestä rata-ajoa hamaan tappiin asti. On meinaan pikkusen eri asia ajaa vaikka Hki-Rovaniemi väliä tasavedolla kuin kiljuttaen konetta 10 krpm ja rajarin välillä.

Jos pyörästä löytyy jo jalkatappisarjaa, vaihdettu iskaria jne. niin niille kannattaa laittaa painoarvoa, sillä sellaiset kuitenkin jossain vaiheessa tulee vaihtoon. Itselle vakio cliparit oli liian isolla kulmalla ja jouduin vaihtamaan after market cliparit. Jalkatappien "karkeus" on vakiona aika huono ratakäyttöön, joten tapit suosittelen vaihtamaan.

Jos meinaat pelkästään rata-ajoon laitetta, niin suosittelen katselemaan valmiita kilpureita. Muistaakseni Lauslehdon IDM #1 pyörä oli jo jollain 8 alkavalla myynnissä... jos en ihan väärin muista. Siinä on sitten ihan kaikki laitettu ja on varmasti maukas laite ajaa, vaikka SM:n kärkikahinoihin.

Vakiona alusta on ihan ok. Jouset omalle painolle vaihtamalla pääsee jo ihan harrastelemaan hyvää vauhtia. Mutta ei ne vaimennukset kuuhun sua vie, eli ei ne ihan kauheasti häikäise. Samoin keulan hydraulistoppari on aika penaalista ja sen toiminta kannattaa joko kokonaan ohittaa tai sitten vaan ottaa huomioon omassa ajossa.

R6R:n hyviä puolia on se, että niitä on paljon markkinoilla ja niihin löytyy osia varikolta ja talleista hyvin. Samoin Yamahan KIT -osaluettelo on varsin kattava ja hinnat hyvinkin järjelliset. Osaan merkeistä joudut kaiken tilaamaan ja osia ei meinaan löytyä siltikään. Kun ei KIT -osia tartte tilata, niin osia löytyy nopeasti "marmoriltakin". Tässä taannoin tilasin yhteen täyteen koneremppaan osat ja sain ne seuraavalle päivälle Yamaha Centeriin. Kuinkakohan monella merkillä varaosapalvelu toimii samalla tavalla....
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Vuorela

Vähän on hakusessa mitä haluaa. Tuota valmiin kilpurin ostamista olen itsekin kaikille suositellut, mutta toisaalta houkuttelis pitkästä aikaa omistaa katumopo. Aika vähän näkyy olevan valmiita nyt myynnissä tai sitten ne on jossain mistä en osaa etsiä. Tatun IDM #1 näkyi menevän pohjoiseen uudelle omistajalle viime päivinä, joten siitä ei enää kannata haaveilla.

Tumpilta tulikin hyviä kommentteja aiheeseen muuta kautta. Varmaan kilvelliseen tulee tehtyä alustan muutokset, kliparit, tapit, kuitukatteet ja vakioecun säätö. Ehkä putkisto tai vähintään katin poisto lämpöjen vuoksi. Jos löytyy valmiina niin aina parempi. Saa niitä valmiiksi rakennettuja tarjotakin jos ei ole missään myynti-ilmoitusta esillä.

Tami: Mikäs tuossa kytkimessä mättää? Onko säädetty vai vakioasetuksissa?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 09.02.16 - klo:07:52

No jos jotain niin luistokytkin on vakiona ihan paska verrattuna muihin. Jarrut taasen varmaankin parhaimmat.
Ei se vakiokytkin mun mielestä sen huonompi ole kuin muidenkaan mopojen vakiokytkimet. Sitten kun vertaa oikeeseen luistokytkimeen niin onhan noi vakiot aika kökköjä. Kawassa muuten on paremmat jarrut. :P
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tamik87

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.02.16 - klo:18:57

Tami: Mikäs tuossa kytkimessä mättää? Onko säädetty vai vakioasetuksissa?

No esim verrattuna nitrouksen Hondan STM kytkimeen verrattuna yammun kittikytkinkin on lähes kuin ei luistokytkintä ollenkaan. Toki se on tottumiskysymys.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 09.02.16 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.02.16 - klo:18:57

Tami: Mikäs tuossa kytkimessä mättää? Onko säädetty vai vakioasetuksissa?

No esim verrattuna nitrouksen Hondan STM kytkimeen verrattuna yammun kittikytkinkin on lähes kuin ei luistokytkintä ollenkaan. Toki se on tottumiskysymys.
No kai noi vakiot nyt paskoja onkin johonkin STM:ään verrattuna :D Mutta mites muihin vakioihin verrattuna.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.02.16 - klo:19:20
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 09.02.16 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.02.16 - klo:18:57

Tami: Mikäs tuossa kytkimessä mättää? Onko säädetty vai vakioasetuksissa?

No esim verrattuna nitrouksen Hondan STM kytkimeen verrattuna yammun kittikytkinkin on lähes kuin ei luistokytkintä ollenkaan. Toki se on tottumiskysymys.
No kai noi vakiot nyt paskoja onkin johonkin STM:ään verrattuna :D Mutta mites muihin vakioihin verrattuna.
Toisaalta, luistokytkimen tarpeen voinee ohittaa säätämällä moottorijarrun sopivaksi? Niin loppuu myös se kytkimen turha kuluminen luistossa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.02.16 - klo:22:58
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.02.16 - klo:19:20
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 09.02.16 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.02.16 - klo:18:57

Tami: Mikäs tuossa kytkimessä mättää? Onko säädetty vai vakioasetuksissa?

No esim verrattuna nitrouksen Hondan STM kytkimeen verrattuna yammun kittikytkinkin on lähes kuin ei luistokytkintä ollenkaan. Toki se on tottumiskysymys.
No kai noi vakiot nyt paskoja onkin johonkin STM:ään verrattuna :D Mutta mites muihin vakioihin verrattuna.
Toisaalta, luistokytkimen tarpeen voinee ohittaa säätämällä moottorijarrun sopivaksi? Niin loppuu myös se kytkimen turha kuluminen luistossa.
Ei se kyllä korvaa luistokytkintä ainakaan mun kokemuksen perusteella. Eikö tuo kytkin ihan mahdottomia kulu. Ajoin tuolla STM:llä 2 kautta, eli yhteensä joku 30-40 ratapäivää, eli jotain 3-6tkm samoilla levyillä ja veikkaan, että ainakin kausi menee noilla vielä ellei enempikin. Tosin se on nyt jo uuden omistajan murhe sitten. Ja nui levythän oli vakiokytkimestä STM:ään siirretyt, joten niillä oli jo ennestään alla kilsoja jokunen tonni.

Edit. Hondassahan ei moottorijarrua saanut kyllä säädettyäkään kuin tyhjäkäyntiä nostamalla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

En tiedä kuinka hyvä luistokytkimen tulisi olla, mutta R6R:ssä kytkimen luistopuolen kun löysimmilleen säätää niin se on melkoisen hyvä jo silloin. Puristuspuolella KIT -jouset, niin toimii vielä paremmin, eikä levytkään kulu mahdottomia. Vielä jos moottorijarrua ohjelmalla säätää, niin siitä saa mielestäni erinomaisen. Ei tee mieli mitään STM:ää.

Noilla kolmella stepillä pääsee mielestäni tosi hyvään tulokseen.

Tottumiskysymyksiä, mutta aika pirullisen hyvän siitä saa ihan Stock -sääntöjen puitteissa.

En tiedä saako / osaako kukaan vakio ECU:sta säätää moottorijarrua, mutta KIT ECU:sta sellainen onnistuu helpolla.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 10.02.16 - klo:09:07
En tiedä saako / osaako kukaan vakio ECU:sta säätää moottorijarrua, mutta KIT ECU:sta sellainen onnistuu helpolla.
Yks vaihtoehto on flässätä vakioecusta kittiecu.
Silmään pisti myöskin se että ifitek mainostaa blibberiä flässätyn ecun ominaisuutena...?
http://www.ifitec.es/eng/models.pdf
R6 2006-2015
Fuel and ignition advance maps
Blipper function for auto down-shift
2 maps selector
Engine brake control for each gear
Traction control (available for R1> 09 with 2012 ecu)
Electronic idle regulation
Max rev-limiter (+1000 rpm)
Pit-lane limiter
Gear ratio
Quick-shifter cut times for each gear
ETV throttle opening control
Ram-air correction
Variable intake stack opening adjustable
Superstock and Superbike base maps.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.02.16 - klo:08:10
Ei se kyllä korvaa luistokytkintä ainakaan mun kokemuksen perusteella.
Esim motogp vehkeissä ei ole luistokytkintä koska elektroniikka hoitaa sen paljon paremmin.
Elektronisen etuna on myöskin sen säädettävyys eri vaihteille ja kierrosluvuille.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal