Yamaha R6R

Aloittaja Vuorela, 08.02.16 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: host^ - 26.04.16 - klo:19:56
Oli näköjään vain 2 jousta siinä paikalla, eli kytkinmodi on tehty edellisen omistajan toimesta, niinkuin muistelinkin hänen mainitsevan. Molemmat tosin paskana. Innolla odotan miten pelaa ehjien kanssa ;)
Millä tavalla se pelas noitten rikkinäisten kans?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

host^

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.04.16 - klo:08:27
Lainaus käyttäjältä: host^ - 26.04.16 - klo:19:56
Oli näköjään vain 2 jousta siinä paikalla, eli kytkinmodi on tehty edellisen omistajan toimesta, niinkuin muistelinkin hänen mainitsevan. Molemmat tosin paskana. Innolla odotan miten pelaa ehjien kanssa ;)
Millä tavalla se pelas noitten rikkinäisten kans?


Ei oikein luistanut, levoton perä ja tappoi vauhdin aivan liian aikaisin ennen apexia... 2-vaihteella oli varsinkin ongelmia.

Vuorela

Nyt on ensimmäinen kokeilu alastarossa takana ja hyvin pääsi näillä tiedoilla liikkeelle vaikkei kierrosajat mitään ihmeellisiä vielä olleetkaan. Kirjoittelen tähän mitä tuli tehtyä, jos joku muu näitä juttuja ihmettelee.

Välitykset oli 14-48 ja voisi kokeilla seuraavaksi 14-49/50, niin pääsisi helpommin kahvilan mutkasta ulos. Nyt oli varsin tarkka paikka ajettavaksi.

Takaiskarina öhlins minimimitassa 292mm(?) ja yläpään prikka paikallaan. Jousi 100Nm, esijännitys välillä 5-12 osuu painauma minun(84kg ilman ajokamoja) painolla välille 20-25mm. Nyt käytössä 23mm painauma. Vaimennukset Rep 10 ja Comp 12 kliksua. Liian vähän vauhtia ja rutiinia että olisin huomannut ongelmia.

Keula Kallion vakiosta muokkaama 5mm yläkolmiosta läpi(mitassa keulaputket, ei korkkia). Jouset 10Nm, esijännitystä 7mm painauman mittaus epätarkka, mutta jossain 35-40mm alueella, eikä ole mitattu muutosten jälkeen uudelleen. Vaimennukset Rep 15 kliksua ja Comp 1 kierros. Keula aluksi painui liian nopeasti pohjaan ja pohjasi esim. palmasin jarrussa liikaa rajoittaen jarruttamista. Kierros lisää esijännitystä ja hidasta comppia poisti ongelman. Tekstissä mainitut arvot on ne mitkä jäi lopulta käyttöön.

Renkaina Dunlopin slicksit, kun semmoiset oli hyllyssä viime syksyltä. Koot hyvin lähellä Pirelliä 180/60 koossa(W: 191mm D: 656mm).

Päivä eteni niin, että kahdessa ensimmäisessä setissä säädin ergonomian kuntoon ja kahdessa seuraavassa keulan. Viidennessä olikin sitten aurinko vienyt mehut ja meni ihan ajelemiseksi. Ihmeen hyvin loksahteli palikat kohdalleen ja pyörässä oli kulkua selvästi enemmän kuin osasin odottaa. Seuraavaksi liimaamaan stomp grippejä paikalleen, jos saisi vielä vähän lisää rentoutta ajoasentoon. Pyörä saisi olla myös rauhallisempi jarruissa, joten pitänee katsoa kytkimen kunto ja tutustua moottorijarruun tarkemmin. Keskimutkassa tuntuma ei ole ihan sitä mitä haluaisin, mutta pitää ensin saada lisää kilometrejä alle että tietää tuleeko ongelma kuskista.

Kiitokset kaikille tietoa jakaneille. Kai näitä juttuja voi jatkossakin kirjoittaa jos ne jotain kiinnostaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.16 - klo:11:34
Takaiskarina öhlins minimimitassa 292mm(?) ja yläpään prikka paikallaan. Jousi 100Nm, esijännitys välillä 5-12 osuu painauma minun(84kg ilman ajokamoja) painolla välille 20-25mm. Nyt käytössä 23mm painauma.
Mitä toi 5-12 tarkottaa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.16 - klo:11:34
Pyörä saisi olla myös rauhallisempi jarruissa, joten pitänee katsoa kytkimen kunto ja tutustua moottorijarruun tarkemmin.
Painauman lisäys takana 25->35 vois auttaa myös.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.05.16 - klo:12:51
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.16 - klo:11:34
Takaiskarina öhlins minimimitassa 292mm(?) ja yläpään prikka paikallaan. Jousi 100Nm, esijännitys välillä 5-12 osuu painauma minun(84kg ilman ajokamoja) painolla välille 20-25mm. Nyt käytössä 23mm painauma.
Mitä toi 5-12 tarkottaa?

5-12mm esijännitystä säätimen nolla asennosta. Öhlins suositus näyttäis olevan 12mm.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.16 - klo:13:41
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.05.16 - klo:12:51
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.16 - klo:11:34
Takaiskarina öhlins minimimitassa 292mm(?) ja yläpään prikka paikallaan. Jousi 100Nm, esijännitys välillä 5-12 osuu painauma minun(84kg ilman ajokamoja) painolla välille 20-25mm. Nyt käytössä 23mm painauma.
Mitä toi 5-12 tarkottaa?

5-12mm esijännitystä säätimen nolla asennosta. Öhlins suositus näyttäis olevan 12mm.
Tuntuis vähä oudolta, että 5-12 mm esijännitystä takapampussa vaikuttais painaumaan vain 0-5 mm (20-25mm). Takalinkku kun yleensä on suuruusluokkaa noin 2:1, niin ton esijännityksen pitäis vaikuttaa painaumaan noin 10-24 mm.

Tarkotatko että ölins suosittelee vetämään esijännityssäätimen tappiin?
Voitko liittää kyseisen pdffän?

Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

^Onko noi lukemat jonkin hydraulisen säätimen naksuja vai mitattuja millejä? Jos naksuja siitä yleisestä sääimestä jolla painumia säädetään niin voihan tuossa olla sisäistä vuotoa joka tuon selittäisi ettei painuma muutu enempää. Anteeksi sekaantuminen

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.05.16 - klo:14:05
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.16 - klo:13:41
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.05.16 - klo:12:51
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.16 - klo:11:34
Takaiskarina öhlins minimimitassa 292mm(?) ja yläpään prikka paikallaan. Jousi 100Nm, esijännitys välillä 5-12 osuu painauma minun(84kg ilman ajokamoja) painolla välille 20-25mm. Nyt käytössä 23mm painauma.
Mitä toi 5-12 tarkottaa?

5-12mm esijännitystä säätimen nolla asennosta. Öhlins suositus näyttäis olevan 12mm.
Tuntuis vähä oudolta, että 5-12 mm esijännitystä takapampussa vaikuttais painaumaan vain 0-5 mm (20-25mm). Takalinkku kun yleensä on suuruusluokkaa noin 2:1, niin ton esijännityksen pitäis vaikuttaa painaumaan noin 10-24 mm.

Tarkotatko että ölins suosittelee vetämään esijännityssäätimen tappiin?
Voitko liittää kyseisen pdffän?



En tarkoita tappiin vetämistä vaan öhlins set-up data suosittelee 12mm esijännitystä taakse. En kokeillut paljonko on koko säätäalue. Ei ole tässä kuin paperiversio, iskari YA789 jolla löytyy jos kiinnostaa kaivaa. Oletuksena noissa arvoissa on että yksi säätimen kierros on yksi milli. Tästä ei ohje mitään mainitse enkä asiaan sen enempää huomiota kiinnittänyt, kun säädöt osui tontille.

qazwsx

07.05.16 - klo:17:32 #54 Viimeisin muokkaus: 07.05.16 - klo:17:35 käyttäjältä qazwsx
Aihe sikäli kiinnostaa kun mullakin on yksi TTX tosin zx10:n KA 788 ja siinä Öhlins suosittelee 14 mm esijännitystä joka on itseasiassa sama kuin tuo Mikan YA 789:n suositus set up kortin mukaan jonka löysin verkosta https://www.ohlins.com/app/uploads/documents/2010/11/MI_YA789.pdf.

Joutessani kokeilin tuon oman iskarin säätöjä joka on juuri huollosta tullut Heleniukselta. Tuossa vaikutus oli jotain luokkaa 0.5 mm per säätimenkierros.

Tuossa on pitempi jousi kuin R6:ssa  160 vs 150 mm mutta silti esijnnityksen suositus tuo sama 14 mm

Pitkä alustus mutta pointtina se että nuo kortin mm on varmaankin jousen puristumaa mitattuna vapaasta pituudesta. Kuinka tärkeää sitten on että tuohon puristumaan päästään oikealla painumalla kulloisenkin kuljettajan kanssa? Joku viisaampi ja kokeneempi kuin minä,voisi kertoa.

Sori Mika jos mentiin pahasti sivuraiteille. 

murmela

07.05.16 - klo:19:33 #55 Viimeisin muokkaus: 07.05.16 - klo:19:44 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 07.05.16 - klo:17:32
Tuossa on pitempi jousi kuin R6:ssa  160 vs 150 mm mutta silti esijnnityksen suositus tuo sama 14 mm

Pitkä alustus mutta pointtina se että nuo kortin mm on varmaankin jousen puristumaa mitattuna vapaasta pituudesta. Kuinka tärkeää sitten on että tuohon puristumaan päästään oikealla painumalla kulloisenkin kuljettajan kanssa? Joku viisaampi ja kokeneempi kuin minä,voisi kertoa.
Toihan nimenomaan menee niin päin että ensin valitaan jousen jäykkyys (jousivakio), ja sit haluttu painauma, ja sit sen jälkeen pistetään esijännitystä sen verran, että haluttu lopputulos, eli haluttu painauma saavutetaan.
Sit jos oikein hifistelemään aletaan, niin vaihdetaan ko setuppiin viel sopiva top-out jousi jolla iskarista saadaan myöskin sopivan pintaherkkä kyseisellä esijännityksellä.

Noi ölinssin suositukset on sen takia, että kädettömät säätäjät saa vehkeen edes suurin piirtein tontille, ja voivat hymyssä suin ja luottavaisin mielin ajella, koska onhan se iskari Öhlinssin Suosittelemissa Säädöissä!

Ja juu, se esijännitys mitataan jousen puristuma vs jousen vapaa pituus. Eli aivan se ja sama onko jousi 160 vai 150 mm jos sen maksimi kokoonpuristuma on riittävä vs iskarin koko liikepituus. Toki pitmpi jousi parempi (mutu) koska silloin se toimii lineaarisemmin.
Luullakseni ton säätimen toiminta-alue on 8 mm, ja lisäksi siinä takaiskarissa on viel ns asennettua esijännitystä joku millimetrimäärä, @visu lta tulee varmaan vastaus siihen(?).
Muistelisin että tonnareissa nykysuuntaus on 6 mm asennettua ja loput säätimestä?

Edit: Ja tuolla noita arvoja mitä laskeskelin sun setupille http://www.mprata.fi/index.php?topic=40.msg35398#msg35398
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 07.05.16 - klo:17:32
Aihe sikäli kiinnostaa kun mullakin on yksi TTX tosin zx10:n KA 788 ja siinä Öhlins suosittelee 14 mm esijännitystä joka on itseasiassa sama kuin tuo Mikan YA 789:n suositus set up kortin mukaan jonka löysin verkosta https://www.ohlins.com/app/uploads/documents/2010/11/MI_YA789.pdf.

Joutessani kokeilin tuon oman iskarin säätöjä joka on juuri huollosta tullut Heleniukselta. Tuossa vaikutus oli jotain luokkaa 0.5 mm per säätimenkierros.

Tuossa on pitempi jousi kuin R6:ssa  160 vs 150 mm mutta silti esijnnityksen suositus tuo sama 14 mm

Pitkä alustus mutta pointtina se että nuo kortin mm on varmaankin jousen puristumaa mitattuna vapaasta pituudesta. Kuinka tärkeää sitten on että tuohon puristumaan päästään oikealla painumalla kulloisenkin kuljettajan kanssa? Joku viisaampi ja kokeneempi kuin minä,voisi kertoa.

Sori Mika jos mentiin pahasti sivuraiteille.

Ei haittaa mitään. Eipä tällä palstalla liikaa keskustelua muutenkaan ole.

Säätimen toiminta on siis 0,5mm kierros eikä 1mm kierros kuten tuli oletettua. Tuossa linkittämässäsi on sen verran eroa tähän mulla olevaan, että jousi on 90N/mm ja preload 14mm vs tulosteen 100N/mm ja 12mm.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.16 - klo:19:45
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 07.05.16 - klo:17:32
Aihe sikäli kiinnostaa kun mullakin on yksi TTX tosin zx10:n KA 788 ja siinä Öhlins suosittelee 14 mm esijännitystä joka on itseasiassa sama kuin tuo Mikan YA 789:n suositus set up kortin mukaan jonka löysin verkosta https://www.ohlins.com/app/uploads/documents/2010/11/MI_YA789.pdf.

Joutessani kokeilin tuon oman iskarin säätöjä joka on juuri huollosta tullut Heleniukselta. Tuossa vaikutus oli jotain luokkaa 0.5 mm per säätimenkierros.

Tuossa on pitempi jousi kuin R6:ssa  160 vs 150 mm mutta silti esijnnityksen suositus tuo sama 14 mm

Pitkä alustus mutta pointtina se että nuo kortin mm on varmaankin jousen puristumaa mitattuna vapaasta pituudesta. Kuinka tärkeää sitten on että tuohon puristumaan päästään oikealla painumalla kulloisenkin kuljettajan kanssa? Joku viisaampi ja kokeneempi kuin minä,voisi kertoa.

Sori Mika jos mentiin pahasti sivuraiteille.

Ei haittaa mitään. Eipä tällä palstalla liikaa keskustelua muutenkaan ole.

Säätimen toiminta on siis 0,5mm kierros eikä 1mm kierros kuten tuli oletettua. Tuossa linkittämässäsi on sen verran eroa tähän mulla olevaan, että jousi on 90N/mm ja preload 14mm vs tulosteen 100N/mm ja 12mm.

Se vielä noista omista mittailuista että mittasin vain jousen puristumaa, ja tuossa hämää kai tuo top out jousi joka pidentää iskaria ja vähentää puristumaa samalla kun säätimestä kääntää lisää kierroksia.

Katselin ensin että tuon vaikutus on tuon puoli milliä kun mittaa jousen pituutta mutta tuo hydraulisylinteri liikkuu kylläkin enemmän kuin mitä jousi puristuu koska samalla kun jousta painaa kasaan se kiskoo iskarin vartta ulospäin.

murmela

07.05.16 - klo:20:04 #58 Viimeisin muokkaus: 07.05.16 - klo:20:06 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 07.05.16 - klo:19:54
Se vielä noista omista mittailuista että mittasin vain jousen puristumaa, ja tuossa hämää kai tuo top out jousi joka pidentää iskaria ja vähentää puristumaa samalla kun säätimestä kääntää lisää kierroksia.
Top-out jousi lyhentää iskaria/ lisää puristumaa/ ja riippuen siitä kuinka jäykkä ja pitkä se jousi on, niin millä alueella. Hyvin usein se on sellanen että kun vehkeet on mopossa kiinni, niin se top-out on kasassa siillonkin kun mopon takarengas on ilmassa, mopo on esim jalkatappien varassa biltsukan pukeilla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

07.05.16 - klo:20:08 #59 Viimeisin muokkaus: 07.05.16 - klo:20:16 käyttäjältä qazwsx
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.05.16 - klo:19:33
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 07.05.16 - klo:17:32
Tuossa on pitempi jousi kuin R6:ssa  160 vs 150 mm mutta silti esijnnityksen suositus tuo sama 14 mm

Pitkä alustus mutta pointtina se että nuo kortin mm on varmaankin jousen puristumaa mitattuna vapaasta pituudesta. Kuinka tärkeää sitten on että tuohon puristumaan päästään oikealla painumalla kulloisenkin kuljettajan kanssa? Joku viisaampi ja kokeneempi kuin minä,voisi kertoa.
Toihan nimenomaan menee niin päin että ensin valitaan jousen jäykkyys (jousivakio), ja sit haluttu painauma, ja sit sen jälkeen pistetään esijännitystä sen verran, että haluttu lopputulos, eli haluttu painauma saavutetaan.
Sit jos oikein hifistelemään aletaan, niin vaihdetaan ko setuppiin viel sopiva top-out jousi jolla iskarista saadaan myöskin sopivan pintaherkkä kyseisellä esijännityksellä.

Noi ölinssin suositukset on sen takia, että kädettömät säätäjät saa vehkeen edes suurin piirtein tontille, ja voivat hymyssä suin ja luottavaisin mielin ajella, koska onhan se iskari Öhlinssin Suosittelemissa Säädöissä!

Ja juu, se esijännitys mitataan jousen puristuma vs jousen vapaa pituus. Eli aivan se ja sama onko jousi 160 vai 150 mm jos sen maksimi kokoonpuristuma on riittävä vs iskarin koko liikepituus. Toki pitmpi jousi parempi (mutu) koska silloin se toimii lineaarisemmin.
Luullakseni ton säätimen toiminta-alue on 8 mm, ja lisäksi siinä takaiskarissa on viel ns asennettua esijännitystä joku millimetrimäärä, @visu lta tulee varmaan vastaus siihen(?).
Muistelisin että tonnareissa nykysuuntaus on 6 mm asennettua ja loput säätimestä?

Edit: Ja tuolla noita arvoja mitä laskeskelin sun setupille http://www.mprata.fi/index.php?topic=40.msg35398#msg35398
Joo muistan nuo kyllä hyvin. Seuraava kysymys liittyen tuohon ja iskarin pituuden mittaukseen:
Oma iskari pitenee asennettuna noin 2,5 -3 mm kun lisään kaiken esijännityksen tuosta hydraulisesta säätimestä. Vapaana ollessaan tuo iskarin pituus pitää ilmeisesti mitata niin että esijännitystä on niin paljon ettei iskari enää pitene vaikka jännitystä pääjouselle vielä lisäisikin? Vai kuinka?

Tuo on kai niin että jäykemmällä jousella ei myöskään tarvita niin paljon esijännitystä tuon topoutin voiman syrjäyttämiseen ja iskari on täydessä pituudessaan jo pienemmällä esijännityksellä.

Lisätään vielä että huollossa oli myös tuohon iskariin asennettu 6mm esijännitystä kun hydraulinen säätö nollassa.

Powered by EzPortal