Yamaha R6R

Aloittaja Vuorela, 08.02.16 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Ja jos joku sivustaseuraajaa ihmettelee mikä v... top-out, niin tuolla jonkinlainen selitys:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=40.msg22304#msg22304
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 07.05.16 - klo:20:08
Seuraava kysymys liittyen tuohon ja iskarin pituuden mittaukseen:
Oma iskari pitenee asennettuna noin 2,5 -3 mm kun lisään kaiken esijännityksen tuosta hydraulisesta säätimestä. Vapaana ollessaan tuo iskarin pituus pitää ilmeisesti mitata niin että esijännitystä on niin paljon ettei iskari enää pitene vaikka jännitystä pääjouselle vielä lisäisikin? Vai kuinka?
Vapaana ollessaan toi iskari tosiaan täytyy jollain tapaa saada vedettyä täyteen pituuteensa. Ja yksi tapa on tuo esijännityksen lisääminen. Jos sattuu niin ettei sekään riitä, niin sitten voi vaikkapa pistää pultit iskarin kiinnitysreikiin, ja vetää vaikkapa taljaliinan pöydän "ympäri", ja sillä vetää iskarin täyteen pituuteensa, jos top-out sattuu olemaan harvinaisen pitkää ja jäykkää tyyppiä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.16 - klo:11:34
Nyt on ensimmäinen kokeilu alastarossa takana ja hyvin pääsi näillä tiedoilla liikkeelle vaikkei kierrosajat mitään ihmeellisiä vielä olleetkaan. Kirjoittelen tähän mitä tuli tehtyä, jos joku muu näitä juttuja ihmettelee.

Välitykset oli 14-48 ja voisi kokeilla seuraavaksi 14-49/50, niin pääsisi helpommin kahvilan mutkasta ulos. Nyt oli varsin tarkka paikka ajettavaksi.

Takaiskarina öhlins minimimitassa 292mm(?) ja yläpään prikka paikallaan. Jousi 100Nm, esijännitys välillä 5-12 osuu painauma minun(84kg ilman ajokamoja) painolla välille 20-25mm. Nyt käytössä 23mm painauma. Vaimennukset Rep 10 ja Comp 12 kliksua. Liian vähän vauhtia ja rutiinia että olisin huomannut ongelmia.

Keula Kallion vakiosta muokkaama 5mm yläkolmiosta läpi(mitassa keulaputket, ei korkkia). Jouset 10Nm, esijännitystä 7mm painauman mittaus epätarkka, mutta jossain 35-40mm alueella, eikä ole mitattu muutosten jälkeen uudelleen. Vaimennukset Rep 15 kliksua ja Comp 1 kierros. Keula aluksi painui liian nopeasti pohjaan ja pohjasi esim. palmasin jarrussa liikaa rajoittaen jarruttamista. Kierros lisää esijännitystä ja hidasta comppia poisti ongelman. Tekstissä mainitut arvot on ne mitkä jäi lopulta käyttöön.

Renkaina Dunlopin slicksit, kun semmoiset oli hyllyssä viime syksyltä. Koot hyvin lähellä Pirelliä 180/60 koossa(W: 191mm D: 656mm).

Päivä eteni niin, että kahdessa ensimmäisessä setissä säädin ergonomian kuntoon ja kahdessa seuraavassa keulan. Viidennessä olikin sitten aurinko vienyt mehut ja meni ihan ajelemiseksi. Ihmeen hyvin loksahteli palikat kohdalleen ja pyörässä oli kulkua selvästi enemmän kuin osasin odottaa. Seuraavaksi liimaamaan stomp grippejä paikalleen, jos saisi vielä vähän lisää rentoutta ajoasentoon. Pyörä saisi olla myös rauhallisempi jarruissa, joten pitänee katsoa kytkimen kunto ja tutustua moottorijarruun tarkemmin. Keskimutkassa tuntuma ei ole ihan sitä mitä haluaisin, mutta pitää ensin saada lisää kilometrejä alle että tietää tuleeko ongelma kuskista.

Kiitokset kaikille tietoa jakaneille. Kai näitä juttuja voi jatkossakin kirjoittaa jos ne jotain kiinnostaa.

Pari ajatusta kokeiltavaksi.

Jos kanttauksissa ei tule kallistusvarat ongelmaksi, niin ota takapäästä se prikka pois ja pudota keulaa 2 mm alemmaksi, ts. laske koko pyörää alemmaksi. Suotta ajat liian korkealla pyörällä, mikäli kallistusvarat antaa vaan myöden ajaa matalemmalla.

Tietämättä miten ajat Lemminkäisestä eteenpäin, mutta 14/49 välityksellä voit ajaa koko siivun kolmosella. Joudut pudottamaan kakkoselle vasta kahvilan -mutkaan ja kolmosella riittää kyyti hyvin noille välisuorillekin, ei tartte pykältää isompaa. Etu myös Lemminkäisen sisääntulossa, että et tapa vauhtia (vs. kakkoselle tiputettaessa) moottorijarrulla liikaa ja peli pysyy jarruissa rauhallisempana. Sulla on enemmän aikaa keskittyä itse jarruttamiseen, kun ei tartte kuin kaksi pykälää pudottaa pienemmälle.

Äkkiseltään kuulostaisi, että ajat keulassa melkoisen jäykillä jousilla... Saat herkkyyttä alkujoustoon lisää, jos pystyt ajamaan kevyemmillä jousilla. Pohjaamista voit himmailla öljymäärällä ja compilla. Mikä on muuten öljypinnan korkeus nyt?

Onko sulla itsellä läppäri siellä ja piuha ECU:lle? Jos saisit vaikka mulle privaan moottorijarrusta screenshotin? Voisin kurillani verrata siihen millä esim. itse ajoin ja ehdottaa maltillisia muutoksia, jos edes tarpeen...
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 08.05.16 - klo:00:42
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.16 - klo:11:34
Nyt on ensimmäinen kokeilu alastarossa takana ja hyvin pääsi näillä tiedoilla liikkeelle vaikkei kierrosajat mitään ihmeellisiä vielä olleetkaan. Kirjoittelen tähän mitä tuli tehtyä, jos joku muu näitä juttuja ihmettelee.

Välitykset oli 14-48 ja voisi kokeilla seuraavaksi 14-49/50, niin pääsisi helpommin kahvilan mutkasta ulos. Nyt oli varsin tarkka paikka ajettavaksi.

Takaiskarina öhlins minimimitassa 292mm(?) ja yläpään prikka paikallaan. Jousi 100Nm, esijännitys välillä 5-12 osuu painauma minun(84kg ilman ajokamoja) painolla välille 20-25mm. Nyt käytössä 23mm painauma. Vaimennukset Rep 10 ja Comp 12 kliksua. Liian vähän vauhtia ja rutiinia että olisin huomannut ongelmia.

Keula Kallion vakiosta muokkaama 5mm yläkolmiosta läpi(mitassa keulaputket, ei korkkia). Jouset 10Nm, esijännitystä 7mm painauman mittaus epätarkka, mutta jossain 35-40mm alueella, eikä ole mitattu muutosten jälkeen uudelleen. Vaimennukset Rep 15 kliksua ja Comp 1 kierros. Keula aluksi painui liian nopeasti pohjaan ja pohjasi esim. palmasin jarrussa liikaa rajoittaen jarruttamista. Kierros lisää esijännitystä ja hidasta comppia poisti ongelman. Tekstissä mainitut arvot on ne mitkä jäi lopulta käyttöön.

Renkaina Dunlopin slicksit, kun semmoiset oli hyllyssä viime syksyltä. Koot hyvin lähellä Pirelliä 180/60 koossa(W: 191mm D: 656mm).

Päivä eteni niin, että kahdessa ensimmäisessä setissä säädin ergonomian kuntoon ja kahdessa seuraavassa keulan. Viidennessä olikin sitten aurinko vienyt mehut ja meni ihan ajelemiseksi. Ihmeen hyvin loksahteli palikat kohdalleen ja pyörässä oli kulkua selvästi enemmän kuin osasin odottaa. Seuraavaksi liimaamaan stomp grippejä paikalleen, jos saisi vielä vähän lisää rentoutta ajoasentoon. Pyörä saisi olla myös rauhallisempi jarruissa, joten pitänee katsoa kytkimen kunto ja tutustua moottorijarruun tarkemmin. Keskimutkassa tuntuma ei ole ihan sitä mitä haluaisin, mutta pitää ensin saada lisää kilometrejä alle että tietää tuleeko ongelma kuskista.

Kiitokset kaikille tietoa jakaneille. Kai näitä juttuja voi jatkossakin kirjoittaa jos ne jotain kiinnostaa.

Pari ajatusta kokeiltavaksi.

Jos kanttauksissa ei tule kallistusvarat ongelmaksi, niin ota takapäästä se prikka pois ja pudota keulaa 2 mm alemmaksi, ts. laske koko pyörää alemmaksi. Suotta ajat liian korkealla pyörällä, mikäli kallistusvarat antaa vaan myöden ajaa matalemmalla.

Tietämättä miten ajat Lemminkäisestä eteenpäin, mutta 14/49 välityksellä voit ajaa koko siivun kolmosella. Joudut pudottamaan kakkoselle vasta kahvilan -mutkaan ja kolmosella riittää kyyti hyvin noille välisuorillekin, ei tartte pykältää isompaa. Etu myös Lemminkäisen sisääntulossa, että et tapa vauhtia (vs. kakkoselle tiputettaessa) moottorijarrulla liikaa ja peli pysyy jarruissa rauhallisempana. Sulla on enemmän aikaa keskittyä itse jarruttamiseen, kun ei tartte kuin kaksi pykälää pudottaa pienemmälle.

Äkkiseltään kuulostaisi, että ajat keulassa melkoisen jäykillä jousilla... Saat herkkyyttä alkujoustoon lisää, jos pystyt ajamaan kevyemmillä jousilla. Pohjaamista voit himmailla öljymäärällä ja compilla. Mikä on muuten öljypinnan korkeus nyt?

Onko sulla itsellä läppäri siellä ja piuha ECU:lle? Jos saisit vaikka mulle privaan moottorijarrusta screenshotin? Voisin kurillani verrata siihen millä esim. itse ajoin ja ehdottaa maltillisia muutoksia, jos edes tarpeen...

Ei ole kallistusvarat ongelmana tässä vaiheessa kautta :D Prikan poisto ja keulan laskeminen olikin sun aikaisemman viestin perusteella mielessä, sitä en vaan alkanut vielä ensimmäiseen koeajoon tekemään.

Välityksien puolesta kakkonen oli tuossa lemminkäisen jälkeen melkoisen hätäinen ajettava. Mutta tarvitsee saada tuohon lisää vauhtia että voi ajaa kolmosella läpi. Vastaavasti nopeisiin mutkiin nelosen vaihtaminen tuli turhan matalilla kierroksilla. Tosin vauhtiakin oli nopeisiin mutkiin turhan vähän muutenkin.

Öljymäärästä ei ole tietoa. Jousia löytyy eteen merkittömät, olisiko vakiot 9,0(?) sekä 9,5 ja 10. Taakse 90 ja 100. Jossain vaiheessa kokeillaan miten eri jouset toimii, mutta liikkeelle lähdin Kallion suosituksilla. Näillä kierrosmäärillä vaikea sanoa miten keula toimii muuta kuin tuon liian nopean painumisen kanssa. Lisää vauhtia ja ajotuntumaa niin ongelmatkin tulee esiin.

Ecun piuhaa ei ole. Tosin jos R1:n kanssa käy sama kaapeli ja ohjelmisto, niin semmoiset saanen lainaan.

tamik87

Hitsit pitääköhän itekkin kokeilla tosissaan tuota 14 piikkistä eturatasta. Oon ajanu aina alstarossa 15/47 välityksillä. Mitään hirvittävän huonoa en oo niissä havainnut. Ainoastaan se lemminkäisen ja kahvilan mutkan välinen osuus tökkii, siinä kun pitää vetää rajoitinta vasten tovi. Tietty kahvilanmutka on todella tarkka linjasta, mutta veikkaan että sitä se on vaikka ois mitkä välitykset.

visu

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.05.16 - klo:19:33
Luullakseni ton säätimen toiminta-alue on 8 mm, ja lisäksi siinä takaiskarissa on viel ns asennettua esijännitystä joku millimetrimäärä,

-Kunnossa olevan TTX36 hydraulisäätimen liikematka on 7-8mm.
-TTX36 hydraulisäätimen välitys on 2:1 eli 1 kierros säätimestä vaikuttaa 0.5mm jousella. Ts. esim R6:ssa 1 kierros säätimestä vaikuttaa teoriassa n. 1mm sagiin.
-Se paljonko jousessa on perusesijännitystä hydraulisäädin minimissä riippuu iskarin mallista. Usein luokkaa 7-9mm mutta poikkeuksiakin on.
-Esijännityksiä tarkkaan mittaillessa ja säädellessä pitäisi aina ensimmäisenä mitata jousen tarkka vapaa pituus koska ilman sitä ei esijännitystä voi mitata. Esim. nimellismitaltaan 150mm Öhlins jousi voi olla mitä tahansa 147 ja 151 väliltä.
-YA789 iskarista on 3 erilaista versiota. Ensin vaihtui vakiojousi 100N -> 90N ja sitten tuli vaimennuspuolelle pieni muutos.

Damsku

Huomasimpa viikonloppuna alastarossa että jammun keula tihkuu öljyä erikoisesti liukuputken juuresta. Paikallaan pumppaillessa ei näy, mutta jokaiselta setiltä tultaessa putkessa kuvan kaltainen öljytippa. Onko kellään tullu tämmöstä vastaan, ja mitähän sille pitäis tehä?


parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Damsku - 09.05.16 - klo:09:53
Huomasimpa viikonloppuna alastarossa että jammun keula tihkuu öljyä erikoisesti liukuputken juuresta. Paikallaan pumppaillessa ei näy, mutta jokaiselta setiltä tultaessa putkessa kuvan kaltainen öljytippa. Onko kellään tullu tämmöstä vastaan, ja mitähän sille pitäis tehä?


On tullut vastaan.

Sulla on todennäköisesti kiertynyt keulaputki auki.

Eli keula huoltoon ja pyydä laittamaan liukuputki kunnolla kiinni (lukitteen kanssa) alamurikkaan.

Ja itse pistäisi ehdottoman ajokiellon nyt tuolle ennen kuin se on kunnossa. Keulaputki kun pääsee ihan vapaasti kiertymään auki, sitä ei estä mikään. Mutta tuho on pahemman sorttista, jos pääsee auki, öljyt pihalle jne.

Ihmettelen, että et ole mitään tärinää jarruissa tai mutkissa havainnut? Silloin kun öljyä jo pääsee valumaan ulos, niin liukuputken sekä alamurikan välissä tuntuu ihan varmasti "lotaa".
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Damsku

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.05.16 - klo:10:01
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 09.05.16 - klo:09:53
Huomasimpa viikonloppuna alastarossa että jammun keula tihkuu öljyä erikoisesti liukuputken juuresta. Paikallaan pumppaillessa ei näy, mutta jokaiselta setiltä tultaessa putkessa kuvan kaltainen öljytippa. Onko kellään tullu tämmöstä vastaan, ja mitähän sille pitäis tehä?


On tullut vastaan.

Sulla on todennäköisesti kiertynyt keulaputki auki.

Eli keula huoltoon ja pyydä laittamaan liukuputki kunnolla kiinni (lukitteen kanssa) alamurikkaan.

Ja itse pistäisi ehdottoman ajokiellon nyt tuolle ennen kuin se on kunnossa. Keulaputki kun pääsee ihan vapaasti kiertymään auki, sitä ei estä mikään. Mutta tuho on pahemman sorttista, jos pääsee auki, öljyt pihalle jne.

Ihmettelen, että et ole mitään tärinää jarruissa tai mutkissa havainnut? Silloin kun öljyä jo pääsee valumaan ulos, niin liukuputken sekä alamurikan välissä tuntuu ihan varmasti "lotaa".

Mitään huonoa en toiminnassa huomannu. Mutta pitääpä purkaa pois ja käyttää kiristettävänä!

parjan_fin

Hyvinkäällä kun olet, niin vie MP-Racingiin ja pyydä Nurmelan Aria kurkkaamaan. On tarkka poika noissa alustahommissa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

visu

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.05.16 - klo:10:01
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 09.05.16 - klo:09:53
Huomasimpa viikonloppuna alastarossa että jammun keula tihkuu öljyä erikoisesti liukuputken juuresta. Paikallaan pumppaillessa ei näy, mutta jokaiselta setiltä tultaessa putkessa kuvan kaltainen öljytippa. Onko kellään tullu tämmöstä vastaan, ja mitähän sille pitäis tehä?


On tullut vastaan.

Sulla on todennäköisesti kiertynyt keulaputki auki.

Eli keula huoltoon ja pyydä laittamaan liukuputki kunnolla kiinni (lukitteen kanssa) alamurikkaan.

Jos keulasta on joskus stefat vuotaneet kunnolla ja/tai huollettu ja öljyä päässyt ulkopuolelta liukuputken-nilkan saumaan
eikä sitä ole rasvanpoistoaineen ja paineilman kanssa putsattu tarkkaan pois niin sitä nousee sieltä pikkuhiljaa esille yllättävän pitkään.
Voi olla myös siitä kyse mutta tosiaan on noita joskus ollut löysälläkin jolloin purku, uusi o-rengas ja lukitteen kanssa kasaaan.

Vuorela

Toinen kokeilu oli motoparkin endurancessa. Kilpailu vei päähuomion ja varsinaisesti pyörän säätöihin ei ollut liikaa mahdollisuuksia.

Pari muutosta tuonne tuli kuitenkin tehtyä. Pudotin pyörää matalemmalle poistamalla takaiskarin yläpään prikan ja laskemalla keulaa, kuten parjan_fin suositteli. Lisäksi stomp gripeillä lisää pitoa tankkiin ja ergonomian hieromista. Välityksiksi 16-46, koska ei ollut 47 takaratasta. Välitys toimisi paremmin jos olisi muutamassa paikassa enemmän mutkanopeutta.

Motoparkissa ensimmäinen kokeilun jälkeen pyörä tuntui aavistuksen takapainoiselta ja edelleen keulan liike jarruissa on turhan hätäinen, joten otin kaksi kaksi kierrosta keulasta esijännitystä pois ja lisäsin kierroksen comppia. Nyt comp on keulasta kokonaan kiinni.

Toisella kokeilulla pyörä käyttäytyi loogisesti ja oli helppo ajaa. Ongelma kohdat meni säädöillä eteenpäin, joten kilpailuun en tehnyt muutoksia.

Kilpailussa ajoin yhden 23 kierroksen setin tasaista 1:35 aikaa, jonka aikana huomasin että ajoasento jää liian helposti liian lähelle tankkia ja asialle pitää tehdä jotain. Osittain ajoasennosta (ja ajovirheistä) johtuen tuntui myös ettei keula tarjoa niin paljoa pitoa hitaiden mutkien keskivaiheilla kuin mihin olen tottunut. Eturenkaassa vaihdoin pehmeästä kovaan seokseen mikä voi tietysti tuoda asian paremmin esiin. Eturengas meni hitaissa paikoissa luiston rajalla mitä ei näin hitaissa vauhdeissa pitäisi mielestäni vielä tapahtua, jos kaikki on kunnossa. Positiivisena puolena alustaa ja renkaita on helppo lukea kun tämmöset huomaa.

Seuraavana kokeiluna pitää motoparkissa laittaa 9.5 keulajouset paikalleen ja hakea compin säätöä avaamalla sopiva kompromissi keulan toimintaan. Käytettävä säätöalue varmaan yksi kierros. Tai sitten päivittää keula suosiolla parempaan, jos saa jostain haalittua rahat kasaan.

Takapään kanssa ei ollut mitään ongelmia. Pitoa on niin paljon etten saanut rengasta luistamaan kuin tornin mutkan avauksessa olevasta montusta. Takasuoralle vauhtia 1Hz GPS:ään 242km/h, joten kai se avaus ihan ok lähti, kun jarrumerkit on ihan liian akaisessa. Renkaatkaan ei tunnu kuluvan ollenkaan näissä vauhdeissa.

Ajamisessa sitten opeteltavaa tonnisen tavoista pois, että uskaltaa avata kovempaa ja viedä jarrumerkkejä edes lähelle paikkoja jossa tarvitsisi jarruttaakin. Alla kuitenkin vasta noin 80 kierrosta tällä pyörällä ja tänä kesänä joten siihen nähden asia kehittyy varsin hyvin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.05.16 - klo:09:48Tai sitten päivittää keula suosiolla parempaan, jos saa jostain haalittua rahat kasaan.
Mikä keula siin on ny?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.05.16 - klo:15:02
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.05.16 - klo:09:48Tai sitten päivittää keula suosiolla parempaan, jos saa jostain haalittua rahat kasaan.
Mikä keula siin on ny?

Vakiosta muokattu.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.05.16 - klo:17:20
Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.05.16 - klo:15:02
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.05.16 - klo:09:48Tai sitten päivittää keula suosiolla parempaan, jos saa jostain haalittua rahat kasaan.
Mikä keula siin on ny?

Vakiosta muokattu.
Tarkoitako ett se on vain shimmattu?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal