Uudet viestit

MP-Ratatori

Gsxr k7-8 kuitukatteet ja tappisarja

Päiväys: 03/09/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
M: Käytetyt Dunlop KR108 MS2 ja KR106 MS4


Hinta: 90.00 EUR
Päiväys: 07/08/2020
Kommentit (0)
M:Peukalojarru

Hinta: 220.00 EUR
Päiväys: 23/07/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O: K5-K6 GSX-R tonnarin slipari / Yoshin pelkkä pönttö


Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Yamaha R6R  (Luettu 128846 kertaa)

0 Ratailijaa ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 51
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #75 : 15.05.16 - klo:20:01 »
Tai sitten päivittää keula suosiolla parempaan, jos saa jostain haalittua rahat kasaan.
Mikä keula siin on ny?

Vakiosta muokattu.
Tarkoitako ett se on vain shimmattu?
Ei ole tarkkoja tietoja mitä kaikkea on tehty.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5166
  • Paikalla:tänään kello 00:17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #76 : 15.05.16 - klo:20:04 »
Ei ole tarkkoja tietoja mitä kaikkea on tehty.
No siitähän on sitten erittäin helppo lähteä arpomaan että miten sitä kannattaa muuttaa/päivittää. :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3297
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 16:15
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 678
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #77 : 15.05.16 - klo:20:29 »
Ei ole tarkkoja tietoja mitä kaikkea on tehty.
No siitähän on sitten erittäin helppo lähteä arpomaan että miten sitä kannattaa muuttaa/päivittää. :)
Oireet on mun ymmärtääkseni selvät, joten aika helppoahan tuo on?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 51
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #78 : 15.05.16 - klo:20:44 »
Ei ole tarkkoja tietoja mitä kaikkea on tehty.
No siitähän on sitten erittäin helppo lähteä arpomaan että miten sitä kannattaa muuttaa/päivittää. :)
Et oo koskaan ostanu käytettyä ratamopoa?  ;) Aina on joutunut alustan kanssa tutkimaan mitä se tekee ja mitä pitää muuttaa. Tällä kertaa on sen verran kokemusta ettei tuo tule yllätyksenä. Nyt sit se että jatketaanko nykyisellä, jatketaanko vakioo muokkamalla vai siirrytäänkö suoraan kittikeulaan. Tuskin tulen vakioo muokkaamaan.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5166
  • Paikalla:tänään kello 00:17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #79 : 15.05.16 - klo:20:56 »
Oireet on mun ymmärtääkseni selvät, joten aika helppoahan tuo on?
Jaah, no mites sä lähtisit muuttamaan/päivittämään tota keulaa?
Ja kerro ny saman tien hieman yksilöidymmin että mitkä keulan palikat on tällä hetkellä "vääriä"?
Ts mikä niissä palikoissa aiheuttaa sen muutos/päivitystarpeen?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3297
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 16:15
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 678
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #80 : 16.05.16 - klo:09:40 »
Oireet on mun ymmärtääkseni selvät, joten aika helppoahan tuo on?
Jaah, no mites sä lähtisit muuttamaan/päivittämään tota keulaa?
Ja kerro ny saman tien hieman yksilöidymmin että mitkä keulan palikat on tällä hetkellä "vääriä"?
Ts mikä niissä palikoissa aiheuttaa sen muutos/päivitystarpeen?
Lyhyesti: Hidasta comppia ei oo riittävästi ja ratkasuvaihtoehtoja on useita, oikee ratkasu riippuu siitä kuinka paljon on valmis sijoittamaan rahaa. Kallis, mutta varma vaihtoehto on laittaa cartridge, silloin ei ongelmia ihan heti tulekaan vastaan. Halvempi on sitten mäntäsarja ja uudet säätöneulat ja about samaan rahaan taitaa mennä shimmaus, mutta sillä nyt ei mahottomia pysty jos syy on siinä, että säätimen neula on väärän mallinen. Itse päädyin tuohon cartridgeen ja sen jälkeen ei tarvinnut murehtia keulan toimintaa tahi renkaiden kulumista.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5166
  • Paikalla:tänään kello 00:17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #81 : 16.05.16 - klo:18:49 »
jos syy on siinä, että säätimen neula on väärän mallinen.
Minkäslainen on vääränmallinen säätimen neula?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3297
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 16:15
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 678
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #82 : 16.05.16 - klo:20:03 »
jos syy on siinä, että säätimen neula on väärän mallinen.
Minkäslainen on vääränmallinen säätimen neula?
Siinäpä sulle iltapuhdetta kun funtsit sitä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5166
  • Paikalla:tänään kello 00:17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #83 : 16.05.16 - klo:21:09 »
jos syy on siinä, että säätimen neula on väärän mallinen.
Minkäslainen on vääränmallinen säätimen neula?
Siinäpä sulle iltapuhdetta kun funtsit sitä.
No en edes yritä arvata, sen takia kysyin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #84 : 17.05.16 - klo:14:42 »
Toinen kokeilu oli motoparkin endurancessa. Kilpailu vei päähuomion ja varsinaisesti pyörän säätöihin ei ollut liikaa mahdollisuuksia.

Pari muutosta tuonne tuli kuitenkin tehtyä. Pudotin pyörää matalemmalle poistamalla takaiskarin yläpään prikan ja laskemalla keulaa, kuten parjan_fin suositteli. Lisäksi stomp gripeillä lisää pitoa tankkiin ja ergonomian hieromista. Välityksiksi 16-46, koska ei ollut 47 takaratasta. Välitys toimisi paremmin jos olisi muutamassa paikassa enemmän mutkanopeutta.

Motoparkissa ensimmäinen kokeilun jälkeen pyörä tuntui aavistuksen takapainoiselta ja edelleen keulan liike jarruissa on turhan hätäinen, joten otin kaksi kaksi kierrosta keulasta esijännitystä pois ja lisäsin kierroksen comppia. Nyt comp on keulasta kokonaan kiinni.

Toisella kokeilulla pyörä käyttäytyi loogisesti ja oli helppo ajaa. Ongelma kohdat meni säädöillä eteenpäin, joten kilpailuun en tehnyt muutoksia.

Kilpailussa ajoin yhden 23 kierroksen setin tasaista 1:35 aikaa, jonka aikana huomasin että ajoasento jää liian helposti liian lähelle tankkia ja asialle pitää tehdä jotain. Osittain ajoasennosta (ja ajovirheistä) johtuen tuntui myös ettei keula tarjoa niin paljoa pitoa hitaiden mutkien keskivaiheilla kuin mihin olen tottunut. Eturenkaassa vaihdoin pehmeästä kovaan seokseen mikä voi tietysti tuoda asian paremmin esiin. Eturengas meni hitaissa paikoissa luiston rajalla mitä ei näin hitaissa vauhdeissa pitäisi mielestäni vielä tapahtua, jos kaikki on kunnossa. Positiivisena puolena alustaa ja renkaita on helppo lukea kun tämmöset huomaa.

Seuraavana kokeiluna pitää motoparkissa laittaa 9.5 keulajouset paikalleen ja hakea compin säätöä avaamalla sopiva kompromissi keulan toimintaan. Käytettävä säätöalue varmaan yksi kierros. Tai sitten päivittää keula suosiolla parempaan, jos saa jostain haalittua rahat kasaan.

Takapään kanssa ei ollut mitään ongelmia. Pitoa on niin paljon etten saanut rengasta luistamaan kuin tornin mutkan avauksessa olevasta montusta. Takasuoralle vauhtia 1Hz GPS:ään 242km/h, joten kai se avaus ihan ok lähti, kun jarrumerkit on ihan liian akaisessa. Renkaatkaan ei tunnu kuluvan ollenkaan näissä vauhdeissa.

Ajamisessa sitten opeteltavaa tonnisen tavoista pois, että uskaltaa avata kovempaa ja viedä jarrumerkkejä edes lähelle paikkoja jossa tarvitsisi jarruttaakin. Alla kuitenkin vasta noin 80 kierrosta tällä pyörällä ja tänä kesänä joten siihen nähden asia kehittyy varsin hyvin.

Mitkäs jouset sulla siellä nyt oli?

10 edessä ja 100 takana?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 51
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #85 : 17.05.16 - klo:16:07 »
Toinen kokeilu oli motoparkin endurancessa. Kilpailu vei päähuomion ja varsinaisesti pyörän säätöihin ei ollut liikaa mahdollisuuksia.

Pari muutosta tuonne tuli kuitenkin tehtyä. Pudotin pyörää matalemmalle poistamalla takaiskarin yläpään prikan ja laskemalla keulaa, kuten parjan_fin suositteli. Lisäksi stomp gripeillä lisää pitoa tankkiin ja ergonomian hieromista. Välityksiksi 16-46, koska ei ollut 47 takaratasta. Välitys toimisi paremmin jos olisi muutamassa paikassa enemmän mutkanopeutta.

Motoparkissa ensimmäinen kokeilun jälkeen pyörä tuntui aavistuksen takapainoiselta ja edelleen keulan liike jarruissa on turhan hätäinen, joten otin kaksi kaksi kierrosta keulasta esijännitystä pois ja lisäsin kierroksen comppia. Nyt comp on keulasta kokonaan kiinni.

Toisella kokeilulla pyörä käyttäytyi loogisesti ja oli helppo ajaa. Ongelma kohdat meni säädöillä eteenpäin, joten kilpailuun en tehnyt muutoksia.

Kilpailussa ajoin yhden 23 kierroksen setin tasaista 1:35 aikaa, jonka aikana huomasin että ajoasento jää liian helposti liian lähelle tankkia ja asialle pitää tehdä jotain. Osittain ajoasennosta (ja ajovirheistä) johtuen tuntui myös ettei keula tarjoa niin paljoa pitoa hitaiden mutkien keskivaiheilla kuin mihin olen tottunut. Eturenkaassa vaihdoin pehmeästä kovaan seokseen mikä voi tietysti tuoda asian paremmin esiin. Eturengas meni hitaissa paikoissa luiston rajalla mitä ei näin hitaissa vauhdeissa pitäisi mielestäni vielä tapahtua, jos kaikki on kunnossa. Positiivisena puolena alustaa ja renkaita on helppo lukea kun tämmöset huomaa.

Seuraavana kokeiluna pitää motoparkissa laittaa 9.5 keulajouset paikalleen ja hakea compin säätöä avaamalla sopiva kompromissi keulan toimintaan. Käytettävä säätöalue varmaan yksi kierros. Tai sitten päivittää keula suosiolla parempaan, jos saa jostain haalittua rahat kasaan.

Takapään kanssa ei ollut mitään ongelmia. Pitoa on niin paljon etten saanut rengasta luistamaan kuin tornin mutkan avauksessa olevasta montusta. Takasuoralle vauhtia 1Hz GPS:ään 242km/h, joten kai se avaus ihan ok lähti, kun jarrumerkit on ihan liian akaisessa. Renkaatkaan ei tunnu kuluvan ollenkaan näissä vauhdeissa.

Ajamisessa sitten opeteltavaa tonnisen tavoista pois, että uskaltaa avata kovempaa ja viedä jarrumerkkejä edes lähelle paikkoja jossa tarvitsisi jarruttaakin. Alla kuitenkin vasta noin 80 kierrosta tällä pyörällä ja tänä kesänä joten siihen nähden asia kehittyy varsin hyvin.

Mitkäs jouset sulla siellä nyt oli?

10 edessä ja 100 takana?

Joo, 10 ja 100

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #86 : 18.05.16 - klo:11:19 »
Mitkäs jouset sulla siellä nyt oli?

10 edessä ja 100 takana?

Joo, 10 ja 100

Ok.

Vertailen täysin omiin kokemuksiin, asetuksiin ja sen pohjalta myös pari ajatusta.

Mielestäni sulla on jousivakiot liian keulapainoisesti, eli keulassa turhan kovat vs. takapää.

Itsellä ilman ajokamoja paino n. 73 kg ja jousivakio keulassa 9.25 ja takana 105, nimenomaan Motoparkissa.

Eli vaikka ajeletkin hitaampaa kyytiä, niin silti noiden jousivakioiden tulisi olla edes jossain suhteessa toisiinsa, niin se ajaminen helpottuu. Mä pehmentäisin keulasta jousivakiota, ainakin sinne 9.5 ja takana nostaisin 105:een, saattaa olla jopa 110 jousen paikka takana. Muistaakseni olit jonkun matkaa mua kookkaampi... (?)

Myös se mitä mun korvaan haisee tuossa sun keulassa, niin siellä on liian vähän kantavuutta. Voisit kokeilla lisätä öljynpintaa ens alkuun (10 ml / putki, nostaa n. 5 mm öljynpintaa), jos se helpottaa, niin seuraavaksi pyytäisin iskariseppää lisäämään kantavuutta (nopeaa vaimennusta) keulaan. Öljypinnan kasvatuksella pääset vaan helpommin alueelle siinä mitä siltä keulalta pitäisi pyytää.

Olisi myös hyvä tietää onko keulasta poistettu hydraulistopparit vai ei? Jos ei ole tietoa, niin kannattaa iskariseppää pyytää katsomaan asia.

Miksi nopeaa vaimennusta lisää? Nopea vaimennus hidastaa keulan painumista pohjaan jarruissa. Samalla todennäköisesti saat pitää menovaimennusta sekä myös paluuta aika paljon enemmän auki, jolloin saat keulasta herkemmin toimivan hitaan vaimennuksen alueella.

Ja hydraulistopparin ainakin itse pyysin aikoinaan kokonaan pois. Miksi? Sillä saa R6R:n keulassa n. 20 mm lisää toiminta-aluetta etupäähän. Haittapuolena on se, että jos / kun keula pääsee lyömään pohjaan, niin se kanssa sen tekee ja silloin mitä suuremmalla todennäköisyydellä etunen irroittaa pidon. Tuon voi ja pystyy korjaamaan oikealla määrällä öljyä keulassa. Eli jos hydraulistopparin poiston pyytää, niin silloin pitää lähteä liikkeelle melko varovaisesti sen keulan kanssa, etenkin jos ei ole tiedossa mikä sen öljynpinnan pitäisi olla. Myös tämän takia nyt ensimmäisenä kannattaisi kokeilla sitä öljyn lisäystä keulaan, niin näkee kuinka keula alkaa toimimaan / muuttuu kun öljyä lisätään ja ollaanko edes liki totuutta öljynpinnan kanssa hydraulistopparin kanssa.

Eli pikkusen on työmaata sulla edessä, mutta maltilla ja pienin askelin kerrallaan tuon saa toimimaan varsin hyvin.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 51
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #87 : 18.05.16 - klo:18:25 »
Mitkäs jouset sulla siellä nyt oli?

10 edessä ja 100 takana?

Joo, 10 ja 100

Ok.

Vertailen täysin omiin kokemuksiin, asetuksiin ja sen pohjalta myös pari ajatusta.

Mielestäni sulla on jousivakiot liian keulapainoisesti, eli keulassa turhan kovat vs. takapää.

Itsellä ilman ajokamoja paino n. 73 kg ja jousivakio keulassa 9.25 ja takana 105, nimenomaan Motoparkissa.

Eli vaikka ajeletkin hitaampaa kyytiä, niin silti noiden jousivakioiden tulisi olla edes jossain suhteessa toisiinsa, niin se ajaminen helpottuu. Mä pehmentäisin keulasta jousivakiota, ainakin sinne 9.5 ja takana nostaisin 105:een, saattaa olla jopa 110 jousen paikka takana. Muistaakseni olit jonkun matkaa mua kookkaampi... (?)

Myös se mitä mun korvaan haisee tuossa sun keulassa, niin siellä on liian vähän kantavuutta. Voisit kokeilla lisätä öljynpintaa ens alkuun (10 ml / putki, nostaa n. 5 mm öljynpintaa), jos se helpottaa, niin seuraavaksi pyytäisin iskariseppää lisäämään kantavuutta (nopeaa vaimennusta) keulaan. Öljypinnan kasvatuksella pääset vaan helpommin alueelle siinä mitä siltä keulalta pitäisi pyytää.

Olisi myös hyvä tietää onko keulasta poistettu hydraulistopparit vai ei? Jos ei ole tietoa, niin kannattaa iskariseppää pyytää katsomaan asia.

Miksi nopeaa vaimennusta lisää? Nopea vaimennus hidastaa keulan painumista pohjaan jarruissa. Samalla todennäköisesti saat pitää menovaimennusta sekä myös paluuta aika paljon enemmän auki, jolloin saat keulasta herkemmin toimivan hitaan vaimennuksen alueella.

Ja hydraulistopparin ainakin itse pyysin aikoinaan kokonaan pois. Miksi? Sillä saa R6R:n keulassa n. 20 mm lisää toiminta-aluetta etupäähän. Haittapuolena on se, että jos / kun keula pääsee lyömään pohjaan, niin se kanssa sen tekee ja silloin mitä suuremmalla todennäköisyydellä etunen irroittaa pidon. Tuon voi ja pystyy korjaamaan oikealla määrällä öljyä keulassa. Eli jos hydraulistopparin poiston pyytää, niin silloin pitää lähteä liikkeelle melko varovaisesti sen keulan kanssa, etenkin jos ei ole tiedossa mikä sen öljynpinnan pitäisi olla. Myös tämän takia nyt ensimmäisenä kannattaisi kokeilla sitä öljyn lisäystä keulaan, niin näkee kuinka keula alkaa toimimaan / muuttuu kun öljyä lisätään ja ollaanko edes liki totuutta öljynpinnan kanssa hydraulistopparin kanssa.

Eli pikkusen on työmaata sulla edessä, mutta maltilla ja pienin askelin kerrallaan tuon saa toimimaan varsin hyvin.

Onhan sitä työmaata. Tosin kun säätöä mopon kanssa on takana vasta kuusi settiä kahtena päivänä, niin ei se vielä valmis voi ollakaan.

Ajatukset on suht hyvin linjassa omienkin kanssa. Se mitä keulalle tekee selkeytynee muutaman kokeilun jälkeen. Lähteäkö tuota vakioa enemmän muokkamaan,  päivittääkö suoraan parempaan vai hakeeko jonkun kompromissin nyt ja päivittää myöhemmin parempaan. Jos olisi ylimääräinen toimintatonni nyt, niin en miettisi asiaa sen pidempään vaan laittaisin keulan uusiksi :)

Jousissa meillä on suurin näkemysero. Painoa 84kg. Kokemukseni mukaan aiemmin itsellä on toiminut hyvin lähellä toisiaan olevat jousivakiot. Suosituksia nopeammilta on tullut sinun suositusten lisäksi 9.5-10 ja 95-100 välille osuvista yhdistelmistä riippuen siitä miten alusta toimii ajossa.

Keulaan ajattelin kokeilla 9.5 jousia seuraavaksi jos sillä+säädöillä saisi keskimutkan käytöstä parannettua. Öljyn määrä pitää mitata vaihdon yhteydessä ja siitä sitten lähteä miettimään lisäystä. Juorun mukaan keulasta jää 13mm liukuputkia näkyviin pohjauksen aikana. Pienellä päättelyllä voisi veikata ettei sieltä ainakaan 20mm lisää liikettä tule, joten hydraulistopparit lienee poistettu. :)

Takana 100 tuntuu toimivan varsin mukavasti. Alastaron vauhdissa 95 olis varmaan ollut parempi, mutta eipä 100 kanssa jäänyt joustoa kuin 10mm käyttämättä. Kierrosajat 6s ennätyksestä, joten eipä tuosta isoa päättelyä kannata tehdä. Motoparkissa 100:n kanssa ei pohjaamista tuntunut, mutta juoru on kiinni tai hyvin lähellä pohjauskumia. Motoparkissakin jäin vielä 3,5s ennätyksestäni, joten vauhdin kasvaessa löytynee mahdolliset jäykemmän jousen tarpeet.

Kiitoksia taas kerran kommenteista. Saadaan edes jonkun verran asiallista keskustelua tällekin palstalle.

Poissa visu

  • **
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Marras 2012
  • Viestejä: 69
  • Paikalla:17.12.19 - klo:13:39
  • On niitä, kaikki tuhannen osina.
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 0
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #88 : 18.05.16 - klo:21:49 »
Juorun mukaan keulasta jää 13mm liukuputkia näkyviin pohjauksen aikana.

R6 vakiokeulassa liukuputkea näkyy 9mm kun keula on pohjassa mekaanisesti (liukuputken pää korkin alapintaa vasten). Tämä mitta siis kun keulassa vakio pölyhuulet paikallaan.
Kun keula pohjaa, juoru kyllä menee sinne vaikka hydraulistopparit olisi paikoillaan. Paitsi tietenkin jos keulassa on liikaa öljyä.

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Yamaha R6R
« Vastaus #89 : 18.05.16 - klo:23:07 »
Ok.

Vertailen täysin omiin kokemuksiin, asetuksiin ja sen pohjalta myös pari ajatusta.

Mielestäni sulla on jousivakiot liian keulapainoisesti, eli keulassa turhan kovat vs. takapää.

Itsellä ilman ajokamoja paino n. 73 kg ja jousivakio keulassa 9.25 ja takana 105, nimenomaan Motoparkissa.

Eli vaikka ajeletkin hitaampaa kyytiä, niin silti noiden jousivakioiden tulisi olla edes jossain suhteessa toisiinsa, niin se ajaminen helpottuu. Mä pehmentäisin keulasta jousivakiota, ainakin sinne 9.5 ja takana nostaisin 105:een, saattaa olla jopa 110 jousen paikka takana. Muistaakseni olit jonkun matkaa mua kookkaampi... (?)

Myös se mitä mun korvaan haisee tuossa sun keulassa, niin siellä on liian vähän kantavuutta. Voisit kokeilla lisätä öljynpintaa ens alkuun (10 ml / putki, nostaa n. 5 mm öljynpintaa), jos se helpottaa, niin seuraavaksi pyytäisin iskariseppää lisäämään kantavuutta (nopeaa vaimennusta) keulaan. Öljypinnan kasvatuksella pääset vaan helpommin alueelle siinä mitä siltä keulalta pitäisi pyytää.

Olisi myös hyvä tietää onko keulasta poistettu hydraulistopparit vai ei? Jos ei ole tietoa, niin kannattaa iskariseppää pyytää katsomaan asia.

Miksi nopeaa vaimennusta lisää? Nopea vaimennus hidastaa keulan painumista pohjaan jarruissa. Samalla todennäköisesti saat pitää menovaimennusta sekä myös paluuta aika paljon enemmän auki, jolloin saat keulasta herkemmin toimivan hitaan vaimennuksen alueella.

Ja hydraulistopparin ainakin itse pyysin aikoinaan kokonaan pois. Miksi? Sillä saa R6R:n keulassa n. 20 mm lisää toiminta-aluetta etupäähän. Haittapuolena on se, että jos / kun keula pääsee lyömään pohjaan, niin se kanssa sen tekee ja silloin mitä suuremmalla todennäköisyydellä etunen irroittaa pidon. Tuon voi ja pystyy korjaamaan oikealla määrällä öljyä keulassa. Eli jos hydraulistopparin poiston pyytää, niin silloin pitää lähteä liikkeelle melko varovaisesti sen keulan kanssa, etenkin jos ei ole tiedossa mikä sen öljynpinnan pitäisi olla. Myös tämän takia nyt ensimmäisenä kannattaisi kokeilla sitä öljyn lisäystä keulaan, niin näkee kuinka keula alkaa toimimaan / muuttuu kun öljyä lisätään ja ollaanko edes liki totuutta öljynpinnan kanssa hydraulistopparin kanssa.

Eli pikkusen on työmaata sulla edessä, mutta maltilla ja pienin askelin kerrallaan tuon saa toimimaan varsin hyvin.

Onhan sitä työmaata. Tosin kun säätöä mopon kanssa on takana vasta kuusi settiä kahtena päivänä, niin ei se vielä valmis voi ollakaan.

Ajatukset on suht hyvin linjassa omienkin kanssa. Se mitä keulalle tekee selkeytynee muutaman kokeilun jälkeen. Lähteäkö tuota vakioa enemmän muokkamaan,  päivittääkö suoraan parempaan vai hakeeko jonkun kompromissin nyt ja päivittää myöhemmin parempaan. Jos olisi ylimääräinen toimintatonni nyt, niin en miettisi asiaa sen pidempään vaan laittaisin keulan uusiksi :)

Jousissa meillä on suurin näkemysero. Painoa 84kg. Kokemukseni mukaan aiemmin itsellä on toiminut hyvin lähellä toisiaan olevat jousivakiot. Suosituksia nopeammilta on tullut sinun suositusten lisäksi 9.5-10 ja 95-100 välille osuvista yhdistelmistä riippuen siitä miten alusta toimii ajossa.

Keulaan ajattelin kokeilla 9.5 jousia seuraavaksi jos sillä+säädöillä saisi keskimutkan käytöstä parannettua. Öljyn määrä pitää mitata vaihdon yhteydessä ja siitä sitten lähteä miettimään lisäystä. Juorun mukaan keulasta jää 13mm liukuputkia näkyviin pohjauksen aikana. Pienellä päättelyllä voisi veikata ettei sieltä ainakaan 20mm lisää liikettä tule, joten hydraulistopparit lienee poistettu. :)

Takana 100 tuntuu toimivan varsin mukavasti. Alastaron vauhdissa 95 olis varmaan ollut parempi, mutta eipä 100 kanssa jäänyt joustoa kuin 10mm käyttämättä. Kierrosajat 6s ennätyksestä, joten eipä tuosta isoa päättelyä kannata tehdä. Motoparkissa 100:n kanssa ei pohjaamista tuntunut, mutta juoru on kiinni tai hyvin lähellä pohjauskumia. Motoparkissakin jäin vielä 3,5s ennätyksestäni, joten vauhdin kasvaessa löytynee mahdolliset jäykemmän jousen tarpeet.

Kiitoksia taas kerran kommenteista. Saadaan edes jonkun verran asiallista keskustelua tällekin palstalle.

Ai se on niin uusi tapaus :) No sitten :) Hyvä että uskallat ottaa aihetta esille jo noinkin aikaisessa vaiheessa, etkä väkisin hakkaa päätä seinään sen kanssa :)

Noista jousista, niitä kannattaa kokeilla. Veikkaan, että takana joudut menemään jäykempään, etenkin Motoparkissa. Itse jos ajan 100:lla takajousella kaasu täysin auki koko bussipysäkin, niin jommalta kummalta puolen lepikkoa löytyy pyörä ja ukko, hirveellä tuurilla osuu vielä ladulle takaisin. Takapää meinaan pohjaa, kovaa ja pitkään bussipysäkillä, samoin vikaan vasuriin kiihdytettäessä ja parissa muussa paikkaa. Keulassa, mitä hennommilla jousilla pystyt ajamaan, sen herkempi ja tunnokkaampi se keula on. Näin sen ainakin itse koin.

Ja takapään pohjaamista et välttämättä heti tunnekaan, kun iskari hiertää sitä pohjaamiskumia vasten ja sekin joustaa pikkuisen. Sitten kun se pohjaa, niin esim. bussipysäkillä alkaa keula kevenemään ja / tai kovan kallistuksen avauksissa perä luistamaan alta (esim. vikaan vasuriin avattaessa). Yleensä noissa paikoissa kun sen pohjaamisen huomasin, niin oli pikkusen jännäkakkaa puvun sisällä. Bussipysäkki ravisteltiin ihan herran haltuun läpi ja vikaan vasuriin reippaammin avatessa oli high-sidet likellä.

Ja tuon kommenttisi "pyörä tuntuu takapainoiselta"... Mietiskelin että 100:nen jousi voi olla sulle jo noissa vauhdeissa liian löysä. Motoparkissa on kuitenkin monta mutkaa, missä prässätään takaiskaria pidemmän aikaa ja jousella on aikaa painua todella matalalle.

Itse ajoin siis kaikilla kotimaisilla radoilla keulan 9.25 jousivakiolla ja takapäätä muuttelin 90 - 105 välillä (pl. uusi Botnia, jossa en ole vielä ajanut). Esijännitystä jouduin hiukan muuttelemaan keulassa, kun takapään jousta vaihtelin.

Kirjoitin ehkä hiukan huonosti tuon hydraulistoppari asian. Se on siis 20 mm syvä kuppi, mihin mäntä painuu sisälle. Eli se on mun kirjoissa "ei kunnolla toimivaa jousitusta". Mäntä kun painuu sinne hydraulistopparin kuppiin, niin se tahmaa molempiin suuntiin, eikä siis toimi kuten "vapaana" toimisi. Eli kuten Ville tuossa tuumasikin, niin se hydraulistoppari voi olla siellä vielä paikoillaan, vaikka keula kävisikin kokonaan pohjassa. Silloin se viimeinen 20 mm on vaan todella epäloogista käyttäytymisaluetta. Tuota voi modailla, esim poraamalla 5mm ennen pohjaa stoppariin reikiä, joilla saa öljylle "ohivirtausta" ja sitä kautta hiukan tuota toimintaa parannettua. Tai poistamalla se hydraulistopparin mäntä kokonaisuudessaan.

Mutta keulan kantavuutta et oikeasti saa kunnolla parannettua millään muulla kuin shimmauksien muutoksilla. Jousilla jos sitä pyrit tekemään, niin menetät alkujouston herkkyyttä. Ja jos taas öljypinnalla, niin teet loppujoustosta liian progressiivista.

Ja lähtökohtaisesti muutoinkin, jos joku klikkerisäätö vaimennuksista on täysin kiinni, jotain on pielessä ja pahasti. Pitäisi pyrkiä aina keikkumaan siellä säätöalueen puolivälissä. Meinaan jos säädöillä joudutaan tiukkaamaan ihan tukkoon säätöalue, niin ei ne shimmitkään toimi enää niin kuin niiden kuuluisi (siis silloin kun säädöt on ihan tapissaan).
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020