Yamaha R6R

Aloittaja Vuorela, 08.02.16 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

wbaum

^ihan mielenkiinnosta...

Jos takaiskari pohjaa tosiaan tollasessa paikassa missä ajetaan paria sataa kaasu tönöllään niin eikö sitä vastaan voi taistella vähän iskaria pidentämällä ja anti-squatin määrää siten nostamalla? Toki se vaikuttaa geometriaan muuten, mutta ihan noin säätämisen ilosta? Toki juurihan Mika kertoi laskeneensa pyörää.

Ootko noita tunkkaillut kun olet paljon eri takajousiakin testaillut ja löytänyt sopivia jousivakioita eri radoille?

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 18.05.16 - klo:23:16
^ihan mielenkiinnosta...

Jos takaiskari pohjaa tosiaan tollasessa paikassa missä ajetaan paria sataa kaasu tönöllään niin eikö sitä vastaan voi taistella vähän iskaria pidentämällä ja anti-squatin määrää siten nostamalla? Toki se vaikuttaa geometriaan muuten, mutta ihan noin säätämisen ilosta? Toki juurihan Mika kertoi laskeneensa pyörää.

Ootko noita tunkkaillut kun olet paljon eri takajousiakin testaillut ja löytänyt sopivia jousivakioita eri radoille?

No kyllähän se vähän niin on että jos iskari pohjaa, niin se muutaman millin lisäys takaiskariin on melko olematonta, etenkin tuollaisissa paikoissa. Siinä kohtaa kun takaiskari alkaa tosiaan pohjaamaan kunnolla siihen pohjaanlyöntikumiin, niin ei se muutama milli auta mitään. Teoreettisesti jossain rajatapauksessa voi auttaakin, mutta itse en lähtisi korjaamaan vikaa sillä, että muutan sitten geometriaa ja teen pyörästä hankalammin ajettavan toisaalla.

Se mitä Mika (?) oli takapäälle tehnyt, niin oli ottanut sen 3 mm prikan iskarin ja rungon välistä pois. Eli itse iskarin pituuteen ei vaikutettu.

Kaikki jouset on käynyt jousipuntarissa, jotta tietää mitä ne oikeasti on. Leimat kun saattaa heittää ihan kunnolla siitä mitatusta arvosta. Myös jouselle mitatut vapaa pituudet jne. ylös. Jos / kun hydraulinen esijännityksen säädin takapäässä, niin on helppo mitata paljonko jousessa on esijännitystä ja ei tartte joka kerta olla mittaamassa lastattua painumaa. Sitten vaan testaamaan mikä jousi tuntuu milläkin esijännityksellä millaiselta ja aika nopeasti 90 / 95 / 100 / 105 jousista se oma mieluinen per rata löytyy.

Tein jousen vaihtoa varten jopa oman viritelmän, millä saa takajousen melko kivuttomasti ja nopeasti vaihdettua, niin sen pystyy tekemään jopa ajosettien välissä ilman suurempia hosumisia.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

wbaum

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.05.16 - klo:09:16
Se mitä Mika (?) oli takapäälle tehnyt, niin oli ottanut sen 3 mm prikan iskarin ja rungon välistä pois. Eli itse iskarin pituuteen ei vaikutettu.
Niin no eikö tuo ny oo ihan sama mistä sitä pidentää jos rungon ja linkun väli vaan pitenee anyway.

Mut joo, ihan jännä homma jos tosiaan saa ihan läjään takapampun.

Pitää painella takas kikserin tunkkausketjuun, mitähän mä täällä ees riehun....

Nitrous

Vähän omituista mun korvaan, että noin kovaan pohjais takaiskari, mitä parjan kertoili, mutta toisaalta se meneekin mua nelisen sekuntia kovempaa tuolla. Ainut paikka missä takaiskari mulla pohjas motoparkissa oli siinä sokeen vasurin päällä. Bussipysäkillä pohjas vaan jos oli sivussa linjalta ja osu siihen pahimpaan pattiin/monttuun ja tokassa vasurissa takasuoran jälkeen sai pohjaamaan jos hätäili kaasun kanssa. Tuo kaasun kanssa hätäily meinas saada mut vaihtamaan takajousta, mutta kun maltto oottaa karvan verran niin pääs paljon kovempaa kaasulle ilman mitään ongelmia ja kellokin tykkäs.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 19.05.16 - klo:15:03
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.05.16 - klo:09:16
Se mitä Mika (?) oli takapäälle tehnyt, niin oli ottanut sen 3 mm prikan iskarin ja rungon välistä pois. Eli itse iskarin pituuteen ei vaikutettu.
Niin no eikö tuo ny oo ihan sama mistä sitä pidentää jos rungon ja linkun väli vaan pitenee anyway.

Mut joo, ihan jännä homma jos tosiaan saa ihan läjään takapampun.

Pitää painella takas kikserin tunkkausketjuun, mitähän mä täällä ees riehun....
No juu, tavallaan on ihan sama. Geometrian muutoksien kustannuksella en tuota kuitenkaan suosittele kokeilemaan. Ja olipa peli 2 tai 5 mm korkeammalla, niin samanlailla se iskari kuitenkin pohjaa.

Mä sotkin jo mielessäni enska-iskariin... Niissä kun pituutta säädellään myös ihan iskarin joustomatkassakin.

Kyllä esim. siinä Motoparkin bussipysäkillä on sen verran kovat voimat kyseessä, että pohjaan iskarin junttaa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.05.16 - klo:15:24
Vähän omituista mun korvaan, että noin kovaan pohjais takaiskari, mitä parjan kertoili, mutta toisaalta se meneekin mua nelisen sekuntia kovempaa tuolla. Ainut paikka missä takaiskari mulla pohjas motoparkissa oli siinä sokeen vasurin päällä. Bussipysäkillä pohjas vaan jos oli sivussa linjalta ja osu siihen pahimpaan pattiin/monttuun ja tokassa vasurissa takasuoran jälkeen sai pohjaamaan jos hätäili kaasun kanssa. Tuo kaasun kanssa hätäily meinas saada mut vaihtamaan takajousta, mutta kun maltto oottaa karvan verran niin pääs paljon kovempaa kaasulle ilman mitään ongelmia ja kellokin tykkäs.
Toi kuvailemani pohjaus siis 100:lla jousella 1:29 kyydissä, 105:lla se ei sitä tee ja sillä pääsin pikkusen rivakampaa kyytiä.

Ja täytyy muistaa, että kyseessä 600 vs 1000. Voimat on erilaiset, myös anti-squat. Tonnari pyrkii oikomaan takaiskaria rajummin, kuin mihin 600:sen voimat piisaa. 600:lla sen bussipysäkin voi vetää täysin roka auki, tonnarilla en ole koskaan kokeillut, enkä tiedä onnistuisiko se....
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.05.16 - klo:09:16
Tein jousen vaihtoa varten jopa oman viritelmän, millä saa takajousen melko kivuttomasti ja nopeasti vaihdettua, niin sen pystyy tekemään jopa ajosettien välissä ilman suurempia hosumisia.

Joku ajatuskatko tuon hydraulistopparin toiminnassa tuli eilen. Onhan noita tullut joskus ennenkin ihmeteltyä. Sen verran sujuvasti se keula menee loppuun asti että tuskin on vakiohydraulistoppari paikallaan.

Mut tuosta jousen vaihtoon tehdystä viritelmästä kiinnostais saada lisätietoa tai kuvaa. Tuntui että saa purkaa puoli mopoa jo pelkän prikan poistoa varten :)

Ja tosiaan uusi tapaus. Karin vanha, johon kävit alustaakin paikalleen laittamassa. Ajatuksena näissä jutuissa olikin kirjoitella omia kokemuksia ja ihmettelyjä uuden pyörän kanssa, jos vaikka näistä olis jollekin jotain iloa. Jos ei muuta niin tuleepahan keskustelua tällekin foorumille. Muistaa myös myöhemmin miten asiat eteni :)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.05.16 - klo:15:36
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.05.16 - klo:15:24
Vähän omituista mun korvaan, että noin kovaan pohjais takaiskari, mitä parjan kertoili, mutta toisaalta se meneekin mua nelisen sekuntia kovempaa tuolla. Ainut paikka missä takaiskari mulla pohjas motoparkissa oli siinä sokeen vasurin päällä. Bussipysäkillä pohjas vaan jos oli sivussa linjalta ja osu siihen pahimpaan pattiin/monttuun ja tokassa vasurissa takasuoran jälkeen sai pohjaamaan jos hätäili kaasun kanssa. Tuo kaasun kanssa hätäily meinas saada mut vaihtamaan takajousta, mutta kun maltto oottaa karvan verran niin pääs paljon kovempaa kaasulle ilman mitään ongelmia ja kellokin tykkäs.
Toi kuvailemani pohjaus siis 100:lla jousella 1:29 kyydissä, 105:lla se ei sitä tee ja sillä pääsin pikkusen rivakampaa kyytiä.

Ja täytyy muistaa, että kyseessä 600 vs 1000. Voimat on erilaiset, myös anti-squat. Tonnari pyrkii oikomaan takaiskaria rajummin, kuin mihin 600:sen voimat piisaa. 600:lla sen bussipysäkin voi vetää täysin roka auki, tonnarilla en ole koskaan kokeillut, enkä tiedä onnistuisiko se....
Toi mun kuvailema oli siis viime kaudella ceebralla ajelua loppukaudesta, eli jotain 1:31 kyytiä, alkukaudesta pohjaaminen oli ongelma, parissa paikka, mutta linjaa tarkentamalla ja kaasunkäyttöä parantamalla ongelma poistui. Tonnarilla kauden avauksessa mentiin parhaillaan 1:33 puolelle olevaa vauhtia, eikä alusta kyllä tehnyt yhtään mitään yhtään missään. Tosin oli varsinkin niihin vasureihin vauhti aika hukassa.

Edit. Ja jos tonnarilla vetää pysäkin tötterö auki, pitää olla linja kunnossa ja kuskilla kohtalaisen kokoset booltsit.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.05.16 - klo:15:36
Ja täytyy muistaa, että kyseessä 600 vs 1000. Voimat on erilaiset, myös anti-squat. Tonnari pyrkii oikomaan takaiskaria rajummin, kuin mihin 600:sen voimat piisaa. 600:lla sen bussipysäkin voi vetää täysin roka auki, tonnarilla en ole koskaan kokeillut, enkä tiedä onnistuisiko se....
Vois kuvitella että mopoinssit on laskeskellut tuota R6R:nkin anti-squattia ihan siitä lähtökohdasta että koneena on kuussatanen ja sen väännöt. Eli hieman isompi takahaarukan kulma (ja/tai ketjukulma), niin anti-squat-voimissa päästään tonnarin tasolle. Muutoinhan kusiaisen ja tonnarin geometria ja paino on niin lähellä toisiaan, ett ainooks käytännön eroks tuon suhteen jää se takahaarukan kulma.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 19.05.16 - klo:15:42
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.05.16 - klo:09:16
Tein jousen vaihtoa varten jopa oman viritelmän, millä saa takajousen melko kivuttomasti ja nopeasti vaihdettua, niin sen pystyy tekemään jopa ajosettien välissä ilman suurempia hosumisia.

Joku ajatuskatko tuon hydraulistopparin toiminnassa tuli eilen. Onhan noita tullut joskus ennenkin ihmeteltyä. Sen verran sujuvasti se keula menee loppuun asti että tuskin on vakiohydraulistoppari paikallaan.

Mut tuosta jousen vaihtoon tehdystä viritelmästä kiinnostais saada lisätietoa tai kuvaa. Tuntui että saa purkaa puoli mopoa jo pelkän prikan poistoa varten :)

Ja tosiaan uusi tapaus. Karin vanha, johon kävit alustaakin paikalleen laittamassa. Ajatuksena näissä jutuissa olikin kirjoitella omia kokemuksia ja ihmettelyjä uuden pyörän kanssa, jos vaikka näistä olis jollekin jotain iloa. Jos ei muuta niin tuleepahan keskustelua tällekin foorumille. Muistaa myös myöhemmin miten asiat eteni :)

Iskarin irroittamiseen sun tarttee tehdä yläpään pultille pieni viilaus. Yhden sivun viilaat tasaiseksi siitä "helastaan", niin saat vedettyä sen ulos ilman väkivaltaa. Muutoin se "hela" ottaa kiinni runkoon.

Alapäästä linkuston takimmainen pultti auki, linkusto pois edestä ja sitten alapää irti. Jos takarengas irti, niin helpottaa, mutta riippuen sun takapukista, saattaa tulla takarengas riittävän alas, että iskari pääsee taipumaan pois paikaltaan. Ja tietysti jotkut kannakkeet pitää olla jalkatappeihin, että pyörä pysyy paikallaan kun iskarin raapasee irti.

Omasta viritelmästä en saa nyt kuvaa, kun en pääse tallille ajamaan. Ja mun versio on kyllä niin karun kokoinen, että varmasti pienemmälläkin pärjäisi :) Noita pitäis löyty ihan googlettamalla.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.05.16 - klo:17:00
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.05.16 - klo:15:36
Ja täytyy muistaa, että kyseessä 600 vs 1000. Voimat on erilaiset, myös anti-squat. Tonnari pyrkii oikomaan takaiskaria rajummin, kuin mihin 600:sen voimat piisaa. 600:lla sen bussipysäkin voi vetää täysin roka auki, tonnarilla en ole koskaan kokeillut, enkä tiedä onnistuisiko se....
Vois kuvitella että mopoinssit on laskeskellut tuota R6R:nkin anti-squattia ihan siitä lähtökohdasta että koneena on kuussatanen ja sen väännöt. Eli hieman isompi takahaarukan kulma (ja/tai ketjukulma), niin anti-squat-voimissa päästään tonnarin tasolle. Muutoinhan kusiaisen ja tonnarin geometria ja paino on niin lähellä toisiaan, ett ainooks käytännön eroks tuon suhteen jää se takahaarukan kulma.
En tiedä millaisia lukema-eroja pidät "lähellä toisiaan", mutta mun mielestä 15 kg painossa eroa on aika paljon.

Ja varmasti inssit ovat noita laskeneet. Iso eri tuossa bussipysäkillä tulee myös siitä, että toisella saa ajaa kaasu auki ja toisella otetaan ina pois ja sitten avataan uudelleen. Myös takarengas on jonkun matkaa kookkaampi, joten pyörivät massat ovat rajummat samassa nopeudessa tonnarilla, kuin 600:lla.

Mutta ettei karattaisi aiheesta ihan mahdottomasti, niin se 5Nm jousivakion ero voi olla just merkkaava, esim. itselläni se oli kyseisessä kohtaa.

Ja kuten aikaisemmin sanoin, niin kaikki jouset kannattaa käyttää jousipuntarissa. Muistaakseni Öhlins antaa +-5% toleranssin jousiensa lukemille. Heitto voi olla siis tuollaisessa 100:sen jousessa jo ihan mallikas :) Ja toinen kuoleentunut, toinen uusi, niin ero voi olla vielä isompikin. Itse en koskaan noihin annettuihin lukuihin oppinut kunnolla luottamaan.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

tuhti

Tän keskustelun perusteella alan epäilemään, että mun 95 vieteri ei oo paras mahdollinen mun sadan kilon ruholle..

MikkoS

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 20.05.16 - klo:10:47
Iskarin irroittamiseen sun tarttee tehdä yläpään pultille pieni viilaus...
Tämähän on ihan mahottoman hyvä keksintö. Varsinkin motoholdersin takahäkin kanssa käy yläpään irrottaminen ihan merkittävästi kätevämmin kun viilaamattomalla pultilla, jolloin saa irrotella bensatankista lähtien vähän kaikkea.
Vakiohäkillisiin ovat maailmalla vaihtaneen yläpäähän kuusiokolopulttia ja poranneet häkin kylkeen reiän, josta saa avaimen pultin kantaan.
Sinne yläpultin vastapuolelle kannattaa vaihtaa mutteri, jossa on vähän enemmän sitä avainvälikaulaa. Vakio on hiton kapea ja aika monessa yamahassa se onkin aika huolella nylpätty.
Tein niitä itselle kaksi, jos foorumilaisilla on tarvetta niin yyveellä tavoittaa.

murmela

20.05.16 - klo:20:43 #103 Viimeisin muokkaus: 20.05.16 - klo:21:08 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: MikkoS - 20.05.16 - klo:20:25
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 20.05.16 - klo:10:47
Iskarin irroittamiseen sun tarttee tehdä yläpään pultille pieni viilaus...
Tämähän on ihan mahottoman hyvä keksintö. Varsinkin motoholdersin takahäkin kanssa käy yläpään irrottaminen ihan merkittävästi kätevämmin kun viilaamattomalla pultilla, jolloin saa irrotella bensatankista lähtien vähän kaikkea.
Vakiohäkillisiin ovat maailmalla vaihtaneen yläpäähän kuusiokolopulttia ja poranneet häkin kylkeen reiän, josta saa avaimen pultin kantaan.
Sinne yläpultin vastapuolelle kannattaa vaihtaa mutteri, jossa on vähän enemmän sitä avainvälikaulaa. Vakio on hiton kapea ja aika monessa yamahassa se onkin aika huolella nylpätty.
Tein niitä itselle kaksi, jos foorumilaisilla on tarvetta niin yyveellä tavoittaa.
Mitäpä jos tekis siihen yläpään kiinnikkeeseen taivutetun levyn jossa on mutterin mentävä kolo? Tai jos semmonen ei mahu, niin siihen mutteriin nokka/nokat joka/jotka kiertyy sen yläpään kiinnikkeen taakse?
Tms tavoin hirttää sen mutterin paikoilleen?

Edit, niinku tommonen?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

MikkoS

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.05.16 - klo:20:43
Mitäpä jos...
...hirttää sen mutterin paikoilleen?
Joo simmoin se olis ihan kaikista kätevä, jos sen pultin vastapeluri olis jollain tapaa kiinteä osa haarukkaa. Tai ainakin semmonen, ettei tarvi avaimella pitää kiinni.
Meinasin rakenteluinnoissani hitsata mutterin kiiteeksi haarukkaan, mut loppui jossain kohin jaksaminen...

Powered by EzPortal