Botnian ajolinjat

Aloittaja Bobo, 01.04.16 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Ja sisäkanttarin loppupäävon se paikka ykkösessä, joka pitäs saada kiinni. Ainakin näin oman muistin mukaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Millehän vauhdille laskit tuon eron (nus nus)... ajat sen 5km/h vs. 10km/h ja ero on jotain muuta, kuin 0,713s

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 02.04.16 - klo:20:51
Millehän vauhdille laskit tuon eron (nus nus)... ajat sen 5km/h vs. 10km/h ja ero on jotain muuta, kuin 0,713s
Jes, mähän laskin sen ihan päin vee, nyt korjattuna, kelpaako?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.04.16 - klo:20:44
Ja sisäkanttarin loppupäävon se paikka ykkösessä, joka pitäs saada kiinni. Ainakin näin oman muistin mukaan.
Ainaki meikäläisen paha mennä sanomaan kun en oo abaut koskaan osunu ko mutkaan. :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

02.04.16 - klo:22:04 #34 Viimeisin muokkaus: 02.04.16 - klo:22:17 käyttäjältä slowrider
Piirtäkää ny joku osaava tyhmälle tonnarin kisalinja et pääsen opetteleen sen vappuna :)

Edit: siis nopea kisalinja max riskillä

murmela

03.04.16 - klo:13:03 #35 Viimeisin muokkaus: 03.04.16 - klo:14:01 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 02.04.16 - klo:22:04
Piirtäkää ny joku osaava tyhmälle tonnarin kisalinja et pääsen opetteleen sen vappuna :)

Edit: siis nopea kisalinja max riskillä
Sulla se ei vaatine mitään muuta kuin että lisäät kallistusta jarrun keskivaiheilla, jolloin jarrun ajolinja muuttuu hieman pyöreämmäksi, eli joudut ajamaan hieman syvemmältä mutkaan, ja voit siirtää jarrumerkin karvan pidemmälle, ja apeksinopeus kasvaa, jonka myötä suoranopeus kasvaa, avausten ja avauslinjan pysyessä samanlaisina kuin nyt.

Edit: Laskeskelin (sun botniadata) että jos ajat 1 kmh nopeemmin joka paikassa, niin se on 0,763 sekunttia kierrosajassa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Bobo

Piirrä nyt Murmela kuitenkin se linja :) Samaan tyyliin kuin tuo ykkösmutkan pohdiskelu  peukku_1
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

murmela

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 03.04.16 - klo:14:22
Piirrä nyt Murmela kuitenkin se linja :) Samaan tyyliin kuin tuo ykkösmutkan pohdiskelu  peukku_1
Joo, mä jatkan noita pohdiskeluja mutka kerrallaan aina ku ehtii/ inspis iskee.

Ja voi niitä muutkin pohdiskella, koska mulla jää varmasti monta asiaa huomaamatta. Ts ois kiva itekkin oppia lisää.

Tos ykkösessä taitaa olla viel lisäksi se että kun se on niin voimakkaasti sisäänpäin kallistettu se mutkan inni, niin jos vaan osaa ja uskaltaa, niin jarrun voi jättää normaalia myöhäisemmäksi ja jarruttaa normaalia kovempaa, ja jarrun ajolinja voi olla normaalia pyöreämpi?
Itse olen ainaki huomannu että pää ei taho taipua siihen yhtälöön.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Ja koska tuo shikaani on yks hauskimpia paikkoja Suomen radoilla niin piti tutkia vielä, että paljonko siihen on parhaillaan saanut vauhtia. Näköjään 182km/h on parhaillaan ollu shikaanin keskellä ja kaasu pienimmillään tuolla kiekalla tuossa kohtaa 50%. Jos shikaanin linjan sais osumaan täydellisesti, uskosin, että tuon vois ajaa ainakin tommosella 105 heppasella laitteella nostamatta läpi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

03.04.16 - klo:16:37 #39 Viimeisin muokkaus: 12.08.19 - klo:08:02 käyttäjältä murmela
Ja jatketaa siitä sit, eli shikaaninjälkeinen tuplamutka.

Haasteina mun mielestä, ehkä??, siinä se että:
- Shikaanin läpiajonopeus/ulostulonopeus/linja vaihtelee suuresti
- Jarrumerkkejä ei oikein ole(?)
- Jarrulinja on radan poikki oikealta vasemmalle
- Jarrussa aavistuksen loiva alamäki
Positiivisena asiana mainittakoon erinomaisen hyvä turva-alue, joka kyllä riittää mihin tahansa tarpeeseen.

Moni tekee tuossa (tupla)mutkassa sen virheen että yrittää ajaa jarrulla kiinni siihen sisäkanttareeseen, ja avata siitä. Jolloin joutuu tappamaan vauhdin täysin ja koko avauksen alun ajan nokka osottaa väärään suuntaan, ja mopoa pitää lähes koko avauksen ajan viel kääntää. Joten avaus jää huomattavan vajaaksi.

Nopeampi, ja vaikeampi, tapa on ajaa hieman suoraviivasemmin jarrulla ohi siitä sisäkanttareesta, ja kääntää mopo sen jälkeen radan ulkoreunassa, ja avata hieman keskemmälle rataa, ja sen jälkeen lähtee hakemaan myöhäistä apeksia siitä seuraavasta mutkasta/taitteesta oikealle. Jolloin avauslinja on huomattavasti suoraviivaisempi, kuin jos ajaisi siihen sisäkanttareeseen kiinni.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.04.16 - klo:16:37
Ja jatketaa siitä sit, eli shikaaninjälkeinen tuplamutka.

Haasteina mun mielestä, ehkä??, siinä se että:
- Shikaanin läpiajonopeus/ulostulonopeus/linja vaihtelee suuresti
- Shikaanin jälkeen rata taittuu aavistuksen vasemmalle
- Jarrumerkkejä ei oikein ole(?)
- Jarrulinja on radan poikki oikealta vasemmalle
- Jarrussa aavistuksen loiva alamäki
Positiivisena asiana mainittakoon erinomaisen hyvä turva-alue, joka kyllä riittää mihin tahansa tarpeeseen.
Siinä on aika hyvänä jarrumerkkinä se asvaltin sauma, joka menee radan poikki. Tai ei se jarru ihan siitä ala, mutta vauhdin mukaan voi sit entrata itelle sopivaa kohtaa sen viivan perusteella muutama metri ennen tahi jälkeen. Kannattaa käydä kävellen kattomassa toi uus lenkki, että löytää sieltä ne merkit, helpottaa paljon sitten ajaessa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.04.16 - klo:17:00
Siinä on aika hyvänä jarrumerkkinä se asvaltin sauma, joka menee radan poikki.
Aijaij, ei kai se vaan ole The Sauma...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.04.16 - klo:17:17
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.04.16 - klo:17:00
Siinä on aika hyvänä jarrumerkkinä se asvaltin sauma, joka menee radan poikki.
Aijaij, ei kai se vaan ole The Sauma...?
Ei ole, The Sauma kulkee radan pituussuunnassa, tää on poikittainen. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Ja sit ois 3-4-5 mutka.

Jossa erittäin tärkeä seikka on malttaa tulla kolmosesta riittävän myöhään ulos, muutoin ei pysty nelosesta avaamaan.
Kolmosen apeksista shikaaniin on noin 400 metriä, ja keskinopeuden ollessa luokkaa 145 kmh, 5 kmhn kämmi (väärä ajolinja 3-4) vastaa 0,355 sekunttia.

Ja tuossa on todella helppo tehdä huomattavasti isompikin kämmi, ts helposti sekunnin luokkaa. Koska samanaikaisesti pitäisi hallita kolmosesta ulostulo, tarkka ajoliinja, mopon filippaus puolelta toiselle, ja sopiva kaasun lisäys. Ja kaikki tämä noin 1,5-2,0 sekunnin aikana. Eli marginaalit juuri tuossa kohtaa on todella minimaaliset.

Toki kuskista tuntuu helpolta ajaa, koska eihä siinä ole kun pari perus mutkaa. Mut sit ku alkaa datasta katsomaan että miten kuski on milläkin kierroksella sen kämminyt (tod näk joka kerta eri tavalla), ja kuinka paljon (vaihtelevasti joka kerta), niin ei se ookkaan niin helppo paikka.

Jos yrittää ajaa sen kolmosen kovaa, ajaa päin nelosta, ennen kuin nelonen ehtii kunnolla alkaa. Ja tottakai se pitää yrittää paikata avaamalla nelosesta aikasin, joten päätyy nelosen ulkokanttareelle ihmettelemään. Eli peli on menetetty ihan totaalisesti shikaaniin asti kun vauhtia puuttuu puolet.

Jos yrittää ajaa nopeasti kolmosesta neloseen, suoraan sisäkanttareesta sisäkanttareeseen, ajaa nelosesta ohi nelosen ulkokanttareelle, taas ihmettelemään.

Eli kunhan malttaa ajaa kolmosta pitkin riittävän pitkälle, ja taittaa abaut puolivälistä rataa neloseen, niin on aika hyvällä linjalla. Kolmosesta ulos tullessa skutsinrajassa olevan talon seinä on aika hyvä tähtäyspiste sivusilmällä katsottuna (ellei sinne oo raksattu lisää samanlaisia esim talven aikana) missä kohtaa flipata mopo kyljeltä toiselle.

Ja jos ajolinja osuu, niin kaasulle saa mennä jo ennen nelosen sisäkanttaretta, sen verran ettei moottorijarru tapa vauhtia liiaksi.

Mutta jos mopon nokka jää osottamaan 3s-4s-välissä sen talon oikealle puolelle, niin tietää että kannattaa odottaa hieman sen avauksen kanssa nelosesta, tai muuten joutuu odottamaan siellä nelosen ulkokanttareella sen avauksen kanssa tuplasti pitempään.

Siinä vaiheessa kun 3-4 rupee sujumaan ja vauhti nousee huomattavasti, alkaa myöskin vitosen ajaminen muuttumaan haastavammaksi, koska siinä on vauhti niin kova (luokkaa 180-200), että vähänkin liian aikainen valuttaminen vitoseen ajattaa mopon välittömästi vitosen jälkeen radan ulkoreunaan ja avaus loppuu siihen.

Puuttuukohan vitosesta vieläkin se sisäkanttare? Eli siinä voi olla huolellakin paskaa, hiekkaa, pikkukiveä tms, jos joku on sattunut oikasemaan renkaan leveyden verran radan sisäpuolelta/ ei kannata ihmetellä jos visiirissä ropisee huolella jos joku ajaa edellä.

Niin kauan kun 3s4s-mutka menee vähän niin ja näin, niin 5s-mutkan voi ajaa melkei miten päin vaan. Toki tulemalla vitosesta sisäreunaa pitkin ulos, kämmii shikaanin sisääntulon täydellisesti, mutta se onkin sit toinen juttu.

Jaa/ei/kyllä/tyhjiä/poissa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Noniin äijät, korjatkaapa jos mä puhun ihan puuta heinää?

Uuden lenkin shikaani

Meikäläinen ei tykkää siitä yhtään sen takia, että se ollee yks paskimmista paikoista suomen radoilla ajaa pihalle, ellei siellä sitten vihdoin ole parannettu/tasotettu/putsattu sitä ulosajoaluetta. Todella varovaisestikin ajettuna nopeus on lähemmäs 150 kmh, täysiä ajettuna reilusti yli 150 kmh (160-170 tjsp?).

Ennen shikaania vasemmalla puolella on katkoviiva liittymän kohdalla, se on aika hyvä taittopiste mihin tulla vitosesta. Siinä kohtaa mopon pitäis kulkea radan reunan suuntaisesti, ei nokka kohti sitä liittymää/ katkoviivaa. Jos nokka on kohti katkoviivaa, joutuu vauhdin tappamaan täysin ett saa mopon käännettyä shikaaniin.

Tuossa kohtaa vauhti voi vaihdella todella suuresti jos ei kykene 3-4-5-pätkää ajamaan tasasesti samalla tavalla kierros toisensa jälkeen. Eli se kannattaa ottaa huomioon, jos tuntuu että shikaanin sisäänmeno on joka kerta erilainen.

Kaasua tiputtamalla saa nokan kääntymään shikaanin ekaan sisäkanttareeseen, samaan aikaan pitäis perse heivata oikealta vasemmalle, siis siinä kun on viel taittamassa oikeelle. Vaihtoehtosesti voi siirtää perseen keskelle, jos ei taidot riitä tohon edellä mainittuun, ja muistaa käyttää yläkroppaa tavallista enemmän, ja aukaista polvea tavallista enemmän.

Tähtäyslinja shikaanissa ei saa olla sisäkanttareesta toiseen, vaan selkeästi irti siitä toisesta sisäkanttareesta, jotta voi lähteä flippaamaan mopoa kyleltä toiselle heti sen ekan sisäkanttareen jälkeen. Jolloin avauksen saa lähtemään suoraan flippauksen jälkeen siitä shikaanin toisesta sisäkanttareesta.

Jos vetää suoraan kanttare-kanttare-linjalla, mopo menee shikaanin jälkeen ensin suoraan ulos radan ulkoreunaan, kääntyy siellä ja vasta sit pääsee avaamaan.

Kuvasta katsottuna näyttää että ajolinjaero shikaanissa on merkityksetön, ts ihan sama miten ajaa. Mut jos ajattelee viuhka-efektiä, tai millä sanalla sitä ny vois kuvatakkaan. Eli esim peukalo on pari senttii levee metrin päässä naamasta, mut 100 metrin päässä se peittää kaks metrii maisemasta.

Ts parin asteen ero nokan suunnassa ei merkitse mitään tossa shikaanin ekalla kanttareella, mut sadan metrin päässä ulostulossa se tarkottaakin sitä että sä joko pystyt avaamaan täysiä, tai jos yrität väkisin avata väärällä linjalla, niin oletkin kaks metriä ulkona radalta ja mopo paaliin. Eli se minimaalinen virhe tapahtuu siinä sisäänmenossa, ja se moninkertaistuu ulostulossa.

Ja niille jotka meinaa shikaanin flippauksessa runtata kaasua heti ekan kanttareen jälkeen, muistutuksena se että kun nostaa mopon oikeelta kyleltä pystyyn, niin siinä vaiheessa mopon massan suunta on osin ylöspäin, ja lisäksi takarenkaan tehollisen kehänpituuden kasvusta johtuen mopo pyrkii kiihtymään. Jos siihen lisää viel kunnon avauksen niin ehkä jopa kusiainen lähtee keulimaan, ennen kuin se kerkee laskeutumaan vasemmalle kylelleen. Tai vaihtoehtoisesti keula lähtee alta.

Olis mun veikkaus...


Mitäs muuta tossa on huomioitavaa...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal