Botnian ajolinjat

Aloittaja Bobo, 01.04.16 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

16.04.16 - klo:16:16 #45 Viimeisin muokkaus: 16.04.16 - klo:16:20 käyttäjältä Nitrous
^Noin 175-180km/h on shikaanin keskellä vauhtia jos en ihan väärin muista. Kovempaakin vois ajaa kun sais osumaan linjan ihan nappiin, mutta kertaakaan ei niin tarkasti saanu tulemaan 3-4-5 yhdistelmää, ettei ois tarvinnu vähän kaasun kans tähtäillä sitä ekaa kanttaria kiinni. Mut joku 50% siinä on helposti kaasu auki koko ajan kusiaisella. Tärkeintä on tosiaan saada toi eka sisäkanttari kiinni ja lähtee jo sieltä (tai vähän ennen) kääntämään mopoa siihen jälkimmäiseen kanttariin. Jos myöhästy käännössä, eikä saa tokaa kanttaria kiinni, tulee ulkokanttari silmille, mutta kun ymmärtää nostaa reilusti heti kun näkee, ettei saa tokaa kanttaria kiinni, riittää tila ihan helposti. Tosin vaarallinen paikka tulla ihan toisen kontissa kun se edellä oleva saattaa lyödä rullan kiinni vähän hassussa kohtaa. Puolenvaihdossa mopo tahtoo keulia ja keula tulee tonttiin tyypillisesti kun mopo on jo kallistunut jonkun verran vasemmalle. Ohjausiskari kannattaa olla kunnossa. Niin juu ja molemmat sisäkantit on niin matalia, että niiden yli pystyy ajamaan. Eli kun hakee linjaa mahdollisimman läheltä tokaa sisäkanttaria niin voi huoletta ajaa sen ylikin kunhan on vaan veto päällä.

Tässä paikassa on varmaan isoimmat nopeuserot ratapäivien nopeassa ryhmässä, joten jos et tiedä kuinka edellä menevä ajaa niin kannattaa jättää vähän extraväliä ennen shikaania, ettei tule yllätyksenä. Iso osa porukasta nostaa tuossa todella paljon.


Edit. Joltain kierrokselta katottuna oli ekassa sisäkanttarissa 177km/h, shikaanin keskellä 179km/h ja tokassa sisäkanttarissa 181km/h nopeudet. Tuo on varmaan parhaita mitä oon tuohon saanu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.04.16 - klo:16:16
Tässä paikassa on varmaan isoimmat nopeuserot ratapäivien nopeassa ryhmässä, joten jos et tiedä kuinka edellä menevä ajaa niin kannattaa jättää vähän extraväliä ennen shikaania, ettei tule yllätyksenä. Iso osa porukasta nostaa tuossa todella paljon.
Erittän hyvä pointti.

Tosin mä sanoisin ett kannattaa jättää jopa erittäin paljon extraväliä tuossa kohtaa jos edellä menevän touhu näyttää vähänkään eksoottiselta.
Mä oon tehny tos usein silleen ett oon nostanu kaasun ihan kokonaan, jättäny 50-100 metrii välii, odottanu ett se edellä menevä selkeesti taittaa vasemmalle shikaanin jälkeen, ja vasta sen jälkeen ajanu oman ihan normi avauksen, niin aika monta kertaa on joutunu siltikin ohittamaan sen edellä menevän.
Pointti siis lähinnä sama mikä sulla, ett jengi vetelee tossa ihan miten sattuu ja nopeusero voi olla sen 50-100 kmh, vaikka saman ryhmän kuskit asialla.

Ja voisin kuvitella, ett B:n häntäpään kuskeillakin on tossa todella suurta hajontaa, joten kannattaa olla todella hereillä.

Jotan indikaatioita tulevasta eksoottisuudesta voi olla esim se että edellä menevä jättää puoli rataa käyttämättä sisääntulossa.
Tai taittaa reilusti ennen katkoviivaa shikaaniin.
Tai nostaa selän pystyyn ennen shikaania.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

16.04.16 - klo:21:36 #47 Viimeisin muokkaus: 16.04.16 - klo:21:43 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.04.16 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.04.16 - klo:16:16
Tässä paikassa on varmaan isoimmat nopeuserot ratapäivien nopeassa ryhmässä, joten jos et tiedä kuinka edellä menevä ajaa niin kannattaa jättää vähän extraväliä ennen shikaania, ettei tule yllätyksenä. Iso osa porukasta nostaa tuossa todella paljon.
Erittän hyvä pointti.

Tosin mä sanoisin ett kannattaa jättää jopa erittäin paljon extraväliä tuossa kohtaa jos edellä menevän touhu näyttää vähänkään eksoottiselta.
Mä oon tehny tos usein silleen ett oon nostanu kaasun ihan kokonaan, jättäny 50-100 metrii välii, odottanu ett se edellä menevä selkeesti taittaa vasemmalle shikaanin jälkeen, ja vasta sen jälkeen ajanu oman ihan normi avauksen, niin aika monta kertaa on joutunu siltikin ohittamaan sen edellä menevän.
Pointti siis lähinnä sama mikä sulla, ett jengi vetelee tossa ihan miten sattuu ja nopeusero voi olla sen 50-100 kmh, vaikka saman ryhmän kuskit asialla.

Ja voisin kuvitella, ett B:n häntäpään kuskeillakin on tossa todella suurta hajontaa, joten kannattaa olla todella hereillä.

Jotan indikaatioita tulevasta eksoottisuudesta voi olla esim se että edellä menevä jättää puoli rataa käyttämättä sisääntulossa.
Tai taittaa reilusti ennen katkoviivaa shikaaniin.
Tai nostaa selän pystyyn ennen shikaania.

mietittekö oikeasti tollasia ajaessa? vai vain jälkikäteen netissä? Millä pirulla sitä oppii ite ajaan jos aina säätää edellä olevien mukaan omaa ajoa?


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 16.04.16 - klo:21:36
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.04.16 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.04.16 - klo:16:16
Tässä paikassa on varmaan isoimmat nopeuserot ratapäivien nopeassa ryhmässä, joten jos et tiedä kuinka edellä menevä ajaa niin kannattaa jättää vähän extraväliä ennen shikaania, ettei tule yllätyksenä. Iso osa porukasta nostaa tuossa todella paljon.
Erittän hyvä pointti.

Tosin mä sanoisin ett kannattaa jättää jopa erittäin paljon extraväliä tuossa kohtaa jos edellä menevän touhu näyttää vähänkään eksoottiselta.
Mä oon tehny tos usein silleen ett oon nostanu kaasun ihan kokonaan, jättäny 50-100 metrii välii, odottanu ett se edellä menevä selkeesti taittaa vasemmalle shikaanin jälkeen, ja vasta sen jälkeen ajanu oman ihan normi avauksen, niin aika monta kertaa on joutunu siltikin ohittamaan sen edellä menevän.
Pointti siis lähinnä sama mikä sulla, ett jengi vetelee tossa ihan miten sattuu ja nopeusero voi olla sen 50-100 kmh, vaikka saman ryhmän kuskit asialla.

Ja voisin kuvitella, ett B:n häntäpään kuskeillakin on tossa todella suurta hajontaa, joten kannattaa olla todella hereillä.

Jotan indikaatioita tulevasta eksoottisuudesta voi olla esim se että edellä menevä jättää puoli rataa käyttämättä sisääntulossa.
Tai taittaa reilusti ennen katkoviivaa shikaaniin.
Tai nostaa selän pystyyn ennen shikaania.

mietittekö oikeasti tollasia ajaessa? vai vain jälkikäteen netissä? Millä pirulla sitä oppii ite ajaan jos aina säätää edellä olevien mukaan omaa ajoa?


Mun mielestä on ihan tarpeellista osata vähän ennakoida mitä ympärillä olevat kuskit mahdollisesti tekee. Muuten niiden ohittaminen on vähän v**un vaikeeta. Vai etkö muka ite ohituspaikkaa hakiessa katso, että missä edellä menevä on sinua hitaampi ja ajota ohituksen siihen? Toi shikaani on vaan siitä spessu paikka, että jos sen tulee ns. omaa kovaa, tulee iso osa nopeen ryhmän porukasta siinä perä edellä vastaan. Ja se neulansilmän jarru kun on hyvä ohituspaikka niin joutuu ohitusta varten tulemaan isommalla erolla ainakin vajaatehosella vessalla, ettei tartte nostaa kesken avauksen. Mut toisaalta mikäpä mä oon ketään neuvomaan kun en oo vielä oppinu ajamaan ja ens kaudenkin meinasin vaan roiskia voimalla.

P.S. Perus rataharrastajalle näitä tulee kirjotettua, A- kuskit tod. näk. tietää itekin, että mitä ne siellä radalla tekee.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.04.16 - klo:21:56
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 16.04.16 - klo:21:36
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.04.16 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.04.16 - klo:16:16
Tässä paikassa on varmaan isoimmat nopeuserot ratapäivien nopeassa ryhmässä, joten jos et tiedä kuinka edellä menevä ajaa niin kannattaa jättää vähän extraväliä ennen shikaania, ettei tule yllätyksenä. Iso osa porukasta nostaa tuossa todella paljon.
Erittän hyvä pointti.

Tosin mä sanoisin ett kannattaa jättää jopa erittäin paljon extraväliä tuossa kohtaa jos edellä menevän touhu näyttää vähänkään eksoottiselta.
Mä oon tehny tos usein silleen ett oon nostanu kaasun ihan kokonaan, jättäny 50-100 metrii välii, odottanu ett se edellä menevä selkeesti taittaa vasemmalle shikaanin jälkeen, ja vasta sen jälkeen ajanu oman ihan normi avauksen, niin aika monta kertaa on joutunu siltikin ohittamaan sen edellä menevän.
Pointti siis lähinnä sama mikä sulla, ett jengi vetelee tossa ihan miten sattuu ja nopeusero voi olla sen 50-100 kmh, vaikka saman ryhmän kuskit asialla.

Ja voisin kuvitella, ett B:n häntäpään kuskeillakin on tossa todella suurta hajontaa, joten kannattaa olla todella hereillä.

Jotan indikaatioita tulevasta eksoottisuudesta voi olla esim se että edellä menevä jättää puoli rataa käyttämättä sisääntulossa.
Tai taittaa reilusti ennen katkoviivaa shikaaniin.
Tai nostaa selän pystyyn ennen shikaania.

mietittekö oikeasti tollasia ajaessa? vai vain jälkikäteen netissä? Millä pirulla sitä oppii ite ajaan jos aina säätää edellä olevien mukaan omaa ajoa?


Mun mielestä on ihan tarpeellista osata vähän ennakoida mitä ympärillä olevat kuskit mahdollisesti tekee. Muuten niiden ohittaminen on vähän v**un vaikeeta. Vai etkö muka ite ohituspaikkaa hakiessa katso, että missä edellä menevä on sinua hitaampi ja ajota ohituksen siihen? Toi shikaani on vaan siitä spessu paikka, että jos sen tulee ns. omaa kovaa, tulee iso osa nopeen ryhmän porukasta siinä perä edellä vastaan. Ja se neulansilmän jarru kun on hyvä ohituspaikka niin joutuu ohitusta varten tulemaan isommalla erolla ainakin vajaatehosella vessalla, ettei tartte nostaa kesken avauksen. Mut toisaalta mikäpä mä oon ketään neuvomaan kun en oo vielä oppinu ajamaan ja ens kaudenkin meinasin vaan roiskia voimalla.

P.S. Perus rataharrastajalle näitä tulee kirjotettua, A- kuskit tod. näk. tietää itekin, että mitä ne siellä radalla tekee.

siis kyllähän toi järkevää, mutta en vain jaksa tajuta miten muilla on mahiksia noita miettiä ajaessa. Itse ajan omaa ajoa ja joku edessä ajaa hiljaa niin väistän tai jos se ajaa  väärää linjaa/hitaasti niin kiertelen jollain ihan utopistisella linjalla ohi. Siksi en vain voi tajua miten tolla optimilinjalla vois olla käyttöä muulla kun tyhjällä radalla aika-ajossa

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 16.04.16 - klo:22:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.04.16 - klo:21:56
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 16.04.16 - klo:21:36
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.04.16 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.04.16 - klo:16:16
Tässä paikassa on varmaan isoimmat nopeuserot ratapäivien nopeassa ryhmässä, joten jos et tiedä kuinka edellä menevä ajaa niin kannattaa jättää vähän extraväliä ennen shikaania, ettei tule yllätyksenä. Iso osa porukasta nostaa tuossa todella paljon.
Erittän hyvä pointti.

Tosin mä sanoisin ett kannattaa jättää jopa erittäin paljon extraväliä tuossa kohtaa jos edellä menevän touhu näyttää vähänkään eksoottiselta.
Mä oon tehny tos usein silleen ett oon nostanu kaasun ihan kokonaan, jättäny 50-100 metrii välii, odottanu ett se edellä menevä selkeesti taittaa vasemmalle shikaanin jälkeen, ja vasta sen jälkeen ajanu oman ihan normi avauksen, niin aika monta kertaa on joutunu siltikin ohittamaan sen edellä menevän.
Pointti siis lähinnä sama mikä sulla, ett jengi vetelee tossa ihan miten sattuu ja nopeusero voi olla sen 50-100 kmh, vaikka saman ryhmän kuskit asialla.

Ja voisin kuvitella, ett B:n häntäpään kuskeillakin on tossa todella suurta hajontaa, joten kannattaa olla todella hereillä.

Jotan indikaatioita tulevasta eksoottisuudesta voi olla esim se että edellä menevä jättää puoli rataa käyttämättä sisääntulossa.
Tai taittaa reilusti ennen katkoviivaa shikaaniin.
Tai nostaa selän pystyyn ennen shikaania.

mietittekö oikeasti tollasia ajaessa? vai vain jälkikäteen netissä? Millä pirulla sitä oppii ite ajaan jos aina säätää edellä olevien mukaan omaa ajoa?


Mun mielestä on ihan tarpeellista osata vähän ennakoida mitä ympärillä olevat kuskit mahdollisesti tekee. Muuten niiden ohittaminen on vähän v**un vaikeeta. Vai etkö muka ite ohituspaikkaa hakiessa katso, että missä edellä menevä on sinua hitaampi ja ajota ohituksen siihen? Toi shikaani on vaan siitä spessu paikka, että jos sen tulee ns. omaa kovaa, tulee iso osa nopeen ryhmän porukasta siinä perä edellä vastaan. Ja se neulansilmän jarru kun on hyvä ohituspaikka niin joutuu ohitusta varten tulemaan isommalla erolla ainakin vajaatehosella vessalla, ettei tartte nostaa kesken avauksen. Mut toisaalta mikäpä mä oon ketään neuvomaan kun en oo vielä oppinu ajamaan ja ens kaudenkin meinasin vaan roiskia voimalla.

P.S. Perus rataharrastajalle näitä tulee kirjotettua, A- kuskit tod. näk. tietää itekin, että mitä ne siellä radalla tekee.

siis kyllähän toi järkevää, mutta en vain jaksa tajuta miten muilla on mahiksia noita miettiä ajaessa. Itse ajan omaa ajoa ja joku edessä ajaa hiljaa niin väistän tai jos se ajaa  väärää linjaa/hitaasti niin kiertelen jollain ihan utopistisella linjalla ohi. Siksi en vain voi tajua miten tolla optimilinjalla vois olla käyttöä muulla kun tyhjällä radalla aika-ajossa

Toi optimilinja nyt on kyllä enempi teoreettista, mutta saattaahan siitä joku saada suuntaviivaa. Yleensä ite ajan siitä mikä tuntuu hyvältä ja/tai kello tykkää. Esim. toi botnian 2-3-4-5 mutkien linja on semmonen, että oon ajanu sitä varmaan kymmenellä eri tapaa, mutta vaikutus kelloon on ollut käytännössä nolla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Taffu

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.04.16 - klo:21:56Toi shikaani on vaan siitä spessu paikka, että jos sen tulee ns. omaa kovaa, tulee iso osa nopeen ryhmän porukasta siinä perä edellä vastaan.

Pitäskö mun laittaa semmotti traktorikolmio mun mopon konttiin?

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 16.04.16 - klo:21:36
mietittekö oikeasti tollasia ajaessa? vai vain jälkikäteen netissä? Millä pirulla sitä oppii ite ajaan jos aina säätää edellä olevien mukaan omaa ajoa?
En mieti ajaessa. Vaan etukäteen valmiit toimintamallit. Ja sit ajaessa ne tulee automaattisesti.

Onks sun edessä aina joka mutkassa joka setissä joka radalla joku...? murmispalm

Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 16.04.16 - klo:22:26Siksi en vain voi tajua miten tolla optimilinjalla vois olla käyttöä muulla kun tyhjällä radalla aika-ajossa

Miksi sä sitten kysyit sitä...? murmispalm
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 16.04.16 - klo:22:26
Siksi en vain voi tajua miten tolla optimilinjalla vois olla käyttöä muulla kun tyhjällä radalla aika-ajossa
Sun pitää käydä normi ratapäivillä joskus. :D

Yleensä saa vetää omaa kovaa, siten välillä on joku edessä "haittaamassa" omaa ajoa ja siitä pitäisi reeeeeilulla marginaalilla pistellä ohi. Shikaanipaikka on semmoinen, kun moni nopeen ryhmän hitaimmista jättää jopa avaamatta tuos shikaanin jälkeen tai ainakin jarru aikaisessa.

Botnia kyl sen verran vähän kaluttu rata edelleen monille, että osalla saattaa olla todella lopussa jarru vanhalla osalla tai jossain ja sitten 150metriä ajoissa toisissa paikoissa. Pitkän lenkin tendenssit on useemman kerran yllättäneet ja pienimuotoista toimintaa aiheuttaneet.

Tuo takalenkki kaikkineen kyllä on semmosta kunnon sekaamista, kyllä se tuntuu sit hyvältä ku joskus sattuu about ~kohdilleen menemään.

Mikko K.

Meneekös tonnisella ajelevilta vauhtivasurin taitto nelosella vai vitosella? Ite oon tykänny polkaista tuossa vitosen. Välit sitä luokkaa, että pääsuoralla nelonen melkein riittäis. Jos vappuna kokeilis lyhyempää, eli pääsuora vitosen rajoittimen lähelle ja vauhtivasuri kutosella.
Botnian kisa ollu aina kauden ekojen ratapäivien joukossa, joten mitään kunnon tuntumaa rataan ei ole ikinä saanut. Vappuna ajetaan sit kauhia määrä kieroksia.. olikos siellä joku kerhokisa? Voidaan testailla ne linjat ja ohjelmat oikein kunnolla :p

wbaum

Pettääkö muisti, eikai sulla nyt nelosella pääsuorat mene? vai ajatko tyyliin vakioväleillä? Saa kyllä ennen vauhtivasuria jo lyödä vitoselle itellä anyway, muistaakseni oon saanu jotain 210-215 siinä tauluun, nelosella tuntuu menevän jo epämukaville kierroksille.

vernerik

Mulla menee nelosella juuri ja juuri pääsuora ja vaihdan vauhtivasuriin aina vitosen sisään.
Yamaha R1 -08

murmela

Bimmerillä näyttäis olevan 200 kmh vauhdissa:

Nelosella:
Pystyssä: 11300 RPM
55-ast kenossa: 12900 RPM

Vitosella:
Pystyssä: 10300  RPM
55-ast kenossa: 11600  RPM
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Bobo

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.04.16 - klo:18:41
Bimmerillä näyttäis olevan 200 kmh vauhdissa:

Nelosella:
Pystyssä: 11300 RPM
55-ast kenossa: 12900 RPM

Vitosella:
Pystyssä: 10300  RPM
55-ast kenossa: 11600  RPM

Millä välityksillä?
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

Powered by EzPortal