Botnian rengastus

Aloittaja rranta, 02.05.16 - klo:08:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.16 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 02.05.16 - klo:17:17
Miltähän mahtoi mm-kuskin renkaat näyttää botnian jäljiltä...?

Ihan samalta näytti kuin minun, Mikko K:n ja monen muun Pirellit, seoksesta riippumatta. Repeää oikealta reunalta (lähes kaikkien avausten suunta). Syynä vielä hieman kylmän radan heikompi pito, jolloin rengas elää enemmän avauksissa ja pinta repeää. Tuohon ongelmaan ei kuulemma auta, vaikka miten naksuja naksuttelee. Ongelma korjaantuu, kun lämpöä tulee lisää. Näin minulle Kallio Racingin suunnalta kerrottiin.
Jaa, mä oon tehny sit varmaan jotain aivan väärin kun ei oo renkaat kylmälläkään kelillä (tonnarilla tai kusiaisella) repeilly botnialla...

Mimmosia kierrosaikoja ajelit?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lyökö itteensä päähän halolla vai ajaako botnialla pirellillä, kas siinä pulma.

Bobo

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.05.16 - klo:21:40
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.16 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 02.05.16 - klo:17:17
Miltähän mahtoi mm-kuskin renkaat näyttää botnian jäljiltä...?

Ihan samalta näytti kuin minun, Mikko K:n ja monen muun Pirellit, seoksesta riippumatta. Repeää oikealta reunalta (lähes kaikkien avausten suunta). Syynä vielä hieman kylmän radan heikompi pito, jolloin rengas elää enemmän avauksissa ja pinta repeää. Tuohon ongelmaan ei kuulemma auta, vaikka miten naksuja naksuttelee. Ongelma korjaantuu, kun lämpöä tulee lisää. Näin minulle Kallio Racingin suunnalta kerrottiin.
Jaa, mä oon tehny sit varmaan jotain aivan väärin kun ei oo renkaat kylmälläkään kelillä (tonnarilla tai kusiaisella) repeilly botnialla...

Mimmosia kierrosaikoja ajelit?


Uskon, että et ole tehnyt mitään väärin, vaan olet ainoa, joka osaa säätää alustaa ja jolla se on täydellisissä säädöissä.
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

rranta

voiskohan sillä olla mitään vaikutusta renkaitten repeämiseen, että rata oli uudella lenkillä todella paskanen ja pito heikompi kuin muualla. Sillä uudella lenkillä oli todella paljon irtohiekkaa joka käsittääkseni entisestään lisää renkaan mekaanista rasitusta. Kuitenki jossain vaiheessa rata muuttuu (tai mopot tai kuskit paranee) niin paljon että Pirellin sc1kin kestää. @Wper repi sc1 takusta ja käsittääkseni mopoa ropaamatta vaihto Bridgestonen med taakse joka kesti ja toimi hienosti. Kuulemma pitikin hyvin.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: rranta - 03.05.16 - klo:06:48
voiskohan sillä olla mitään vaikutusta renkaitten repeämiseen, että rata oli uudella lenkillä todella paskanen ja pito heikompi kuin muualla. Sillä uudella lenkillä oli todella paljon irtohiekkaa joka käsittääkseni entisestään lisää renkaan mekaanista rasitusta. Kuitenki jossain vaiheessa rata muuttuu (tai mopot tai kuskit paranee) niin paljon että Pirellin sc1kin kestää. @Wper repi sc1 takusta ja käsittääkseni mopoa ropaamatta vaihto Bridgestonen med taakse joka kesti ja toimi hienosti. Kuulemma pitikin hyvin.
Mun ymmärtääkseni lämpötilalla ja kuluttavuudella on isoin vaikutus renkaan repeilyyn. Ymmärtääkseni Botnia on kovin rata renkaalle Suomessa, jolloin viileässä kelissä SC1 ei vain toimi teki mitä tahansa vaan oikea seos olisi SC2. Jos SC2 ei toimi, on joko edelleen liian kylmä tahi sitten alustassa/paineissa tahi kuskissa on jotain pielessä. Kun lämpötila nousee, alkaa ensin SC2 ja sitten SC1 toimimaan. 
http://www.moto123.com/ArtImages/157453/pirelli_graph.jpg
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.16 - klo:23:24
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.05.16 - klo:21:40
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.16 - klo:21:05
Ihan samalta näytti kuin minun, Mikko K:n ja monen muun Pirellit, seoksesta riippumatta. Repeää oikealta reunalta (lähes kaikkien avausten suunta). Syynä vielä hieman kylmän radan heikompi pito, jolloin rengas elää enemmän avauksissa ja pinta repeää. Tuohon ongelmaan ei kuulemma auta, vaikka miten naksuja naksuttelee. Ongelma korjaantuu, kun lämpöä tulee lisää. Näin minulle Kallio Racingin suunnalta kerrottiin.
Jaa, mä oon tehny sit varmaan jotain aivan väärin kun ei oo renkaat kylmälläkään kelillä (tonnarilla tai kusiaisella) repeilly botnialla...

Mimmosia kierrosaikoja ajelit?


Uskon, että et ole tehnyt mitään väärin, vaan olet ainoa, joka osaa säätää alustaa ja jolla se on täydellisissä säädöissä.
Yksi täydellinen ero näyttäisi meillä kahdella olevan.
Vaikka samoilla vehkeillä ja renkailla ajetaan samoja vauhteja samoissa keleissä, niin sulla repee renkaat ja mulla ei.
Ja sulle riittää selitykseksi että "se nyt vaan on niin", kunhan sanojana on joku sinua nopeampi ja kokeneempi kuski/tiimi (joka ajelee täysin eri vauhteja kuin sinä tai minä).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.05.16 - klo:08:23
Lainaus käyttäjältä: rranta - 03.05.16 - klo:06:48
voiskohan sillä olla mitään vaikutusta renkaitten repeämiseen, että rata oli uudella lenkillä todella paskanen ja pito heikompi kuin muualla. Sillä uudella lenkillä oli todella paljon irtohiekkaa joka käsittääkseni entisestään lisää renkaan mekaanista rasitusta. Kuitenki jossain vaiheessa rata muuttuu (tai mopot tai kuskit paranee) niin paljon että Pirellin sc1kin kestää. @Wper repi sc1 takusta ja käsittääkseni mopoa ropaamatta vaihto Bridgestonen med taakse joka kesti ja toimi hienosti. Kuulemma pitikin hyvin.
Mun ymmärtääkseni lämpötilalla ja kuluttavuudella on isoin vaikutus renkaan repeilyyn. Ymmärtääkseni Botnia on kovin rata renkaalle Suomessa, jolloin viileässä kelissä SC1 ei vain toimi teki mitä tahansa vaan oikea seos olisi SC2. Jos SC2 ei toimi, on joko edelleen liian kylmä tahi sitten alustassa/paineissa tahi kuskissa on jotain pielessä. Kun lämpötila nousee, alkaa ensin SC2 ja sitten SC1 toimimaan.
http://www.moto123.com/ArtImages/157453/pirelli_graph.jpg

R6R, Pirelli SC0 ja ajettu nyt 6-7 ratapäivää, kierroksia päivää kohti 30-40. Alastarolla vauhtitaso 1:25-1:27 ja Botnialla 1:51-1:55. Radan lämpötilat suurinpiirtein samat, eli viileä, ulkolämpötila 12 - 18 astetta. Rengas edelleen siinä kunnossa, että sillä ajelisi päivän.

Mulla SC1 ja SC0 on toiminut erittäin hyvin kun lämmöt ovat ALLE 15 tai YLI 28. Siinä VÄLISSÄ SC2 on toiminut minulla ja Soililla parhaiten. Oma vauhtini oli tuolla käytetyllä SC0:lla Alastarolla 1:25-1:23 välissä kisassa.

Tämä useamman vuoden kokemuksen perusteella mun liki vakiosta R1:stä ja Soilin vähemmän vakiosta R6R:stä.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

rranta

03.05.16 - klo:09:24 #22 Viimeisin muokkaus: 03.05.16 - klo:09:26 käyttäjältä rranta
lisätään soppaan vielä radanpinnanlämmöt. +15 aamupäivällä +22 iltapäivällä. (Oli pakko lisätä tuo +merkki eteen ettei joku ala epäillä että siellä ois ollu kylmä aamulla) :-)
muokkasu: varikon asfaltista mitattuna.

Jukka_R

Joku viisas osaa varmasti kertoa minkä verran vaikuttaa ilman lämpötila ja päällysteen lämpötila. Voisi mutuna veikata, että päällysteen lämpötila on ratkaisevampi. Aina nuo eivät kulje käsi kädessä vaikkei missään Islannissa ollakaan missä magma pulppuaa pintaan. Pilvisellä säällä melko usein lähes identtisiä, mutta paisteella taas ei. Ja hommaa tietenkin sekoittaa varjopaikat, esim. Ahvenistolla oli huikeita eroa varikon rinteen ja suolenkin välillä, varmaan 20-30 astetta parhaimmillaan.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: rranta - 03.05.16 - klo:09:24
lisätään soppaan vielä radanpinnanlämmöt. +15 aamupäivällä +22 iltapäivällä. (Oli pakko lisätä tuo +merkki eteen ettei joku ala epäillä että siellä ois ollu kylmä aamulla) :-)
muokkasu: varikon asfaltista mitattuna.
Ja ku se radan asfaltti on huomattavasti tummempi ku varikon asfaltti, niin aurinkoisella kelillä, vaikkakin kylmällä ilmalla, tullee vielä huomattavasti suurempi ero.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Bobo

P
Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.05.16 - klo:08:47
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.16 - klo:23:24
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.05.16 - klo:21:40
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.16 - klo:21:05
Ihan samalta näytti kuin minun, Mikko K:n ja monen muun Pirellit, seoksesta riippumatta. Repeää oikealta reunalta (lähes kaikkien avausten suunta). Syynä vielä hieman kylmän radan heikompi pito, jolloin rengas elää enemmän avauksissa ja pinta repeää. Tuohon ongelmaan ei kuulemma auta, vaikka miten naksuja naksuttelee. Ongelma korjaantuu, kun lämpöä tulee lisää. Näin minulle Kallio Racingin suunnalta kerrottiin.
Jaa, mä oon tehny sit varmaan jotain aivan väärin kun ei oo renkaat kylmälläkään kelillä (tonnarilla tai kusiaisella) repeilly botnialla...

Mimmosia kierrosaikoja ajelit?


Uskon, että et ole tehnyt mitään väärin, vaan olet ainoa, joka osaa säätää alustaa ja jolla se on täydellisissä säädöissä.
Yksi täydellinen ero näyttäisi meillä kahdella olevan.
Vaikka samoilla vehkeillä ja renkailla ajetaan samoja vauhteja samoissa keleissä, niin sulla repee renkaat ja mulla ei.
Ja sulle riittää selitykseksi että "se nyt vaan on niin", kunhan sanojana on joku sinua nopeampi ja kokeneempi kuski/tiimi (joka ajelee täysin eri vauhteja kuin sinä tai minä).
.              

Ai olit sittenkin vappuna Botnialla, en huomannut? Päätellen siis siitä, että sanoit ettei sinulla repeä. Olosuhteet kun olivat melko lailla normaalista poikkeavat. Itsellä ei nimittäin Pirelli ole revennyt millään radalla missään lämpötilassa tai olosuhteissa aiemmin. Siksi tämä repeäminen niin ihmetytti ja varsinkin, kun tapahtui niin monella. Paitsi sinulla ilmeisesti.
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: rranta - 03.05.16 - klo:09:24
lisätään soppaan vielä radanpinnanlämmöt. +15 aamupäivällä +22 iltapäivällä. (Oli pakko lisätä tuo +merkki eteen ettei joku ala epäillä että siellä ois ollu kylmä aamulla) :-)
muokkasu: varikon asfaltista mitattuna.
Kyl toi iltapäivä ainakin alkaa olla niissä lukemissa, että molemmat seokset pitäs saada toimimaan. Tai ainakin itellä on toiminu noissa lämpötiloissa. Mystisiä nää rengashommat välillä.

Toki uudella Botnialla en ole ajanut kuin 600 Hondalla, joka ei varsinaisesti teholla raiskannu renkaita ja kierrosajat tasolla 1:44-1:47.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

slowrider

Hondassa kesti sc1 edessä ja takana hienosti koko viikonlopun. Ei merkkiäkään repeilystä.

343/h998 kesti kans nätisti sen 5 kiekkaa mitä ajoin körököröä :)

Nitrous

03.05.16 - klo:10:21 #28 Viimeisin muokkaus: 03.05.16 - klo:10:24 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 03.05.16 - klo:09:10
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.05.16 - klo:08:23
Lainaus käyttäjältä: rranta - 03.05.16 - klo:06:48
voiskohan sillä olla mitään vaikutusta renkaitten repeämiseen, että rata oli uudella lenkillä todella paskanen ja pito heikompi kuin muualla. Sillä uudella lenkillä oli todella paljon irtohiekkaa joka käsittääkseni entisestään lisää renkaan mekaanista rasitusta. Kuitenki jossain vaiheessa rata muuttuu (tai mopot tai kuskit paranee) niin paljon että Pirellin sc1kin kestää. @Wper repi sc1 takusta ja käsittääkseni mopoa ropaamatta vaihto Bridgestonen med taakse joka kesti ja toimi hienosti. Kuulemma pitikin hyvin.
Mun ymmärtääkseni lämpötilalla ja kuluttavuudella on isoin vaikutus renkaan repeilyyn. Ymmärtääkseni Botnia on kovin rata renkaalle Suomessa, jolloin viileässä kelissä SC1 ei vain toimi teki mitä tahansa vaan oikea seos olisi SC2. Jos SC2 ei toimi, on joko edelleen liian kylmä tahi sitten alustassa/paineissa tahi kuskissa on jotain pielessä. Kun lämpötila nousee, alkaa ensin SC2 ja sitten SC1 toimimaan.
http://www.moto123.com/ArtImages/157453/pirelli_graph.jpg

R6R, Pirelli SC0 ja ajettu nyt 6-7 ratapäivää, kierroksia päivää kohti 30-40. Alastarolla vauhtitaso 1:25-1:27 ja Botnialla 1:51-1:55. Radan lämpötilat suurinpiirtein samat, eli viileä, ulkolämpötila 12 - 18 astetta. Rengas edelleen siinä kunnossa, että sillä ajelisi päivän.

Mulla SC1 ja SC0 on toiminut erittäin hyvin kun lämmöt ovat ALLE 15 tai YLI 28. Siinä VÄLISSÄ SC2 on toiminut minulla ja Soililla parhaiten. Oma vauhtini oli tuolla käytetyllä SC0:lla Alastarolla 1:25-1:23 välissä kisassa.

Tämä useamman vuoden kokemuksen perusteella mun liki vakiosta R1:stä ja Soilin vähemmän vakiosta R6R:stä.
Joo, toi mun edellinen kommentti oli omaa muistin varaista kokemusta Botnialta. Alastarossa en oo saanu repeemään kuin vanhoja Dunloppeja. Pirelleillä eroksi siellä tulee lähinnä renkaan kulumisnopeus, ja jossain kohtaa lämpötilan noustessa SC2 alkaa häviämään silmissä kun taas SC1 tai jopa SC0 kestää paremmin. Mut hyvin oot kyllä saanu SC0:n toimimaan noinkin viileässä. Olen pitänyt nollaa lähinnä kuuman kelin kumina, mutta ilmeisesti sen saa toimimaan myös kylmässä.
Motoparkissa lauantaina SC1 toimi ihan loistavasti tonnarin alla radan lämmön ollessa haarukassa n. 10-25 astetta. Tuo olikin sitten tod. näk. vika ratapäivä Pirelleillä hetkeen ja tää kausi ajellaan Dunlopilla.

Edit. Ja tuo Motoparkissa alla ollut SC1 oli revennyt rumasti laikuille edellisellä omistajalla Alastarossa, mutta repeemä tasoittui ekalla setillä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 03.05.16 - klo:10:01
Ai olit sittenkin vappuna Botnialla, en huomannut? Päätellen siis siitä, että sanoit ettei sinulla repeä. Olosuhteet kun olivat melko lailla normaalista poikkeavat. Itsellä ei nimittäin Pirelli ole revennyt millään radalla missään lämpötilassa tai olosuhteissa aiemmin. Siksi tämä repeäminen niin ihmetytti ja varsinkin, kun tapahtui niin monella. Paitsi sinulla ilmeisesti.
Repeskö niillä monilla sama rengas ja sama seos, ja samalla tavalla?
Vai eri rengas, eri seos ja eri tavalla?
Vai jotain siltä väliltä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal