Radalle kilvelllinen max. 5000€

Aloittaja ETana, 23.05.16 - klo:18:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ETana



Olen ihan käsi näiden mopojen kanssa ja tästä syystä kaipailen asiasta ymmärtävien apuja hankintapäätöksessä, jottei tule ostettua sikaa säkissä. Tarkoituksessa olisi löytää kohtuuhintainen ympyrän kiertämiseen soveltuva kilvellinen peli jolla voisi ajella myös jonkin verran kadulla.
 
Omaa historiaani mopojen parissa lyhyesti (jos tällä nyt vaikka sattuisi olemaan merkitystä laitteen hankinnan suhteen?!?):  90-luvun alkupuolella/puolessa välissä piikki ja GSX750F, tämän jälkeen karkeasti 20 vuotta ilman mopoa. Keväällä 2014 hommasin pitkän kuumeilun jälkeen CBR600F matkamopon. Eksyin 2014 Alastaroon Orgin ratapäiville ja Ajotaito II –kurssille ajelemaan rinkulaa possujunassa. Kesällä 2015 pari ratapäivää Alastarolla. Toinen puolikas päivä ja toinen kokonainen, eli kokemusta kunnioitettavat kaksi ja puoli ratapäivää. Viimeiselle ratapäivälle hommasin mokkulan ja ajat jossain 1.43 hujakoilla jalkatapit asfalttia raapien. Lieneekö tuo tappien raapiminen tuon matkamopon ominaisuus vai ajoasento päin p......ä, syytä lienee ehkä molemmissa?!? Ja onhan tässä lähiaikoina tullut opiskeltua rata-ajon teoriaakin (kiitos siitä asianosaiselle, paljon opin uutta aiheesta). Mutta joka tapauksessa tuli sellainen fiilis, että pitäisi löytää ympyrän ajoon paremmin soveltuva laitos. Matkamoposta pääsin eroon parisen viikkoa sitten.
 
Tällä hetkellä väännän kättä itseni kanssa siitä, että 600 vai 1000 kuutiota. Sen verran olen harrastusta käsitteleviä nettifoorumeita lukenut, että 600 kuutiota olisi ilmeisesti se oikea vaihtoehto ajamisen opettelun kannalta. Minulla on kuitenkin sen verran pienet vehkeet että lähelle 200 heppaa saisivat jalkoväliin useita senttejä lisää pituutta, kun taas kusiainen ei suuria värinöitä jalkovälissä aiheuta. Ja onhan tonnisella mukavampi päristellä kadulla. Kadulla ajaminen on oikeastaan pelkästään mutkapätkistä nautiskelua, mitään hyötyajoneuvon virkaa en missään nimessä pyörältä hae.
 
Pyörän hankintahinta pitäisi olla mielellään alle 5000€ (muttei kiveen hakattu). Suurin syy lienee se, että olen suhteellisen tavallinen palkansaaja. Lisäksi minulla ja jälkikasvulla on muita harrastuksia jotka menevät tärkeydessään mopoilun ohi ja syövät käyttökatetta melko miehekkäästi. Olen sen verran urheiluhenkinen ja tykkään koetella omia rajojani, eli laitteen tulisi olla sen hintainen, ettei maailma romahda jos mopo tekee lähempää tuttavuutta radan kanssa.
 
Olettaisin, että merkin puolesta harkittavia voisivat olla Yamaha, Suzuki, Honda ja Kawasaki. Foorumeilta lukiessa on jäänyt sellainen mielikuva, että ehkä suosituimpia laitteita olisivat Yamahat ja ehkä gikserit? Hondia on ilmeisesti alan harrastajien keskuudessa suhteellisen vähän? Ja Kawasakista olen kuullut käytettävän myös nimeä Kasawika. Tärkeää merkkivalinnan suhteen olisi mahdollisimman vähävikainen ja varaosien/rataosien hyvä saatavuus. Onko merkkien välillä jotain suuria eroja pyörän rakenteessa jos mietitään kuskin mittoja? Olen noin 172 cm ja karvan alle 80 kg.
 
Sitten on tietenkin vuosimallin vaikutus. Pyörissä ilmeisesti saattaa tulla suuriakin muutoksia tiettyjen vuosimallien kohdalla. Budjettia ajatellen vuosimalli tulisi olemaan luultavasti jossain 2004-2009 välissä. Eli ottaisin mielelläni vastaan suosituksia minkä vuosimallin pyöriä milläkin merkeillä kannattaisi metsästää.
 
Keskustelua varmastikin herättää myös se, että miksei hommaisi suoraa radalle jo valmiiksi rakenneltua yksilöä. Ei missään nimessä pois suljettu vaihtoehto, mutta oma tietotaito on tällaisten vehkeiden kohdalla täysi nolla. Eli rakenneltua pyörää ostaessa voin vain luottaa myyjän sanaan. Näiden saatavuuskin on ilmeisesti heikompi, kun vakiomopojen?
 
Miten nuo 2-kilpiset pyörät? Kannattaako sellaista edes harkita? Mitä kilometrit pyörän mittarissa merkkaavat? Onko kadulla yli 50 000 km, ajettu pyörä vielä kunnossa. Radalla ajettujen pyörien kunnosta onkin sitten ilmeisesti vaikeampi sanoa mitään?
 
Kaikki vinkit ovat tervetulleita. Seuraava Alastaron ratapäivä taitaa olla heti kesäkuun alussa, eli eihän tässä vielä ole edes kiire tehdä hankitoja...

murmela

Lainaus käyttäjältä: ETana - 23.05.16 - klo:18:34
Tällä hetkellä väännän kättä itseni kanssa siitä, että 600 vai 1000 kuutiota. Sen verran olen harrastusta käsitteleviä nettifoorumeita lukenut, että 600 kuutiota olisi ilmeisesti se oikea vaihtoehto ajamisen opettelun kannalta. Minulla on kuitenkin sen verran pienet vehkeet että lähelle 200 heppaa saisivat jalkoväliin useita senttejä lisää pituutta, kun taas kusiainen ei suuria värinöitä jalkovälissä aiheuta. Ja onhan tonnisella mukavampi päristellä kadulla. Kadulla ajaminen on oikeastaan pelkästään mutkapätkistä nautiskelua, mitään hyötyajoneuvon virkaa en missään nimessä pyörältä hae.
Mutta ajatteleppa kuinka paljon sun ballssit värisee kun tykität kusiaisella sen 200hv bemarin ohi...! :o


Lainaa
Olettaisin, että merkin puolesta harkittavia voisivat olla Yamaha, Suzuki, Honda ja Kawasaki. Foorumeilta lukiessa on jäänyt sellainen mielikuva, että ehkä suosituimpia laitteita olisivat Yamahat ja ehkä gikserit? Hondia on ilmeisesti alan harrastajien keskuudessa suhteellisen vähän? Ja Kawasakista olen kuullut käytettävän myös nimeä Kasawika. Tärkeää merkkivalinnan suhteen olisi mahdollisimman vähävikainen ja varaosien/rataosien hyvä saatavuus.
No ei ainakaan mun 2005 wikakasa ollu kasawika. 30 000 km rataa pelkillä öljyvvaihdoilla. Laatikko kuluu niinku kaikissa ratavehkeissä. Päinvastoin olen siinä luulossa että kawasakin koneet on yhtä ikuisia kuin kaikki muutkin japsikoneet.
Syynähän tuohon on se että kaikki 600/1000 japsikoneet on lähinnä kopypaste-tuotteita edellisiltä vuosilta. Joten ainoa vikamahdollisuus on joko maanataikappale. Tai sitten se että valmistaja on vaihtanut alihankkijaa jokun osan kohdalta, ja kyseisen alihankkijan joku tietty erä tai koko sarja on shaissee.
Tai sitten inssit ovat saaneet jonkun hel***in Hyvän Yksittäisen Idean, kuten esim ett tehdäämpä kymppikawaan puolet kevyempi laturi joka pyörii puolet kovempaa, ja leikkaa kiinni "kaikilla" kun ei voitelu pysy perässä. Se kukkanen tais pysyä vuoden tai kaks tuotannossa, ja poistu vähin äänin(?).

Jos kawaan päädyt niin osta semmonen missä on kasetti-tyyppinen vaihdelaatikko. Olikohan esim 2009 lähtien 600ssa. Helpottaa huomattavasti kaikennäkösen laatikkofiksauksen tekoa.
Vaihteet rupee kummiskin aina joka vehkessä reistaamaan kunhan vaan tarpeeks ajaa rataa. Suorakytkentä vaihteiston toimintatapa vaan on sellanen. Ja kaikissa mopoissa on suorakytkentälaatikko.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

Niin, bemariahan on inhottava. Varmuueksi.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

raukkis

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 24.05.16 - klo:00:03
Niin, bemariahan on inhottava. Varmuueksi.
Asetettu budjetti inhoaa sitä pahasti

Nitrous

24.05.16 - klo:08:38 #4 Viimeisin muokkaus: 24.05.16 - klo:08:42 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 24.05.16 - klo:00:03
Niin, bemariahan on inhottava. Varmuueksi.
Näytä mulle mistä saa radalle soveltuvan bemarin alle 5k€ niin käyn heti ostamassa pois.

Alottajan spekseillä (ratapeli+kilpi) on kyllä kieltämättä karvan haastavaa löytää valmista peliä tuohon budjettiin, mutta jos alustan ei tartte olla ihan hipo-hipoo niin alkaa kyllä jo löytymään.
Merkkien rajaaminen japseihin on ihan hyvä lähtökohta ja kaikki niistä pysyy nipussa maailman tappiin varsinkin jos kone on käytännössä vakio. Suosittelen kyllä melkein 600cc laitetta ratahommien aloitteluun, koska niillä on helpompi opetella oikea ajotekniikka. Tosin kadulle se tonnari on kivempi, mutta toisaalta kuussataset ehkä vähän edullisempia.

Yamaha R6R: Ehkä yleisin ratamopo Suomessa tällä hetkellä. Osia saa hyvin varikoltakin ja YEC-kittiosat on edullisia verrattuna moneen muuhun jos joutuu konetta korjaamaan. Käytännössä sama laite -08(?) alkaen. Alusta ja jarrut vakionakin ihan hyvät radalle.
Honda CBR600RR: Ei ihan niin yleinen kuin Yömaha, mutta paljon näitäkin pyörii radoilla. Käytännössä sama mopo vuodesta -07 alkaen, joten osia ja viripalikkaa löytyy aika edukkaastikin. Alusta ihan ok vakionakin radalle, jarrut heikommat kuin Yamahassa, samaa tasoa gixerin kanssa. Aikalailla pomminvarma laite.
Kawasaki ZX6R(R): Kokemusta vain -09 eteenpäin itellä. Moottorissa paukkua muita japseja enemmän. Hyvä alusta ja japseista parhaat jarrut vakiona. Ei hirveän yleinen, mutta varaosia saa hyvin.
Suzuki GSX-R600: Mun mielestä näitä ei ihan hirveesti näy radalla, mutta voi johtua siitä, ettei oo omaa kokemusta laitteesta. Muut kommentoikoon.

Tyypillisesti kaikissa moderneissa kyykyissä keula riittää vakionakin kovaan kyytiin kunhan on vain alusta huollettu. Takaiskari on se, joka vauhdin kasvaessa tarvitsee ekana päivitystä, mutta sekään ei tule vastaan ennen kuin vauhti on jossain nopean ryhmän ja kisavauhtien välimaastossa. Pyörän hankintahinnan päälle kannattaa laskea sitten suoraan alusta ja jarrruhuolto jos ostat katupelin. Yleensä niissä molemmat on tekemättä. Jotain ajatuksia ratailun ajattelusta kirjailin aikanaan tänne: http://www.mprata.fi/index.php?page=ratapaketti

Edit.  2-kilpisyydellä ei minusta ole mitään merkitystä, saapahan vähän halvemmalla soivan pelin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Ja kannattaa "tarkistaa" että mopo löytyy esim tuolta listalta:
http://www.woolichracing.com/products.aspx
niin pääsee ecun kanssa helpommalla. Ts ei tarvi ostaa mitään ylimääräisiä boxeja.

Ts saa mopon ecun säädettyä helpolla. Varsinkin pintakaasuvaste tahtoo vakio(ruisku)vehkeissä olla tökkivä. Joten pienellä säädöllä moposta saa helpomman ajettavan.

Lisäksi moottorinjarrun säätö on monissa mahdollista tavalla tai toisella. Helpottaa taas ajamista.

Ja joissakin saa sifterin lisättyä suoraan ecuun. Ts ei tarvi ostaa mitään ylimääräisiä boxeja.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

ETana

Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.05.16 - klo:22:15
Lainaus käyttäjältä: ETana - 23.05.16 - klo:18:34
Tällä hetkellä väännän kättä itseni kanssa siitä, että 600 vai 1000 kuutiota. Sen verran olen harrastusta käsitteleviä nettifoorumeita lukenut, että 600 kuutiota olisi ilmeisesti se oikea vaihtoehto ajamisen opettelun kannalta. Minulla on kuitenkin sen verran pienet vehkeet että lähelle 200 heppaa saisivat jalkoväliin useita senttejä lisää pituutta, kun taas kusiainen ei suuria värinöitä jalkovälissä aiheuta. Ja onhan tonnisella mukavampi päristellä kadulla. Kadulla ajaminen on oikeastaan pelkästään mutkapätkistä nautiskelua, mitään hyötyajoneuvon virkaa en missään nimessä pyörältä hae.
Mutta ajatteleppa kuinka paljon sun ballssit värisee kun tykität kusiaisella sen 200hv bemarin ohi...! :o




Tämä on kyllä ihan totta, poinsit kusiaiselle!!! Lähdetään nyt ensisijaisesti metsästämään niitä (ellei nyt satu tulemaan jotain ihan helmeä tonnista vastaan...)

ETana

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.05.16 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 24.05.16 - klo:00:03
Niin, bemariahan on inhottava. Varmuueksi.
Näytä mulle mistä saa radalle soveltuvan bemarin alle 5k€ niin käyn heti ostamassa pois.

Alottajan spekseillä (ratapeli+kilpi) on kyllä kieltämättä karvan haastavaa löytää valmista peliä tuohon budjettiin, mutta jos alustan ei tartte olla ihan hipo-hipoo niin alkaa kyllä jo löytymään.
Merkkien rajaaminen japseihin on ihan hyvä lähtökohta ja kaikki niistä pysyy nipussa maailman tappiin varsinkin jos kone on käytännössä vakio. Suosittelen kyllä melkein 600cc laitetta ratahommien aloitteluun, koska niillä on helpompi opetella oikea ajotekniikka. Tosin kadulle se tonnari on kivempi, mutta toisaalta kuussataset ehkä vähän edullisempia.

Yamaha R6R: Ehkä yleisin ratamopo Suomessa tällä hetkellä. Osia saa hyvin varikoltakin ja YEC-kittiosat on edullisia verrattuna moneen muuhun jos joutuu konetta korjaamaan. Käytännössä sama laite -08(?) alkaen. Alusta ja jarrut vakionakin ihan hyvät radalle.
Honda CBR600RR: Ei ihan niin yleinen kuin Yömaha, mutta paljon näitäkin pyörii radoilla. Käytännössä sama mopo vuodesta -07 alkaen, joten osia ja viripalikkaa löytyy aika edukkaastikin. Alusta ihan ok vakionakin radalle, jarrut heikommat kuin Yamahassa, samaa tasoa gixerin kanssa. Aikalailla pomminvarma laite.
Kawasaki ZX6R(R): Kokemusta vain -09 eteenpäin itellä. Moottorissa paukkua muita japseja enemmän. Hyvä alusta ja japseista parhaat jarrut vakiona. Ei hirveän yleinen, mutta varaosia saa hyvin.
Suzuki GSX-R600: Mun mielestä näitä ei ihan hirveesti näy radalla, mutta voi johtua siitä, ettei oo omaa kokemusta laitteesta. Muut kommentoikoon.

Tyypillisesti kaikissa moderneissa kyykyissä keula riittää vakionakin kovaan kyytiin kunhan on vain alusta huollettu. Takaiskari on se, joka vauhdin kasvaessa tarvitsee ekana päivitystä, mutta sekään ei tule vastaan ennen kuin vauhti on jossain nopean ryhmän ja kisavauhtien välimaastossa. Pyörän hankintahinnan päälle kannattaa laskea sitten suoraan alusta ja jarrruhuolto jos ostat katupelin. Yleensä niissä molemmat on tekemättä. Jotain ajatuksia ratailun ajattelusta kirjailin aikanaan tänne: http://www.mprata.fi/index.php?page=ratapaketti

Edit.  2-kilpisyydellä ei minusta ole mitään merkitystä, saapahan vähän halvemmalla soivan pelin.

Tosiaankin harrastus sen verran alussa, että ei tunnut kovin järkevältä ihan vielä tässä vaiheessa (takana 2,5 ratapäivää) panostaa täysiveriseen radalle rakennettuun pyörään, kun ei tiedä jatkuuko innostus lineaarisena ylöspäin vai kääntyykö käppyrä jossain kohtaa alaspäin. Olettaisin?, että lähes vakiokuntoinen esim. R6 (vai onko R6R? Onko eroa R6 vs R6R?), tarpeelliset huollot ja "pikkuvirittelyt" tehtynä, antaisi iloa kesän parin ratapäiville (linkkisi takana hyvältä vaikuttavia ajatuksia näihin "pikkuvirittelyihin" liittyen). Jos pari kesää harrastaisi lähes vakiomopolla ratapäiviä ja arvioisi tilanteen sitten uudemman kerran. Mikäli sattuisi käymään niin, että vauhti ja into entisestään selvästi kasvaa, voisi parin kesän jälkeen harkita harrastuksen viemistä pykälän eteenpäin. Eli radalle viritelty, ehkä tonninen + ratarenkaat ja lämppärit + kärry/paku + varikkoteltta ja tytöt...

Jostain löysin tiedon, että R6 vuosimallit 2006-07 olisivat samoja ja sitten taas muuttuu jotain. -08 malliset ja uudemmat näyttivät olevan selvästi hinnaltaan kovempia ja saatavuudeltaan niitä oli selkeästi vähemmän, kun esimerkiksi -07 malleja. Tapahtuuko tuossa -07 ja -08 mallien välissä jotain aivan olennaista mikä puoltaisi uudemman mallin hankintaa? Nettimoton haulla max. 8000 € ei -08 Yammuja löytyt, mutta -07 mallisia löytyy jo 5000 euron hintaan reilusti.

Jos muita kusiaisia ajattelee niin Honda -07 tai uudempi ja Kawasta -09 tai uudempi. Suitsan osalta vielä epäselvää. Jostain kaivoin, että 06-07 samoja ja 08-09 samoja (tiedä sitten mitä muutoksia tapahtunut näiden välillä). Kaikki nämä näyttivät löytyvän murmelan vinkkaamalta listalta.

Olenko ymmärtänyt 2-kilpisistä pyöristä oikein? Eli ovat vakuutusyhtiön lunastamia ja korjattuja. Jotta pyörä saadaan uudestaan rekisteriin, tulee pyörän tekniikka tarkistuttaa (luotettavalla taholla), jotta varmistetaan esimerkiksi pyörän runkorakenteen olevan kunnossa. Käytännössä tarkoittaisi, että tällainen pyörä olisi turvallista ostaa?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: ETana - 24.05.16 - klo:22:54
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.05.16 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 24.05.16 - klo:00:03
Niin, bemariahan on inhottava. Varmuueksi.
Näytä mulle mistä saa radalle soveltuvan bemarin alle 5k€ niin käyn heti ostamassa pois.

Alottajan spekseillä (ratapeli+kilpi) on kyllä kieltämättä karvan haastavaa löytää valmista peliä tuohon budjettiin, mutta jos alustan ei tartte olla ihan hipo-hipoo niin alkaa kyllä jo löytymään.
Merkkien rajaaminen japseihin on ihan hyvä lähtökohta ja kaikki niistä pysyy nipussa maailman tappiin varsinkin jos kone on käytännössä vakio. Suosittelen kyllä melkein 600cc laitetta ratahommien aloitteluun, koska niillä on helpompi opetella oikea ajotekniikka. Tosin kadulle se tonnari on kivempi, mutta toisaalta kuussataset ehkä vähän edullisempia.

Yamaha R6R: Ehkä yleisin ratamopo Suomessa tällä hetkellä. Osia saa hyvin varikoltakin ja YEC-kittiosat on edullisia verrattuna moneen muuhun jos joutuu konetta korjaamaan. Käytännössä sama laite -08(?) alkaen. Alusta ja jarrut vakionakin ihan hyvät radalle.
Honda CBR600RR: Ei ihan niin yleinen kuin Yömaha, mutta paljon näitäkin pyörii radoilla. Käytännössä sama mopo vuodesta -07 alkaen, joten osia ja viripalikkaa löytyy aika edukkaastikin. Alusta ihan ok vakionakin radalle, jarrut heikommat kuin Yamahassa, samaa tasoa gixerin kanssa. Aikalailla pomminvarma laite.
Kawasaki ZX6R(R): Kokemusta vain -09 eteenpäin itellä. Moottorissa paukkua muita japseja enemmän. Hyvä alusta ja japseista parhaat jarrut vakiona. Ei hirveän yleinen, mutta varaosia saa hyvin.
Suzuki GSX-R600: Mun mielestä näitä ei ihan hirveesti näy radalla, mutta voi johtua siitä, ettei oo omaa kokemusta laitteesta. Muut kommentoikoon.

Tyypillisesti kaikissa moderneissa kyykyissä keula riittää vakionakin kovaan kyytiin kunhan on vain alusta huollettu. Takaiskari on se, joka vauhdin kasvaessa tarvitsee ekana päivitystä, mutta sekään ei tule vastaan ennen kuin vauhti on jossain nopean ryhmän ja kisavauhtien välimaastossa. Pyörän hankintahinnan päälle kannattaa laskea sitten suoraan alusta ja jarrruhuolto jos ostat katupelin. Yleensä niissä molemmat on tekemättä. Jotain ajatuksia ratailun ajattelusta kirjailin aikanaan tänne: http://www.mprata.fi/index.php?page=ratapaketti

Edit.  2-kilpisyydellä ei minusta ole mitään merkitystä, saapahan vähän halvemmalla soivan pelin.

Tosiaankin harrastus sen verran alussa, että ei tunnut kovin järkevältä ihan vielä tässä vaiheessa (takana 2,5 ratapäivää) panostaa täysiveriseen radalle rakennettuun pyörään, kun ei tiedä jatkuuko innostus lineaarisena ylöspäin vai kääntyykö käppyrä jossain kohtaa alaspäin. Olettaisin?, että lähes vakiokuntoinen esim. R6 (vai onko R6R? Onko eroa R6 vs R6R?), tarpeelliset huollot ja "pikkuvirittelyt" tehtynä, antaisi iloa kesän parin ratapäiville (linkkisi takana hyvältä vaikuttavia ajatuksia näihin "pikkuvirittelyihin" liittyen). Jos pari kesää harrastaisi lähes vakiomopolla ratapäiviä ja arvioisi tilanteen sitten uudemman kerran. Mikäli sattuisi käymään niin, että vauhti ja into entisestään selvästi kasvaa, voisi parin kesän jälkeen harkita harrastuksen viemistä pykälän eteenpäin. Eli radalle viritelty, ehkä tonninen + ratarenkaat ja lämppärit + kärry/paku + varikkoteltta ja tytöt...

Jostain löysin tiedon, että R6 vuosimallit 2006-07 olisivat samoja ja sitten taas muuttuu jotain. -08 malliset ja uudemmat näyttivät olevan selvästi hinnaltaan kovempia ja saatavuudeltaan niitä oli selkeästi vähemmän, kun esimerkiksi -07 malleja. Tapahtuuko tuossa -07 ja -08 mallien välissä jotain aivan olennaista mikä puoltaisi uudemman mallin hankintaa? Nettimoton haulla max. 8000 € ei -08 Yammuja löytyt, mutta -07 mallisia löytyy jo 5000 euron hintaan reilusti.

Jos muita kusiaisia ajattelee niin Honda -07 tai uudempi ja Kawasta -09 tai uudempi. Suitsan osalta vielä epäselvää. Jostain kaivoin, että 06-07 samoja ja 08-09 samoja (tiedä sitten mitä muutoksia tapahtunut näiden välillä). Kaikki nämä näyttivät löytyvän murmelan vinkkaamalta listalta.

Olenko ymmärtänyt 2-kilpisistä pyöristä oikein? Eli ovat vakuutusyhtiön lunastamia ja korjattuja. Jotta pyörä saadaan uudestaan rekisteriin, tulee pyörän tekniikka tarkistuttaa (luotettavalla taholla), jotta varmistetaan esimerkiksi pyörän runkorakenteen olevan kunnossa. Käytännössä tarkoittaisi, että tällainen pyörä olisi turvallista ostaa?
Kuulostaa ihan suunnitelmalta tuollainen. Kilpipeliä puoltaa myös edullisemmat vakuutusmaksut kuin kilvettömissä.

R6R -06-07 on sama ja -08 tuli sitten aika paljon muutoksia. Molemmat kyllä ihan soivia laitteita radalle. @parjan_fin osannee aika hyvin kertoa noista eri vuosimallien eroista kun on pelannu noitten kans enempi.

Joo, 2-kilpiset on tyypillisesti lunastettuja pelejä ja korjausehtona on rungonmittaus. Käytönnössä lähes jokainen muutaman vuoden ikäinen käytetty ratapeli on vähintään kertaalleen kaadettu niin, että vakuutusyhtiön standardeilla olisi menny lunastukseen. Eli 2-kilpisyyttä ei kannata pelätä. Ja jos kovasti epäilyttää niin ottaa mukaan jonkun tekniikkaa ymmärtävän kaverin niin voi varmistua pyörän kunnosta paikan päällä. Toki 2-kilpiset ovat monesti vähän hankalampia hukata eteenpäin kun ihmiset tuhraan pelkäävät niitä, mutta tuohan ei ole ongelma jos hankintahinta on nyt kohdillaan. Tosin aina 2-kilpisyys ei tarkoita, että pyörä olisi kolaroitu vaan voi olla ollut esim. liikennekäytöstä poistettuna ja vaihtanut omistajaa sinä aikana ja uusi omistaja ei ole jaksanut odotella vanhan kilven palautusta.

Edit. Kusiaisista Honda on mulle tutuin laite. Niitä pari kappaletta ollut ja aikalailla atomeiksi ne palastellut, joten tekniikka on etäisesti tuttua.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

25.05.16 - klo:10:13 #9 Viimeisin muokkaus: 25.05.16 - klo:11:10 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: ETana - 24.05.16 - klo:22:54
Olenko ymmärtänyt 2-kilpisistä pyöristä oikein? Eli ovat vakuutusyhtiön lunastamia ja korjattuja. Jotta pyörä saadaan uudestaan rekisteriin, tulee pyörän tekniikka tarkistuttaa (luotettavalla taholla), jotta varmistetaan esimerkiksi pyörän runkorakenteen olevan kunnossa. Käytännössä tarkoittaisi, että tällainen pyörä olisi turvallista ostaa?

Pakollinen ulkopuolisen dokumentti on vain rungonmittaus. Kuten tässä keskustelussa jo mainittu, niin runko ei ihan hevillä mee kieroksi. Lisäksi iso osa ratapyöristä on ollut kumollaan ja yleensä selvitään vain kosmettisilla vahingoilla (rajataan nyt vielä keskinopea/nopea ajoryhmäläisiin).
Mutta itse tekniikasta ei tarvitse olla mitään dokumentteja (joskus kuitteja osista, mutta työstä ei). Katsastusmies ei tarkista, onko koneessa kaikki vimosen päälle kunnossa - kunhan se vaan käy. Lisäksi vanteet, jarrulevyt, iskarit ym. voi olla mitä vaan, kunhan ne nyt ovat edes sinne päin. Tarkkana katsastusmies on joskus e-hyväksytyistä laitteista. Niillä ei sitten taas ole mitään tekemistä rata-ajon suhteen.

Onneksi nämä pyörät ovat sen verran hyvistä komponenteista valmistettu, että ei mene helposti rikki. Täytyy olla todella paha ulosajo, jos osia rupeaa menemään vaihtokuntoon.

Jos hintaero on noin suuri, niin mä kyllä ostaisin sen -07 vuoden r6r:n. Eroja taitaa jonkin verran olla, mutta kyllä tuo -07 vuoden paketti on erittäin hyvä ja sillä pääsee mahtavasti kiertämään rataa!

tamik87

06-07 ja >08 vuoden yamaha R6 ei ole oikeasti mitään KÄYTÄNNÖN eroa. Ajaessasi et takuuvarmasti huomaa kummalla ajat. Itse olen omistanut molemmat vuosimallit samanaikaisesti. Melkein kaikki osatkin käy ristiin moottoria myöten.

parjan_fin

Yamahan R6R 2006 ja 2007 vs 2008 ja uudemmat.

Niistä voi kinastella vaikka maailman tappiin, onko käytännön eroja vai ei ja huomaako niitä kukaan.

Mutta isoimmat tekniset muutokset 2008 ja uudemmissa:

- Männät sekä veivit
- Kampuran ja veivien laakerointi
- Muuttuvapituuksiset imukanavat

Veivit ja männät toi lisää puristusta ja sitä kautta tehoja sekä vääntöä. Myös näitä on saatavilla YEC KIT -osina, vanhempia ei. KIT osina mäntäsarja maksaa (sokkien, tappien ja männänrenkaiden kanssa) n. 200 euroa. Vanhempiin pelkkä mäntä on n. 100 euroa / kpl.

Muuttuvapituuksiset imukanavat tuovat lisää säätömahdollisuuksia koneen luonteeseen ja ainakin ratakäytössä ihan oleellinen juttu.

Yleisestikin ottaen noihin 2008 ja uudempiin on KIT osia paremmin saatavilla ja ratakäytössä ne on varsin hyödyllisiä kamppeita. Osa käy toki ristiin noihin vanhempiinkin, mutta ei kaikki.

Itse hankkisin sellaisen laitteen mitä radoilla / varikoilla on paljon, sillä niihin pääsääntöisesti löytyy osia helpolla. Samoin osaamista. Yamahasta sanottava sen verran, että heillä on iso keskusvarasto Hollannissa ja sieltä saa parissa päivässä osia paikalliseen liikkeeseen. Mielestäni osien saatavuus on myös aika oleellinen asia, sillä jos katu / ratakaudesta menee osa harakoille osien odottelun takia, niin turhauttaahan se.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

peitsamo

Moi

Mulla olis myynnissä just sulle tehty peli: http://www.nettimoto.com/honda/cbr/1986022

Karvan yli budjetin, mutta siinä on kaikki valmiina kovaa(kin) rata-ajoa varten.
Calacucco

JULLE


Taitaa olla aika makuasia toi 600 VS. 1000

Mulla ollut "rata-ajoon tehty" kilvellinen gsxr 1000 (K8 ja L0) vuodesta 2010. L0, jolla nyt ajan on 2-kilpinen. Alusta ollut vakio mutta katteet, välitykset, quickshifteri, jalkatapit, jarrukahva yms on vaihtunut ajansaatossa, lähinnä tarpeen mukaan.
Käytetyn mopon ostaminen tuntemattomalta on aina vähän arpapeliä. Mopon saa aika helposti lunariin ja toisaalta 1-kilpisellä ajetut kilometrit voi olla kaikkea sikailun ja cruisailun välillä. Halvimmalla pääset kun ostat jo valmiiksi rakennetun pyörän. Jos taas tykkäät enemmän ropata pyörän kanssa niin osta vakio ja rakenna siitä mieleinen.

Jos käsitin oikein, olet vasta harrastuksen alussa. Mielipiteitä siihen, mikä mopo on hyvä ja riittävä radalle, löytyy yhtä monta ku keneltä kysyy. Joillekin riittää vakio toinen edellyttää että pitää olla kaikki mahdolliset kilkkeet, eikä näillä ole välttämättä mitään tekemistä kuskin vauhdin kanssa. Perustuen omiin kokemuksiin, ainakin gsxr 1000 kaikki 2009 uudemmat riittää varmasti sun ajoihin nyt ja lähitulevaisuudessa katu&rata-ajoihin.
-Provosoiva kilpikuski

ETana



Iso kiitos kaikille vinkeistä pyörähankintaan liittyen. Viime torstaina kävin hakemassa 2007 mallisen Yamaha R6 mopottimen. Kuuntelin ainakin osittain viisaampia ja hommasin ympyräajon opettelun näkökulmasta kusiaisen kilosen sijaan. Sain vinkkejä, että kannattaisi katsella hieman radalle jo valmiiksi tehtyä pyörää, mutta kilvellisiä varteenotettavia yksilöitä oli aika huonosti tarjolla. Hankkimani laite on käytännössä vakiokuntoinen. Tarkoitus olisi kuitenkin varovaisesti varustella pyörää paremmin radalle sopivaksi. Lähinnä pienellä budjetilla koittaisin tehdä ne pakollisimmat. Katsotaan sitten mihin suuntaan innostus tämän kesän jälkeen on menossa. Mikäli innostus kasvaa niin voipi olla, että pyörä vaihtuu uuteen tai aletaan tätä päivittää sitten enempi 2017 kesää ajatellen. Nyt on siis seuraavaksi aika alkaa kahlata keskusteluja pyörän parantelusta radalle. Laitan tässä kuitenkin hieman listaa askarruttavista asioista, niin voitte tarvittaessa suoraa laittaa kommenttia tai ohjata johonkin valmiiseen keskusteluun aiheesta. Voitte myös tarjota kilkkeitä jos teillä on ylimääräisenä tallin nurkilla pyörimässä.

 
Pyörän säätäminen ja "pakollisten" kilkkeiden hommaaminen
 
Pyörään on tulossa huolto-ohjelman mukainen huolto vajaan 3 000 kilometrin päästä. Onko tuon huollon yhteydessä järkevä tehdä samassa jotain tiettyjä toimenpiteitä? Teräspunosletkut, shimmaaminen (mitä sitten tarkoittaakin). Jammuja Turun alueella huoltaa ainakin Salonen. Onko oikea paikka viedä ratapuolen säätöjä ajatellen heille vai olisiko joku muu kuka järkevästi toimenpiteitä tekee? Mitkä ne pienen budjetin säätötoimenpiteet on mitä tulisi tehdä? Ilmeisesti pyörän etuiskarit on lähiaikoina huollettu (stefat).
 
Ilmeisesti ohjausiskari olisi fiksu hommata. Näyttää olevan uutena 200-1000 euron väliltä mallista riippuen. Onko jokin tietty malli mikä kannattaa suosiolla unohtaa? Varmaan käytettyjäkin kannattaa katsoa (saa tarjota)?
 
Kaatumatapit/tatit olisi ostoslistalla. Meneekö 2007 malliseen jammuun suoraa jotkut tietyt tapit kiinni vai meneekö asennus säätämiseksi? Onko suosituksia tapeista? Käytetytkin lienevät ihan käyvät pelit?
 
Kuitukatteet kiinnostaa jos halvalla saa ja löytyy sellainen malli jolla voi ajella myös kadulla (taitaa olla lähinnä ongelma nuo ajovalot kutukatteiden kanssa?). Käytettynä ehkä vois hommata. Saa toki vinkata mistä/mitä kannattaa uutena tutkia.
 
Renkaat ajattelin päivittää. Tällä hetkellä edessä tais olla PilotPower3 (2014 paisto) ja takana jokin PilotRoad malli (2011 paisto). Vanhaan CBR600F mopottimeen hommasin radalla pyörimistä varten PilotPower3 renkaat. Omilla ajoilla renkaissa tuntui olevan pitoa riittämin. Ekalla kieroksella jos mutkia ajeli "liian reippaasti" niin oli sellainen tunne, että takakumi saattoi luistaa hieman alla, mutta lämmetessä tätä tunnetta ei enää ollut. Olisiko tällaiset PilotPower3 kumit järkevä hankinta jatkossa vai pitäisikö miettiä jotain muuta? Pitäisi olla kuitenkin sellaiset, että pärjäisi ilman lämppäreitä ja voisi kadullakin ajella. Aika monessa tullut vastaan: Pirelli Diablo Supercorsa SC2, olisiko jokin tällainen parempi valinta? Tavoitteena ajella tänä kesänä reippaasti alle 1:40 aikoja Alastarolla (asetetaan nyt vaikka kunnianhimoiseksi tavoitteeksi 1:35, eli 8 sekuntia viimekesäisestä pois).

 
Kuljetuskalusto
 
Ajattelin, että voisin kuljetella pyörää kärryllä radalle. Sais bensat, eväät ja muuta tilpehööriä mukavasti matkaan. Ja olisi sateensuojakin jos kelit yllättää. Ajattelin peräkärryyn laittaa jonkin tämän tyyppisen pukin eturenkaalle (http://www.motonet.fi/fi/tuote/807510/Kuljetusteline-traileriinpakettiautoon-MP). Vois pultata pukin kärryyn kiinni. Jos on vinkata hyviä hinta laatu suhteelta olevia vaihtoehtoja (mielellään reilusti alle satasen) niin otan mielelläni vastaan.
 
Sitten ehkä tällaisilla liinoilla vielä varmistus tangosta (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Seisontatuki-ja-kuljetus/Ohjaustangon-kiristyshihna-2000021678/). Sitten vielä parilla liinalla perä kiinni.
 
Mopo kärryyn esimerkiksi tällaista siltaa pitkin (http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/101242). Kestää isomman matkamoponkin painon. Näytti olevan Motonetissä tarjouksessa jokin ramppi, mutta painoraja vain 200kg.
 
 
Muuta
Kokemusta pelkästään Alastarosta.  Jos saisi kesällä vaikka lähdettyä kärryn kanssa jonnekin muualle ajelemaan niin mitä rataa suosittelisitte. Itse ajattelen lähinnä, että tulisi olla turvallinen (eli ei kaiteita ja seiniä ihan radassa kiinni).
 
1-osainen nahkapuku olisi ajatuksissa hommata. Nyt olen ajellut Alpinestarsin muistaakseni GP Plus R takilla ja siihen yhdistettävillä polvipalallisilla housuilla. Tällainen puku näyttää monesta paikkaa irtoavan varsin kohtuu hintaan: "Spyke Command RAC Leather Suit". Onko tästä kokemuksia? Olen noin 172 cm ja 80 kg, eli lyhyt ja hieman pullukka.
 
Kaikki radan kiertämiseen liittyvä käytännön koulutus kiinnostaa. Saa laittaa vinkkiä jos jotain varteenotettavaa tarjolla.

Powered by EzPortal