Ohittaminen

Aloittaja murmela, 13.06.16 - klo:07:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Ensimmäinen ja "paras" ohje:
Jos et pääse turvallisesti ohi, niin aja varikolle, ja hitaasti varikon läpi portille, ja lähde uudestaan radalle johonkin sopivaan tyhjään väliin.
Se nyt vaan on kaikkein paras ohje jos ohitus tuntuu hieman haastavalta koska se edellä menevä on vain aavistuksen hitaampi, ja tykittää joka suoralla urku auki.
Eli vaikka kuinka kasvaisi *elin* otsaan, niin chillaa sen verran että et telo itseäsi ja sitä ohitettavaa. Ok?

Joskus kuulee neuvottavan jopa hitaassa ryhmässä ajavia:"Ohita suoran päässä jarrutuksessa." Se ei todellakaan ole suositeltavaa hitaassa ryhmässä, koska silloin on kaikkein suurin mahdollisuus teloa sekä itsensä että se ohitettava.
On aivan täysin eri asia jos sitten taasen esim nopeassa ryhmässä mennään jarrussa ohi, tai ylipäätään mennään ohi siellä missä on juuri ja juuri mopon mentävä reikä.

Älä kyttää sen ohitettavan "persettä", koska sitten päädyt ajamaan samaa linjaa ja samaa tahtia sen ohitettavan kanssa.
Sen verran kannattaa tarkkailla sitä edellä menevää, että jos se on potentiaalista multihazardityyppiä; eli vilkuilee peilejään (kiellettyä!), tai vilkuilee taakseen (kiellettyä!), tai muuttaa omaa ajolinjaansa "väistääkseen" takana tulevia (erittäin kiellettyä!), tai ylipäätään ajaa ihan ufoja ja käsittämättömiä ajolinjoja, niin odota rauhassa riittävän tilavaa ohituspaikkaa, ja jos sellaista ei tule, niin aja varikon läpi.

Älä aja ohitettavan "perässä", joka tarkoittaa sitä että älä käytä samaa ajolinjaa kuin se ohitettava. Aja aina hieman ulompaa ajolinjaa sekä suoralla että mutkassa. Koska jos mokaat, niin silloin sinulla on mahdollisuus teloa vain itsesi, etkä esimerkiksi aja sen ohitettavan perään tai kylkeen, kun se ohitettava kääntyy mutkaan.
Toki tuossakin kannattaa käyttää järkeä sen verran, että ei aja radan paskaisella osuudella. Useimmiten kuitenkin siellä ohitettavan ulkopuolella on vielä reilusti rataa jäljellä.

Aja tarpeeksi "lähellä". Koska ajat ulompaa ajolinjaa, niin voit ajaa normaalia lyhyemmällä turvavälillä. Jos ei ole mahdollista juuri sillä hetkellä käyttää ulompaa ajolinjaa, niin jätä normaali (siis ratanormaali) turvaväli ja mieti uudelleen miten pystyt turvallisesti ohittamaan.

Et voi myöskään ajatella "aina sisäkautta ohi" koska jos se seuraava mutka kääntyy toiseen suuntaan kuin se mutka missä olet, niin "aina sisäkautta ohi" tarkoittaa sitä, että pahimmassa tapauksessa ajat sen ohitettavan kylkeen koska se ohitettava aivan oikein ajaa sitä oikeaa "ajolinjaa", ja sinä yrität tässä tapauksessa väärältä puolelta ohi.
Usein näkee myös samasta syytä johtuvia läheltä piti -tilanteita, jossa ohittaja päätyy aivan radan reunalle, reunaviivalle, jopa radan ulkopuolelle: Johtuen nimenomaan tuosta väärästä ajettelutavasta "aina sisäkautta ohi".

Edellä menevä on siis sinua hitaampi, joten se tarkoittaa myös sitä, että et voi käyttää sitä omaa "normaalia" vaihdetta/vaihteita, vaan on käytettävä esim pykälää pienempää jotta mopon kone olisi sellaisella kierrosalueella, että kun väännät kahvasta niin jotain myöskin tapahtuu.
Jos käytät "normaalia" vaihdetta, ja ajat normaalia vauhtiasi hitaammin, niin mitään ei tapahdu siinä vaiheessa kun yrität kaasuttaa ohi, koska koneessa on niin matalat kierrokset että yksinkertaisesti "mitään" ei vain tapahdu.

Älä myöskään käytä samaa kierrosaluetta kuin mitä käytät normaalissa katuajossa. Koska siitäkin seuraa se, että siinä vaiheessa kun haluat päästä ohi, ja väännät kaasusta, niin "mitään" ei tapahdu, ja turvallinen ohitus jää taas vain haaveeksi.

Jos sinulla on esim 600:nen kyykkypyörä, niin aja mutka sellaisella vaihteella läpi, että kone "huutaa" esim sen ~10 000rpm koko ajan. Eli käytä reilusti kierroksia koneessa, vaikka ajat "hitaasti", kun kyttäät turvallista ohituspaikkaa.
Siitä on myös se etu, että moottorijarru on paljon tehokkaampi korkeilla kierroksilla, joten turvaväli on helpompi jättää nopeasti, tai kuroa se etäisyys nopeasti umpeen.

Missä ja miten sitten ohittaa?
Se riippuu siitä mutkasta missä olet, ja siitä mihin suuntaan seuraavan suoran jälkeinen seuraava mutka kääntyy.
Jos mutka missä olet ja seuraava mutka kääntyvät samaan suuntaan niin silloin ohita "sisäkautta".
Jos mutka missä olet ja seuraava mutka kääntyy eri suuntiin, niin silloin ohita "ulkokautta".

Oletus on siis se että se ohitettava ajaa "oikeaa" ajolinjaa, eikä ole mikään ufoja/ takaa tulevia väistelevä hazardipallo, joka pomppii arvaamattomasti radan laidasta laitaan.

"Sisäkautta" ohitus (ts samaan suuntaan kääntyvät mutkat):
Aja ulompaa linjaa ja mutkan sisääntulo hieman "pitkäksi" jolloin se ohitettava ehtii ajamaan mutkaan sisälle normaalia ajolinjaa, ja taita mutkaan sisälle hieman myöhemmin ja tiukemmin. Tällöin se ohitettava on ajamassa normaalisti mutkan loppuosaan pois edestäsi. Ja sinulla on mopo siinä vaiheessa jo pystyssä ja nokka kohti suoraa, ja voit antaa kunnolla kaasua ja ohittaa.
Koska mutkat kääntyvät samaan suuntaan; normaali ajolinja pysyy koko ajan ohituslinjan "ulkopuolella", eikä leikkaa suoran poikki.

"Ulkokautta" ohitus (ts erisuuntaan kääntyvät mutkat):
Aja ulompaa linjaa ja mutkan sisääntulo hieman "pitkäksi" jolloin se ohitettava ehtii jo ajamaan mutkaan sisälle normaalia ajolinjaa, ja taita mutkaan sisälle hieman myöhemmin ja aja mutka läpi normaalia ulompaa ajolinjaa (älä siis aja kuten normaalisti apexin kautta).
Tällöin se ohitettava ajaa normaalisti mutkan jälkeen pois edestäsi. Ja sinulla on siinä vaiheessa enemmän vauhtia ulostulossa ja mopo pystyssä ja nokka kohti suoraa, ja voit antaa kunnolla kaasua ja ohittaa.
Koska mutkat kääntyvät erisuuntiin; niin normaali ajolinja leikkaa suoran poikki ennen seuraavaa mutkaa, ja siitä syystä ei voi ohittaa "sisäkautta".

Eli varsinaista ohituista ei tehdä mutkassa, vaan heti mutkan jälkeen avauksessa/ avautuvalla suoralla. Mutkaan mentäessä ja mutkassa siis vain valitaan sellainen ajolinja, joka riippuu siitä kummalta puolelta pitää ohittaa, joka mahdollistaa turvallisen ja nopean ohituksen sitä seuraavalla suoralla.

Ja vaikka et yrittäisikään ohittaa juuri siinä kyseisessä mutkassa missä juuri olet ajamassa, niin voit silti ajaa "ohitusajolinjaa" sen edellämenevän perässä, ja katsoa missä mutkissa olisi hyviä ohituspaikkoja, ja missä taas ei.
Kaikkein yleisin virhe ohitusta kyttäävällä on se että ajaa ohitettavan linjaa ja siitä syystä myös samaa tahtia, joten ohituspaikkoja ei aukea mihinkään, eikä myöskään kehity silmää ohituspaikoille.


Eli lyhyesti:
Aja "ulompaa" ajolinjaa/ ohitusajolinjaa
Aja tarpeeksi "lähellä"
Tarpeeksi pieni vaihde
Tarpeeksi korkeat kierrokset
Mieti oikea ("sisä" vai "ulkokautta") ohitusajolinja etukäteen
Taita mutkaan myöhemmin, ja kun mopo on pystyssä, ohita
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal