Alastaro Circuit

Aloittaja murmela, 17.06.16 - klo:20:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.12.17 - klo:12:29
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.12.17 - klo:11:47
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.12.17 - klo:11:15
Lainaus käyttäjältä: Jone - 15.12.17 - klo:21:59
https://www.lauttakyla.fi/uutinen/151217/kiihdytyskisat-loppuvat-alastarolla

murmispalm 7
Ei oo ihan yksoikonen homma. KHO:n myöntämä ympäristölupa on edelleen voimassa, joten KHO on tehnyt ristiriitasen päätöksen itsensä kanssa.


On myöskin mahdollista se että toimittelija on joko tahallaan tai vahingossa sekoitellut asioita, ja valeuutisoinut.
Totta tuokin.
Söprais söprais...
https://www.lauttakyla.fi/uutinen/171217/oikaisu
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.12.17 - klo:16:55
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.12.17 - klo:12:29
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.12.17 - klo:11:47
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.12.17 - klo:11:15
Lainaus käyttäjältä: Jone - 15.12.17 - klo:21:59
https://www.lauttakyla.fi/uutinen/151217/kiihdytyskisat-loppuvat-alastarolla

murmispalm 7
Ei oo ihan yksoikonen homma. KHO:n myöntämä ympäristölupa on edelleen voimassa, joten KHO on tehnyt ristiriitasen päätöksen itsensä kanssa.


On myöskin mahdollista se että toimittelija on joko tahallaan tai vahingossa sekoitellut asioita, ja valeuutisoinut.
Totta tuokin.
Söprais söprais...
https://www.lauttakyla.fi/uutinen/171217/oikaisu
https://tietopalvelu.ahtp.fi/Lupa/AvaaLiite.aspx?Liite_ID=3699135

Tuossa tuo Pöyryn raportti vielä
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/alastaro-on-luopumassa-kiihdytysautoilun-em-osakilpailusta

Liian kallista. "Kiihdytyssuoralle tehtävien sadevedenkeräykseen kohdistuvien uusien investointien kokoluokka olisi helposti miljoonan, emmekä saisi siitä millään kannattavaa liiketoimintaa", Resyklin hallituksen puheenjohtaja Tero Tupala sanoo.

Kiihdytysautoilun kuninkuusluokan arvokilpailu on jäämässä sateen jyräämäksi – radan omistaja Resykli ehdottaa ympäristöongelmien ratkaisuksi kilpailun lopettamista. Suurimmat vaikutukset näkyisivät matkailutoimessa.

Loimaalla aiotaan lopettaa kaupungin suurin yleisötapahtuma, kun kiihdytysautoilun EM-sarjaan kuuluva osakilpailua ei Alastaron moottoriradalla enää ensi kesän jälkeen järjestettäisi. Alastaro Circuitin tunnetuimpaan vuosittaiseen tapahtumaan Nitro Nationalsiin on saapunut parhaimmillaan kymmeniätuhansia katsojia ihmettelemään Euroopan nopeimpien, nitrometaanilla liikkuvien top fuel -dragstereiden tulenlieskoja.

Nyt Alastaron radan omistava Resykli Oy esittää Aluehallintovirastolle antamassaan selvityksessä, että kiihdytysautoilusta luovutaan, mikäli muun muassa hulevesien keräysvaade toteutuu täysimääräisesti. Pöyry Finlandin laatimassa selvityksessä kirjoitetaan, että "Resykli Oy ei ole taloudellisista syistä eikä kiihdytysajotoiminnan vähyyden takia valmis tekemään mitään edellä mainituista poikkeavia erillisiä suojaustoimenpiteitä" ja että se on "valmis luopumaan kiihdytysajotoiminnasta välittömästi".

Ongelmana ovat radan alla sijaitsevat pohjavedet. Viereisen kiinteistön talteenottolaitoksen kautta vedet päätyvät Turun alueelle satojen tuhansien ihmisten käyttöön.

"Kiihdytyssuoralle tehtävien sadevedenkeräykseen kohdistuvien uusien investointien kokoluokka olisi helposti miljoonan, emmekä saisi siitä millään kannattavaa liiketoimintaa", kertoo Resyklin hallituksen puheenjohtaja Tero Tupala.

Vuonna 2015 annetussa voimassa olevassa ympäristöluvassa edellytetään, että pohjaveteen kohdistuvat päästöt ja riskitilanteet pitää saada kuriin. Tupala kertoo, että vuoden 2016 elokuusta alkaen tarkennuksia on esitetty, mutta nyt lokakuun lopussa aikaraja ympäristöluvan lisäselvityksille tuli täyteen.

"Annoimme Pöyryn laatimassa selvityksessä omat ratkaisuehdotuksemme. Jos emme olisi niin tehneet, voimassaoleva ympäristölupa olisi rauennut."

Tupala painottaa, että mitään viranomaispäätöstä ei ole vielä tehty.

"Olemme ainoastaan ilmoittaneet, että olemme valmiita lopettamaan kiihdytysajotoiminnan välittömästi, jos lupaehdot täyttyvät. Ensi kesän kilpailuille aika on varattu, mutta siitä eteenpäin tapahtuvalle toiminnalle tarvitsisimme päätöksen tai ehdotuksen asiassa ensi vuoden alkupuolella", Tupala kertoo.

Alkuperäisessä korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä vuodelta 2015 linjataan, että radalla voi harjoittaa kiihdytysajotoimintaa vain kymmenenä päivänä vuodessa ja että jokaista ajotapahtumaa pitää seurata kaksi päivää, jolloin radalla ei ajeta lainkaan. Näin Resyklin toimintaan kiihdytysajokilpailuiden lopettamisella ei olisi Tupalan mukaan "niin merkittävää" vaikutusta. Yhteensä ajopäiviä Alastarossa on vuodessa noin 180.

"Nykyisin radan käyttöaste lähentelee sataa prosenttia. Toki kiihdytysautoilun EM-kilpailut ovat huomioarvoltaan ja imagoltaan suurin tapahtuma radallamme ja moottoriurheilussakin yksi harvoista kansainvälisen statuksen omaavista suomalaisista tapahtumista, mutta taloudellisesti se ei tuo niin merkittävää osuutta Circuitin liikevaihdosta", Tupala kertoo.

"Suurin vaikutus kilpailun lopettamisesta kohdistuisi kunnalliselle tasolle, kun sen tuomat matkailijavirrat poistuisivat, mutta myös tapahtuman järjestäjälle – Resyklihän ei itse järjestä tätä kilpailua."

Alastaro Circuitin liikevaihto on pyörinyt hieman alle 500 000 eurossa, mutta tänä vuonna kasvu on ollut merkittävää. Tupala kertoo, että nyt ynnätään noin 600 000 euron liikevaihto ja tulosta on tulossa jopa 150 000 euron verran.

"Olemme kasvavista segmenteistä saaneet kiinni erityisesti yritysasiakkaita sekä erilaisten mainosten ja televisiosarjojen tuotantoyhtiöitä."

Tupala kertoo, että mikäli se joutuu luopumaan kiihdytysautoilun EM-kilpailusta, radalle on tulijoita.

"Teimme ison investoinnin ja uusimme uudella saumattomalla päällysteellä koko moottoriradan. Se tulee lisäämään kysyntää erityisesti moottoripyöräilyn puolelta, josta meille tulee jo nyt noin 70 prosenttia asiakkaistamme."

Alastaro on saanut Nitro Nationalsilla myös kansainvälistä huomiota, sillä EM-sarjaan kuuluvia kuninkuusluokan top fuelin kuutta osakilpailua ajettiin viime kaudella vain neljällä radalla. Alastaron ohella Hockenheim oli mukana yhdellä, kun taas Ruotsin Tierpissä ja lajin pyhätössä Englannin Santa Podissa ajetaan kaksi osakilpailua.

Kiihdytysautoilu on erityisesti Englannissa suosittua, joten sieltä on Alastaroon saapunut runsaasti yleisöä sekä toimittajia. Kilpailu on televisioitu ympäri Eurooppaa ja muun muassa Suomessa suorana. Top fuelin suomalaismenestyjiä ovat olleet muun muassa Euroopan mestaruuksia voittaneet Anita Mäkelä ja Risto Poutiainen ja luokassa on ajanut myös mäkihyppääjänä tunnetuksi tullut Janne Ahonen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

raukkis

On se vähästä kiinni. Yksi viikonloppu vuodessa jonka poistamisella maailma pelastuu. Jotenkin voisi kuvitella tuon kaltaisen kilpailun aikana oltavan muutenkin tarkkana liemien kanssa. No toivottavasti tulkinta asian suhteen menee maalaisjärjellä.

santerik

Jos oikein olen tulkinnut niin stripillä käytetään jotain "kitkansäätöainetta" mikä tässä nyt tekee sen, että luvan lähtiessä siellä ei kai saisi kiihdytellä enää edes polkupyörällä (olettaen siis reisissä olevan vetoja sen verran, että kitkamömmöä tarvitaan).

Ymmärrän hyvin, että Tupalalla on kiintiö täynnä mutta hänen/Resyklin olisi pitänyt ehdottomasti jättää joku pakotie viranomaiselle vaatimuksista luopumiseen. Jos AVI nyt luopuu vaatimuksistaan se tulee samalla myöntäneeksi vaatineensa tyhmiä. Resyklin olisi pitänyt ehdottaa, että hulevesihommiin ei pystytä mutta päästöjen rajoittamiseksi kiellämme kymmenen vaihteiset kiihdytysautot, koska ne on ihan tajuttomia ekomörköjä. Tämän jälkeen AVIn viranomainen voisi luopua hulevesivaateista mutta edelleen kokisi pelastaneensa maailman. Fiksua? Ei. Tapa jolla lupaviranomainen toimii? Kyllä. Nythän tilanne on siitä "poikkeuksellinen", että ymmärtääkseni ei taistella valittajien vaan pelkän viranomaisen kanssa.

Oli miten oli niin toivon, että Suomessa ei mitään harrastuksia tapeta tukehduttamalla harrastusmahdollisuuksia. Education is important but racing is importanter!!!

murmela

http://www.lemminkainen.fi/lemminkainen/yritys/media/artikkelit-ja-videot/artikkeli/2017/alastaro-on-asfaltoinnin-taidonnayte/

Alastaro on asfaltoinnin taidonnäyte
Alastaron moottoriradalla on käynnissä mittava investointiohjelma, jonka myötä se nousee ajettavuuden ja turvallisuuden osalta Euroopan kärkikastiin. Avaintekijä on uusi asfaltti, joka on Lemminkäisen taidonnäyte. 
Moottoriradalla liikutaan harvoin etanan vauhtia. Kuluvana syksynä tämäkin ihme on nähty, kun päällystysammattilaisemme ovat uusineet Alastaron klassikkomaineen omaavan moottoriradan asfalttipinnan.
Vanhalla ja matkan varrella monet kolhut kokeneella asfaltilla oli ikää jo 30 vuotta. Käytännössä pinta oli tullut monien paikkausten ja pienten korjausten jälkeen auttamatta tiensä päähän. 
Työmaapäällikkö Marko Wendelinin mukaan Alastaron kaltaisia urakoita osuu asfalttimiehen uralle aniharvoin.
"Tämä on ollut äärimmäisen mielenkiintoinen ja myös haastava työkohde, jossa jokainen on saanut laittaa peliin parasta osaamistaan suunnittelusta toteutukseen sekä teknisten vaatimusten että päällystystyön osalta", Wendelin selvittää. 
Saumatonta pinnoitustyötä
Vaikeusastetta lisäsi etenkin se, että asfalttipinnasta oli tehtävä pituussuunnassa saumaton ja uraton eikä siihen saanut jäädä pienintäkään veden poistumista haittaavaa kallistus- tai pintavirhettä. Päällystystyöt kestivät kolme päivää. 
"Rata on kolme kilometriä pitkä ja leveimmästä kohdastaan 16 metriä. Parhaimmillaan tuolla kulki neljä päällystyskonetta rinnakkain kahden metrin minuuttivauhtia. Tämä vaati kuskeilta ja muultakin porukalta todella herpaantumatonta ja tarkkaa otetta", Wendelin kertoo.
Omat pulmansa toivat myös kaarteiden kallistukset, jotka olivat jyrkimmissä kohdissa liikaa asfalttiasemalta tulleille rekoille. Niinpä asfaltti oli siirrettävä levittäjiin pyöräkoneilla. 
Yhteensä radalle tuli uutta asfalttimassaa noin 5 000 tonnia. Lisäksi moottorirata sijaitsee pohjavesialueella, mikä oli huomioitava kaikessa tekemisessä.
"Jotain kertoo sekin, että täällä oli töissä 26 henkilöä. Vastaavan pituinen maantienpätkä olisi hoitunut yhdellä levitysryhmällä", työmaapäällikkö listailee. 
Luottokumppani
Uutta asfalttia on päästy jo testaamaan koeajoilla sekä jokamies-luokan kisoissa. Rataa operoivan Resykli Oy:n hallituksen puheenjohtajan Tero Tupalan mukaan palaute on ollut todella positiivista. 
Kierrosajat ovat olleet märällä kelillä jopa kymmenen sekuntia vanhaa parempia. Se kertoo, että vesi poistuu pinnalta tehokkaasti ja asfalttiresepti on kovia nopeuksia ajatellen tismalleen oikea.
"Renkaiden pito on selvästi aiempaa parempi ja samalla koko rata turvallisempi. Se on tulevien kisatapahtumien kannalta erittäin tärkeä kriteeri. Nyt ollaan tasolla, joka mahdollistaa myös kansainväliset kisat. Senkin voin sanoa, että F-1 -sarjaa ajetaan varmasti Alastaroa heikommalla asfaltilla", Tupala kehaisee. 
Olemme Alastarolla jo tuttu tekijä, sillä Wendelinin tiimi vastasi vuotta aiemmin uusitun kiihdytysradan asfaltoinnista. 
"Alusta asti oli selvää, että radan uusiminen annetaan alan parhaalle ammattilaiselle. Oli helppo huomata, että porukalla oli käsissään mielenkiintoinen työkohde. Hommat tehtiin todella pieteetillä", Tupala kiittelee. 
Saman tunnustaa myös työmaapäällikkö Wendelin. "Aika moni porukasta arveli tulevansa tänne joskus itsekin testiajolle."


Jarrut paskana, paha hidastaa.

JMH

Mauno ärrällä, eli Rauno.

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

JMH

Mauno ärrällä, eli Rauno.

wbaum

No, miltä se nyt tuntuu? Onko silosta?

murmela

Oha se aika silonen ja tasalaatunen ja saumaton ja musta ja pitävä ja ja.

Miinusta kanttareista joista toivottiin että ne ois päältä ajattevat ja joista sanottiin että sellaset tulee ja joista osa tehtiin vieläpä kahteen kertaan. Nii ei ole ei. Vaan semmoset välimallin kanttareet/ vaakasuora osuus on liian lyhyt moottoripyörille. No, eipähän kierrosajat parane liikaa.

Ja jos ny pilkkua viilaa, niin pääsuoran jarru ei oo täysin tasanen, ja vauhtivasurissa on joku hylly tms kevennys, tosin voi olla ihan radan profiilista johtuva/ taite kun se on ulospäin kallistettu se ulostulo.

Muutamasta mutkasta puski vettä monin kohdin radan pinnalle, mutta se taasen johtuu ihan vaan roudan sulamisesta/ sulamattomuudeta. Ja ne sattu oleen just ulostuloissa ja ajolinjalla, joten ne häiritsi varsinki lauantaina aika pahasti. Sunnuntaina oli lähes kuivaa.

Noin muutoin aika samanlainen fiilis kuin botniaan uudelle pinnalle mennessä. Saa vaan ihan kaikessa rauhassa keskittyy avaamiseen, jarruttamiseen ja kallisteluun, eikä oo mitään häiriötekijöitä jotka muuttuu sen mukaan mille linjalle sattuu osumaan. Paljon paljon helpompi noin niinku perus ajamisen kannalta, ja ehtii virheet huomata paljon helpommin.

Suurin ero on kahvilanmutkan avaus jossa sitä perunapeltoo riitti koko pääsuoran mitan vaikka väistikin sen alun pahimman.
Ja paha hämy oli se että pääsuoran reunaviiva on nykyisin suoraa/ siinä ei ole taitetta maaliviivan jälkeen. Vanhasta muistista oli koko ajan ajamassa radalta hidastuskaistan puolelle.

Viime kevään avauksessa ajoin (itselle puoliuudella mopolla) 26.9, syksyllä 23.8, ja nyt (tutulla mopolla) 24.0. Sunnuntaina paikalla oli pari kolme Nopeaa kuskia, mutta nekään ei ajelleet vissiin kuin 1:22-vauhtia, joten jäi vielä mietityttämään että mitäköhän toi uus rata oikeesti vaikuttaa kierrosaikoihin.

Sunnuntaina 13.5. siel on 10-16 Vapaa harjotus MP, ja kelikin pitäis olla kohillaan, aurinkoo +23, joten käykääpäs kepittämässä kunnon ajat kelloon. +rata on lämminnyt 6 päivän ajan ennen tuota sunnuntaita aurinkoisissa +20 keleissä. Perjantainakin kalenterissa 16-20 vapaata, mutta onko rata sillon auki?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

https://www.mpmaailma.fi/alastaron-moottorirata-saa-jalleen-uuden-pinnoitteen/

Alastaron moottoriradan tälle kaudelle uusittu pinnoite on kerännyt kiitosta ja rataennätykset on ajettu pitävällä ja sileällä radalla uusiksi. Nyt pinnoitus uusitaan takuuna.

Ratayyrittäjä Tero Tupalan mukaan Alastaro Circuitin kulunut kausi on ollut ennätyksellinen, johon suurimpana tekijänä hänen mukaansa on ollut mahtavan pitävä ja sileä uusi asfaltti. Myös muut tehdyt pinnoitus- ja parannustyöt ovat parantaneet kokonaisuutta.
– Pinnoitteen kitkaa ja pitoa tutkittiin valtavasti ennen pinnoittamista, jotta se olisi parasta niin kuivalla kuin kostealla säällä. Tässä onnistuttiin täydellisesti, sanoo Tupala.
Uuden asfaltin saumaton pinta vaati paljon ennakkotyötä urakoitsijalta. Kaikesta käytetystä asiantuntemuksesta ja vaivasta huolimatta pinnoitteesta vastanneen YIT:n omat tutkimustulokset ja näytteet kertovat kuitenkin, että asfaltin tyhjätila on liian suuri. Vastuullisena toimijana YIT ei voi hyväksyä pinnoitteen laatua ja haluaa sen olevan parasta mahdollista tasoa. Tästä syystä YIT tulee uusimaan takuuna pinnoitteen nyt syksyllä.
Kausi 2019 tullaan siis aloittamaan tämän kauden tapaan uudella asfaltilla. Ratayrittäjän ja YIT:n mukaan rata, sen pinta sekä muut alueet tulevat paranemaan vielä entisestään valtavasti.
– Kaudella 2019 teemme jälleen ennätyksiä yhdessä, niin kävijöiden määrässä kuin kierrosajoissa, ennustaa Tero Tupala
Jarrut paskana, paha hidastaa.

PrivateeR

Sais ny vain sen laajennuspätkän valmiiks siin ohessa ni sais uudenki lenkin asfalttiin.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 09.09.18 - klo:17:06
Sais ny vain sen laajennuspätkän valmiiks siin ohessa ni sais uudenki lenkin asfalttiin.
Todennäköisesti ei tule samalla kertaa lisälenkki, mut on siellä työt jo käynnissä. Ehkä ensi kesänä jo.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uskomattomat-suomilaatukriteerit--edes-rataennatykset-eivat-riittaneet--alastaron-radan-pinnoite-uusitaan-taas/vbGx4nTy

Edes moottoriradan täydellinen pito ei riittänyt rakennuttajalle.
Alastaron moottoriradan tälle kaudelle uusittu pinnoite on osoittautunut menestykseksi. Etenkin rataa kiertäneet moottoripyöräilijät ovat päässeet nauttimaan kosteallakin kelillä erittäin pitävästä pinnoitteesta. Radan nopeudesta kielivät uusiksi menneet rataennätykset.
"Meillä on käynyt todella paljon etenkin uusia, rata-ajoa ennen kokeilemattomia moottoripyöräilijöitä. Sana pinnan pitävyydestä on lisännyt rohkeutta tulla kokeilemaan rata-ajoa, ja meidän mp-ajoryhmät ovat olleet koko aurinkoisen kesän aivan täynnä", kertoo ratayrittäjä Tero Tupala.
Nopea ja pitävä rata ei kuitenkaan riitä pinnoituksen tehneelle YIT Oyj:lle, vaan koko uusi pinnoite jyrsitään pois viikoilla 39-40.
"YIT rakensi pinnoitteen käyntikorttituotteekseen ja tahtoo radan olevan aivan viimeisen päälle. Samaa tahdon tietysti minäkin. He olisivat aloittaneet työt jo aiemmin kesällä, mutta tahdoimme tarjota asiakkaille täyden ajokauden", Tupala kertoo.
Syy uuden pinnan vetämiselle löytyy pintaa syvemmältä.
Vanhan radan päälle vedetty uusi pinta ei muodostunutkaan täysin vettäläpäisemättömäksi, vaan sinne jäi pieniä tyhjiä tiloja. Normaalitapauksessa sade pääsisi asfalttipinnan alla olevan sepelin läpi, mutta jää nyt vanhan radan pinnalle, ja nousee sieltä takaisin radan pintaan. Vaarana olisi myös, että uudella tekniikalla täysin saumattomaksi tehty pinta voisi murentua talven pakkasissa.
Samoin uudella pinnalla tuplavarmistetaan, ettei pohjavesialueelle kulkeudu radalta mitään sinne kuulumatonta.
Takuutyönä tehtävän uuden pinnoituksen jälkeen rataharrastajat pääsevät taas ensi kaudella ajamaan tuliterällä pinnalla, joka saatiin jo tälle kaudelle pitkien tutkimusten jälkeen poikkeuksellisen pitäväksi. Vanha pinnoite kuljetetaan YIT:lle Turkuun ja uusiokäytetään muualla.
Ratayrittäjä Tupala on kehittänyt Alastaro Circuitia kovasti muutenkin FIA- ja FIM-kattojärjestöjen nykyvaatimusten mukaan. Keskialueen puut on poistettu, varikkotiloja kehitetty, reunakanttareita parannettu ja turva-alueita suurennettu.
Rata-alueelle ja sen lähistölle sijoitetut reaaliaikaista dataa välittävät melumittarit ovat vähentäneet meluvalitukset käytännössä nollaan.
"Ei tässä mitään MotoGP-kisoja tavoitella, mutta eri sarjojen pohjoismaisia ja eurooppalaisia osakilpailuja kyllä."
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal