Kausi 2017

Aloittaja murmela, 23.12.16 - klo:15:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wbaum

Taitaa kahdesta omasta umpinaisesta alakatteesta olla molemmissa reikä eturenkaan kohdilla. Tod näk ylempi kate on hiukan väärässä asennossa ja se vetää noi alakatteet kiinni etuseen. Taisin nykyiseen tehdä pienen väistön rälläkällä, mutta vuotanee...

santerik

Tossa kalenteria tuijottaessa havahduin semmottii asiaan, että tämä kausi taitaa olla osaltani valmis. Pieniä mahkuja olisi vielä tuolla syyskuun lopulla ehtiä radalle, mutta se nyt on vähän arvalla kelien yms. suhteen.

Tämän kauden saldoksi jäi mittavat neljä päivää ja n. 140 kierrosta motoparkkia. Digitaalit pysähtyi aikaan 1.34.8 mikä on ihan iloinen asia, sillä edellinen ennätys oli 1.37.8. Tämän kesän tosin ajelin hyvillä renkailla (uudella 205 dunlopilla) ja varmaan tuo rengaskoon kasvamisen tuoma perän korotus teki gixxerille hyvää.

Vähät päivät taasen näkyy optimia ja parasta ehyttä kierrosta verratessa optimin ollessa 32.5. Tuossa tosin ykkössektori on melkein sekunnin nopeampi kuin toiseksi nopein vastaava joten ehkä tuo 32.5 ei ole ihan koko totuus. Toisaalta nopeuskäppyröissä en mitään kovin poikkeuksellista nähnyt. Ja väliäkö tuolla, kierroksia enivei tarvitsisi lisää.

Josko sitä ensi kesänä ehtisi ajaa vähän enemmän ja kenties päivittää kierrosaikaa seuraavalle sekunnille. Tosin tällä tavoin toteutettuna rengaskulu pysyy kohtuullisena..

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.08.17 - klo:20:50
En kyllä yhtään ihmettele kirjottajien vähyyttä tällä foorumilla...
No tehään diili. Sä täytät foorumin hyvillä jutuilla, ja innostat muitakin kirjoitamaan, ja mä oon ihan hiljaa.
Problem solved?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

^Mahtaa olla vuoden tai kaks myöhästä tän foorumin kohdalla...
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.08.17 - klo:22:15
^Mahtaa olla vuoden tai kaks myöhästä tän foorumin kohdalla...
Neiti vaan jaksaa kitistä. Voimia...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Noihin härväämisvideoihin
http://www.mprata.fi/index.php?topic=1152.msg39832#msg39832
liittyen:

Suurin ero on siinä että olen sahannut alastaroa 10 vuotta laiskalla ja kankealla kusiaisella, vs tänä vuonna erittäin pirteällä ja hel***in ketterällä tonnarilla.
Joten kaikki 10 vuoden aikana selkärankaan painunut ajaminen on tavallaan väärin. Ja sen huomaa siinä vaiheessa kun pitäis alkaa ajamaan tarkasti ja kovempaa. Menee härväämiseksi, koska aivan kaikki pikkujutut pitää tavallaan opetella uusiksi.

Vasureista:

Kolmonen on ulospäin kallistettu, ja tulee nopeasti kakkosen jälkeen, joten jos ei oo kakkoseen osunut, niin kakkosen ulostulo on mitä on ja se taas vaikeuttaa kolmoseen osumista.

Nopeen vasurin ulostulo on kapeampi kuin sisääntulo, ja hieman kallistettu ulospäin jolloin ulkokanttare on piilossa, ja bonuksena sisäänmenossa pomppunen paikkalappu ja pomput apeksissa. Lisäksi kun olen 10 vuotta siihen sisääntuloon laiskalla kusiaisella ajellut, niin tuossa kohtaa huomaa eron kireeseen tonnariin. Jarrumerkillä enemmän vauhtia ja enemmän jarrua.

Lemminkäisessä jarrussa on lievä ylämäki johon on helppo jarruttaa liikaa jolloin vauhti loppuu, ja ulostulossa lievä alamäki, joten se aiheuttaa omat lisähaasteensa.

Viimesen vasurin sisääntulo alkaa kikkamutkan alamäessä, joten pienikin moka kikkamutkassa kostautuu heti siinä, ja sitten taasen ulostulossa pitäisikin osua heti kahvilanmutkan sisääntuloon.

Eli pointti lähinnä se että alastaron vasureita on vähän, mutta niillä kaikilla on omat ominaispiirteensä joka taas lisää niiden haastavuutta.

Jarrutuksesta:

Yritin mennä mutkiin kovempaa, jolloin jouduin muuttamaan jarruttamista ja jarrun ajolinjaa, joten lopputuloksena on härväämistä ennen kuin rupee onnistumaan se uusi tapa mitä yrittää.

Suurimpana haasteena on oma pää joka on tottunut 10 vuoden aikana jarrumerkkeihin/ nopeuksiin vm2005 kusiaisella/ millasta sillä on jarruttaa/ miten sillä voi jarruttaa, vs vm2011 bimmeri jonka alusta on parempi ja jarrut paremmat. Ja joka tuntuu, kuulosta, ja käyttäytyy ihan eri tavalla.
Oma kausi alko kesäkuun alussa ja tuohon videon tilanteeseen pääsin 18 ratapäivän treenillä, joista 12 alastarossa.

Ens kaudella täytyy siirtää tavoitteita hieman aikaisemmaksi, jotta kauden lopussa jää pari ylimäärästä päivää päästä niihin. Varsinkin kun tällä kaudella alku viivästyi abaut kuukaudella eli muutamalla ratapäivällä, koska en halunnut mennä ottaman täysin turhaa riskiä kylmän kevään liian kylmille radolle joissa moni kaatuili ja osa onnistu jopa pilaamaan koko kautensa.

Lisäksi erona se että ensi keväänä mopon kaikki pikkujutut/ ergometriat/ yms on valmiiksi tehtynä/ säädettynä, vs nyt alkukausi meni niiden kanssa arpoessa ja testaillessa.
Tällä kaudella tavotteena oli alle 1.23, ja koska se ei onnistunut (1.23.8), niin ensi kaudelle tavoitteeksi alle 1.22.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

m1kk0

Kausi 2017 oli tai siis on omalta kohdaltani mielestäni onnistunut ja palo lajiin on taas löytynyt. Lähtökohdat olivat viime kauden lopulla pikkasen eri  :) Joka kerta aina vaan enkkaria ja vaikka väkisin. Meinasin et alastarossa ny ainaski alle 25 pitää päästä. No pääsin kyllä. Silti fiilikset siitä, että väkisin maksimia ei ollu aina niin hohdokkaat. Ei toiminu ei. Romua tuli ihan huolella ainaski jussina kemoran kakkosesta pihalle  :o myin aprilian syssyllä pois halvalla. Oli jopa tarkoitus pitää välivuosi koska muka kaikkea muuta  :D No sitten lähdin käymään kesäkuussa alastarolla ihan vaan moikkaamassa tuttuja orgin päiville. Ai vitsi, että taas poltteli ajaminen  wheely hyvä et olin kotiin päässy niin olin jo kasaamassa mopoani ajokuntoon. Varasin jo vuorot heinäkuulle, että siihen mennessä saan ainakin kasattua vehkeet kuntoon. Eihän mulla ollu kypärääkään kun olin sen särkeny viime kesänä  murmispalm Ajaminen nyt oli... no uus pyörä jota vähän säälin ja tuntuman löytäminen vei sen muutaman päivän joka nyt taitaa aika normaalia ollakkin näillä leveysasteilla. Päätavoitteita oli kaksi kpl: 1 Pysyä pystyssä ja 2 sen ajofiiliksen takasin saaminen. Kierrosaikoja en ottanu ja ehkä parempi niin just sen fiiliksen takia  :) Käyrä oli nouseva fiiliksen puolella ja laskeve kierrosaikojen puolella vaikka en aikaa ottanut, mutta noin niinku perstuntumalla. Ehk viel yks päivä viikon päästä mut joka tapauksessa harrastelu jatkuu myös ens vuonna varmuudella  wheely

Choke

Kävin ajamassa tänä kesänä elämäni ensimmäisen ratapäivän MotOrgin päivillä 15.7. Alastarossa, jossa osallistuin ajotaito II koulutukseen. Kalustona -04 vuotinen kymppiärrä. Piti jo -16 kesällä käydä ajamassa ratapäivillä, mutta oli olevinaan niin kiire, ettei ehtinyt vaikka tuo Alastaro sijaitseekin noin 40min ajomatkan päässä..

Noh, p*rkele, tämä hommahan vei sitten ihan mukanaan..

Kun pääsin kotisoffalle moottoripyörien täyttämältä, pakokaasun katkuiselta moottoriradalta, katsoin ensitöikseni koska olisi seuraava ratapäivä ja ostin välittömästi lipun. Katselin muutamat MotoGP kisat ja lueskelin juttuja ratailusta täältä, sekä orgin puolelta.
Seuraavana arkipäivänä kävelin stormille ja mukaan tarttui qstarzin gps palikka, latasin puhelimeen racecronon ja ryhdyin odottamaan seuraavaa ratapäivää. airrev_1

Huomasin motorgin sivuilla, että murmela vuokraili telttapaikkaa joten otin häneen yhteyttä. Ajattelin, että olisi hyvä hieman kysellä kokeneemmilta vinkkejä tämän harrastuksen aloitteluun. Sainkin hyviä vinkkejä ja ajolinjojen piirtelystä oli kyllä paljon jeesiä omaan ajoon!

Neljät ratapäivät ehdin kesän loppupuoliskolla käymään. Viimeiseen päivään olin ostanut lipun jo paljon ennakkoon ja olin ottanut keskihitaan lipun. Vauhti oli kuitenkin noussut sen verran, että oma ajo oli edellisellä kerralla ollut paljolti pelkkää ohittelua, joka rupesi hieman tympimään. Sain onneksi lipun vaihdettua keski-nopeaan ryhmään. Ajattelin ensin, että mitähän tästä tulee, mutta huomasin pysyväni hyvin vauhdissa mukana ja ei tarvinnut juurikaan ohitella. Kello pysähtyi parhaimmillaan Alastarolla aikaan 1:33,43, optimin näyttäessä 1:32,49. Olin tähän varsin tyytyväinen. Kierrosajat olivat suht tasaisia, nopeimman ja optiminkin erosta hieman päättelin, että ei se oma fiilis siitä, että linjat alkaa vakiintumaan ja jarrupaikat ehkä pikku hiljaa hahmottumaan, ollut ihan valovuosien päässä totuudesta.

Nyt on kuitenkin tilanne se, että katupyörä on myyty ja ratamopoksi on ostettu valmiiksi rakennettu -07 vuotinen R6R bike_leaning . -08 vuotista hain, mutta ei vaan meinannut olla sopivaa myynnissä, eikä sisäinen lapsi malttanut enää odottaa pyörän ostamista..

Kuljetuskalustoksi valikoitui toijota hiace, jonka sain suhteellisen edukkaasti. Tietty ilmastointi ja vakkari olis kova sana pidemmillä kesän reissuilla, mut on sitä ennenkin tultu ilman niitä toimeen. Vielä tarttis hieman rataisammat kengät ja uusi kypärä jostain haalia.
Mopokin alkaa olla aikalailla huollettu ensi kautta varten, venttiilit säädetty, kytkimen luistopuolen jouset tsekkasin, öljyt ja nesteet vaihdettu. Jos sitä sit -18 talvella räjäyttäis koneen siitä levälleen.

Miten muut saavat talvensa kulumaan?  :o 


Eipä kai tästä "kaudesta" sen enempiä. Tavotteena ens kaudelle on kiertää niin paljon rataa ku lompakko antaa myöten, Alastaro, Botniaring, Kemora, Motopark nyt varmaan ainakin..
Motoparkilla on ilmeisesti jotkut db rajat? Mites botnia, kemora?

Niin ja terve vaan kaikille voorumilaisille!!

wbaum

^Tuossahan on tekemisen meininki ja niin pitää ollakkin. Talvella vaan pitää tehdä jotain muuta...

Lainaus käyttäjältä: Choke - 12.11.17 - klo:17:04Motoparkilla on ilmeisesti jotkut db rajat? Mites botnia, kemora?
Motoparkissa on pitkälti db-rajat joo, joitakin päiviä sitten on melupäivinä. Botnialla ja kemoralla ei käytännössä ole melurajaa.

Jone

14.11.17 - klo:18:27 #84 Viimeisin muokkaus: 14.11.17 - klo:18:29 käyttäjältä Jone
Noh toinen ratakauteni, ja ensimmäinen kyykyllä. Paljon koheltamista ja uuden pyörän opettelua.

Kausi alkoi Orgin toukokuussa Ahvenistolla lipsutellen Pilot Road 4:lla kylmällä radalla, ei mikään kauhea nautinto jos suoraan sanotaan mutta saipa jotaki fiilistä uuteen pyörään. Kesäkuussa sitten alettiin ajamaan tosissaan AT III:lla Alastarossa, jolloin jo parannettiin viime kauden ennätystä.

15. ratapäivää yhteensä ja yksi kerhokisa tuli saldoon, jokaisella radalla lähti vähintään 5 sekunttia kellosta edelliskaudesta. Ja kaksi harmittomampaa lippaa, jotka toki vähän vaikutti ajoon.

Ens kaudelle sitten rakennetaan pyörää vähän lisää (kuitukatteet, putki/säädätys ja takapampun shimmaus ellei nyt löydy jostaki sopuhintasta öhläriä tms.), ja lisää päiviä alle. Jos sen 5 sekkaa sais per rata pois kellosta myös ens kaudella, ei pitäis olla mikään mahdoton rasti.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Choke - 12.11.17 - klo:17:04

Niin ja terve vaan kaikille voorumilaisille!!

Oliko se alusta millon huollettu / öljyt vaihdettu?
Sekin osa-alue on kiva olla rata-ajossa kunnossa

Choke

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 14.11.17 - klo:21:52
Oliko se alusta millon huollettu / öljyt vaihdettu?
Sekin osa-alue on kiva olla rata-ajossa kunnossa

-17 keväällä on alusta huollettu Motovillellä.. Keulaan vaihdettu 95 jouset, hydytopparit poistettu. Hieman on tässä selvityksen alla, että onko takaiskunvaimentimelle tehty pyörän elinaikana muuta kuin huollettu vai onko sinne jotain sisuskalujakin joskus vaihdettu rata-ajoa ajatellen.

murmela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.12.16 - klo:19:36BMW...

Ainoa mitä siihen oikeestaan tarvii lisätä on RaceDacci + parit anturit. Sen takia, että saa datat systeemistä ulos (RaceChronolla) ja lisättyä videoihin.
Bimmerin muutoin aivan erinomaisen hyvässä 600 euron loggerin softassa kun on sellanen hauska juttu, että tarvii ostaa lisäksi 800(?) euron lisenssi, jotta se softa suostuu myöskin exporttaamaan datat (jos haluaa käyttää niitä muuallakin kuin siinä loggerin omassa softassa).
Lisäksi, jos bimmerin loggeriin haluaa esim alustadatat (eli liittää alustapotikat systeemiin), niin minimissään joutuu ostamaan 600(?) euron expansion-palikan.
Eli selviän tonnin pari halvemmalla kun käytän RaceDaccia. Sil saa jo aika monta Dunloppia.
Datarunkkarin vinkkelistä katsoen ei vois vuosi 2017 paljoo paremmin päättyä. :o

Sattu tulemaan vastaan 2D:n loggerin expansion-palikka, etu ja takapotikka, plug&play-johtosarjat ja kiinnitystarvikkeet, erittäin vähän käytettynä, niin halpaan hintaan, että oli pakko ostaa joululahja idse idselleni. Alennusprosentti on jotain luokkaa ~65%, joten tässä ei köyhdy kuin reilun pari dunloppia. Ts pitää ostaa yks endurance-takanen ja luistella sillä alkukausi perustekniikkaa harjotellen, niin paketti on sillä tienattu. Pelkkää säästöö siis!
Vielä lisäksi pitäis valehdella idselleni tuo lisenssin tarpeellisuus... hihi1

Lisäksihän tuossa exp-palikassa on kontrolleri&liitäntä lambdalle, ja kaksi analogikanavaa, esim jarrupaineelle jah jah mitäs siihen yhteen keksis...?

Aika succana menny kyl tää kausi. v***u mitä Motorsporttia! jibii_gif
Jarrut paskana, paha hidastaa.

fayban

21.11.17 - klo:23:39 #88 Viimeisin muokkaus: 22.11.17 - klo:00:08 käyttäjältä fayban
Lainaa
Datarunkkarin vinkkelistä katsoen ei vois vuosi 2017 paljoo paremmin päättyä. :o

Sattu tulemaan vastaan 2D:n loggerin expansion-palikka, etu ja takapotikka, plug&play-johtosarjat ja kiinnitystarvikkeet, erittäin vähän käytettynä, niin halpaan hintaan, että oli pakko ostaa joululahja idse idselleni. Alennusprosentti on jotain luokkaa ~65%, joten tässä ei köyhdy kuin reilun pari dunloppia. Ts pitää ostaa yks endurance-takanen ja luistella sillä alkukausi perustekniikkaa harjotellen, niin paketti on sillä tienattu. Pelkkää säästöö siis!
Vielä lisäksi pitäis valehdella idselleni tuo lisenssin tarpeellisuus... hihi1

Lisäksihän tuossa exp-palikassa on kontrolleri&liitäntä lambdalle, ja kaksi analogikanavaa, esim jarrupaineelle jah jah mitäs siihen yhteen keksis...?

Aika succana menny kyl tää kausi. v***u mitä Motorsporttia! jibii_gif

Sattuko olemaan tämä sama, mitä itekki kattelin?
http://www.s1000rrforum.com/forum/bmw-s1000rr-r-xr-hp4-parts-sale/220154-2d-sensors-non-ddc-bikes-front-rear-datalogger.html

En sit kuitenkaan innostunut kun luin noiden 2d potikoiden datasheetit (1m/s ja IP50). AIMin vastaavat on 10m/s ja IP67. IP50 ei mahda edes pikku sateesta tykkäillä?
http://2d-datarecording.com/Downloads/Datasheets/Sensors-length/Pdf/SA-LPxxxD-000-DINA4.pdf
http://www.aim-sportline.com/download/doc/eng/sensors/Datasheet_CarBikeLinearPotentiometer13_101_eng.pdf



Nitrous

Lainaus käyttäjältä: fayban - 21.11.17 - klo:23:39
IP50 ei mahda edes pikku sateesta tykkäillä?

IP50 on tarkoitettu melko puhtaaseen ja kuivaan tilaan, eli vaatinee lisäsuojausta jos meinaa märällä kelillä käyttää.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal