Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Drivecenter Arena - uusi rata Pohjois-Ruotsissa  (Luettu 8791 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Daniko

  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 4
  • -Saadut: 32
  • Liittynyt: Touko 2012
  • Viestejä: 46
  • Ikä: 32
  • Paikkakunta: Skellefteå, SWE
  • Sukupuoli: Nainen
  • Paikalla:14.05.21 - klo:12:36
  • Honda CBR 600RR -07
    • #12
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 135
Vs: Drivecenter Arena - uusi rata Pohjois-Ruotsissa
« Vastaus #15 : 18.02.21 - klo:17:17 »
Laitetaas pitkästä aikaa tännekin vähän päivitystä, kun on jotain päivitettävääkin. Eli kyllä, rata on rakennettu ja ajovalmis, sai lopulta nimen Drivecenter Arena paikalla toimivan samannimisen ajokoulutusyrityksen mukaan. Muutin nimen ketjun otsikkoon.

Rata on katsastettu Svemon toimesta harjoittelukäyttöön, ja meillä oli siellä viime kesänä kolme mp-ratapäivätapahtumaa. Kilpailustatusta moottoripyörien osalta rata ei ole toistaiseksi saanut mm. muutamista turva- ja profiiliasioista johtuen. Autoillahan tuolla ajetaan kilpaa, ja toissa ja viime kesänä siellä ajettiin jonkin ison rata-autosarjan osakilpailu, ja paikalla oli viikonlopun (2019) aikana ollut noin 17.000 katsojaa. Autokisoja varten radalla on EM-tason lisenssi.

Fasiliteetit alueella on aivan top notch – kaikki varikolla on uutta ml. varikkoboksit (20kpl). Suuria tapahtumia varten on isot katsomot (5000 istumapaikkaa), ja suoraan rata-alueelta löytyy hotelli ja mökkejä, joissa yhteensä 150 petipaikkaa. On ravintola, sauna, oma bensa-asema yms.

Sitten itse rata. Nettisivujen mukaan rata on Skandinavian pisin rata, mutta pyörät ajaa lyhennettyä versiota, jolloin pituudeksi tulee noin 3,3km. Rata sinällään ei ole kovinkaan kummoinen elämys (pyörille), ja ratayhtiö ei ole lähtökohtaisesti ottanut pyöriä huomioon rakennustöissä oikeastaan millään tavalla. Viime kesänä heidän kanssa jonkin verran yhteistyötä tehdessä saatiin pyöräkuskienkin ääntä kuuluviin, ja joitain muutoksia he ovat jo tehneet ja tulevat tekemään jatkossa lisää lähinnä turvallisuuspuolelle. Heillä on halua saada lopulta tuo kilpailustatus myös moottoripyörille, mutta millä aikataululla, niin se riippunee hieman heidän budjetista.

Tällä hetkellä radan pinta on todella vaihteleva; sieltä löytyy käytännössä kolmea erilaista pintaa eri sektoreilta. On vanhaa liukasta lentokenttäasfalttia, uutta asfalttia sekä yksi mutka jopa saumallista betonia, joka hyppyyttää aika lailla, mutta pito on kuitenkin yllättävän hyvä. Löytyy pomppuja ja kuoppia, joita täytyy varoa. On myös yksi mukava ajettava pätkä uudella osuudella, muutoin profiili on melko stop and go -tyyppinen. Viime kesän tapahtumissa kävi lähinnä paikallisia katukuskeja, joilla ei kauheasti aiempaa ratakokemusta, ja heistä jokainen tykkäsi ajaa tuolla paljon. Yhdessä tapahtumassa oli mukana myös pari SM-tason kuskia, joista yksi tuli jopa 800km matkan päästä Etelä-Ruotsista, ja lupasi jälkikäteen tulla uudemmankin kerran. Näiden kuskien mielestä rata tällaisenaan toimii hyvänä ruosteenpoistoratana, mitä se nykykunnossaan lähinnä on. Ajettava, ihan hauska ja pääsee kovaakin, vaikka ei ihan samalla tavalla pysty naula päässä päästelemään kuin ehkä jossain muualla.

Ruotsissa yleisesti on todella tiukat melurajat. Yleinen sääntö on 95dB ohiajomelu aktiivisella mittauksella, mikä johtaa siihen, että kaikissa ruotsalaisissa ratapyörissä on käytännössä tuplaäänenvaimentimet (siis kaksi purkkia peräkkäin). Tällä radalla sääntö ei ole samanlainen, vaan raja on korkeampi, melu mitataan eri tavalla ja ainoastaan tarpeen mukaan, ei aktiivisesti. Käytännössä siis jopa suomipyörillä pystyy ajamaan ongelmitta, testattiin kesällä.

Niin kuin tuossa jo joku linkkasikin, niin moottoriradan sivut (på svenska):
https://drivecenter.se/arena/motorbana/

Sitten hauska rataohje-pätkä autoille (tässä ajavat täyttä radan pituutta, på svenska tämäkin, mutta näkee hyvin rataprofiilin yläilmoista):
https://www.youtube.com/watch?v=0_dedeDGcjg

Sitten meidän tapahtumasta kuvattua pätkää, kuljettajaa en tunne:
https://www.youtube.com/watch?v=iWNDeyXPf_o

Youtubesta löytyy muitakin pätkiä hakusanalla ”Drivecenter Arena” lähinnä autokisoista.

Ensi kesälle on taas suunnitelmissa yksittäisiä ratapäiviä pyörille. Viime kesän päivät oli melko suosittuja, vaikka näin suomalaiseen hintatasoon tottuneena melko kalliita; ratapäivän hinta on noin 120-150€/päivä, ei siis ainoastaan tuolla vaan joka paikassa.

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 58
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1501
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 20:48
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 613
Vs: Drivecenter Arena - uusi rata Pohjois-Ruotsissa
« Vastaus #16 : 07.03.21 - klo:22:45 »
Ei ehkä ihan vartavasten tule lähdettyä, mut jos siellä nurkilla, niin ehdottomasti tullaan testaan :)

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020