Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)  (Luettu 15632 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 948
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.11.21 - klo:15:50
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #15 : 19.04.17 - klo:20:11 »
Käytetyn pyörän läpi käyntiin mulla menee yleensä pitkä viikonloppu. Kaikki, mistä ei väännetä netissä isolla tunteella, on yleensä päin hel****iä. Öljynvaihdot, jäähdytysnesteet ja semi ok jarrupalat yleensä löytyy. Muuten laittaa kaiken kuntoon, niin pyörä onpi hyvä :)

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #16 : 19.04.17 - klo:21:17 »
Hommasin viimekesänä JT-racingin 520 ketjut ja rattaat (e-1, t+2). Muistelisin että on tarvinut vaan kerran kiristää ja silloinkin vain aavistuksen. Joten ei ne ainakaan vielä pahasti venähtäneet ole noilla ajoilla. Täytyy seurailla tilannetta nyt kun tiedän miten lyhytikäisiä ne tuossa käytössä on.
Jos muistat voidella niitä ketjuja sopivan usein (esim päivän päätteeksi lämpimiin ketjuihin riittävästi, ja rätillä ylimääräset pois), niin sun ajomäärillä kuivalla radalla ketjut kestää vuosia, vaikka tonnari onkin.
Mutta jos unohtaa voidella ja ajaa muutaman päivän "kuivilla" ketjuilla niin ne onki sit aika pitkälti sayonara jo siinä vaiheessa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #17 : 19.04.17 - klo:21:24 »
No nyt kun on nähnyt miten isot pojat vie pyörää voin todeta että olen edelleenkin paska, mutta ehkä aavistuksen vähemmän kun ennen. Se kai tässä hommassa onkin yksi syy mikä koukuttaa niin perusteellisesti, kaiken muun hienon lisäksi. Loppuun voin vielä todeta että ite koitan jakaa ratailun ilosanomaa muillekkin nuorisolle, jotta ei tarvis hakea niitä rajoja tuolla muun liikenteen seassa!
Joko sulla on kärry, pukit ja lämppärit?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa -Dani-

  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 2
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Elo 2016
  • Viestejä: 20
  • Ikä: 30
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:03.10.19 - klo:14:59
  • Yamaha R1 -05, Honda CRF 450
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 4
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #18 : 19.04.17 - klo:21:44 »
No nyt kun on nähnyt miten isot pojat vie pyörää voin todeta että olen edelleenkin paska, mutta ehkä aavistuksen vähemmän kun ennen. Se kai tässä hommassa onkin yksi syy mikä koukuttaa niin perusteellisesti, kaiken muun hienon lisäksi. Loppuun voin vielä todeta että ite koitan jakaa ratailun ilosanomaa muillekkin nuorisolle, jotta ei tarvis hakea niitä rajoja tuolla muun liikenteen seassa!
Joko sulla on kärry, pukit ja lämppärit?

Jep! Ei jaksanut kärryn kanssa montaa kertaa ajella, niin vaihdoin auton ja kärryn pakuun :D. Ja tosiaan lämppärit ja pukit löytyy. Pyöräänkin olen jo päivitellyt perus ratailu kilkkeet, joten siltäkin osin homma lähtenyt jo lapasesta. Shifteriä en ole vielä raaskinut ostaa ja aattelin ensin kaataa noilla vakiokatteilla ja sitten vasta hommata kuituversiot..Varmistuslangat laittelin jo öljyproppuun, täyttökorkkiin ja suodattimeen, muuallekkin ois tarkotus. Foameja ei ole vielä tankissa, oisko syytä laittaa?

Ja tosiaan  alkuperänen aihe olikin täsmentyä juurikin ratapyörän huoltoon ja huoltoväleihin, kun tuntui ettei asiasta löydy hirveesti keskustelua. Eli kaikkeen siihen ei niin eroottiseen rutiiniin mutta silti tän harrastuksen osalta perus asiaan = kunnossapito.

Edit: Ketjut olen rasvaillut lämpimänä ajon jälkeen, jollain Castrollin peräöljyllä mitä jäänyt jostain. Sitä sitten tippakannulla ketjuihin ja rätillä ylimääräset pois.
-Dani

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:17.11.20 - klo:15:01
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #19 : 20.04.17 - klo:01:27 »
En mä oikein usko että kannattaa niitä vakiokatteita kipata. 300egen pintaan saa jo kuitukatesarjaa ja siihen saa jo rataisemmalle penkilleki sopivan alustan.

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #20 : 20.04.17 - klo:08:09 »
Mitä öljyihin tulee niin se tuntuu olevan joka hommassa vähän uskon asia. Toiset vannoo kalliiden öljyjen nipeen ja toiset käyttää halvempia. Ite olen käyttänyt Castrollin power 1 racingiä eli taidan kuulua siihen porukkaan joka vannoo kalliimpien nimeen toistaiseksi. Noi öljyt tuntunut ainakin vaihteita vaihtaessa hyvältä.

Alustan huolto ois tosiaan tehtävä.. Paljonko Etu ja taka pumppujen huollosta kannattaa maksaa ja missä kannattaa käyttää?


Itse käyttänyt Yamahassa samoja öljyjä. Halpa henkivakuutus koneelle uudet ja hyvät öljyt. Se että miksi jotain merkkiä joku suosittelee jne., niin riippuu varmasti siitä mitä hänelle on ollut helpoimmin saatavilla ja sitä kun on tottunut käyttämään jne. jne.

Oleellisempaa kuitenkin noissa öljyissä se että mitä ne viskositeetit on kummassakin päässä. Ettei ole liian lirua (mopokäytössä tuskin voi ollakaan liian lirua) ja että kestää lämpökuormaa hyvin.

Alustan huolloista jokaisella on varmasti hyvä ja oma luotettu henkilö / paja, jossa alustansa käyttää huollossa.

Tuossa kohtaa kannattaa pitää mielessä, että öljynvaihto keppeihin ei ole huolto. Huollossa käydään läpi kaikki tiivisteet, liukulaakerit, shimmit jne. Pestään kaikki huolella ja käydään osat muutoinkin läpi, ettei löydy yllätyksiä. Se että mitä tuollainen maksaa, niin se kai riippuu pajasta melkoisen pitkälti.

Itse käyttänyt Nurmelan Arin palveluksia MP-Racingissä. Toimii Öhlinsin maahantuojana ja Ari on melkoinen kävelevä "Tietojätti". Huoltaa Öhlinsin lisäksi WP, KYB ja Showa.

Ja kun kerran autopuolella olet jo touhuillut, niin olet varmasti törmännyt useamminkin sanontaan "Hyvää ei saa halvalla", pätee melko pitkälti myös mopoilussa. Ts. joka kohdassa pennin venyttäminen ei ole loppupelissä fiksua. Moottorin hajoaminen autossa vs. mopossa ja jälkiseuraukset on pikkusen eri tontilla. Samoin jos alusta porsii alta.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa T1mppa

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 8
  • -Saadut: 28
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1228
  • Paikkakunta: Lahti
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:23.11.21 - klo:21:17
  • Kawa ZX6R, Beta 300RR, Triumph RS, NSU PrimaIII
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 358
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #21 : 20.04.17 - klo:09:00 »
Tuota Timpan mineraaliöljyhölmöilyä kyllä ihmettelen.

Itse kun olen käyttänyt mineraalia, semi-syn ja joskus tais olla jotain täyssynteettistäkin, niin tuo mineraali on tuntunut parhaalta. Koneen rohinat on hiljaisimmat sekä vaihteet vaihtuneet sulavimmin.

Itse olen siihen myös luottanut, kun öljynvaihtoväli on mielestäni ollut kohtuullisen lyhyt. Tällaisella porskuttelen tulevaisuudessakin.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 08:32
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #22 : 20.04.17 - klo:09:26 »
Tuota Timpan mineraaliöljyhölmöilyä kyllä ihmettelen.

Itse kun olen käyttänyt mineraalia, semi-syn ja joskus tais olla jotain täyssynteettistäkin, niin tuo mineraali on tuntunut parhaalta. Koneen rohinat on hiljaisimmat sekä vaihteet vaihtuneet sulavimmin.

Itse olen siihen myös luottanut, kun öljynvaihtoväli on mielestäni ollut kohtuullisen lyhyt. Tällaisella porskuttelen tulevaisuudessakin.
Laitakko vielä, että mitä öljyä oot käyttäny niin vilkasen mitä se on syönyt.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa T1mppa

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 8
  • -Saadut: 28
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1228
  • Paikkakunta: Lahti
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:23.11.21 - klo:21:17
  • Kawa ZX6R, Beta 300RR, Triumph RS, NSU PrimaIII
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 358
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #23 : 20.04.17 - klo:12:18 »
Laitakko vielä, että mitä öljyä oot käyttäny niin vilkasen mitä se on syönyt.

Tästä oli 15W-40
https://www.neste.fi/tuote/neste-turbo-lxe-10w-40
Tuota sai agrimarketista hyvään hintaan. Tuon valmistus on taidettu lopettaa.

Jossain vaiheessa oli yksi tämmönen semi-syn
http://www.motonet.fi/fi/tuote/599550/Motox-SemiSyn-10W-40-20l-SLCF
Ihan teki tehtävänsä, mutta jotenkin tuli fiilis että ei enää tuota.

Hitto en muista sitä uusinta pönttöä. Joku teboilin öljy se on, mutta googlen kuvat ei näyttäneet tutuilta. En oo sitä vähään aikaan käyttänyt, kun kurapyörissä pitää olla yläpää 50-asti. Kohta on auton öljynvaihto, niin voi kesäksi heittää ne sisään. Saapa kulutettua pönikkää pois.

Alkuun oli hienoa öljyä, kun pyörä oli vielä vahattu ja puunattu. Mutta tästä ei oo referenssejä käytännönajosta, kun silloin kaikki oli uutta ja ihmeellistä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/593001/MP-Castrol-Power-1-10W-40-synteettinen-1L

Tuota nesteen kamaa on ollut eniten.

Laitetaan nyt vielä tiedoksi, että pyörät ei ollu mitään uusia kikkareita: -98 YZF600R, -99 ZX6R, -04 GSXR.
Joskus on mun öljyjä mennyt myös -05 ZX10R (ehkä) ja -07 Triumph 675.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 69
  • -Saadut: 64
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 3775
  • Ikä: 57
  • Paikkakunta: Kempele
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:17.11.21 - klo:21:43
  • GSX-R 1000 k9
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1701
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #24 : 22.04.17 - klo:19:42 »
Kiitän erittäin asiallisista vastauksista!  Noiden perustelujen jälkeen on helppo todeta että Bazzaz joutaa todella purkuun.

Höpöhöpö, tiedän kyllä että kehitys kehittyy ja taatusti tulee parempi tulos kun juilitaan Yoshin Ecuilla, kittisähköillä, yms. ecuhakkerointipenkitysmetodeilla.
Mutta mielestäni päästään taas aiheeseen, mikä on kellekin riittävä/tarpeellinen.
Kawassa oli paljon parjattu PC, jonka asiantunteva taho sai säädettyä mielestäni vähintäänkin siedettävälle jos ei jopa namulle tuntuvalle tasolle...radalle, keskinkertaiselle kuskille.
Suskassa taas näkyy olevan Bazzaz, kaikilla sen aikaisilla ja tämänkin päivän "herkuilla".
Jos mä tuon tuuppaan penkkiin tuollaisenaan, kera parjatun Bazzazin ja asiansa osaavan säätäjän, saan varmasti jälleen minulle riittävän, jopa jälleen namun, ratakäyttöön, taantuneelle, keski-ikäiselle kuskille.

Eli ennenkuin nakkelette vesilintuja ja roskakoreja niillä PeeCeillä ja Bazzazeilla, muistakaa että kyllä niistäkin vielä jotain saa revittyä irti ja olihan ne sentäs muutama vuos sitten huippukamaa. :P

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #25 : 22.04.17 - klo:21:17 »
Kiitän erittäin asiallisista vastauksista!  Noiden perustelujen jälkeen on helppo todeta että Bazzaz joutaa todella purkuun.

Höpöhöpö, tiedän kyllä että kehitys kehittyy ja taatusti tulee parempi tulos kun juilitaan Yoshin Ecuilla, kittisähköillä, yms. ecuhakkerointipenkitysmetodeilla.
Mutta mielestäni päästään taas aiheeseen, mikä on kellekin riittävä/tarpeellinen.
Kawassa oli paljon parjattu PC, jonka asiantunteva taho sai säädettyä mielestäni vähintäänkin siedettävälle jos ei jopa namulle tuntuvalle tasolle...radalle, keskinkertaiselle kuskille.
Suskassa taas näkyy olevan Bazzaz, kaikilla sen aikaisilla ja tämänkin päivän "herkuilla".
Jos mä tuon tuuppaan penkkiin tuollaisenaan, kera parjatun Bazzazin ja asiansa osaavan säätäjän, saan varmasti jälleen minulle riittävän, jopa jälleen namun, ratakäyttöön, taantuneelle, keski-ikäiselle kuskille.

Eli ennenkuin nakkelette vesilintuja ja roskakoreja niillä PeeCeillä ja Bazzazeilla, muistakaa että kyllä niistäkin vielä jotain saa revittyä irti ja olihan ne sentäs muutama vuos sitten huippukamaa. :P

Jos pyörä on menossa säätöön, ja on mahdollisuus säätää pyörän omaa ecua, niin onhan se nyt vaan ihan saa****an sairasta tunkee sinne joku ylimääränen boxi joka oli v**un hyvä sillon ku pornossa oli viel kunnon karvapuskat ja ecuja ei päässy korkkaamaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 08:32
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #26 : 22.04.17 - klo:21:34 »
Se on Jarska tässäkin asiassa niin, että tieto lisää tuskaa. Saisit siitä sun suskasta paremman ja vähemmän vikaherkän kun otat bazzazin pois ja säädät omaa ecua.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 69
  • -Saadut: 64
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 3775
  • Ikä: 57
  • Paikkakunta: Kempele
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:17.11.21 - klo:21:43
  • GSX-R 1000 k9
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1701
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #27 : 22.04.17 - klo:22:03 »
Se on Jarska tässäkin asiassa niin, että tieto lisää tuskaa. Saisit siitä sun suskasta paremman ja vähemmän vikaherkän kun otat bazzazin pois ja säädät omaa ecua.

Tässäkin lajissa jokainen säästetty euro tuo kesän jäähyllä olevan parisuhteen lähemmäs täydellistä, talvella paikattua, rakkauden täyttävää elämää, joten miten lienee on..
kumpi sydeemi on tarve/osaavat kädet-suhteeltaan edullisempi vaihtoehto, viedä mopo Bazzazilla ryyditettynä penkkiin vai se toinen, mystisempi ecun hakkerointi vaihtoehto? (josta ei mitään hajua mitäkaikkeapitäätehdäjaostaa)


Poissa TommoKe

  • Harhaanjohtaja
  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 4
  • -Saadut: 9
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 428
  • Paikkakunta: Pirkkala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:15.10.21 - klo:20:24
  • Kawasaki ZX 10 R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 50
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #28 : 22.04.17 - klo:22:18 »
Se on Jarska tässäkin asiassa niin, että tieto lisää tuskaa. Saisit siitä sun suskasta paremman ja vähemmän vikaherkän kun otat bazzazin pois ja säädät omaa ecua.

Tässäkin lajissa jokainen säästetty euro tuo kesän jäähyllä olevan parisuhteen lähemmäs täydellistä, talvella paikattua, rakkauden täyttävää elämää, joten miten lienee on..
kumpi sydeemi on tarve/osaavat kädet-suhteeltaan edullisempi vaihtoehto, viedä mopo Bazzazilla ryyditettynä penkkiin vai se toinen, mystisempi ecun hakkerointi vaihtoehto? (josta ei mitään hajua mitäkaikkeapitäätehdäjaostaa)



Onkos toi se luistonestoa tekevä bazzaaz? Voiskos niitä molempia käyttää silloin? Hakkeroittis ecua ja jättäs sen purkin siihen koittaan rajoittamaan yletöntä sudittelua.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
« Vastaus #29 : 22.04.17 - klo:22:19 »
kumpi sydeemi on tarve/osaavat kädet-suhteeltaan edullisempi vaihtoehto, viedä mopo Bazzazilla ryyditettynä penkkiin vai se toinen, mystisempi ecun hakkerointi vaihtoehto? (josta ei mitään hajua mitäkaikkeapitäätehdäjaostaa)
Ecua säädetään, sitä ei hakkeroida.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020