RR SM 2018

Aloittaja santerik, 10.11.17 - klo:17:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T1mppa

Empä tiiä kuinka moni teistä seuraa moottoriurheilu.tv -kanavaa? Löytyy myös facebookista.
Se kertoo erittäin hyvin RR-uutisia maailmalta ja ihan pikkusen myös kotimaasta. Mun mielestä asiasisältö on ok ja kuvat hyviä.
Sen omistaa AKK ja Suomen moottoriliitto.

Eihän tuo tavoita iltapäivälehtien lukijamääriä, mutta tavoittaa 2-pyörästen lisäksi myös 4-pyörästen harrastajia. Ja 2-pyöräporukasta kurapyöräilijöitä (joita on exponentiaalisesti enemmän kun asfaltti-suhaajia).

https://www.moottoriurheilu.tv/pyorat/road-racing/
https://www.moottoriurheilu.tv/yhden-rr-kilpailun-anatomia-marko-sinkkonen-kertoo-mita-kilpailuviikonloppu-maksaa/
https://www.moottoriurheilu.tv/stone-racing-teamilla-vaihteleva-viikonloppu-motoparkissa/
https://www.moottoriurheilu.tv/ram-racingin-kuskit-toisena-sm-yhteispisteissa-motoparkin-osakilpailun-jalkeen/
https://www.moottoriurheilu.tv/ville-valtonen-tuplavoittoon-motoparkissa/

T1mppa

Sitten mitä muita medioita tulee mieleen, jotka uutisoi joissain määrin RR SM -juttuja on
moottori.fi
bike.fi
motouutiset.fi
mpmaailma.fi

Ainut jokapojan lehti on Turun Sanomat. Nyt niiden nettisivuilta ei näytä löytyvän, kun pitävät vain uusimpia uutisia siellä esillä.

Rhino

Täällä Keski-Euroopassa kaikilla ratapäivillä on päivän päätteeksi kisalähtö johon aika-ajona toimii iltapäivän aikaisemmat 1 - 2 sessiota. Lähtöjä normaalisti kolme: Aloittelijat/SSP/SBK. Ongelmana tässä tietysti se että täällä ajanotto tulee aina järjestäjän puolelta ja kaikkien on pakollista käyttää transponderia, joko omaa tai vuokrattua. Suomessa taas melkein kaikki käsittääkseni vetää omilla puhelimilla ja racechronolla. Ehkä myös jotain lisenssi/lupa/vakuutus esteitä on olemassa? Fiksummat valistakoon.

Keski-Euroopan käytäntö toimii erittäin hyvin siinä mielessä että kynnys lähteä kokeilemaan kilvanajoa on erittäin matala ja tulee normaalin ratapäivän kuluilla. Ja jos kotiinviemisiksi saa vielä jonkun kivan muovisen pokaalin niin mikäs sen mukavampaa.

Mielestäni SM-sarjan kiinnostavuuden nostamiseen parhaiten toimisi helppous seurata lajia/kisoja. Jälkikäteen kooste nettiin on ihan kiva, mutta paljon suuremman arvon toisi suora live-lähetys. Luulisi nykyteknologian avulla olevan suhteellisen helppoa ja edullista striimata kisat nettiin muutaman keskitasoa paremman järkkärin ja dronen avulla? Kuvaus-hommat talkoomeiningeillä ja vaikka yhteistyössä valo/videokuvaus-yhteisöjen kanssa, esim. kameralaukku.com tai vastaava.

Kymiringin avautumisen myötä kisakalenterin rukkaaminen kilpailijaystävällisempään suuntaan olisi myös positiivista. Kauden eka kisa Suomen pohjoisimmalla radalla on typerää.

Itselläni on tarkoitus osallistua ensi kesänä ekaa kertaa muutaman kisaan Suomessa, jos vain oma vauhti riittää, eli toivottavasti ensi kaudellakin ajetaan edes muutama kisa Suomessa. :)  

T1mppa

13.07.18 - klo:11:36 #78 Viimeisin muokkaus: 13.07.18 - klo:11:41 käyttäjältä T1mppa
Sitten jos halutaan iltapäivälehtien mainospalstatilaa, ni pitää saada lätkä-jätkä viivalle SSC:hen.
Pasi ei ollut aikaisemmin ajanut enskaa. Sai lainapyörän ja kuteet kuukautta aikaisemmin.
https://www.is.fi/muutlajit/art-2000005199548.html
Tuossa kisassa oli myös Sami Hyypiä, mutta hän harrastaa motocrossia hyvin aktiivisesti. Mutta Pasin vieressä postaili useammassakin kuvassa ja MTV3:n urheiluruudun haastattelussa.

pienisopoapina

Lainaahttps://www.facebook.com/FinnishSuperbike/posts/1759873904102444
"Pienten yksittäisten kerhojen sijasta sarjan järjestely, mainonta ja markkinointivastuu pitäisi olla yhdellä "kattotaholla", joka hoitaa perusnäkyvyyden kuntoon. Kerhot sitten keskittyisivät vain kisojen järjestämiseen ja ns. arjen pyörittämisee"
Tirkkosen Esan viestistä lainaus.

Mielestäni hyvä ehdotus: RR-markkinointi OY. Tekee sapluunan markkinoinnille, jota sitten järjestävät kerhot noudattaa. Valtakunnallinen markkinointi tälle yhtiölle fifti-siksti sopparilla. Kaikessa markkinointimateriaalissa tilaa tälle valtakunnalliselle toimijalle ja oma tila kerhoille.
Kisoille valtakunnallinen formaatti, jotta markkinoinnille vastinetta.
Aluksi markkinointi oy voisi olla vaikka jonkin upsalan ekonomisti -koulun opinnäytetyöprojekti ja jos se toimisi, niin sen jälkeen yritys pystyyn.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

LoneWolf

Lainaus käyttäjältä: Rhino - 13.07.18 - klo:11:29
Luulisi nykyteknologian avulla olevan suhteellisen helppoa ja edullista striimata kisat nettiin muutaman keskitasoa paremman järkkärin ja dronen avulla? Kuvaus-hommat talkoomeiningeillä ja vaikka yhteistyössä valo/videokuvaus-yhteisöjen kanssa, esim. kameralaukku.com tai vastaava.

Selvittelin tätä viime talvena kun olen erään toisen pienen harrastelajin EM-kisoja ollut streamaamassa, ja valitettavasti vastaus on että helppoa mutta kallista. Ongelmaksi tulee kuvan siirtäminen rata-alueella, radat ovat kuitenkin sen verran isoja että jos esim. kauimmaisessa mutkassa on kamera niin sieltä on helposti luokkaa kilometri varikolle. Videokuvan siirto tuollaisen matkan yli onnistuu mutta maksaa sen verran paljon euroja että pitäisi käytännössä saada laitteet lainaksi tai sponsori avuksi.

Niillä radoilla missä on hyvä 4G-verkko olisi periaatteessa mahdollista käyttää sitä kuvan siirtoon mutta tarvittaviin liittymiin ja laitteisiin palaa silti helposti tuhansia euroja jos laitteita ei saa lainaksi jostain. Lisäksi tulee enemmän softasäätöä mutta sen en usko olevan mikään oikea ongelma.

PrivateeR

Ei tässä nyt alkuun kannata ruveta mitään live-kuvaa ruveta puskemaan kisoista, varsinkin kun livekuva on yleensä suhteellisen skeidaa verrattuna jälkikäteen tehtyyn, useasta eri materiaalista kasattuun tyylikkääseen esitykseen.

Esmes meiän mediaporukka teki Legends Trophylle 2014 videokoosteet ja sai isoa kiitosta joka taholta. Sit ku katsoi paria vuotta myöhemmin Botniaringiltä lähetettyä livelähetystä jostai mm-startista, ni se kameratyöskentely ja tulospalvelu on hirveetä skeidaa satunnaiselle katsojalle.


Ennemmin 100% panostus alkuun videokoosteisiin eikä mihinkään liveen.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

MarkoL

Hei nyt kun tässä rupee tulemaan hyviä ja käypäsiä ehdotuksia uudistaa/parantaa rr-näkyvyyttä, niin kannattasko tehä tälle ihan oma viestiketju?

Sillä tyylillä että sana on vapaa, syksyllä ajokauden jälkeen summataan ideat yhteen ja lähetetään se SML ja muille tarpeellisille tahoille.

Jokainen halukas voi sitten allekirjoittaa vaikka sähköisesti teesit jotta vastaanottaja näkee ns.taustajoukot ?

Mullon ainakin pari ehdotusta niin norsun-luu-torniin kuin alamaisillekkin...
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Nitrous

MotOrg Ry tarjoaa osallistumismaksun Alastaron SM osakilpailuun MotOrg Racen nopeimmalle kuskille, joka ei ole aiemmin ajanut lisenssiä vaativia RR kisoja. Jos nopein ei tahdo osallistua, palkinto menee toiseksi nopeimmalle jne. Jos ei mene muuten niin sitten arvotaan MotOrg Ry jäsenten kesken.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/motoristit/7041/Mik%C3%A4-on-SM-tason-road-racing--kisojen-kohtalo-mist%C3%A4-l%C3%B6ytyy-viisastenkivi-laskeviin-katsojam%C3%A4%C3%A4riin-ja-kuljettajakatoon.htm

"Mikä johti lopulta Kemoran kisan peruuntumiseen?
– Kemoran osalta asiassa oli matkan varrella aika monta muuttujaa.
Facebookissa saimme kritiikkiä siitä, että ilmoitimme niin myöhään kisan peruuntumisesta. Valitettavasti asiasta ei ollut aiemmin mahdollista tiedottaa, kun ilmoittautuminen kisaan päättyi maanantain ja tiistai välisenä yönä.
Jatkoin ilmoittautumisaikaa, koska monet kuskit kilpailivat Imatralla, ja on aina sen jälkeen kysymysmerkki, ovat mies ja koneet ehjiä. Emme voineet luottaa siihen, että kisaan tulee jälki-ilmoittautuneita esimerkiksi 30 kappaletta, kun ilmoittautuneiden määrä oli niin pieni. Jos kisaan olisi ilmoittautunut 110 kuskia, niin olisimme varmasti järjestäneet sen. Siinä määrässä menee kipuraja Kemoran osalta.
Kyse on silkasta matematiikasta: siitä määrästä, joka oli ilmoittautunut kisaan muutama oli kaatunut Imatralla eikä olisi pystynyt ajamaan Kemoralla. Osa kuljettajista osallistui kahteen luokkaan, jolloin osallistumismaksut olivat pienemmät kuin kahdella eri kuljettajalla yhteensä. 
Viime vuonna kerholle jäi Kemoran kisojen järjestelyistä 1200 euroa. Tänä vuonna yksistään ambulanssi olisi ollut 1000 euroa kalliimpi kuin viime vuonna, joten aika yksinkertainen juttu oli päättää perua kisat. Toki päätös oli vaikea ja raskas tehdä, koska tämä oli ensimmäinen RR-kisa, jonka olen perunut sinä 15 vuoden aikana kun olen kisoja järjestänyt, Jonna Kyllästinen selventää."
Jarrut paskana, paha hidastaa.

PrivateeR

17.07.18 - klo:16:08 #85 Viimeisin muokkaus: 17.07.18 - klo:16:20 käyttäjältä PrivateeR
B-sarjaan voisi harkita entry fee -50% ..... saattaisi vähä kannustaa uusia nimiä gridille. Se on kuitenkin se "tulokaspuskuri" luokka josta sitte voi katsoa riittääkö nopeus ja kiinnostus sinne A-sarjaan.

Et jos ajattelee että pelkät kertalisenssi ja kisamaksu random B-sarjan kuskille ajaa esmes oma kotikisansa, ni maksaa 110e + 300e .... vs jos se maksaisi 110e + 150e .... henk.koht saattaisin kertamaksuna jopa 260 haluta maksaa.... mutta 410e en todellakaa maksaisi kertakokemuksesta.

Päättäjien tulisi ymmärtää (jos ei viimesen 4 vuoden tulosliuskat riitä todisteeksi) että YLIVOIMAINEN enemmistö ajaa vain muutamia kisoja vuodessa. Sieltä löytyy joku 30-40% porukasta jotka vetää koko kauden kaikki kisat. Ni ne entry feet ei tule niiltä sarjan vakiopommittajilta niinkää, vaan ne tulis niistä ringereistä.


Selvennän hiukan:
Kausi 2017 - SuperStock A
Kuskeja kaudessa yhteensä 22 ..... kaikkiin 5 kisaviikonloppuun osallistui 6 kuljettajaa. (14/22 osallistui väh. 3 kisaan)

Kausi 2017 - SuperStock B
Kuskeja kaudessa yhteensä 17 ..... kaikkiin 5 kisaviikonloppuun osallistui 7 kuljettajaa. (11/17 osallistui väh. 3 kisaan)

Kausi 2017 - SuperBike A
Kuskeja kaudessa yhteensä 28 ..... kaikkiin 5 kisaviikonloppuun osallistui 4 kuljettajaa. (10/28 osallistui väh. 3 kisaan) <---- NELJÄ KULJETTAJAA AJOI KOKO KAUDEN!!!

Kausi 2017 - SuperBike B
Kuskeja kaudessa yhteensä 17 ..... kaikkiin 5 kisaviikonloppuun osallistui 2 kuljettajaa. (3/17 osallistui väh. 3 kisaan)


Tartteeko tuota listaa edes jatkaa???? Ymmärtääkö päättäjät että laskemalla kustannuksia siellä saattais 17 kuskista täyden kauden ajaa 7 tai 13 kuskia eikä 2.
Tuo on aina riskipeliä, tiedän.... mutta eiköhä tässä ole todistettu vuosien saatossa aivan tarpeeksi että nostamalla hintoja ei se pellejen määrä sirkuksessa ainakaan lisäänny.

Mutta jos kustannukset ois kohtuullisemmat, ja näinollen gridit isommat, niin saisi erilailla media-arvoa, näyttäisi paremmalta jne jne jne jne jne.....

Sanotaan nii että jopa lajia harrastavana ihmisenä koen aika surkuhupaisaksi sivuvaunu SM-lähdöt jossa on tyyliin 3-5 pyörää.... ni miltä toi touhu näyttää satunnaisen jonnen silmissä? Miltä näytti 2005 Indianapoliksen F1-kisa johon starttasi 6 autoa? Saattanette muista millanen mediamylly siitä tuli ja tykkäskö fanit.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

murmela

18.07.18 - klo:13:42 #86 Viimeisin muokkaus: 18.07.18 - klo:22:30 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: tonde8 - 18.07.18 - klo:13:31
Pääseekös B:n viivalle tosta noin vain ?  Ei tarvi jokkis taustaa yms ? En ole perehtynyt tälläsiin juttuloisiin 😁
Ajajatutkinto pitää olla suoritettuna, ei muuta vaatimusta.

Ja tuolta voinee kysäistä missä seuraava mahdollisuus moiseen on:
jani.front@mf-mainos.fi

Ellei sitten joku jo tiedä...?

Edit: Niin ja tosiaan lisättäköön, että pitää olla jonkin sellaisen kerhon/yhdistyksen jäsen, joka on suomen moottoriliiton jäsenkerho/yhdistys.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.07.18 - klo:13:42
Lainaus käyttäjältä: tonde8 - 18.07.18 - klo:13:31
Pääseekös B:n viivalle tosta noin vain ?  Ei tarvi jokkis taustaa yms ? En ole perehtynyt tälläsiin juttuloisiin 😁
Ajajatutkinto pitää olla suoritettuna, ei muuta vaatimusta.

Ja tuolta voinee kysäistä missä seuraava mahdollisuus moiseen on:
jani.front@mf-mainos.fi

Ellei sitten joku jo tiedä...?

Ei muuta kuin sekaan vaan. Mitä enempi kuskeja, sen paremmat kapinat.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tonde8

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.07.18 - klo:17:36
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.07.18 - klo:13:42
Lainaus käyttäjältä: tonde8 - 18.07.18 - klo:13:31
Pääseekös B:n viivalle tosta noin vain ?  Ei tarvi jokkis taustaa yms ? En ole perehtynyt tälläsiin juttuloisiin 😁
Ajajatutkinto pitää olla suoritettuna, ei muuta vaatimusta.

Ja tuolta voinee kysäistä missä seuraava mahdollisuus moiseen on:
jani.front@mf-mainos.fi

Ellei sitten joku jo tiedä...?

Ei muuta kuin sekaan vaan. Mitä enempi kuskeja, sen paremmat kapinat.

Tää nyt oli tällänen kyssäri yleisestä käytännöstä ☺

raukkis

https://www.moottoriurheilu.tv/kardaanikunkkuun-lahes-500-kuljettajaa/

Näytti olevan ilmoittautumismaksu enimmillään 40€. Eiköhän tuollakin kuitenkin lanssi ole. Toki ratavuokra hiukan kohtuullisempi. Mutta eikös noilla roskapöntöillä ajeta esim. kemorassa ja yhtä lailla ratayhtiö sillon omansa haluaa. Jotain voisi tuolta suunnalta yrittää keksiä mikä sinne väkeä vetää. Ilmaisia eivät nuokaa rottelot ole jos mielii pärjätä.

Powered by EzPortal