Kausi 2018

Aloittaja murmela, 11.11.17 - klo:12:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Knaku

Vielä kun ehtis ajamaan... Ehtiihän sitä muutaman päivän kesälomalla. Arvio 8 tai 9 päivää.

No ensi kesänä sitten, kun ollaan palattu takaisin.

Choke

Jahas.. Se olis sitten kausi polkastu käyntiin viime viikonlopun lauantain Honda Ridersin Alastaron päivällä ja sunnuntaina oli vuorossa .orgin Ahvenisto ajelu_1
Hyvä fiilis jäi kaiken kaikkiaan uudesta pyörästä ja Alastaron silkkisestä asfaltista! Eikä Ahvenistokaan kyllä kylmäksi jättänyt, hieno rata!

Jatketaan tämän viikon lopulla .orgin Kemoralla!

PrivateeR

Jos sitä Jurvaan mennessä sais moottorin kasaan....
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 16.05.18 - klo:15:33
Jos sitä Jurvaan mennessä sais moottorin kasaan....
Meinaatko matkalla kasaa vai ennen lähtöä? :D :D

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 17.05.18 - klo:09:57
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 16.05.18 - klo:15:33
Jos sitä Jurvaan mennessä sais moottorin kasaan....
Meinaatko matkalla kasaa vai ennen lähtöä? :D :D
Matkalla ruuvaan samalla ku selaan whatsappia ja ajan :D
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 18.05.18 - klo:01:42
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 17.05.18 - klo:09:57
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 16.05.18 - klo:15:33
Jos sitä Jurvaan mennessä sais moottorin kasaan....
Meinaatko matkalla kasaa vai ennen lähtöä? :D :D
Matkalla ruuvaan samalla ku selaan whatsappia ja ajan :D
Tylsä tiehän se muuten on. 🤣
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Tänään ois alastarossa kovenpaaki ois menny, mut ku Le Fukkeen Motorsport iski TAAS!, paistovikanen rengas "hajos" viimesen setin aikana sen verran ett perä rupes vatkaan ja joutu lopettaan setin pari kierrosta ennen loppua, just ku pääs vauhtiin/ viimeset kierrokset 24.13(ohitettavia), (sit vapaa rata) 23.14, 23.00, ja perä tärisee sen verran ett ei tuu ajamisesta mitään.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

PrivateeR

Moottori just tullu vaihdelaatikkohuollosta, ja sitte mentii SM:ssä......

.... kesti 2 harkkasessiota, ja aika-ajossa tuli sitte 3. vaihteen ratas lohkosta läpi.... jotta silleen.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Jone

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 26.05.18 - klo:22:36
Moottori just tullu vaihdelaatikkohuollosta, ja sitte mentii SM:ssä......

.... kesti 2 harkkasessiota, ja aika-ajossa tuli sitte 3. vaihteen ratas lohkosta läpi.... jotta silleen.

No voi v***u, kai oli ees komea/näyttävä pamaus?

PrivateeR

En tiedä. Minä kuulin vain hirveen ropinan koneesta. Kävin varmuudeksi sanomassa järkkäreille heti että nostaa öljylipun ku varikolle päästyäni huomasin että ropina johtui konevauriosta.

Ensin nimittäin luulin että rattaille oli käyny jotain ku vetoa oli kuitenkin ja moottori pysyi käynnissä.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

tonde8

Kovast porukalla vastustaa.. Omat pienet ongelmat on nimeltää pirelli ja alastaro samassa lauseessa 😀

murmela

Kausi 2018...

Kausi 2017 meni aika putkeen siinä mielessä, että mitään suurempaa miinusta ei tapahtunut. Pysyin pystyssä, ja kierrosaikakehitys oli nousujohteista. Aivan tavoitteseen en päässyt, mutta noin yleisesti ottaen motorsportti harvoin tarjoaa täydelisiä onnistumisia, varsinkaan jos ajattelee koko kauden pituutta.

Nohhhh, kausi 2018 onkin sitten tarjonnut aivan jotain muuta.

Kauden 2017 päätyttyä, ja Alastaro Circuitin ilmoitettua uuden pinnoitten teosta, syttyi liekki. Aloin laskeskelemaan että millaiset kierrosajat olisivat mahdollisia kaudella 2018, ja itsekkin hieman irvistelin laskelmien lopputulosta. 1:19 alkuinen kierrosaika olisi ihan realistisesti saavutettavissa näillä käsillä (12 vuotta harrastanut), tällä iällä (44v) ja alla olevalla mopolla (vakio S1000RR + K-Tech alusta).

Kausi alkoi hyvin. En jarrutellut yhtään, enkä ajanut varman päälle, vaan annoin mennä aivan täysiä heti, parin kolmen kierroksen jälkeen, kun huomasin että talven ruosteet olivat karisseet. Tuloksena oli kevään ensimmäisenä ratapäivänä kierrosaika joka oli vain sekunnin hitaampi kuin edellisen syksyn enkka. Toki alastaron uusi pinnoite auttoi paljon, mutta myöskin se että sileä rata on aina sopinut minulle ja antanut mahdollisuuden keskittyä pelkästään perusajamiseen, ilman että mopo tärisee ja hyppii joka puolelle, teki mahdolliseksi sen että kierrosajat olivat alusta asti "nopeita".

Noh, sitten kesti vain hetki, ja Le Fukken Motorsport astui kuvaan mukaan. Eli mopon takapää alkoi täristä epämääräisen säännöllisesti. Koska polte oli niin voimakas, en antanut sen häiritä, vaan annoin edelleen palaa täysiä, asenteella mopo paaliin vaan saa**na jos on mennäkseen. Sen verran kauan harrastanut ja ikääkin on ett jos tässä vielä rupee himmaileen, niin aika loppuu oikeesti kesken.

Omia ennätyksiä alkoi alastarossa syntymään, ongelmasta huolimatta, tai ehkä jopa siitä syystä että vitutti niin paljon, ja aggre antoi lisää vauhtia/ kun ei välittänyt mahdollisista seurauksista paskaakaan. Takarengasta se söi ihan saatanasti (euroja paloi ihan vitusti), mutta lisää kaasua vaan saa**na, ja antaa DTC:n hoitaa hommat jos perä karkaa totaalisesti.
Kauden enkka 1:21.53 syntyi kesäkuun alussa. Ja sitten heinäkuun alussa alkoikin kaikki menemään ihan päin v***ua.

Sunnuntai, nätti keli, ei mitään ongelmia, eka setti, lämmittelyajoa, ja 9:llä kierroksella nurin etujarrulla omalla mukavuusalueella ajaessa. Huolimattomuusvirhe. Ei yliyrittämistä tms.
Nopeasti lainailemaan osia, mopoa nippuun, ja sunnuntaina orgin kerhokisaan, koska olisi mahdollisuus voittaa ilmainen osallistuminen SM-kisoihin.
Noh, se meni abaut plänin mukaan, ja palkinto taskuun.

Seuraavana perjantaina ajelin botnialla, perusajoa, kolmas setti, kolmas kierros, perä pomppasi kikkamutkan jarrussa ylös, päästin jarrusta, wobli, takas jarrulle, liian kovaa, ja taas nurin. Huolimattomuusvirhe.
Taas lainailemaan osia. Motivaatio oli ihan täysin nollassa. Ainoa syy (oli "pakko") miksi edes pistin mopon kasaan oli se että .org oli maksanut osallistumisen SM-kisoihin. Muuten olisin tod näk lyönyt hanskat tiskiin kaudelta 2018.

Noh, sain mopon juuri ja juuri kasaan aika-ajoihin mennessä, ihan vaan siitä syystä että motivaatiota ei ollut edelleenkään ollenkaan. Ajoin la aika-ajot ja kisat varman päälle, paitsi sadekelin uusintalähdön.

Sunnuntaina olikin sitten kaikki palikat (tekniikka, sää, latautuminen) järjestyksessä/ ainoa tavoite oli tulos tai ulos, eli vähintään 1:20 alkunen, ehkä jopa 1:19 alkunen, ellen lippaa sitä ennen. Aivan se ja sama, tulos tai ulos, kauden päätavoite on tässä ja nyt.

No v***u, se päätty su ekan kisan ekan kierroksen 5s mutkaan, kun törmäsin kaatuneeseen mopoon, joka liukui, ja juuri ennen kuin olin kohdalla, otti sen verran renkaillaan kontaktia rataan, että liukumissuunta muuttui päin meikäläisen ajolinjaa.

Ensimmäinen ajatus siinä vaiheessa kun mopo tärähtää ja muutun matkustajaksi/ lähen lentoon:"Ei v***u oikeesti, ei tää v***u ole enää oikeesti mahollista..." Koko syksyn, talven, kevään ja kesän mä olin ladannut noihin kisakierroksiin. Mut ei sit v***u... Ku ei ni ei... Se siitä...


Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

^No talvella jäälle hakeen ennakkoon tuntumaa? Siellä ei saa kallista romua aikaan ku koneen osalta..

LoneWolf

Notta semmoinen kausi tällä kertaa.

Tavoite keväällä oli päästä kaikilla radoilla keskiryhmään jotta ei aina menisi lauantai täysin hukkaan ja muutenkin palaisi hermot suorillatäysiijamutkissataluttaen-tyyppiseen menoon hitaassa ryhmässä.

Kesän ensimmäisestä ratapäivästä Ahvenistolla ei jäänyt juuri jälkipolville kerrottavaa, kunhan nyt tuli vähän ruostetta poisteltua.

Seuraavaan Kemoraan olin rohkeasti ostanut liput keskiryhmään, "toivottavasti en ole ihan hirveästi tiellä". Lauantaina 1:34.22 ja sunnuntaina 1:33.72. Sorryt vaan keskiryhmäläisille jotka joutuivat liikkuvaa shikaania ihmettelemään.

Sitten Alastaroon, liput keskihitaaseen ja pientä toivoa että nyt ainakin on oikea ryhmä kun ratakin on tuttu. Täällä sain kuulla legendaarisen "osta isompi mopo"-kommentin kun yritin ehdottaa eräälle että älä kuittaa heti seuraavalla suoralla jos ohi tulen. Lauantaina 1:47.01, sunnuntaina 1:46.09.

Motoparkkiin en uskaltanut lauantaille ostaa lippua kuin hitaaseen kun rata oli melko tuntematon. Osoittautui huonoksi ideaksi, suurimmassa osassa päivän seteistä 0-1 puhdasta kierrosta, 1:58.00. Sunnuntaina keskiryhmän sekaan koheltamaan, paikalla oli muutamia RC390 kisakuskeja joista sai mainiota vetoapua, 1:54.10 ja tuntui että olisi vielä varaa kiristää mutta päivä loppui kesken.

Kemoralle taas ja tarjoutui mahdollisuus AT3-kurssiin joten lauantaina hitaaseen ja kurssille. Sunnuntaina sitten kurssin opit käyttöön ja 1:31.49.

Seuraavaksi taas Alastaroon kokeilemaan olisiko noista opeista sielläkin jotain iloa ja kyllähän niistä taisi olla, ensimmäisen kerran polvipala löysi asfaltin pinnan Lemminkäisessä. Lauantaina 1:45.47 ja sunnuntaina 1:44.49.

Botnialle ostin rohkeasti liput keskiryhmään molemmille päiville vaikka rata oli lähes täysin tuntematon, pari kierrosta Tuurihaukan näyttäessä linjoja ja vauhti olikin samantien keskiryhmän hitaan pään tasolla. Lauantaina 2:10.75 polven osuessa satunnaisesti asfalttiin, sunnuntaina jotain loksahti kohdalleen ja polvi alkoi laahata radan pintaa luotettavasti, 2:07.35.

Tuosta innostuneena ostin viimehetken lipun Alastaroon keskelle viikkoa kun tilaisuus tarjoutui ja kävin kuluttamassa polvipalat pois, 1:40.71. Keskinopea ryhmä voi varautua siihen että sinne ilmestynee liikkuva shikaani...

Kauden piti loppua Kemoralle ja niin se loppuikin, joskaan ei toivotulla tavalla. Lauantaina 1:24.20 vetoavulla, illalla sain palautetta että alkaa mopon kallistusvarat olla ulosmitattu. No, sunnuntaina "varovasti" koittamaan lisää, tarina päättyi siihen että "hitaalla" kierroksella härväsin kolmosmutkassa mopon nurin ja ukon pesukoneeseen.

Datasta katsoen lähtee juuri apeksin jälkeen, heti kun kaasu aukeaa (muutama kiihtyvä sample). Todennäköisesti härväsin jotain ja ajoin jalkatapin maahan jonka jälkeen takarengas irtosi ja sitten mentiin. Perä irtosi joka tapauksessa ensin.

Asiaan vaikuttavia tekijöitä saattoi olla:
"tietoisesti hidas" kierros ja sen vuoksi vajaa keskittyminen
loppuun kulunut polvipala ja siitä johtuva kallistuksen arvioinnin heitto
huono ajoasento
muuten vaan kädetön kuski

Linkouksesta selvisin vähällä mutta nilkasta löytyi pieni murtuma joka ortopedin veikkauksen mukaan syntyi kun pyörä kaatui jalan päälle, ainakin 6 viikkoa jalka kipsissä ja on olemassa riski että ei parane jolloin nilkka on pysyvästi pilalla. Mopo koki melko kosmeettisia vaurioita, lähinnä clipari ja jalkatappi pitäisi vaihtaa, muu damage ei ajamista välttämättä estä. Motivaatio ja itseluottamus otti kohtuu kovan kolauksen ja nyt ensikesän ratailut ja/tai SSP300-kisasuunnitelma hieman hakevat paikkaansa...

Sinänsä kausi täytti ja jopa ylitti odotukset, kaikilla radoilla ollaan reilusti keskiryhmän puolella ellei jopa sen nopeammassa puoliskossa.

Powered by EzPortal