Kausi 2018

Aloittaja murmela, 11.11.17 - klo:12:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sippe

Mielestäni ratapäiviä kertyi tänä vuonna oikein mahdottomasti. No 15 ratapäivää joista 11 Alastarolla. Kilometrejä 1200 joka tekee keskiarvoksi 80 km/ päivä. Ensi talvena kun löytyisi tahtoa kohottaa kuntoa niin ehkä jaksaisi ajaa enemmän päivässä, huvittaisko siltikään on toinen juttu.  Se kai osasyynä oli, ei tunne saavuttavansa mitään niillä lisä seteillä kun ajo ei enää ole sitä omaa parasta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Sippe - 25.08.18 - klo:11:47
Mielestäni ratapäiviä kertyi tänä vuonna oikein mahdottomasti. No 15 ratapäivää joista 11 Alastarolla. Kilometrejä 1200 joka tekee keskiarvoksi 80 km/ päivä. Ensi talvena kun löytyisi tahtoa kohottaa kuntoa niin ehkä jaksaisi ajaa enemmän päivässä, huvittaisko siltikään on toinen juttu.  Se kai osasyynä oli, ei tunne saavuttavansa mitään niillä lisä seteillä kun ajo ei enää ole sitä omaa parasta.
Mä pystyin ajamaan lasikutusella vakiosatulalla ja ilman tankkipattii kaks kierrosta ennen ku jalat alko kramppaan, ja oli pakko muuttaa ajamista 2-3 sekunttia hitaammmaks ettei mee ihan selviytymistaisteluks. Hitaamminkin olisin mielelläni ajanut, mutta sitten en olisi pärjännyt kilpakumppanille.

Sitten taasen kun mulla on oma tasanen ja levee lasikuitusatula ja oma tankkipatti mitä vasten saan nivusen, niin pystyn ajamaan vauhtia; oma enkka + 0.5-1.0 sekunttia, jonku 100 kierrosta päivässä ilman että edes väsyy.
Väsy tulee ainoastaan siinä vaiheessa kun yrittää koko ajan ajaa kovempaa kun toi vanha enkka.

Ts jos mopon ergonomia on kohallaan, niin ei tarvi juuri minkäännäköstä fyysistä kuntoa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tonde8



Ts jos mopon ergonomia on kohallaan, niin ei tarvi juuri minkäännäköstä fyysistä kuntoa.
[/quote]

Nyt menen rakentaa tankkipattia Heti !

Sippe

25.08.18 - klo:17:33 #78 Viimeisin muokkaus: 25.08.18 - klo:21:21 käyttäjältä Sippe
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.18 - klo:15:16
Mä pystyin ajamaan lasikutusella vakiosatulalla ja ilman tankkipattii kaks kierrosta ennen ku jalat alko kramppaan, ja oli pakko muuttaa ajamista 2-3 sekunttia hitaammmaks ettei mee ihan selviytymistaisteluks. Hitaamminkin olisin mielelläni ajanut, mutta sitten en olisi pärjännyt kilpakumppanille.

Sitten taasen kun mulla on oma tasanen ja levee lasikuitusatula ja oma tankkipatti mitä vasten saan nivusen, niin pystyn ajamaan vauhtia; oma enkka + 0.5-1.0 sekunttia, jonku 100 kierrosta päivässä ilman että edes väsyy.
Väsy tulee ainoastaan siinä vaiheessa kun yrittää koko ajan ajaa kovempaa kun toi vanha enkka.

Ts jos mopon ergonomia on kohallaan, niin ei tarvi juuri minkäännäköstä fyysistä kuntoa.

Mulla on kuitukatteet harkinnassa, niihin sitten vois työstää jos edelleen tuntuu siltä. Onhan tuo kuitenkin paljon parempi ergonomialtaan kuin oli R6, siinä oli tankkipattiakin kokeilussa mutta jotenkin vaan liian ahdas.

Mikko K.

80km per päivä kuullostaa kyllä vähältä. Oma keskiarvo treenipäivältä on jossain 200-250km välillä. Etenkin sateella kun pääsee ajamaan, niin tankki täyteen ja kiertämään, tosin tänä kesänä ei tarvinnut.
Pohjakunto on ihan ok, mutta toki hyvä ergonomia, oikea ravinto ja järkevä liikkuminen pyörän päällä on kans tärkeitä.
Yleensä hiki tulee, kun pyörän päällä tekee kaikkea turhaa ja ei osaa rentoutua, kun siihen on mahdollisuus.

Ajelen treeniä yleensä jonkun sekunnin tai pari omaa maksimia hitaampaa ja saatan välillä testata jonkun 10-20 kiekkan maksimi vedon. Niitä ei tule harrastettua edes joka päivä.

Kohtuu hyvä treenivauhdin tunnusmerkki on, että pystyn toistamaan samat asiat kierroksesta toiseen hallitusti.

Sippe

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.08.18 - klo:23:07
80km per päivä kuullostaa kyllä vähältä. Oma keskiarvo treenipäivältä on jossain 200-250km välillä. Etenkin sateella kun pääsee ajamaan, niin tankki täyteen ja kiertämään, tosin tänä kesänä ei tarvinnut.
Pohjakunto on ihan ok, mutta toki hyvä ergonomia, oikea ravinto ja järkevä liikkuminen pyörän päällä on kans tärkeitä.
Yleensä hiki tulee, kun pyörän päällä tekee kaikkea turhaa ja ei osaa rentoutua, kun siihen on mahdollisuus.

Ajelen treeniä yleensä jonkun sekunnin tai pari omaa maksimia hitaampaa ja saatan välillä testata jonkun 10-20 kiekkan maksimi vedon. Niitä ei tule harrastettua edes joka päivä.

Kohtuu hyvä treenivauhdin tunnusmerkki on, että pystyn toistamaan samat asiat kierroksesta toiseen hallitusti.


Onhan se vähän, tietty tuossa on sitten pari päivää jossa lipulla, vikana päivänä kaks settiä. Yleensä 4-6 settiä, sit jos jotain kaatoja tai radan kuivumisen odottelua niin en Alastarolla ainakaan juuri ole paljon yli klo 17 ja kauempana taas viimeinen päivä jää lyhyeksi et on ajoissa kotona. Mut kuitenkin kai siinä on molempia, fyysistä ja henkistä väsymistä, henkistä jos rikkonaisia settejä kaatojen takia, ei pääse ajamaan ilman jatkuvaa ohittelua ja ohitettavat vielä on vaikeita. Tänä kesänä ei kylläkään ollut yhtään päivää ettei sateen vuoksi olis ollenkaan päässyt ajamaan.

habbax

09.09.18 - klo:20:20 #81 Viimeisin muokkaus: 09.09.18 - klo:20:44 käyttäjältä habbax
Jaha solis kausi 2018 paketissa.

2018 osaltani tuli kalustoon päivitystä roimasti, kausi alkoikin ekaa kertaa seosrenkailla Suzukilla, tuli sit revittyä ne renkaat Alastaron uuteen pintaan melko tehokkaasti tahdilla yks takanen per päivä, kunnes tilasin wehnältä dunlopin taakse. Kehitystä tuli mukavasti ja ajelin muistaakseni jonku 1.26 alkuisen alastarossa suzukilla.

Sitten tuli sauma käyttää remppasäästöt mopoon ja hommasin penarin ja ensimmäinen kosketus siihen oli motoparkissa ORGin ajotaito 4 -kurssilla. Kurssilla oli mukava kuulla etten tee mitään typerää pyörän päällä, mutta tonnarin tehoihin oli aikamoinen totuttelu. Lisäksi ergonomia oli aivan hanurista kun en kerennyt sitä juuri ennen ratapäivää korjailemaan. Kauden edetessä tein voitavani ja säädin klipareita ja jalkatappeja, mutta edelleenkään en saanu kunnolla tukea penkistä enkä tankista, vaikka siinä sellainen ohut patti onkin.

Pistin tilaukseen uuden takakatteen, jossa on suora penkki sekä uuden tankkikatteen, jossa leveempi "patti" tai siis tankki on pidempi. Ennen osien saapumista tuli tyrkättyä hyvää kyytiä kemoralla ja alastarossa vaikka kädet hapoilla ajelinkin.

Alastarossa sitten jarruttelin perän ilmaan kun toisesta etuputken juuresta vuosi öljyt jarrulevylle. No se saatiin korjattua niin ei mennyt kauaa niin botnialla meni alaspäin vaihtaessa takarengas lukkoon. Tässä vaiheessa olikin sitten aika avata laatikko ja sieltä ei meinannut löytyä syytä moiselle jumille kunnes kasatessa huomasin tuurilla vaihderummun toisen laakerin jumittavan täysin. Samalla uusin 3. ja 4. rattaat kun kytkentähampaat oli sen verran kuluneet. Tämä aika sitten söi sen ajan jolloin olisi pitänyt uudet katteet pultata kiinni.

No siinä itse rempatessa ja osia odotellessa meni sit pari rataviikonloppua sivusuun ja pääsin taas alastarolle ajamaan, eka päivä meni lähinnä pyörää testailessa ja toisena päivänä ei päässyt kunnolla ajamaan lähinnä minusta riippumattomista syistä. Sen verran kuitenkin Botniasta jäi peikkoa, että vaikkei sitä lukittumista ei miettinytkään niin vaistomaisesti tuli jarruteltua hiukan ajoissa. Oli vielä sitten yksi mahdollisuus ajaa, vikoille tuen päiville niin eiköhän iskenyt niskat totaalisen jumiin perjantaina ja nostanut 39 asteen kuumeen, lauantaina ei kuumeesta ollut tietoakaan ja niskatkin vähän parempi niin kävin sitten sunnuntaina ajamassa kun polte oli vain niin kova. Ei olisi kannattanut, kroppa ei vaan jaksanu. Jäi kuitenkin hyvä fiilis kun pääsi edes muutaman kierroksen ajamaan.

Yhteenvetona kaudesta voisi todeta, että aikaisempien kausien tapaan en reenannut systemaattisesti, ehkä uuden pyörän ja muuten tulleen kehityksen kautta en nähnyt tarvetta, vaikka siten varmasti tulokset olisi voinut olla parempia. Olen kyllä todella tyytyiväinen pyörän vakauteen ajaa, mutta ergonomia vi***taa suuresti, onneksi nyt talvella saa hierottua sen asian kuntoon. Positiivinen fiilis jäi siitä, että vaikka ajoikin enkkareita niin joka kerta jäi fiilis, että pystyn ajamaan vieläkin kovempaa ja huomasin itsekkin ajossa, etenkin linjoissa kehittämisen kohteita.

Ensi vuonna olisi suunnitelmissa ajaa sitten jokkista, mikäli syksyn-talven-kevään suunnitelmat osuvat edes sinnepäin.

Kiitoksia kaikille neuvoja antaneille, etenkin tästä tonnarilla ajosta ja ajolinjoista. Sekä muutenkin oli pirun hauskaa radalla ja varikolla.

tonde8

Kausi meni melkein niin kuin olin varovaisesti suunnitellut, yllätykseksi menikin paljon paremmin. Alkuun ajattelin opetella minulle uudella ratamopolla  ajamaan/turvallisesti.
Mikäli tämä alkaisi luonnistua niin mahdollisesti myös kilpaileminen pyöri mielessä.  luonnistuminen ja turvallisuus ei kyllä ole ne mitä muistan ensimmäisiltä ratapäiviltä.   mp-tuki 19.5 alastarossa kauden avaus,  kaikki uutta ja jännää. Siis pyörä kääntyy sika hyvin ja siinä on jarrut !!! käänteinen kaavio oli melkoinen haaste alkuu kun jarruissa  "pari isommalle" ! kaikesta sitä on selvitty. Mutta onhaa ns. katukuskista pirun hienoa kun on kunnon työkalu radalle ! Jarrut, alusta, kunnon cliparit, slicksit, kova penkki + + + +. Kyllä tais polvipalakin ekalla setillä hieman kulua. Monia kiinnostaa aika : niin 1hz dataa ja päivän mittaan näytti olleen 1.27.7
Treenipäiviä alastarossa useampia ja 1 motoparkissa ja ihmettelin miten monet ajaa niin kovaa, helpon näköisesti. Omat ajat toki parantuneet paljon mut silti...
heinäkuussä päätin että nyt ns. itse opiskelun lisäksi valmentajaa peliin..  Foorumilta bongasin Roope Kylmäkosken (Coo) motorgin alastaro heinäkuuussa ja pureuduttiin perus asioihin. Ajaminen, nooh ei sitä kauniiksi voinut kehua mutta kuulemma hyvääkin löytyi !  Roopelta sai hyvää oppia ja osasin keskittyä oikeisiin asioihin myöhemmin. Tein ilmeisesti kaikkia tyypillisiä virheitä. Treeniätreeniätreeniä, tekemällä asioita oikein sain itselleni "aikaa"ja alkoi rentous pikkuhiljaa löytymään ajoon. Ennen kaikkea ajosta tuli turvallisempaa ja kello tykkää ! Kun ulkopuolinen sanoo missä tekee virheitä ja sen oppii itse tunnistamaan niin pystyy kehittymään. Tämän pohjalta jatkamme yhteistyötä tästä syksystä alkaen !
Motorg race oli ensimmäinen kosketus kilvan ajoon ja hieno kokemus olikin ! suosittelen kaikkia rohkeesti mukaan. Ilmoitetulla  kierrosajalla muistaakseni gridiin p5.
ohhoo.. Ja hyvällä lähdölla kakkosena ekaan mutkaan ! Nitrouksen perässä roikuin mutta teknisten ongelmien takia kaartoi varikolle, mitä minä ajan kisassa ensimmäisenä. :) noh sit tuli kolme kokeneempaa ja veti kölin alta. Treeni näkyy ja tuottaa tulosta,  kierros ajat alkaapi lähentelee jo matalaaa 1.24
Lukuisten revittyjen renkaiden ja vaihdettujen takajousien yms. säädettiin painumaa... dunloppi kokeiluun ja pyörä tuntui hyvälta ajaa ja renkaat siisteinä. Seuraavaksi olikin Mp-tuen kerho kisa ja taisin olla taas p5 gridissä. taas hyvä lähtö kakkosena ensimmäisen mutkan jälkeen. Tämä olikin tavallaan käänne kohta, ajo oli jo ihan hyvää. Kierros ajat korkeeta 1.22 ja ensimmäisenä ruutulipulle ! Jes !
Budjetti tutkiessa Alastaron Sm ssc jää väliin,  motoparkissa Nähdään ! Org vuorolle treenaamaan viikonlopuksi ja alkuun hyvää parannusta setti setiltä.
Sunnuntai vikalla setillä 1.31.5 ja tästä hyvä jatkaa.
Motoparkin kisa treenit ajeltiii, ajat ei muuttuneet mutta tasaantuivat.  Aika-ajoissa bonderi sählingit sotki kuviot (bonderissa väärän miehen tiedot niin luultiin ettei saada aikaa ollenkaan, sitä sit vaihettiin ja ihmeteltiin.) niii taas taisin olla taas p5 lähdössä. hyvä lähtö ja hurjaa vääntöö, sijoitukset muuttui. !! Hitto kolmantena maaliin ja hyvällä ajalla!  Sunnuntaina sit makselin oppirahoja viivalla. Lähtövalojen syttyessä kytkintä pintaan ja haukkas... noo siitä tasotusta +20 sekkaa mutta ajoon tyytyväinen ja sija 4.
Takaisin sinne mistä kaikki alkoi alku kesästä eli alastaroon ja Mp-tuen ssc kisat.  Täällä heti huomasi sen että on treenattu enemmän täällä. perjantain treenit meni hyvin ja luottavisin mielin lauantain aika-ajoa kohti. Uuden eturenkaan turvin ja treeneissä käyttämäni ms4 vaihtui käytettyy ms2.  Hyvä fiilis ja syöttö päälle ! Ensimmäisellä aika kierroksella sellanen aika että siitä ei enään saanut parannettua. PAALU ! Itse kilpainu menikin sitte niin hyvinkun voi mennä. Sunnuitaina alkoi sadella ennen starttia ja wetrace. Jännää puuhaa totta tosiaan. Motoparkissa warmupissa ajamani 3 kierrosta huurteisella visiirillä ei antanut mitään apuja.
Asiaan olin varautunut uudella kypärällä ja pinlock kalvolla. Sekä ajotekniikkaan hieman tutustunut. Noo 3 kierrosta + warmuppi aikaa opetella. Se meni mielestäni niin hyvin etten alkuu olisi uskonut. Noh ne kuuluisat "hapsut" näkyi suoran toisessa päässä jatkuvasti mutta riitti tuokin siihen kirkkaimpaan maljaan !
Turvallisuudesta kun oli aiemmin puhetta niin cliparit ovat edelleen siinä asennossa johon ne kevät talvella säätelin :)

Kiitoksia kovasti kaikille  ! varikolla on ollu  hauskaa koko hienon kesän. Erityis kiitos auttaneille, monesti pienikin vinkki voi myöhemmin olla merkittävä.
Monesti huomannut huonon setin jälkeen että varikolla on hauskaa kannustus kovaa. Hitosti uusia tutttua ja kavereita.  Toivottavasti tämä jatkuu samoilla raiteilla.
Toistaiseksi toni #48

murmela

Lainaus käyttäjältä: tonde8 - 14.09.18 - klo:16:52Kun ulkopuolinen sanoo missä tekee virheitä ja sen oppii itse tunnistamaan niin pystyy kehittymään.
Joillakin kuskeilla ei ole minkäänlaista vastaanottokykyä; sanoi sitten kuka tahansa ja miten tahansa ja mitä tahansa.

Sulla taasen näyttää antennit olevan oikealla taajuudella, ja se selittääkin sun hyvän vauhdin, jota loppukesästä hieman ihmettelin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Hyvin kyllä Tondella vauhti kehittynyt kesän aikana. Ei muuta kuin Superbikeen sekaamaan ensi kesänä. Vauhti piisaa pallille beessä ihan helposti.

Ja mitä tuohon palautteen antamiseen tulee: Tähän mennessä ei yhtään sellaista ihmistä ole tullut vastaan, jolle ei palaute menisi perille, kunhan asian esittää asialliseen sävyyn.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

PrivateeR

14.09.18 - klo:19:32 #85 Viimeisin muokkaus: 14.09.18 - klo:19:34 käyttäjältä PrivateeR
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.09.18 - klo:18:26Ja mitä tuohon palautteen antamiseen tulee: Tähän mennessä ei yhtään sellaista ihmistä ole tullut vastaan, jolle ei palaute menisi perille, kunhan asian esittää asialliseen sävyyn.
Niinpä.... jos esim. vertaan sitä palautetta ja neuvoja mitä Nitrous on mulle kesän aikana jakanut niin vauhti on parantunut mukavasti ja oma tekeminen kehittynyt paljon... eikä se muuta vaadi kuin sen että neuvot on järkeviä ja esitetty asiallisesti. Ja olen joka ikisen neuvon mitä tämä herra on minulle antanut ni ottanut avosylin vastaan. Iso kiitos Esalle neuvoista! Toivottavasti ens vuonna kalusto antaisi ees mahdollisuuden ajaa kisat maaliin asti.

Sen sijaan kun palaute on tyyliä:
- lopeta se kaasun räplääminen!
- ajolinjoissa häviät 10 sekuntia ja kaasulla 15 sekuntia!
- kuluneet renkaat on vain oman pään sisällä ja menisit yhtä kovaa kuluneilla kuin uusilla renkailla!
- asenna RaceDAC ja koet autuuden!

Ni jos nyt ihan rehellisiä ollaan ni tuossa palautteessa on kehittävää tasan 0% ja vitutusta nostattavaa noin 95%.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

raukkis

Koeta päästä ny jo päästä yli aiheesta. Ymmärtääkseni murmelakaan ei noita ohjeitaan anna vittuillakseen.

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 14.09.18 - klo:19:35
Koeta päästä ny jo päästä yli aiheesta. Ymmärtääkseni murmelakaan ei noita ohjeitaan anna vittuillakseen.
Päästä yli??? Opin jo kauden alussa että Murmelan palaute menee suoraan ignoreen. Foorumeilla ja radalla löytyy niin paljon ihmisiä joiden palaute on oikeasti rakentavaa ja selkeää, eikä pelkkiä ympäripyöreitä totuuksia puolivittuilun säestyksellä. Iso kiitos kaikille niille jotka oikeasti tietävät miten sitä palautetta jaetaan.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

murmela

14.09.18 - klo:21:24 #88 Viimeisin muokkaus: 14.09.18 - klo:21:29 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.09.18 - klo:18:26
Ja mitä tuohon palautteen antamiseen tulee: Tähän mennessä ei yhtään sellaista ihmistä ole tullut vastaan, jolle ei palaute menisi perille, kunhan asian esittää asialliseen sävyyn.
Otappa pää pois todella syvältä perseestäsi, ja katso peiliin, ja kysy itseltäsi miksi haluat elää moisessa harhaluulossa.

Ja silloin kun annan palautetta palkattuna/rahasta/maksusta, niin silloin muotoilen palautteen asiakaslähtöisesti, niin että se menee perille. Jos ei yhdellä tavalla, niin toisella tavalla, ja jos ei toisella niin kolmannella, jne.

Siltikin on sellaisia ihmisiä, joille viesti menee perille; sanoi sitten kuka tahansa ja miten tahansa ja mitä tahansa.
Ja myös sellaisia ihmisiä, joille viesti ei mene perille; sanoi sitten kuka tahansa ja miten tahansa ja mitä tahansa.
Sitä ei muuta se seikka että antaa palautteen asialliseen sävyyn.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 14.09.18 - klo:19:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.09.18 - klo:18:26Ja mitä tuohon palautteen antamiseen tulee: Tähän mennessä ei yhtään sellaista ihmistä ole tullut vastaan, jolle ei palaute menisi perille, kunhan asian esittää asialliseen sävyyn.
Niinpä.... jos esim. vertaan sitä palautetta ja neuvoja mitä Nitrous on mulle kesän aikana jakanut niin vauhti on parantunut mukavasti ja oma tekeminen kehittynyt paljon... eikä se muuta vaadi kuin sen että neuvot on järkeviä ja esitetty asiallisesti. Ja olen joka ikisen neuvon mitä tämä herra on minulle antanut ni ottanut avosylin vastaan. Iso kiitos Esalle neuvoista! Toivottavasti ens vuonna kalusto antaisi ees mahdollisuuden ajaa kisat maaliin asti.

Sen sijaan kun palaute on tyyliä:
- lopeta se kaasun räplääminen!
- ajolinjoissa häviät 10 sekuntia ja kaasulla 15 sekuntia!
- kuluneet renkaat on vain oman pään sisällä ja menisit yhtä kovaa kuluneilla kuin uusilla renkailla!
- asenna RaceDAC ja koet autuuden!

Ni jos nyt ihan rehellisiä ollaan ni tuossa palautteessa on kehittävää tasan 0% ja vitutusta nostattavaa noin 95%.
Eli palaute toimii juuri niin kuin se on tarkoitettukin.
Huomaat sitten joskus myöhemmin, miksi se toimii, niin kuin se toimii.
Et todellakaan ole ensimmäinen joka huomaa sen, etkä todellakaan tule olemaan viimeinen, olet vain yksi massasta.

Vinkiksi; et ole järki-ihminen, vaan tunne-ihminen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal