Kausi 2018

Aloittaja murmela, 11.11.17 - klo:12:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jone

Tälleen välikommenttina, kyllä Murmelalta on ihan asiallista neuvoa saanut kun on käyny kysymässä.

Silläkin on totta kai merkitystä miten/milloin käy kysymässä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jone - 14.09.18 - klo:21:31
Tälleen välikommenttina, kyllä Murmelalta on ihan asiallista neuvoa saanut kun on käyny kysymässä.

Silläkin on totta kai merkitystä miten/milloin käy kysymässä.
...ja jos on tullut kysymään väärällä hetkellä, niin olen todennut ett sori, oon menossa setille/just nyt ei ehdi, tuu kysyyn setin jälkeen/sen jälkeen kun oon saanu tän homman tehtyy.

Mulla kun on tapana paneutua jokaisen kysyjän ongelmiin, ja selvittää mikä se oikea ongelma on, niin sitä ei voi tehdä sutasemalla.
Koska sutasemalla tehdystä on kysyjälle enemmän haittaa kuin hyötyä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 14.09.18 - klo:21:24
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.09.18 - klo:18:26
Ja mitä tuohon palautteen antamiseen tulee: Tähän mennessä ei yhtään sellaista ihmistä ole tullut vastaan, jolle ei palaute menisi perille, kunhan asian esittää asialliseen sävyyn.
Otappa pää pois todella syvältä perseestäsi, ja katso peiliin, ja kysy itseltäsi miksi haluat elää moisessa harhaluulossa.

Ja silloin kun annan palautetta palkattuna/rahasta/maksusta, niin silloin muotoilen palautteen asiakaslähtöisesti, niin että se menee perille. Jos ei yhdellä tavalla, niin toisella tavalla, ja jos ei toisella niin kolmannella, jne.

Siltikin on sellaisia ihmisiä, joille viesti menee perille; sanoi sitten kuka tahansa ja miten tahansa ja mitä tahansa.
Ja myös sellaisia ihmisiä, joille viesti ei mene perille; sanoi sitten kuka tahansa ja miten tahansa ja mitä tahansa.
Sitä ei muuta se seikka että antaa palautteen asialliseen sävyyn.
Kyllähän sulla monesti on ihan valideja pointteja ajamiseen ja naamatusten myös ulosanti on ihan asiallista ja rakentavaa, mutta niitä maksavia asiakkaita saattaisi olla aika paljon enemmän jos se ulosanti olisi myös netissä samanlaista kuin livenä.

Mitä sitten tulee palautteen antamiseen ja haastaviin asiakkaisiin niin näkisin, että se on kouluttajan ammattitaitoa saada asia perille. Välillä joutuu käyttämään vähän jyrkempää lähestymistapaa, että viesti menee perille, mutta 10 vuoden aikana ei vielä ole tullut sellaista tapausta vastaan, jonka ajamista ei olisi saatu korjattua oikeaan suuntaan. Toki yksi päivä harvoin riittää kaiken korjaamiseen, mutta aika paljon siinäkin pystyy tekemään. Jatkan siis pään pitämistä perseessä niin pitkään kunnes en nykyisillä eväillä keksi tapaa saada viestiä perille.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.09.18 - klo:21:51
Kyllähän sulla monesti on ihan valideja pointteja ajamiseen ja naamatusten myös ulosanti on ihan asiallista ja rakentavaa, mutta niitä maksavia asiakkaita saattaisi olla aika paljon enemmän jos se ulosanti olisi myös netissä samanlaista kuin livenä.
Kyl mun antama ilmainen palaute naamatustenkin on suurin piirtein ihan sitä samaa kuin mitä netissäkin, ja samalla tyylillä.
Ainoa ero vastaanottajan puolelta on se että netissä ei elekieli, ja äänenpainot, yms live-tilanteessa esiin tulevat seikat pääse vaikuttamaan suuntaan tai toiseen, joten kaikki jää vastaanottajan mielikuvituksen varaan.

Maksavien asiakkaiden suhteen on lähinnä se ongelma, että ajallisesti he menisivät päällekkäin sen kanssa että pitäisi keskittyä ja kehittää ja analysoida omaa ajamista. Eli siihen suurin este on aikapula/ olen mainostanut omia palvelujani vain silloin kun minulla on todellista halua ja kapasiteettia siihen. Koska jos mä lähden jotain kuskia maksusta opettamaan, niin silloin se kuski ja sen tarpeet on prioriteetti ja se vie käytännössä kaiken ajan ja energian, ja oma ajelu on lähinnä renkaiden ja bensan tuhlausta/ huvikseen ajelua.

Ja its as esim se että mä siinä mun vakio telttapaikkavuokrausilmotuksessa ilmotan myöskin siitä maksullisesta opastuksesta; sen tein sen takia ett sais edes vähä rajotettua sitä kyselijöiden tulvaa mikä siinä mun teltalla aina pyörii. Ja sellaisena se on toiminut juuri niin kuin toivoinkin. Koska mulla ihan oikeesti rupes tuleen resurssiongelmia sen kans, niin oli pakko tehä jotain sen suhteen. Nykysin on vaan yleensä yks kyselijä jota pitää hienovaraisesti hätistellä pois kun alkaa settiin valmistautuminen lähestymään.

Kaikesta välittämisestä huolimatta, kun joku nyybä tulee kysymään jotain aivan hel***in aivovammaista, ja tekisi mieli lähinnä viillellä ranteita, niin silti ensimmäinen ajatus on oikeastaan se että "hei, mä olen ollut sun kengissä 12 vuotta sitten, mä tiedän miks sä kysyt tota" ja sen jälkeen mä vastaan sille ja selitän ja perustelen ja varmistan että se ymmärtää.
Mun luonto ei vaan anna periks muunlaiseen toimintaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

santerik

Nyt on nettikirjoittelusta päätellen tullut syksy joten ohessa oma vuodatukseni.

Kausi alkoi hyvissä ajoin jo kesäkuussa. Talvi oli roikuttu youtubessa ja motoparkin ajolinjat oli terävämpänä mielessä kuin koskaan... Kellään.. Koitin olla hipelöimättä kaasua ennen avausta ja pysyä linjalla. Onnistumista pitäisin ehkä noin 30-prosenttisena, mutta patoutuneen talvi-innon purkautuessa oma ennätys hieman parani muotoon 1.34.2.

Toiseen päivään lähtiessä ei kaikkia kulutusmerkkejä takadunlopissa ollut enää näkyvissä, joten pari napsua intoa pois ja tarkkuuden etsimistä. Lähinnä 35-alkuisia, joku lipsahti 34 puolelle. Oli hitkosiin hauskaa. Iltapäivällä alkoi takana olla sen verran liukas notta kotiin.

Tähän väliin motoparkin hiljainen jakso. Hiljaisen jakson jälkeen uutta rengasta alle ja kausihuolto jonka yhteydessä huomasin vesien olevan väärässä paikassa. Vakiintuneessa ehjäämössä oli luonnollisesti heinäkuussa ruuhkaa eikä itsellä ollut sopivaa osaamisen/tilojen/innon/ajan yhdistelmää joten loppusesonki ajettiinkin sitten katumopolla (kaikki 200km tms).

Tautisen hauskaa taas oli sen mitä lystiä kesti, ensi kesänä toivottavasti ainakin kolme päivää!

PrivateeR

Kai tästä itseki voisi koosteen pistää pystyyn.

SBK kauteen lähdettiin mahdollisimman täysipainoisesti. Edellisen syksyn kehitys lupas hyvää ni päätin lähtee kokeilemaan kisaamista jotta pääsis simujen ulkopuolelleki ajamaan kilpaa. Vaihdelaatikkoon tehtiin iso remppa, koska kakkosvaihde pudotti vapaalle vähä väliä ku veto meni päälle. Tämän lisäksi piti ostaa käytännössä tyhjän päältä kaikki tarvittavat työkalut ja varusteet yms.

Botniaringille lähdettiin sillä kokemuksella, että täyspitkää rataa olin 7 kierrosta ajanu kostealla radalla. Perjantain aikana 30 kierrosta sain harkkaa alle, parhaaksi kierrokseksi jäi 1:10.5 ... ihan tyytyväinen tolla harkkamäärällä. Aika-ajoon seuraavana päivänä mentiin sillä säestyksellä että ehdin ajaa 3 kierrosta ja juuri huollettu vaihdelaatikko päätti räkäistä rattaat lohkon kyljestä pihalle... se viikonloppu jäi vähä niinku siihen. 2 helppoa podiumia katosi savuna ilmaan.... tai ainaki metallinpaloina pöpelikköön. Harmitus oli hyvin suuri.

Noh, tästä sitten ihmeen kaupalla löysin lyhyellä varoitusajalla itselleni uuden moottorin, iso kiitos kaikille avustaneille! Moottori saatiin kiinni seuraavan viikon aikana, ja siitä sitten pelastui Alastaron MotOrgin harkkaviikonloppu. Alastarolla harkatessa tuli 40 kierrosta alle ja enkka putosi 1:24.7 --> 1:21.4. Ja tuokin kierros eturenkaalla jonka reunat oli niin jyrsitty että ihme ku se enää kääntyi mutkaan. Yhden kerran tuli ravintolan mutkassa tehtyä Marquezit ja työnsin polvella pyörän takas pystyyn ku etunen luiskahti. Kaikenkaikkiaan viikonlopusta jäi mukava fiilis, näki uusia naamoja varikolla + tuli vietettyä kavereiden ja siskontyttären kanssa.

Sitten MotOrgin Motoparkin viikonloppu seuraavana. En ollu ikinä nähnyt koko rataa ja kauhujuttuja olin kuullu enemmän kuin tarpeeksi joten pelotti suoraan sanoen tämän radan opettelu. Viikonlopulta jäi käteen vain 30 kierrosta ku piti vaihtaa ketjut ja rattaat toisena päivänä. Tuli Sunnuntaina vedettyä railakkaasti lepikkoon pitkän suoran päässä kun missasin jarrumerkin pahemman kerran. Kuulemma kova pöllytys näkyi varikolle asti mutta kovasta vauhdista huolimatta pyörä pysyi pystyssä ja tuli vain vedettyä hiekkaista alamäkeä kuusien väliin :) Tuliaisina tarttui saappaan kärkeen kukkanenkin vietäväksi naiselle varikolle :) Käteen 30 päivän harjoituksella 1:31.0 kierrosaika, joten ihan ok (kai).

Sitte seuraavana Motoparkin SM-viikonloppu. Harjoituksiin ehdin saamaan alle 10 kierrosta joten aika-ajoon lähettiin 40 kierroksen kokemuksella... Aika-ajoon kuitenkin 1.6 sekunnin parannus enkkaan, ja 1:29.4 tuloksena. Kisan yritin ottaa suht varovaisesti jotta nyt pääsis edes yhen kisan maaliin asti ku Botnialla en päässy edes gridille asti. Ekalla kierroksella Esa tuli shikaaniin ohi iha nätisti ku otin vähän liiankin mummoillen alun ni varmaan rupes ärsyttämään selän takana. Sitte kierrosta myöhemmin yks joka kodin Schumacher päättää tulla vikaan shikaaniin niin myöhäisellä jarrulla että työnsi meidät molemmat nurmikon kautta suoraksi, ja taisi aiheuttaa kolarin siihe shikaaniin vielä kaupan päälle. Itse onneksi pääsin pystyssä nurmikon läpi, ja siinä meni sitte pari kierrosta saada paketti kasaan uudestaan. Tässä vaiheessa "kisa" oli paljolti ohi eikä ollu paljoa mahiksia ajaa edellä olevia enää kiinni. Melkein pääsin seuraavan kaverin iholle kiinni ku kierroksella 9 rupee moottori yskimään yhtäkkiä hevosenkengässä ja moottorin virhevalo syttyy..... eli YKSI kierros ennen maalia päätti kalusto rupee vittuilemaan. Noh, pyörä varikolle ja JÄLLEEN yksi missattu kisa. Syyksi paljastui myöhemmin löystynyt shifterin varsi.

Sunnuntain kisaan sitte kaikki pitäis olla kunnossa. Heti kakkosmutkassa yks jantteri ois aiheuttanu kolarin jos en olis varonu, koska se junttasi ulkomutkasta yhtäkkiä apexin kiinni vaikka mä olin siellä sisäpuolella. Pääsin kuitenkin kuittaamaan heti pitkän suoran päähän tästä jannusta ohi, mutta samalla jarrutuksessa pyörä tuntui todella "tahmealta". En oikee käsittäny miksi, oletin sen johtuvan myöhäisestä jarrutuksesta. Pari mutkaan myöhemmin sokeassa shikaanissa vasuriin pyörä valuu ihan hel***in rajusti sivuttain oikealle päin. Ajattelin että siinä on paskaa radalla että sen takia luisti, ja pidin polvella pyörän pystyssä niin kauan kunnes tuli pito takas. Tokalla kierroksella kun sitte kakkosmutkaan käänsin ni selvisi syy outoon pyörän käytökseen: Eturenkaan venttiili oli murtunut tyvestä ja rengas oli vuotanut tyhjäksi. Ku kääsin T2:een ni rengas karkasi vanteelta ja sitä ei sitte enää mikään Marquez pysäyttänyt. Hiekalle mentiin ja loppukausi pilalla koska budjetti ei enää kestänyt pyörän korjaamista.

Kaiken kaikkiaan rahaa paloi kauteen 5300€ + pakettiauton hankinta kaluston kuljetusta varten.... Joten ei tässä nyt ihan hirveästi hymyilytä ku katsoo mitä loppujen lopuksi pääsin tekemään. 2 kisaviikonloppua joissa pääsin yhteensä kaksi kertaa gridiin, enkä päässyt yhtäkään kertaa maaliin asti, vaikka en tehnyt itse yhtä ainoota virhettä..... Siitä voi sitte huumoria yrittää repiä. Iso Kiitos Tirkkosen Esalle ja Tiaisen Tonille avusta kauden aikana!

Tällä hetkellä yritän säästää uusiin katteisiin ja jalkatappeihin yms mitä siinä meni rikki. Onneksi suht pienillä vaurioilla selvis. Saa nähdä saanko säästettyä tarpeeksi vai enkö.


Jos jokin ylempi typeryys on olemassa, ni ilmeisesti hän ei halua että ajan kilpaa.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Nitrous

Menihän toi paremmin kuin mun kausi 2017. Sillon löin joku 20k€ omaa ja lainattua rahaa kauteen, rikoin yhen bensapumpun ja pääsin 15 kierrosta ennen kuin kausi oli paketissa. Ens vuonna uudella innolla vaan etiäpäin. Katteet saa halvimmillaan johkin 300€ ja ei ne tappisarjatkaan ihan mahdottomia maksa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jone

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.09.18 - klo:12:25
Menihän toi paremmin kuin mun kausi 2017. Sillon löin joku 20k€ omaa ja lainattua rahaa kauteen, rikoin yhen bensapumpun ja pääsin 15 kierrosta ennen kuin kausi oli paketissa. Ens vuonna uudella innolla vaan etiäpäin. Katteet saa halvimmillaan johkin 300€ ja ei ne tappisarjatkaan ihan mahdottomia maksa.

Taisin 180€ maksaa omasta pp-tuning sarjasta.

Choke

Jaahas..oiskoha se aika vihdosta viimein vähä ympätä 2018 kautta läjään päin ku uus puskee päälle kovaa vauhtia! airrev_1

Mitäs sit, ensimmäinen täysi mittainen kausi radalle rakennetulla -07 vuoden R6sella. Ja ensimmäinen kesä pitkään aikaan ku ei ollu hallitusta rajottamassa toimintaa ni sai harrastaa just niin paljo ku lompakko vaan anto myöte.
Laskeskelin tossa äkkiseltää et ratapäiviä kerty 19 tai 20 kappaletta, kaikkia en racechronolla tallentanu, osa oli "aivojen lepuutus" päiviä ilman sen suurempaa tavoitetta. :) 

Kausi starttas jollain trackdayn päivällä tutulla ja turvallisella Alastarolla, jossa edelliskautena tuli muutamina päivinä kurvailtua. Pyörään ja uuteen radan pintaan tutustumista, olipahan silkkistä verrattuna edelliskesän muistikuviin. cool_gif
Siitä sit seuraavana päivänä äitienpäivää viettämään Ahvenistolle. Ensi kosketus tähän rataan, erittäin hieno rata, mutta ei välttämättä tule toista kertaa käytyä. Tai sitten jos sinne lähtee niin täytyy mennä ihan vaan fiilistelemään, sen verran lähellä on rautaa siellä vastassa jos lipsahtaa..

Sitte seuraavana viikonloppuna Kemoraan tutustumaan. Päivä alko hyvin ku lämppärit hajos (johto vaan tosin), onneks sain avuliaalta kokeneemmalta ratailijalta setin lämmittimiä lainaan! Ja loppupäiväst lauantaina syyläri päästi hieman vettä pihalle, onneks vasta varikolla kun flekti oli ottanut varikolla pyörää käytellessä kiinni syyläriin. Tämän sai onneks paikattua ulkoisesti..
Kemorasta jäi tuolloin kyllä hyvä maku, erittäin kiva rataprofiili.
Sitte taas vähä Alastaroo ennen Motoparkin päiviä.

Motopark. peukku_1 ompahan hieno rata! Kunto pieni miinus, mutta se tuo vaan oman mausteensa mukaan.

Suunnitelmissa oli käydä myös ajamassa Botnialla, koska tavotteena oli ensimmäisenä kesänä käydä ajamas nuo Suomen isoimmat radat läpi ja niin paljo päiviä alle ku kerkee/finanssipoliittinen tilanne antaa myöden. Mopon kannen nahka ja oman selän välilevy oli kuitenkin eri mieltä asiasta ja joutu jättää muutamat ratapäivät väliin..
Nämä sattu harmillisesti vielä muutama viikko ennen omaa kesälomaa, mihin oli tietty suunniteltu kaikenlaista kivaa.. Selkä toipu onneks kriittisestä vaiheesta aika äkkiä, ajoittain toki vieläkin hieman kiukuttelee. Selkä sieti ajoa jotenkuten kuitenkin jo muutaman viikon päästä, jolloin tuli harrasteltua hieman katuajoa pitkästä aikaa. Lainapyörällä. Olihan sekin mukavaa käydä kavereiden kanssa hieman ajelemassa maisema geepeetä..

Sit pikku masennuksen jälkeen pikapikaa pärrä kuntoon ja elokuun puolessa välissä lähdettii taas Virtasalmelle vierailemaan!

Mitä omaan ajoon tulee niin kehitystä tuli tai ainakin vauhti kasvo aikalailla. Alastaro suunnilleen -10sekuntia, edellisen kesän zx10r räppäilystä.
Parit kipit tuli kokeiltua kans, molemmissa etunen alta suht pienes vauhdis, Alastaron Palmas ja Motoparkin kakkos mutka. Näistä oikeestaan ajatus et mitä tapahtu. Alastarolla vaan liikaa jarrua liian suures kallistukses, hieman ennen apeksia keula alta. Ja Motoparkissa, oisko ollu siellä toinen tai kolmas setti, en ollu jarrulla ku kurvailin ja tutustuin rataan sillai suht rauhallisesti ni siitä ajatuksena et ei vaan ollu vissii riittävästi painoa etusella..

Ajat pyörii radasta riippuen  +4-8 sekuntia verrattuna STK600 luokan kärkeen. Motoparkissa eniten tähän nähden nipistettävää, Alastarossa vähiten.

Eniten kaudesta jäi "harmittamaan" kun Alastarolla 1:22 puolelle pääsy jäi 0,11sek päähän, mut täytyy tuohon siltikin tyytyväinen olla..vähän paremmalla syötöllä sit vaan ens kaudella :D

Summasummarum, hauskaa oli kyl koko rahan edestä. Varmaan nyt tulevalla kaudella ei ihan noin paljoa tule ajettua, alko käymään tuo reissaaminen joka jumalan viikonloppu hieman raskaaksi jo jossain vaiheessa kesää. Turusta Kemoraan ja Motoparkkiin hiacen kans työntää kuitenkin sen 5h suunnilleen. Toki joku hieman mukavamman/paremman (lue: ilmastointi+vakkari) auton hankkiminen voisi tehdä matkanteosta nautinnollisempaakin....mene ja tiedä kun ei tiedä paremmasta :)

Powered by EzPortal