Mitä päivitystä mopoon seuraavaksi?

Aloittaja LoneWolf, 28.03.18 - klo:13:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

LoneWolf

Taustaksi, kyseessä on Kawasaki Ninja 300 vm 2013 johon on tähän mennessä laitettu rataisampaa alustaa, cliparit ja säädettävät jalkatapit. Työlistalla on ratapenkin rakentelu. Nyt näyttäisi siltä että harrastebudjetissa olisi ehkä hieman varaa vielä viritellä ennen kauden alkua, joten kysymys kokeneemmille, mihin kannattaisi panostaa? Pääpaino siinä että mopolla olisi hyvä oppia ajamaan, kierrosajat toissijaisena.

Vaihtoehtoja olisi ainakin:
  • ratakatteet
  • täysputkisto ja säädätys
  • shifteri
  • parempi rengastus (alla on nyt Bridgestone S20 Evot)
  • Bremboa tms etujarruun
  • jotain muuta, mitä?

Vai sittenkin säästää rahat ja ostaa parin vuoden päästä isompi että voi paikata teholla sen mitä taidoista puuttuu?

murmela

Jos ecua saa kunnolla säädettyä moottorijarrun osalta ja kaipaa kevyempää moottorijarrua, niin se. Saako siihen esim flässättyä jonkun kisaecu-softan, tms?
Samalla saa nollakaasu/pintakaasu-vasteen kuntoon/ pehmeäksi.
Moposta tulee huomattavasti helpompi ja tarkempi ajaa mutkaan/ mutkassa/ mutkasta.

Toisena listalla renkaat. Kunnon dunloppia alle, kyllähän ne maksaa, mutta ne kestää varmaan koko kesän ellei seuraavankin tommosessa vehkeessä.

Jos etujarrun toiminnassa on moitittavaa, niin bremboa, muuten ei.

Ratakatteet tulee halvemmaks kipata? Jos aikoo pysyä pystyssä niin ei tarvi.

Sifteri 50-60, ite ajelin kawalla 30t rataa ilman/ vaihot raakana.

Lisäämällä racedacin ja laajakaistalambdan voi ite säätää seoksia jos on ecu millä se onnistuu. Ja jos haluaa lisäillä sensoreita niin saa alustadatankin talteen. Jne.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

LoneWolf

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:13:44
Jos ecua saa kunnolla säädettyä moottorijarrun osalta ja kaipaa kevyempää moottorijarrua, niin se. Saako siihen esim flässättyä jonkun kisaecu-softan, tms?
Samalla saa nollakaasu/pintakaasu-vasteen kuntoon/ pehmeäksi.
Moposta tulee huomattavasti helpompi ja tarkempi ajaa mutkaan/ mutkassa/ mutkasta.

ECUa pääsee säätämään useammallakin eri softalla mutta en tiedä täsmälleen mitä noilla voi säätää, tuskin hirveästi muuta kun ruiskun karttoja. Fuel cutin saa uskoakseni pois.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:13:44
Toisena listalla renkaat. Kunnon dunloppia alle, kyllähän ne maksaa, mutta ne kestää varmaan koko kesän ellei seuraavankin tommosessa vehkeessä.

Mikä mahtaisi olla oikea rengastus, kierrosajat ovat aivan keskiryhmän hidasta päätä? Mitään kisasliksiä jota en saa pidettyä toimintalämmössä ei kuitenkaan varmaan kannata laittaa...

Tässä on jonkun verran hankala rengaskoko, 110/70 ja 140/70 (internet väittää että 150/60 kävisi myös) joka myös hankaloittaa valintaa.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:13:44
Jos etujarrun toiminnassa on moitittavaa, niin bremboa, muuten ei.

Onnetonhan se on, pitää vielä testata EPFA-paloilla josko niillä saisi vähän paremmaksi, mutta tuomio on että välityssuhde on sellainen että kahvan liike on ärsyttävän suuri teki mitä tahansa.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:13:44
Ratakatteet tulee halvemmaks kipata? Jos aikoo pysyä pystyssä niin ei tarvi.

Ratakatteilla saisi myös clipareita laskettua hieman (en viitsisi tuhota vakiokatteita jälleenmyyntiarvon takia).

murmela

Lainaus käyttäjältä: LoneWolf - 28.03.18 - klo:14:31
Onnetonhan se on, pitää vielä testata EPFA-paloilla josko niillä saisi vähän paremmaksi, mutta tuomio on että välityssuhde on sellainen että kahvan liike on ärsyttävän suuri teki mitä tahansa.
Yks halpa vaihtoehto vois olla testata esim s1000rr bemarin orggis pääsylinteriä siinä. Niitä luulis löytävän halvalla, kun kaikki bemaristit haluu vaihtaa bling blingiä tilalle.
Tosin voi olla ett kahvan liike menee liian lyhkäseks, eli pääsylinteri vs männät pinta-alasuhde muuttuu liikaa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

28.03.18 - klo:15:08 #4 Viimeisin muokkaus: 28.03.18 - klo:15:10 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: LoneWolf - 28.03.18 - klo:14:31
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:13:44
Toisena listalla renkaat. Kunnon dunloppia alle, kyllähän ne maksaa, mutta ne kestää varmaan koko kesän ellei seuraavankin tommosessa vehkeessä.

Mikä mahtaisi olla oikea rengastus, kierrosajat ovat aivan keskiryhmän hidasta päätä? Mitään kisasliksiä jota en saa pidettyä toimintalämmössä ei kuitenkaan varmaan kannata laittaa...

Tässä on jonkun verran hankala rengaskoko, 110/70 ja 140/70 (internet väittää että 150/60 kävisi myös) joka myös hankaloittaa valintaa.

Esim joku tommonen vois olla toimiva/ gp503.comista nopeasti vilkaisten:

Mezeler
110/80 soft 142e
150/65 medium 168e

tai

Pirelli
110/70 SC1 (soft) 152e
150/60 SC2 (medium-hard) 183

(Kunnon renkaissa ois myös se etu että jos haluut testata bemaria, niin voidaan vaihtaa kiuluja päittäin.)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

LoneWolf

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:15:08
Lainaus käyttäjältä: LoneWolf - 28.03.18 - klo:14:31
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:13:44
Toisena listalla renkaat. Kunnon dunloppia alle, kyllähän ne maksaa, mutta ne kestää varmaan koko kesän ellei seuraavankin tommosessa vehkeessä.

Mikä mahtaisi olla oikea rengastus, kierrosajat ovat aivan keskiryhmän hidasta päätä? Mitään kisasliksiä jota en saa pidettyä toimintalämmössä ei kuitenkaan varmaan kannata laittaa...

Tässä on jonkun verran hankala rengaskoko, 110/70 ja 140/70 (internet väittää että 150/60 kävisi myös) joka myös hankaloittaa valintaa.

Esim joku tommonen vois olla toimiva/ gp503.comista nopeasti vilkaisten:

Mezeler
110/80 soft 142e
150/65 medium 168e

tai

Pirelli
110/70 SC1 (soft) 152e
150/60 SC2 (medium-hard) 183

(Kunnon renkaissa ois myös se etu että jos haluut testata bemaria, niin voidaan vaihtaa kiuluja päittäin.)

Eivätkös nuo ole aivan "liian hyviä" renkaita keskiryhmän hitaan pään vauhdeille, eivät pysy toimintalämmöissä? Tuota "Oikeat renkaat suhteessa vauhtiin" threadia lukemalla jäi kuva että näissä vauhdeissa "sporttinen katurengas" olisi vielä oikea valinta, tai jos haluaa hifistellä niin "seosrenkaan katuversio" mitä se nyt tarkoitteneekaan.

Rengaslämppärit olisi varmaan kyllä joka tapauksessa hyvä hankinta, kunhan nyt löydän jostain kaupan joka myy lasten mopolle sopivaa mallia...

santerik

Jos oot facebook-miehiä niin road racing kirppiksellä näyttäis just tulleen myyntiin tommottii 300-luokan pyörään sopivat lämppärit.

murmela

Lainaus käyttäjältä: LoneWolf - 28.03.18 - klo:17:08
Eivätkös nuo ole aivan "liian hyviä" renkaita keskiryhmän hitaan pään vauhdeille, eivät pysy toimintalämmöissä? Tuota "Oikeat renkaat suhteessa vauhtiin" threadia lukemalla jäi kuva että näissä vauhdeissa "sporttinen katurengas" olisi vielä oikea valinta, tai jos haluaa hifistellä niin "seosrenkaan katuversio" mitä se nyt tarkoitteneekaan.

Rengaslämppärit olisi varmaan kyllä joka tapauksessa hyvä hankinta, kunhan nyt löydän jostain kaupan joka myy lasten mopolle sopivaa mallia...
Seosrenkaista toi pirellin SC1&SC2-kombo ollee ratapäivien käytetyin setti oli vauhti ja vehje lähes mitä tahansa, ihan sen takiakin ett ne toimii aikalailla missä tahansa vauheissa.
Ainoo ero katurenkaisiin niissä on oikeastaan se, että siinä vaiheessa kun katurenkaat alkaa luovuttamaan niin noi alkaa kerjäämään lisää.
Kelin ja vauhdin mukaan hieman säätä painetta että saa renkaan elämään, niin pito on tautinen ja silti se ei kulu tommosen vehkeen alla varsinkaan ku sulla on alusta tontilla.

Mä olen kerran testannut sporttista katurengasta, pääsin alastaron portilta kakkosmutkan apeksiin, ja makso euron per metri.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

m1kk0

28.03.18 - klo:20:56 #8 Viimeisin muokkaus: 28.03.18 - klo:20:58 käyttäjältä m1kk0
Mulla muutama ajamaton ylimääräinen pirelli sc tuota pikkukokoa. Laitoin yv

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:17:37an ku sulla on alusta tontilla.

Mä olen kerran testannut sporttista katurengasta, pääsin alastaron portilta kakkosmutkan apeksiin, ja makso euron per metri.
Ois varmaan kannattanu malttaa lämmittää se rengas?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.03.18 - klo:21:37
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:17:37an ku sulla on alusta tontilla.

Mä olen kerran testannut sporttista katurengasta, pääsin alastaron portilta kakkosmutkan apeksiin, ja makso euron per metri.
Ois varmaan kannattanu malttaa lämmittää se rengas?
No äläpä...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:22:45
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.03.18 - klo:21:37
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:17:37an ku sulla on alusta tontilla.

Mä olen kerran testannut sporttista katurengasta, pääsin alastaron portilta kakkosmutkan apeksiin, ja makso euron per metri.
Ois varmaan kannattanu malttaa lämmittää se rengas?
No äläpä...

Sillä vaan, ettei jää kenellekään väärää kuvaa siitä, että tuo kaato olisi ollut renkaan vika. Ihan sama mitkä kumit on alla, saa kuski omalla hölmöilyllään pelin kyllä katolleen. Tuolla sporttisella katurenkaalla ko. laitteen (390KTM) alla ajetaan kuitenkin ihan kilpaakin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.03.18 - klo:06:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:22:45
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.03.18 - klo:21:37
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:17:37an ku sulla on alusta tontilla.

Mä olen kerran testannut sporttista katurengasta, pääsin alastaron portilta kakkosmutkan apeksiin, ja makso euron per metri.
Ois varmaan kannattanu malttaa lämmittää se rengas?
No äläpä...

Sillä vaan, ettei jää kenellekään väärää kuvaa siitä, että tuo kaato olisi ollut renkaan vika. Ihan sama mitkä kumit on alla, saa kuski omalla hölmöilyllään pelin kyllä katolleen. Tuolla sporttisella katurenkaalla ko. laitteen (390KTM) alla ajetaan kuitenkin ihan kilpaakin.
Sepä se. Kuvittelin lähteväni rauhassa liikkelle, ja siirsin kroppaa mahollisimman paljon, ja työnsin polven suoraan sivulle, ja kallistin mahollisimman vähän mopoa, mutta eipä sekään ollut tarpeeksi maltillista. Noh, tulipa opittua lompakon kautta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

m1kk0

Lainaus käyttäjältä: m1kk0 - 28.03.18 - klo:20:56
Mulla muutama ajamaton ylimääräinen pirelli sc tuota pikkukokoa. Laitoin yv
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:17:37
Lainaus käyttäjältä: LoneWolf - 28.03.18 - klo:17:08
Eivätkös nuo ole aivan "liian hyviä" renkaita keskiryhmän hitaan pään vauhdeille, eivät pysy toimintalämmöissä? Tuota "Oikeat renkaat suhteessa vauhtiin" threadia lukemalla jäi kuva että näissä vauhdeissa "sporttinen katurengas" olisi vielä oikea valinta, tai jos haluaa hifistellä niin "seosrenkaan katuversio" mitä se nyt tarkoitteneekaan.

Rengaslämppärit olisi varmaan kyllä joka tapauksessa hyvä hankinta, kunhan nyt löydän jostain kaupan joka myy lasten mopolle sopivaa mallia...
Seosrenkaista toi pirellin SC1&SC2-kombo ollee ratapäivien käytetyin setti oli vauhti ja vehje lähes mitä tahansa, ihan sen takiakin ett ne toimii aikalailla missä tahansa vauheissa.
Ainoo ero katurenkaisiin niissä on oikeastaan se, että siinä vaiheessa kun katurenkaat alkaa luovuttamaan niin noi alkaa kerjäämään lisää.
Kelin ja vauhdin mukaan hieman säätä painetta että saa renkaan elämään, niin pito on tautinen ja silti se ei kulu tommosen vehkeen alla varsinkaan ku sulla on alusta tontilla.

Mä olen kerran testannut sporttista katurengasta, pääsin alastaron portilta kakkosmutkan apeksiin, ja makso euron per metri.

Komppaan murmelaa pirelli sc kommenteissa. Sc loogisempi pidon rajoilla ja saattaa jopa varoittaa ennen pyllähdystä

JMH

02.04.18 - klo:21:37 #14 Viimeisin muokkaus: 02.04.18 - klo:21:40 käyttäjältä JMH
Lainaus käyttäjältä: murmela - 29.03.18 - klo:10:43
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.03.18 - klo:06:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:22:45
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.03.18 - klo:21:37
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.03.18 - klo:17:37an ku sulla on alusta tontilla.

Mä olen kerran testannut sporttista katurengasta, pääsin alastaron portilta kakkosmutkan apeksiin, ja makso euron per metri.
Ois varmaan kannattanu malttaa lämmittää se rengas?
No äläpä...

Sillä vaan, ettei jää kenellekään väärää kuvaa siitä, että tuo kaato olisi ollut renkaan vika. Ihan sama mitkä kumit on alla, saa kuski omalla hölmöilyllään pelin kyllä katolleen. Tuolla sporttisella katurenkaalla ko. laitteen (390KTM) alla ajetaan kuitenkin ihan kilpaakin.
Sepä se. Kuvittelin lähteväni rauhassa liikkelle, ja siirsin kroppaa mahollisimman paljon, ja työnsin polven suoraan sivulle, ja kallistin mahollisimman vähän mopoa, mutta eipä sekään ollut tarpeeksi maltillista. Noh, tulipa opittua lompakon kautta.

Ite ajanut noilla sporttisilla katurenkailla enemmänkin. Lähin sun perään, ja tokan mutkan kohdalla oli kallistus luokkaa mitä v***ua? :o

Paljonko on paljon? Usein kysytty kysymys. Viimeksi pohdin tätä sateisilla ekaa kertaa... confused_thinking
Mauno ärrällä, eli Rauno.

Powered by EzPortal