SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato

Aloittaja PrivateeR, 19.06.18 - klo:15:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 21.06.18 - klo:14:03
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:21:09
Jos Nitrous ja pari nopeaa jannua sanoo mulle ihan saman ku sinä, ni siinä tapauksessa uskon sen.
Et ole todellakaan ensimmäinen, etkä tule olemaan viimeinen, joka ei usko, ainakaan heti, että minä olen oikeassa.

Osta RaceDAC ja asenna se mopoos, niin saat kaasun asennon tuohon RaceChronon dataan, niin sit sun ei tarvitse uskoa yhtään muuta kuin itseäsi ja omia silmiäsi, kun näät sen kaasun käytön siitä videon ruudulta.
Juu en hetkeäkään epäile ettenkö joissakin paikoissa menis kaasulle liian aikasin ja linja valuu sen takia leveäksi ja estää tehokkaan avauksen, mutta....

Nitrouksen versio : "Tx ja Tx avaat kaasun hiukan liian aikasin"
Sun versio : "Räpellät joka paikassa kaasua kuin amatööri"

Huomaatko minkäänlaista kontrastia noissa kahdessa? Ei toi sun palaute hirveän rakentavaa ole.
Ja katsoin äsken tuon aika-ajokierroksen sillä silmällä läpi että "mitä jos se Scuuba onki oikeassa!?!?!?" Keskityin pelkästään siihen missä kohtaa pyörän vauhti alkaa vähänkään kiihtymään (eli kaasu on edes hitusen auki).

Vertailupohjaksi sopinee Nitrouksen 1:28.2 kierros: https://youtu.be/zDpT9xkwxOg?t=223

Lopputulos oli se, että T2 kaasu aukes liian aikasin, samoin T3. Suolenkin alamäkivasurissa avaan vähä liian aikasin, mutta noita lukuunottamatta pyörä lähti kiihtymään lähes identisissä kohdissa. Joten ei se nyt ihan niin hirveästi voinu mennä metsään ku mitä annat ymmärtää.

Aivan satavarmasti tossa tekemisessä on muutakin korjailtavaa kuin pelkkä kaasusta jauhaminen, joka syö aikaa.
Tarkkaan ottaen, se kommentti mikä näyttää jääneen todella pahasti korpeamaan, meni näin:
"Ja vieläpä ottaen huomioon että räplää kaasua amatöörimäisesti ennen apeksia ja apeksissa. Siitä saa vielä helppoja kymmenyksiä pois, ehkä jopa sekunnin pari, ku malttaa lopettaa ton kaasun räpläämisen väärässä paikassa."
Ja tuo kommentti koski jotain aikaisempaa ajamistasi jollain aivan muulla radalla. Ja jos katsot sitä kyseistä videota, niin tuo kommentti pitää edelleen sen suhteen ihan täysin paikkansa.

Sitten jos vertaat omaa ajaoasi toisen kuskin ajoon, niin kannattaa aina muistaa että siinä vaiheessa vertaat vain omia virheitäsi toisen kuskin virheisiin. Eli se toinen kuski voi ajaa ihan päin persettä, ja olla silti sinua nopeampi, ja jos vertailun perusteella päädyt ajamaan samalla tavalla päin persettä, niin onko siinäkään nyt sitten taasen niin paljon järkeä?

Syy miksi jauhan tuosta kaasun käytöstä, on tuossa kierrosajassasi. Se on jo sen verran nopea että yksi isoimmista asioista (ja helpoista), ellei jopa isoin, joka voi joko tuhota ajolinjan ja kierrosajan, tai edistää ajolinjan muokaamista opimaalisempaan suuntaan ja parantaa kierrosaikaa, on nimen omaan pienikin virhe kaasun käytössä.

Siinä vaiheessa kun kuski lopettaa sen kaasun räpläämisen, ja joutuu odottamaan apeksia, ja avaamaan apeksista, niin hän huomaa paljon helpommin ja nopeammin mitä muutoksia hänen täytyy tehdä jarrumerkkiin, jarruun ja jarrun ajolinjaan, jotta apeksi olisi oikeassa paikassa ja mopo osoittaisi oikeaan suuntaan apeksissa.
Vinkiksi, todella nopeat kierrosajat syntyvät nimenomaan jarrumerkin ja apeksin välissä, koska se määrää sen kuinka kova vauhti sinulla on jarrussa, ja mikä on apeksinopeutesi, ja kuinka nopeasti pääset täydelle kaasulle, ja mikä on suoranopeutesi.

Silloin kun kuski räplää kaasua, niin hänestä tuntuu että mopo kulkee ihan eniten, koska ohjaamo on koko ajan täynä käsiä sohimassa joka suuntaan. Ja kuski valehtelee itselleen että se kaasun räplääminen edistää ajamista, koska hänestä tuntuu siltä. Ja video, ja data, ja kierrosajat kertovat jotain ihan muuta.

Ja jos se sinua yhtään lohduttaa, niin mitäpä luulet, miksi minä tiedän noi kaikki virheet...? Oliskohan ehkä siksi, että olen tehnyt kaikki samat virheet itse, ja lisäksi olen nähnyt samat virheet kymmenien/satojen kuskien datoista ja videoista.
Ei ole mitään väliä onko kuski hitaan, keski, vai nopean ryhmän kuski, jokkis, sm, em vai mm tason kuski. Kaikki samat virheet toistuvat joka kuskilla, ainoa ero on virheiden suuruusluokka.

Mutta kuten sanoin, osta RaceDAC, sen auttaa sinua näkemään todellisuuden, ja sen avulla huomaat missä asioissa valehtelet itsellesi. Ja itselleen valehtelua tekevät kaikki kuskit, tasosta riippumatta. Video ja data ei valehtele.
Data on siinä suhteessa parempi kuin video, että voit tarkastella jotain aikaväliä yhdellä silmäyksellä, esim jarrumerkistä jarrumerkkiin, eli yhden mutkan osalta. Videolla sitä ei pysty tekemään.
Datan tulkinta on myöskin sinänsä hyvin helppoa; kaikki lineaariset asiat ja tasaiset muutokset on hyviä, kaikki siitä poikkeavat on pahoja.
Eli ei tarvitse vertailla omia virheitä muiden virheisiin ja yrittää sen avulla päätellä missä tekee virheen. Ja sen jälkeen vielä yrittää keksiä mikä se virhe on.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:14:39ja sen avulla huomaat missä asioissa valehtelet itsellesi. Ja itselleen valehtelua tekevät kaikki kuskit, tasosta riippumatta. Video ja data ei valehtele.
Tässä kohdassa sulla menee hiukan metsään. En yritä valehdella itselleni. Joka kerta ku tuun radalta pois ni pyöritän päässäni sitä että "missä hitossa mä nyt hävisin aikaa?" jotta voi välttää ne virheet tulevaisuudessa.

En oo niin toope että luulisin että olen kaikkivoipa joka ei tarvitse mitään opastusta, päinvastoin. Sen takia kysyn varikolla ja netissä jne kaikki mahdolliset vinkit mitä vaan voin saada jolla parantaa ajamista. Lähinnä vain sun argumentit alkoi menemään ignoren puolelle tuon sun asian esittämistavan ansiosta.

En ole ikinä väittänyt ettei mun ajamisessa ole aukkoja. Varmasti kaasunkäytön ohessa myös pyörän päällä sijoittautuminen vaatii hiomista ja moni muu asia.

Lähinnä sun palautteen antamistavasta tuli mieleen oma faijani kouluaikana. Siltä kun kysyi mihinkään kotitehtävään apua, ni se hoki ekan viiden minuutin ajan että "Mitä siinä kysytään? Mitä siinä kysytään? Mitä siinä kysytään? Mitä siinä kysytään? Mitä siinä kysytään? Mitä siinä kysytään?" ..... luuletko ettei tuossa vaiheessa käy jo lievästi v***ttamaan? Eli rakentavan ohjeistuksen sijaan aiheutti suoraan sen että avusta ei taatusti ollut mitään hyötyä.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

murmela

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 21.06.18 - klo:15:00
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:14:39ja sen avulla huomaat missä asioissa valehtelet itsellesi. Ja itselleen valehtelua tekevät kaikki kuskit, tasosta riippumatta. Video ja data ei valehtele.
Tässä kohdassa sulla menee hiukan metsään. En yritä valehdella itselleni. Joka kerta ku tuun radalta pois ni pyöritän päässäni sitä että "missä hitossa mä nyt hävisin aikaa?" jotta voi välttää ne virheet tulevaisuudessa.
Pistä dataloggeri kiinni, niin huomaat kuinka paljon valehtelet itsellesi.
Ja jos haluat ajatella positiivisesti, niin kun huomaat nopeasti tavat joilla kusetat itseäsi, niin pystyt eliminoimaan ne nopeasti, ja kierrosaika paranee nopeasti.
Mä olen 12 vuotta kuunnellut kuskeja jotka eivät valehtele itselleen, ja jotka tiedostavat virheensä, ja silti jatkatkavat niiden virheiden tekemistä. Laske 1+1.

Kun katsotaan sun ulosantia, niin ihan samassa veneessä ollaan...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:17:52Pistä dataloggeri kiinni, niin huomaat kuinka paljon valehtelet itsellesi.
Ja jos haluat ajatella positiivisesti, niin kun huomaat nopeasti tavat joilla kusetat itseäsi, niin pystyt eliminoimaan ne nopeasti, ja kierrosaika paranee nopeasti.
Mä olen 12 vuotta kuunnellut kuskeja jotka eivät valehtele itselleen, ja jotka tiedostavat virheensä, ja silti jatkatkavat niiden virheiden tekemistä. Laske 1+1.

Kun katsotaan sun ulosantia, niin ihan samassa veneessä ollaan...
.......siis ymmärrätkö sen verran Suomen kielen alkeita, että mikä ero on lauseilla "En yritä huijata itseäni" vs "Huijaan itseäni" ????
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

murmela

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 21.06.18 - klo:18:19
.......siis ymmärrätkö sen verran Suomen kielen alkeita, että mikä ero on lauseilla "En yritä huijata itseäni" vs "Huijaan itseäni" ????
En ole kertaakaan sanonut että _yrität_ valehdella itsellesi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:18:34
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 21.06.18 - klo:18:19
.......siis ymmärrätkö sen verran Suomen kielen alkeita, että mikä ero on lauseilla "En yritä huijata itseäni" vs "Huijaan itseäni" ????
En ole kertaakaan sanonut että _yrität_ valehdella itsellesi.
Mutta silti jaksat painottaa kuinka paljon valehtelen itselleni..... etkö ymmärrä että jos mä hattu kädessä pyydän kaikkea mahdollista neuvoa porukalta, ni se ei ole itselleen valehtelua??? Se tarkoittaa että tiedostan varsin hyvin että parannettavaa on ties missä. Miten ihmeessä se on itselleen valehtelua?

Mutta se että asianomainen rupee jauhamaan kaasunräpeltämisen merkityksestä kierrosaikaan katsomalla videota joka on kuvattu rataa opetellessa alle 30 kierroksen kokemuksella, ni metsään menee ja aika helvetisti.... Yritin useita kertoja sanoa sulle että en yrittänyt mitää helkkarin kierrosaikaa (vaikkakin toki päivän nopeimman kierrosajan otin talteen) vaan yritin OPETELLA RATAA.... totta helvetissä silloin tulee alinopeuksia mutkiin ja se täytyy kompata laittamalla keskellä mutkaa hitunen lisää vauhtia kaasulla TAI nostamalla pyörä pystyyn keskellä mutkaa. Kumpikin tapa syö kierrosajan JOTA EDELLEENKÄÄN EN SIINÄ VAIHEESSA YRITTÄNYT TEHDÄ!
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

murmela

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 21.06.18 - klo:18:44
Mutta se että asianomainen rupee jauhamaan kaasunräpeltämisen merkityksestä kierrosaikaan katsomalla videota joka on kuvattu rataa opetellessa alle 30 kierroksen kokemuksella, ni metsään menee ja aika helvetisti.... Yritin useita kertoja sanoa sulle että en yrittänyt mitää helkkarin kierrosaikaa (vaikkakin toki päivän nopeimman kierrosajan otin talteen) vaan yritin OPETELLA RATAA.... totta helvetissä silloin tulee alinopeuksia mutkiin ja se täytyy kompata laittamalla keskellä mutkaa hitunen lisää vauhtia kaasulla TAI nostamalla pyörä pystyyn keskellä mutkaa. Kumpikin tapa syö kierrosajan JOTA EDELLEENKÄÄN EN SIINÄ VAIHEESSA YRITTÄNYT TEHDÄ!
Ei syö. Se että pidät mopon kenossa, yrität paikata kaasulla syö kierrosajan (vaikka et sitä yrittänytkään). Ja sen tavan kun opettelit heti aluksi, niin nyt se tulee selkärangasta. Ja pilaa kierrosajan nyt kun yrität sitä kierrosaikaa.
Jos et usko, niin pistä dataloggeri kiinni ja analysoi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal