Yamaha R1 laiskottelee

Aloittaja vernerik, 28.06.18 - klo:13:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vernerik

Team Punalipun virityspaja aloittelee toimintaansa. Ensimmäisenä temppuna tietenkin hankittiin R1:een uusi kone, jossa on lähtökohtana 13hp vähemmän kuin edeltäjässään.  Ero kuulostaa omaan korvaan ainakin aika isolta, etenkin kun muuttujia on aika vähän. Kesäkuun alussa siis pyörästäni hajosi vaihteisto ja varakonetta ei lyötynyt mistään. Hankin itselleni uuden R1:n kilpipelinä, josta otin koneen omaan runkoon. Pyörä kävi penkissä ja huipputehoja irtosi 13hp vähemmän. Mistähän homma voisi johtua ja mitä sille kannattaisi tehdä? Isoimpana ongelmana lienee punalipun virityspajan henkilökunnan ammattitaito. Lyhyen konsultaation jälkeen nokkien ajoituksella voisi parantaa tilannetta. Onnistuukohan vakio osilla ja mitähän homman teettäminen edes karkealta arviolta maksaisi? Tehoa varmaan tulee lisää jotain nollan ja kymmenen hevosvoiman väliltä. Jotain muuta, mitä kannattaisi kesken kauden yrittää? Vai tyytyä kohtaloonsa ja kunnostaa talven aikana parempi kone ehjäksi?

Penkkitulokset alla olevista linkeistä. Muuttujia pitäisi olla aika vähän. Neljä vuotta sitten pyörään on vaihdettu vain moottori. Putkisto ja ilmansuodatin (sama malli ja merkki) ovat säilyneet samana. Rengas lienee vähän erilainen, nyt penkissä sliksi ja aiemmin lienee ollut metzeler k3. Penkkikin on säilynyt samana. Välityksissä lienee pieni ero, mutta uskoisin, että 520 ketjut myös 2014.

http://vernerik.kapsi.fi/pics/R1kayra_uus.png
http://vernerik.kapsi.fi/pics/R1kayra_old.jpg

Viikonloppuna Kemoraan testaamaan mitä persdyno sanoo asiasta. Aiemmin ainakin ollut todella nirso kaikenlaiselle väärän värisistä sukista alkaen.
Yamaha R1 -08

murmela

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 28.06.18 - klo:13:33
Pyörä kävi penkissä ja huipputehoja irtosi 13hp vähemmän. Mistähän homma voisi johtua ja mitä sille kannattaisi tehdä?
Pelkkä penkki, vai säätökin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum


Nitrous

Yksilöeroja. Se sun vanha pata oli poikkeuksellisen hyvä yksilö. Tämä nykyinen ehkä vähän keskiverron alle. Ei tahtonu aueta luurilla noi kuvat, mutta nokkien ajoituksella tekee aika paljonkin. En muista onko jampissa vakiona soikeet pultin reiät säätöä varten vai ei. Koirikivi osannee auttaa.

Toki sitten moni muukin asia, kuten koneen tasapaino vaikuttaa aika paljon. Suomen radoilla tuo 10hp ei ihan hirveästi vaikuta kierrosaikaan, mutta ohittamisessa eron saattaa huomata.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Mites toi STP corr.f. 1.008 vs 1.021 ?
Mikä toi o?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Popeda

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.06.18 - klo:18:34
Mites toi STP corr.f. 1.008 vs 1.021 ?
Mikä toi o?
Tuolla kertoimella saadaan tulokset vertailukelpoisiksi. Eli paljonko ilmanpaine, lämpötila ja kosteus poikkeaa standardiarvoista.

T1mppa

29.06.18 - klo:00:29 #6 Viimeisin muokkaus: 29.06.18 - klo:00:38 käyttäjältä T1mppa
Sun vanhassa koneessa on varmaan kansi vielä ehjä. Eli plug-and-play kiinni ja kunhan muistat ottaa ylös ajotukset, ni se hoituu siinä samalla.

Ja tosiaan kampiakselin tasapainotus on iso tekijä.

Ite vetäisisin matalan pahvin kiinni ja selvittäisin, onko joku muun vuosimallin nokat jyrkemmät ja enemmän auki. Sit niiden kanssa kattoisin nokkien ajotuksia haluamaan suuntaan.
Eipä oo läheltä tuttu tuo kone, mutta jos vauhtipyörää saa kevennettyä, ni ei siitä kierrosherkkyydestä haittaa oo.
Vai saatko sä muuten virittää tuota konetta?😀
Porttauskin on kivaa. Ainakin kattoo imupuolen olevan smoothi koko matkalta.

Hurjasti on tehoa ollu sun vanhassa koneessa, jos on tosiaan vakio ollu.

Powered by EzPortal