Vakioluokat vs. viritetyt vehkeet

Aloittaja Rhino, 02.08.18 - klo:16:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rhino

Lueskelin tuossa SML:n sivuilta eri kilpailuluokkien teknisiä määräyksiä ja huomasin että Suomessa kaikki kilpailuluokat ovat käytännössä stock-luokkia eli kansipahvia kummempaa ei koneeseen saa vaihtaa ja jarrusylkän/satuloiden pitää olla alkuperäiset, myös jokkisluokassa? Jarrulevyt saa kyllä vaihtaa? Luenko mä nyt tuota kuin piru raamattua vai onko tosiaan niin että edes jokkista et pääse ajamaan jos on laittanu vaikka RCS:n pääsylkän pyörään? 

Onko näissä säännöissä nyt mitään järkeä? Jos näillä halutaan rajata kuluja tai tasoittaa pelikenttää niin ei tämä ratkaisu kyllä omasta mielestäni ainakaan kovin toimivalta tunnu. Esimerkiksi voisin ostaa 15 000 eurolla tonnisen Bemarin hipo-hipo keulakitillä ja iskarilla mutta 12v vanhassa gikserissä en saa parantaa tunnetusti paskoja jarruja 150€ osilla koska sitten se on liian ylivoimainen ja kulut ovat karanneet käsistä?  :o

Sääntöjä luodessa on varmasti ajateltu hyvää ja yritetty saada kisaamisen aloittaminen mahdollisimman helpoksi mutta tuntuu että tällaisenaan säännöt sulkevat pois suuren osan harrastajista jotka ajavat 8 - 15v vanhoilla pyörillä joihin on ajan saatossa tehty pieniä parannuksia sinne tänne. Vaihtoehtoina on joko vanhan pyörän downgreidaaminen tai pyörän vaihtaminen uudempaan. 

Olisiko jokkis- ja/tai b-luokkaan mahdollista saada jotain päivitystä sääntöihin kaudelle 2019, kiitos?  peukku_1

wbaum

02.08.18 - klo:16:51 #1 Viimeisin muokkaus: 02.08.18 - klo:16:54 käyttäjältä wbaum
Sylkän saa vaihtaa kyl ihan vaikka superbikessa. Satuloista alkaa tulla jo kurnutusta...

Jokkiksessa nyt saanee painaa millä vaan kunhan peli on turvallinen.

http://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1230/superbike_saannot_2018_1_0.pdf

f. The front and rear master cylinder may be changed with aftermarket products. Front and rear brake fluid reservoirs may be changed with aftermarket products. 

Mikko K.

Vanhoihin pyöriin saa laittaa vaikka kittinokat jne. jos siltä tuntuu. Pääsylinteri oli ihan lueteltu jossain sallittujen listalle.

Jokkikseen käy melkein mikä vaan laite.

wbaum

Itseasiassa hauska sääntö olis että museoikäiset -> 2009 sais päivittää isommalla kädellä.

Rhino

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 02.08.18 - klo:18:02
Vanhoihin pyöriin saa laittaa vaikka kittinokat jne. jos siltä tuntuu. Pääsylinteri oli ihan lueteltu jossain sallittujen listalle.

Jokkikseen käy melkein mikä vaan laite.
Jokkiksen säännöissä on kohdat "saa vaihtaa" ja "pitää vaihtaa". Äkkisiltään luulisi että sitä mitä ei ole erikseen lueteltu "saa vaihtaa" osiossa ei saa vaihtaa, kuten esim. pääsylkkää.

Missä lukee että vanhoihin pyöriin saa laittaa kittinokat ja missä luokassa? Mikä luetaan vanhaksi pyöräksi? Voitko laittaa linkin?

Sent from my SM-G903F using Tapatalk


Rhino

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 02.08.18 - klo:18:06
Itseasiassa hauska sääntö olis että museoikäiset -> 2009 sais päivittää isommalla kädellä.
Itse mietin ihan vastaavaa että esim 6v ja sitä vanhemmille pyörille virittäminen olisi vapaampaa.

Sent from my SM-G903F using Tapatalk


Mikko K.

021.11.8 SUPERBIKE LUOKKASÄÄNTÖ 2018 1.0

"1.14 Poikkeukset
Moottoripyörät jotka on valmistettu vuoden 2007 jälkeen, voidaan hyväksyä mukaan
kilpailuun kyseisen valmistusvuoden teknisiä sääntöjä noudattaen.
Näihin moottoripyöriin ei sovelleta tämän luokkasäännön kohtaa 1.7 Engine ja 1.9.5 Wheels
koskevia määräyksiä."

http://www.moottoriliitto.fi/ajajille/saannot/road-racing/

Superbike säännöt, vimonen sivu. Fim sääntöjä en nyt jaksa kahlata läpi, mut malli ei muistaakseni saisi olla enempää, kuin 5v wanha. Tämä vimonen täysin oma ulkomuisti mutu. Esim oma rn19 yamaha uppoaa näillä spekseillä saa virittää osastoon.



Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 02.08.18 - klo:18:06
Itseasiassa hauska sääntö olis että museoikäiset -> 2009 sais päivittää isommalla kädellä.

Niinhän niitä saa jo nyt. Tommosella 10vuotta vanhalla vskiovessalla ajaa top 10 sijotuksista vaikka kuski on aika kädetön. Ja Kesselihän työntää Retro SBK:lla kovempaa kuin iso osa SBB:n porukasta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Rhino - 02.08.18 - klo:18:28
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 02.08.18 - klo:18:02
Vanhoihin pyöriin saa laittaa vaikka kittinokat jne. jos siltä tuntuu. Pääsylinteri oli ihan lueteltu jossain sallittujen listalle.

Jokkikseen käy melkein mikä vaan laite.
Jokkiksen säännöissä on kohdat "saa vaihtaa" ja "pitää vaihtaa". Äkkisiltään luulisi että sitä mitä ei ole erikseen lueteltu "saa vaihtaa" osiossa ei saa vaihtaa, kuten esim. pääsylkkää.

Missä lukee että vanhoihin pyöriin saa laittaa kittinokat ja missä luokassa? Mikä luetaan vanhaksi pyöräksi? Voitko laittaa linkin?

Sent from my SM-G903F using Tapatalk


Eikös jokkikseen pääse käytännössä vaikka MotoGP kilpurilla jos jostain semmosen pystyy haalimaan itselleen?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Rhino


Eikös jokkikseen pääse käytännössä vaikka MotoGP kilpurilla jos jostain semmosen pystyy haalimaan itselleen?
[/quote]

Jos mä nyt tulkitsen tuota teknistä määräystä oikein niin sen mukaan MotoGP pyörä olisi OK, kunhan siihen ei tee muita muutoksia kuin mitä alla lueteltu. :)  Vakiovessa aftermarket sylkällä taas ei ole OK.   :o

4.3 Moottoripyörään saa tehdä seuraavat muutokset 
 Jarruletkut saa vaihtaa ns. teräspunosletkuihin, jarruletkut eivät kuitenkaan saa rajoittaa ohjausta tai jousituksen toimintaa
 Jarrupalojen materiaali on vapaa
 Jarrulevyt saa vaihtaa, ei kuitenkaan hiilikuidusta valmistettuihin 
 Ohjaustangon tai tangot saa vaihtaa, mitoituksen on vastattava SML sääntöjä 
 Pikakaasukahvan saa asentaa 
 Katteet saa vaihtaa alkuperäisestä materiaalista poikkeavasta materiaalista valmistettuun, katteiden muodon pitää kuitenkin vastata alkuperäisiä, ko. malliin tarkoitettuja katteita. 
 Ns. kaatumatapit saa asentaa, asennustavan pitää vastata hyvää kaupallista standardia
 Etu- ja takarattaan sekä ketjun saa vaihtaa toisen kokoisiksi. 
 Vanteet saa vaihtaa 
 Ohjausvaimentajan saa asentaa, mutta se ei saa toimia ohjausta rajoittavana tekijänä
 Jalkatapit ja niiden kiinnityskolmiot saa vaihtaa  Vaihteensiirtomekanismin suunnan saa vaihtaa Jalkatappien päiden tulee olla pyöristetty vähintään 8 mm säteellä. Ei taittuvien, jalkatappien päiden tulee olla umpinaisia. Jalkatapeissa ei saa olla teräviä kulmia. Moottorinposkiin saa lisätä kulutuspaloja. Niissä ei saa olla teräviä reunoja. Moottorinposket voi myös varustaa komposiittimateriaalista valmistetuilla suojilla. 

Mutta jos tosiaan on niin että käytännössä jokkista pääsee ajamaan periaatteessa millä vehkeellä tahansa niin olisi hyvä että virallisissa säännöissä olisi tämä myös mainittu ettei tule sekaannuksia tai yllätyksiä kisoissa. 


Juha_K

Omassa K5 vessassa ei ole vakioo juuri muuta kuin runko ja ei ole paljoa kyselty jokkiskisassa. En toki aja kärkisijoista.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

MarkoL

Joskus aattelin lähtee ajaa jokkista vanhallla vmaxilla.
Ihan vaan sen takia että voi.

Mut joo, jos kaksirenkainen moottoripyörä 123cc-1600cc tarvittavilla turvavarusteilla on käypä laite ajaa kilpaa.
-oli se sitten Seten vanha viissatku tahi muovikatteinen kwaka tahi...no vaikka intikka.
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Powered by EzPortal