B-luokat lopetetaan

Aloittaja pienisopoapina, 19.09.18 - klo:15:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tonde8

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.18 - klo:19:19
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 19.09.18 - klo:18:59
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.18 - klo:18:42Nyt en ihan ymmärrä. Niiden samojen ukkojen kanssahan siellä ajettiin jo nyt ja ajetaan myös ensi vuonna? Ei sun jokkista tartte mennä ajamaan jos haluut superbikeen?
Jaa? Mä ymmärsin tästä lauseesta:
SM-luokkiin on olemassa toimiva reitti Star Service Cupin (jokamiesluokka) kautta.
että toi ois ns. siirtymäsarja ens vuonna SM-sarjaan.

Jos asia on noin että SM:ään voi osallistua suoraan, ni asia on toinen omalta osaltani.

Reitti SM:ään kulkee suoraan kulkematta jokkiksen kautta jos ei siellä välttämättä tahdo ajaa.

Mut tämähän  on hyvä juttu ! Miettien juuri jokkiksen kärkeä kellä on suunnitelmia jatkosta. 

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: santerik - 19.09.18 - klo:19:01
Kokonaisuutena varmaan hyvä homma ja katsojille selkeämpää kuten nitro sanoi. Katsojille tosin se miinuspuoli, että aika-ajoissa ei liiemmin varmaan ole katsottavaa. Eiköhän eritoten kärkiukot tyydy pyöräyttämään kierroksen tai kaksi ja lähde kahvin keittoon. Wupissa voi sitten suhailla lauantain renkailla sen minkä huvittaa.

Lisäksi voisi kuvitella muutoksen työntävän kuskeja entistä enemmän dunlopin leiriin kun lienevät kestävimmät tällä hetkellä. Varsinaisia rengassponsseja ei kuitenkaan taida olla kuin kourallisella joten vaikitus lienee aika rajallinen
Melkein väittäisin, että millään rengasmerkillä ei renkaan kesto muodostu ongelmaksi edes kärkiukoilla. Aika-ajo+kisalähdöt tarkoittaa yhteensä n. 30-35 kierrosta. Ja tuohon saa siis käyttää kaksi takasta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jone

Loistava uudistus.

Myös katsoja ystävällisempi sitten.

murmela

Lainaus käyttäjältä: santerik - 19.09.18 - klo:19:01
Katsojille tosin se miinuspuoli, että aika-ajoissa ei liiemmin varmaan ole katsottavaa. Eiköhän eritoten kärkiukot tyydy pyöräyttämään kierroksen tai kaksi ja lähde kahvin keittoon. Wupissa voi sitten suhailla lauantain renkailla sen minkä huvittaa.
Ja eroaa nykytilanteesta miten...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

santerik

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.18 - klo:19:56
Lainaus käyttäjältä: santerik - 19.09.18 - klo:19:01
Katsojille tosin se miinuspuoli, että aika-ajoissa ei liiemmin varmaan ole katsottavaa. Eiköhän eritoten kärkiukot tyydy pyöräyttämään kierroksen tai kaksi ja lähde kahvin keittoon. Wupissa voi sitten suhailla lauantain renkailla sen minkä huvittaa.
Ja eroaa nykytilanteesta miten...?

En tiedä sinusta, mutta itse kuvittelen katsojille mielekkäämmäksi radan jossa on mahdollisimman paljon pyöriä.

Esimerkiksi jälkimmäisessä motoparkin kisassa 13/20 kusiaiskuskeista ajoi aika-ajossa kymmenen kierrosta tai enemmän. Tokkopa on vastaava luku rengassäännön aikana.

Nitro voi tuossa kulumisasiassa olla melko oikeassa, tosin ei kai niitä renkaita ihan huvikseen ole tähänkään asti vaihdeltu.

Pitääkö renkaat muuten päättää jo katsastuksessa vai saako seoksia arpoa starttiin asti jos siitä kokee iloa saavansa?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: santerik - 19.09.18 - klo:20:55
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.18 - klo:19:56
Lainaus käyttäjältä: santerik - 19.09.18 - klo:19:01
Katsojille tosin se miinuspuoli, että aika-ajoissa ei liiemmin varmaan ole katsottavaa. Eiköhän eritoten kärkiukot tyydy pyöräyttämään kierroksen tai kaksi ja lähde kahvin keittoon. Wupissa voi sitten suhailla lauantain renkailla sen minkä huvittaa.
Ja eroaa nykytilanteesta miten...?
Nitro voi tuossa kulumisasiassa olla melko oikeassa, tosin ei kai niitä renkaita ihan huvikseen ole tähänkään asti vaihdeltu.

Pitääkö renkaat muuten päättää jo katsastuksessa vai saako seoksia arpoa starttiin asti jos siitä kokee iloa saavansa?

En tiedä paljonko kärki on renkaita vaihdellut, joten paha kommentoida mahdollista hyötyä. Hyvä sääntö kaiken kaikkiaan. Ite jo vähän laskeskelin rengasbudjettia ensi kaudelle sen mukaan, että 2uutta settiä/vkl, mutta nyt voi tiputtaa toisen etusen noista laskuista pois.

Jos menee kuten maailmalla joissain kisoissa niin kuski saa kolme tarraa, jotka sitten liimaa renkaisiin tai vaikka bussin seinään parhaaksi katsomallaan tavalla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.18 - klo:21:02Ite jo vähän laskeskelin rengasbudjettia ensi kaudelle sen mukaan, että 2uutta settiä/vkl, mutta nyt voi tiputtaa toisen etusen noista laskuista pois.
:'(

Ite oon kiitollinen jos onnistun saamaan ees 1 uuden setin/viikonloppu säästöön.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

pienisopoapina

Ratamoottoripyöräilyn suurin ongelma on kuskien vähyys. Se on johtanut jopa kisojen peruuntumiseen. Kaikessa päätöksenteossa pitäisi ottaa huomioon, miten kuskeja saadaan lisää, miten kynnystä voitaisiin madaltaa ja miten kisaamisen houkuttavuutta voitaisiin lisätä. Jokaiseen päätökseen pitäisi lisätä kohta "kuskienmääränvaikuttavuusarvio".
Usein jo kilpailevien kuskien tarpeet ovat erilaiset kuin aloittelevien. Siihen asti kunnes kuskien määrä alkaa kasvaa, pitäisi uusien kuskien tarpeet olla etusijalla.
Uuden rengassäännön "kuskienmääränvaikuttavuusarvio" on todennäköisesti positiivinen.
Sen sijaan B-luokan poistamisen, eli uusien kuskien huomioimisen palkinnoilla ja heidän paremmuusjärjestyksen listauksen poistamisen, "kuskienmääränvaikutusarvio" on negatiivinen.
Yhden osakilpailun vieminen ulkomaille, siten kustannusten kasvu ja passinhankintatarpeen luomisen "kuskienmääränvaikutusarvio" olisi negatiivinen.
Kilpailujen määrän vähentäminen kustannusten kurissa pitämiseksi ( kisa/rata, 4 kisaa, -20%)  = positiivinen kuskienmääränvaikutusarvio.
Jokaiselle kerhokisakuskille lähetettävä henkilökohtainen kutsukirje ja -80% alennus ekakisan maksusta = positiivinen kuskienmääränvaikutusarvio.


www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Mikko K.

Rengassääntö on kyllä tosiaan omasta mielestä onnistunut. Harrastajille näkyy ehkäpä siten, että käytetyn slicksin markkinat hieman heikkenee... tosin eipä nuo ole aikaisemminkaan juuri mihinkään kelvanneet :p

Ihan pränikät renkaat auttaa kyllä sen muutaman kymmenyksen tai jopa enemmän kierroksella, jos osaa viedä pyörää samalla lailla luisussa, kuin käytetyillä. Suurimmalle osalle tarkoittaa käytännössä sitä, että vauhti vähän kasvaa ja pyörä ei elä ihan niin paljoa.

Sm-pisteiden arvo nousee huomattavasti, kun ne eivät ole enää mikään itsestään selvyys maaliin pääsemällä. Voipi saavuttaa nolla tuloksen täysin kovalla hikoilulla. Pistää tekemään ens kerralla himpun enemmän töitä.

Sitten vielä offtopikkia kauden kuluihin liittyen. Usein sitä lukee, että on niin paska tuuri ja vehkeet hajoilee. Halvin tapa päästä huonosta tuurista eroon on hommata osaava kaveri mekaanikoksi tai jos kaverit on vähissä, kuten täällä, niin opettelee omatoimiseksi.
Kunhan parhaat välikelin treenipäivät on ohi noin kuukauden päästä, niin on hyvin aikaa levittää pyörä atomeiksi ja vaihdella sinne kaikki rikkinäiset tai potentiaalisesti rikkoutuvat osat. Wanhoihin vehkeisiin saa ebaystä tavaraa halvalla ja uudet liukuholkit, tiivisteet, laakerit ei mahdottomia maksa. Tein esim. vaihdelaatikko remontin 220€ kokonaiskuluilla ja siinä oli vielä kiire, ettei joutanut valikoimaan.

Tonninen mestaruuspyörä ei kotimaassa tarvitse kuitenkaan kuin:

*tosi hyvän tasapainossa olevan alustan
*toimivan runkogeometrian
*hyvät jarrut
*helposti hallittavaa voimaa noin 170+ heppaa
*kuskille toimiva ergonomia
*loppu pyörä ehjää ja luotettavaa

Eli hieroo tuon yllämainitun listan aluksi kuntoon, unohtaa sirä ennen lopun joutavan koristelun, käy vähän lenkillä ja salilla, opettelee ajamaan ja käy korjaileen mestaruuden.

Aika helppoa lopun viimein.


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 20.09.18 - klo:07:21
Yhden osakilpailun vieminen ulkomaille, siten kustannusten kasvu ja passinhankintatarpeen luomisen "kuskienmääränvaikutusarvio" olisi negatiivinen.
Itselleni Pärnussa kisaaminen on saman hintaista tai halvempaa kuin Kemorassa. Toki napapiirin asukeille kustannus nousee.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 20.09.18 - klo:08:48

Tonninen mestaruuspyörä ei kotimaassa tarvitse kuitenkaan kuin:

*tosi hyvän tasapainossa olevan alustan
*toimivan runkogeometrian
*hyvät jarrut
*helposti hallittavaa voimaa noin 170+ heppaa
*kuskille toimiva ergonomia
*loppu pyörä ehjää ja luotettavaa

Eli hieroo tuon yllämainitun listan aluksi kuntoon, unohtaa sirä ennen lopun joutavan koristelun, käy vähän lenkillä ja salilla, opettelee ajamaan ja käy korjaileen mestaruuden.

Aika helppoa lopun viimein.


Vaikka tuskin ihan mestaruudesta ajan ensi kaudella niin tässäpä olikin aika hyvin perusteltu miksi laitoin pyöränvaihdon jäihin ja jatkan Sukisukilla ensi kaudenkin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 20.09.18 - klo:08:48Usein sitä lukee, että on niin paska tuuri ja vehkeet hajoilee. Halvin tapa päästä huonosta tuurista eroon on hommata osaava kaveri mekaanikoksi
No perhana :/ Olisit sanonu ton alkuvuodesta ni oisin hommannu pari kaveria mekaanikoksi. Se olis estänyt venttiilin sponttaanin murtumisen. Noh, muistan ens kaudella: Mitä enemmä huonoa tuuria, sitä enemmän mekaanikkoja pilttuuseen.

Ja sit iha vakavalla naamalla vastaus: Ei se ihan noin mustavalkoista ihan kaikille ole. Mulla oli yksi kaveri mekaanikkona lyhyen aikaa, ja sen jälkeen oon yrittäny opetella sen minkä oon kyenny... moottorin sisukset on sellanen elementti jonka kanssa tunnustan suoraan että mun osaaminen ei riitä alkuunkaan. Näin ollen jätin vaihteistorempan valtuutetun huoltamon tehtäväksi... ja palkintona vartin ajon jälkeen vaihdelaatikko paskana.... mutta tästäki ois selvinny parilla mekaanikkokaverilla.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

miolta

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.09.18 - klo:17:31

Se olis estänyt venttiilin sponttaanin murtumisen. Noh, muistan ens kaudella: Mitä enemmä huonoa tuuria, sitä enemmän mekaanikkoja pilttuuseen.

moottorin sisukset on sellanen elementti jonka kanssa tunnustan suoraan että mun osaaminen ei riitä alkuunkaan. Näin ollen jätin vaihteistorempan valtuutetun huoltamon tehtäväksi... ja palkintona vartin ajon jälkeen vaihdelaatikko paskana.... mutta tästäki ois selvinny parilla mekaanikkokaverilla.

Kyllähän noihin molempiin olisi pari osaavaa mekatsua voinut auttaa. Joku olis hokassut että se venttiili ei kuulu ratakäyttöön ja laitettu kokoalumiininen heti paikalleen. Ja vaihdelaatikkoon..jos pyöräpuolella on sama kuin autopuolella, niin sen sun laatikon on voinut ihan yhtä hyvin kasata 18v vittumuaeikiinnostamikään-bensalenkkari kuin koulutettu mekaanikko siellä liikkeessä. Jos taas sen olisi kasannut sun osaava kaveri, niin varmaan tekisi huolellisemmin. Yleensä kun itselle/kaverille tekee niin sitä yrittää olla äärihuolellinen. Tollanen pyörän laatikko on vielä niin yksinkertainen, että siinä saa tehdä tosissaan töitä että sen saa kasattua väärin..

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.09.18 - klo:17:31
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 20.09.18 - klo:08:48Usein sitä lukee, että on niin paska tuuri ja vehkeet hajoilee. Halvin tapa päästä huonosta tuurista eroon on hommata osaava kaveri mekaanikoksi
No perhana :/ Olisit sanonu ton alkuvuodesta ni oisin hommannu pari kaveria mekaanikoksi. Se olis estänyt venttiilin sponttaanin murtumisen. Noh, muistan ens kaudella: Mitä enemmä huonoa tuuria, sitä enemmän mekaanikkoja pilttuuseen.

Ja sit iha vakavalla naamalla vastaus: Ei se ihan noin mustavalkoista ihan kaikille ole. Mulla oli yksi kaveri mekaanikkona lyhyen aikaa, ja sen jälkeen oon yrittäny opetella sen minkä oon kyenny... moottorin sisukset on sellanen elementti jonka kanssa tunnustan suoraan että mun osaaminen ei riitä alkuunkaan. Näin ollen jätin vaihteistorempan valtuutetun huoltamon tehtäväksi... ja palkintona vartin ajon jälkeen vaihdelaatikko paskana.... mutta tästäki ois selvinny parilla mekaanikkokaverilla.

Joo.. ei se helppoa ole alkuun.. tuu vaikka varikolla nykäseen hihasta, jos joku askarruttaa tekniikan suhteen. Mut mitä enemmän noista koittaa ymmärtää ja opetella, niin syntyy parempi ymmärrys, mikä vaikuttaa ja mihin. Aika paljon sitä on saanut opetella ihan kantapään kautta.

Mulle tuli kans turhan vaikea viikonloppu ihan silmien takia... sinänsä ymmärrettävä ongelma, kun en ole silmälääkäri. Onneksi lajin haasteet tekniikan suhteen on pääosin mekaanisella puolella, niin siihen on koulutuksesta ja omasta työstä jo jotain iloa :)


murmela

Empä itekkään oo varsinaisesti koskaan osannu mitään, mut onneks nykyaikana on 500 sivuset service manuaali pdffät, räjäytyskuvat kaikesta mahollisesta, ja nettifoorumit ollu jo vuosia täynä turaa-se-ihan-idse-juttuja.
Ja jos ny ei ihan 1:1 tietoa satu löytymään, niin aina voi kysyä netti fooruumilla <3 ja aina on vastaus tullut, ennemmin tai myöhemmin.

Idsehän olen oppinut huoltamaan ja shimmaamaan etu ja takaiskarit, remontoimaan laatikot, purkamaan ja kasaamaan moottoripyörät, jne. Ainoo homma mitä en oo vielä tehny, on koneremontti, ku ei oo ollu tarvetta. Edellinenkin remontti hoitu sillä että osti lähes ajamattoman koneen 500 eurolla. Siihen hintaan ei todellakaan ois jaksanu alkaa näbläilemään kivexiä padan ääressä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal