Mikon Yamaha kisakuntoon 2019

Aloittaja Mikko K., 07.10.18 - klo:19:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 13.12.18 - klo:21:33
Anteeksi kun ryöstän topicia vähäsen, mutta asiaa sivuten:

Mun oma moottorini on avattuna nyt ja männät on irrotettu. Moottorista pitäisi siis vaihtaa männänrenkaat uusiin.

Seuraavat asiat on tähän mennessä mitattu:
- männänrenkaan leveys 2.36mm
- männänrenkaan korkeus 0.9mm
- männän halkaisija 75.6mm

Mitä muuta mittausta tarvitaan jotta tulee tilattua oikeanlaiset männänrenkaat, ja mihin täytyy erityisesti kiinnittää huomiota mitoissa?

Ja sellanen kysymys päälle, että millaiset männänrenkaat ylipäätään kelpaa? Onko männänrenkaat merkkikohtaisia, vai onko ihan tarvikerenkaat käypiä tms? Moottori on siis 2009 Honda CBR1000RR.

Kiitos ja anteeksi.
Eipä tuonne vakiomäntiin kannata muuta kuin OEM männänrenkaat, eli alkuperäset laittaa. Joko suoraan marmorilta tai sitten netin kautta mistä nyt edukkaasti löytää.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

14.12.18 - klo:09:10 #46 Viimeisin muokkaus: 14.12.18 - klo:12:22 käyttäjältä Mikko K.
Vastataan tuohon männänrengas asiaan lyhyesti muutama vaihe, jolla ei mene pahasti pieleen:

1. Selvitä, kenen männät moottorissa on. Hyvin todennäköisesti Hondan alkuperäiset, jolloin edetään Hondan alkuperäisellä männänrengas setillä. Jos siellä on vaikka Proxin valmistama tarvikesetti, niin laita sitten kyseisen valmistajan rengassetti.


2. Oem renkaat on yleensä hyvin toleranssissaan, mutta silti mittaan aina päittäisvälyksen. Tästä on yleensä arvo huoltokirjassa. Eli työnnät renkaan kerrallaan sylinteriin männän laella ja mittaat rakotulkilla välyksen. Tuolla tavoin voi myös todeta vanhojen kuluman. Joskus kuluminen tapahtuu ihan vaan jännityksen häviämisenä ja naurettavan pienenä viisteiden muokkaantumisena.

3. Renkailla on sitten joka ikisellä merkitystä, miten päin se tulee (naurettavan pieniä viisteitä) ja luonnollisesri  mihin uraan. Ohjekirjalla ja googlella löytyy paljon lisää.

4. Männänrenkaiden katkokset pitää jäädä tiettyyn kulmaan sylinteriin ja toisiinsa nähden. Tästä on myös varmasti ohjekirjassa jotain. Lähtökohtaisesti ei ainakaan päällekkäin.

5. Hyvin voideltuna renkaat paikalleen. Tosin jotkut valmistajat suosittelee kasaamaan jopa "kuivana", mutta itse vierastan tätä tapaa.


PrivateeR

Mutta mites ku juurikin tuossa mallissa ne vakiorenkaat laski öljyä läpi, oli kuulemma ihan Hondan tyyppivika.... ni jos vaihtaa alkuperäiset renkaat ni toistuuko vaiva?
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 14.12.18 - klo:16:15
Mutta mites ku juurikin tuossa mallissa ne vakiorenkaat laski öljyä läpi, oli kuulemma ihan Hondan tyyppivika.... ni jos vaihtaa alkuperäiset renkaat ni toistuuko vaiva?

En tiedä, mistä hondan ongelma alun perin johtuu... jumittaako esim renkaat mäntään(vika löytyy yleensä muualta, kuin itse renkaasta), vai mikä sitä aiheuttaa. Jos vika on ollut itse renkaissa, niin eikähän Honda ole tuon jo korjaillut varaosiin ajat sitten. Sylinterin seinämän kunto ja muoto vaikuttaa myös jonkin matkaa. Yksinkertaisinta on kokeilla, että hoonauskuvio on pääosin tallessa, eikä sylinterin seinämissä ole ainakaan isompia kynnellä tuntuvia naarmuja, jotka on männän liikkeen suuntaisia.

miolta

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 13.12.18 - klo:21:33

- männän halkaisija 75.6mm

Mitä muuta mittausta tarvitaan jotta tulee tilattua oikeanlaiset männänrenkaat, ja mihin täytyy erityisesti kiinnittää huomiota mitoissa?


Muutama pointti vaikka ei tänne kuulukkaan..jos mäntä on tosiaan 75,6 niin on muuten ihan pirun väljä. Hondan ohjekirja antaa männälle mitat 5mm ylöspäin männän helman alareunasta 75,965-75,985mm.
Ja renkaat saat suoraan kun tilailet vuosimallin mukaan Hondalta. Jos siis ei ole muun merkkiset männät. Männän pohjalla ehkä joku tunnus, jos lukee MEL ja jotain niin Hondan osaa. Miksi muuten vaihdat renkaat? Veikö öljyä yms.? Vai ihan varulta? -08 malleissa oli tosiaan öljynkulutus ongelmaa, renkaita taisivat vaihtaa ja joihinkin sylinteriryhmänkin. Mutta ei tosiaan kaikissa tuota ongelmaa, sisäänajo kai vaikutti aika paljon.

shyhander

Pakko avautua noista rakotulkeista, että nekin kannattaa mitata mikrometrillä, ja jos ei oo hyvät liuskat niin koota oma setti vaikka useasta jotta on arvot kohdallaan. Jos haluaa tarkkaa säätöä. Venasäädössä mulla .20 liuska ei millään väliin ja .15 + .10 kevyesti väliin.

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: miolta - 14.12.18 - klo:20:04
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 13.12.18 - klo:21:33

- männän halkaisija 75.6mm

Mitä muuta mittausta tarvitaan jotta tulee tilattua oikeanlaiset männänrenkaat, ja mihin täytyy erityisesti kiinnittää huomiota mitoissa?


Muutama pointti vaikka ei tänne kuulukkaan..jos mäntä on tosiaan 75,6 niin on muuten ihan pirun väljä. Hondan ohjekirja antaa männälle mitat 5mm ylöspäin männän helman alareunasta 75,965-75,985mm.
Ja renkaat saat suoraan kun tilailet vuosimallin mukaan Hondalta. Jos siis ei ole muun merkkiset männät. Männän pohjalla ehkä joku tunnus, jos lukee MEL ja jotain niin Hondan osaa. Miksi muuten vaihdat renkaat? Veikö öljyä yms.? Vai ihan varulta? -08 malleissa oli tosiaan öljynkulutus ongelmaa, renkaita taisivat vaihtaa ja joihinkin sylinteriryhmänkin. Mutta ei tosiaan kaikissa tuota ongelmaa, sisäänajo kai vaikutti aika paljon.
Joo vei öljyä ja aivan sairaita määriä. Virtasalmella meni 3 litraa päivässä öljyä, joten aivan taatusti jostain valuu läpi. Ja siellä juuriki taisin Tiaiselta kuulla että Hondan tyyppivikana tosiaan ton vuosimallin pyörissä männänrenkaat kusi öljyä läpi.

Kiitos tuosta mittaushuomiosta. Pyydän kaveria mittaamaan uudelleen kun en itse pääse paikalle vähään aikaan.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

PrivateeR

Noniin kaveri sai vihdoin mittailtua uudelleen ja tällaista siansaksaa se minulle kirjoitti:

"Ton ohjeen mukaan 5mm alhaalta se on 75.98-75.99mm. mun silmillä ei pysty tarkempaan eli just menis noihin ohje arvoihin."
"Ja 2 noista männistä on merkitty 8XA ja 2 on merkitty 89d (tai jos luin ylösalaisin ni se on p68)"
"Ja muut merkinnät "hfg mfl ni". Sylinterin seinämät on hyvässä kunnossa ei naarmuja ja työstöjäljet näkyy erittäin selkeästi vielä. Noi merkinnät voi olla jotain valmistus sarja koodeja"

Saisko joltain asiasta ymmärtävältä suomennoksen tuohon? Kiitos.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 18.01.19 - klo:14:56
Noniin kaveri sai vihdoin mittailtua uudelleen ja tällaista siansaksaa se minulle kirjoitti:

"Ton ohjeen mukaan 5mm alhaalta se on 75.98-75.99mm. mun silmillä ei pysty tarkempaan eli just menis noihin ohje arvoihin."
"Ja 2 noista männistä on merkitty 8XA ja 2 on merkitty 89d (tai jos luin ylösalaisin ni se on p68)"
"Ja muut merkinnät "hfg mfl ni". Sylinterin seinämät on hyvässä kunnossa ei naarmuja ja työstöjäljet näkyy erittäin selkeästi vielä. Noi merkinnät voi olla jotain valmistus sarja koodeja"

Saisko joltain asiasta ymmärtävältä suomennoksen tuohon? Kiitos.
Jos noilla merkinnöillä on merkitystä, löytyy ne kyllä servicemanuaalista.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

miolta

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 18.01.19 - klo:14:56
Noniin kaveri sai vihdoin mittailtua uudelleen ja tällaista siansaksaa se minulle kirjoitti:

"Ton ohjeen mukaan 5mm alhaalta se on 75.98-75.99mm. mun silmillä ei pysty tarkempaan eli just menis noihin ohje arvoihin."
"Ja 2 noista männistä on merkitty 8XA ja 2 on merkitty 89d (tai jos luin ylösalaisin ni se on p68)"
"Ja muut merkinnät "hfg mfl ni". Sylinterin seinämät on hyvässä kunnossa ei naarmuja ja työstöjäljet näkyy erittäin selkeästi vielä. Noi merkinnät voi olla jotain valmistus sarja koodeja"

Saisko joltain asiasta ymmärtävältä suomennoksen tuohon? Kiitos.

Jos kerran männät ja sylinterit on hyvässä kunnossa, niin uudet renkaat vain tilaukseen, kasaan ja kovaa ajoa. Jos haluaa niin sylintereitä voi hiukan karhentaa esim. karhunkielellä, mutta hoonata noita hondan sylintereitä ei voi. Ainakaan perinteisin keinoin..
Venttiilinkumit voisi olla yksi mitkä kannattaa vaihtaa jos kuluttaa öljyä. Tosin noi männänrenkaat se suurin syyllinen noissa on yleensä ollut.

Mikko K.

Pientä updatea tännekin!

Eli 2019 säännöt tuli julki, ettei näitä vanhoja laitteita passaa enää virittää. No onni onnettomuudessa, että tuli tehtyä tuo vakio kone ensin kuntoon ja käytettyä säädössä.

Tämä topikki keskittyy siis enemmän jatkossa pyörän ulkokuoren viimeistelyyn, pikku detailin parantamiseen ja muuhun korkeintaan tunnelmaa nostattavaan poppamies toimintaan.

162 rwhp.... sillä mennään ainakin alkukausi ja koitetaan parantaa menoa muilla konstein. Kone on täällä forumilla aukastu ja kuristukset penkitetty, joten nyt onpi omatunto puhdas.

fayban

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 28.01.19 - klo:21:35
Eli 2019 säännöt tuli julki, ettei näitä vanhoja laitteita passaa enää virittää.
Eiköhän ne entiset poikkeukset vaan puutu vahingossa sieltä. Esim nythän pitäis ajella pelkästään vakiovanteilla. Voi tulla vakiovanteille kysyntää ja/tai vielä tyhjemmät lähtöruudut peukku_1

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: fayban - 28.01.19 - klo:23:31
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 28.01.19 - klo:21:35
Eli 2019 säännöt tuli julki, ettei näitä vanhoja laitteita passaa enää virittää.
Eiköhän ne entiset poikkeukset vaan puutu vahingossa sieltä. Esim nythän pitäis ajella pelkästään vakiovanteilla. Voi tulla vakiovanteille kysyntää ja/tai vielä tyhjemmät lähtöruudut peukku_1


Eipä ole enää poikkeuksia. Vahvistettu muutenkin, kuin lukemalla säännöt. Uutta pyörää pukkaa radalle aika paljon, eikä varmaan näytä hyvältä, jos joku datsun luokan satelliitti teami pitää sellaista suorilla takana :D

T1mppa


Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 29.01.19 - klo:08:49
Mikä luokka kyseessä?

Kotimaan superbike. Viime vuosina moottori ja vanteet ovat olleet vanhoilla pyörillä vapaampia. Ei tuolla huipputeholla kauheasti ole merkitystä, kuin ohittaessa. Teholla voi valita linjan vähän vapaammin.
Säästyi nekin rakentelu rahat treeniin.

Powered by EzPortal