Mikon Yamaha kisakuntoon 2019

Aloittaja Mikko K., 07.10.18 - klo:19:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko K.

Kiinnostaako ketään yleinen talven talli jorina, pääosin tekniikka painotteista? Ajattelin, että voisi tänne dokumentoida kuvien ja tarinan muodossa, mitä kaikkea tuohon -08 R1 tulee touhuttua ensi kaudeksi.
Tekniikan oheen saattaa tulla myös tarinaa säätämisestä ja testistä, niin pysyy edes jossain dokumentoituna. Sama pää kesät talvet, niin sitä herkästi ehtii unohtaa kaiken kivan, mitä on tullut kokeiltua.

tonde8

Juujuu,anna palaa vaan ! 👍

Nitrous

Ainakin jos meinaat kevennyksiä sorvata. ;)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Turinoita ja kuvia kehiin. Josko sitä itekkin taas oppis lisää.

wbaum

0,1g tarkkuudelle pystyvä vaaka lienee jo latingissa?

Mikko K.

08.10.18 - klo:21:33 #5 Viimeisin muokkaus: 08.10.18 - klo:22:33 käyttäjältä Mikko K.
Aloitellaas tarina avaamalla hieman pyörän historiaa kuluneelta kaudelta. 2017 päätin kauden kevyehköön ja harmittomaan kaatoon, jonka jäljiltä sai taas parsia katteita kasaan ja vaihdella kliparia, kahvaa jäähdytintä ja muuta pientarviketta. Pyörän perus korjailun ja öljyhuollon lisäksi päivitykset jäi melko vähälle. Taisin vaihtaa jarrulevyn PUOLI KILOA (siis 500g) kevyempään, hitusen uutta kulutusosaa, öljyä, nestettä jne. Alusta pelasi ihan hyvin, joten mitä sitä ehjää korjaamaan.

Tänä kesänä aloitin kauden ekan startin ekan kierroksen kolarilla ja turva-alue visiitillä, toisessa startissa löytyi jo hieman tekemisen meininkiä ja päädyn kyljelleen muistaakseni tokalla kierroksella. Motoparkin ekassa startissa irtosi piilolinssi ja köröttelin puolisokeana kanttarit kolisten muistaakseni 6. tai 7. sijalle... seuraavassa startissa irtosi molemmat ja piti keskeyttää.
Pistetilanteen ollessa mitä se oli, meinasi motivaatio pyörän hieromiseen ja treenaamiseen olla vähän kateissa. Hommaa ei helpottanut yhtään työkiireet ja muut siviiliasiat, jotka vei huomiota ajamiselta. Loppukaudesta tuli siis ajeltua vaan kisat ja yksi treenipäivä muistaakseni. Motoparkin viimeisenä kisaviikonloppuna aloin saamaan taas ajamisen juonesta kiinni ja sain sentään omat ennätykset uusittua. Pyörä tuntui kuitenkin ajettavuudeltaan aika huteralta ja etenkin takapään avauspito oli heikolla tolalla.

Pari viikkoa kisojen jälkeen lähdin vielä päiväksi testailemaan pyörää Motoparkin vapaille, että miltä se tuntuu. Alla oli noin 60 kierrosta ajeltu Pirellin rengassetti, SC2-etu ja SC1 taka. Pääsin tällä rengastuksella 1.28,3 useaan otteeseen, kun kisassa meni täysin uusilla renkailla ja imuavulla 1.27,6. Laitoin vielä vähän paremman  takakumin taakse, mutta ajat ei siitä huolimatta lähteneet parantumaan. Tein seuraavia havaintoja alustan toiminnasta:

* Mutkaan jarruttaessa pyörä oli todella vakaa, mutta hieman ennen maksimikallistusta vielä jarrulla ollessa keula tuntui aika puiselta ja puski hieman alta
* Bussipysäkki ei tullut tötterö auki sitten mitenkään, pyörä pomppi sivuttain ihan liikaa ja tuntui koko ajan kääntyvän hieman myöhässä. Tämä kohta tuli täysillä jo SBB aikoihin, joten alustassa / geometriassa varmaan jotain harmia
* Avauspito tietyssä kallistuskulmassa aika olematon ja pyörä suti aika paljon. Siitä huolimatta kohtalaisen helppo luistella, mutta ei vaan lähde avauksesta.

Säädöt testissa oli seuraavat:

* Keula makaus 33, esijännitys 3 kierrosta, jouset 10,5, öljyn pinta ilman jousia 125mm, comp auki 7, reb, auki 10, korkin alareuna yläkolmion tasalla
* Perä makaus 20mm, esijännitystä sopivasti, iskarin pituus 301mm, jousi 105N,esijännitys 3mm, comp auki 6, reb auki 7
* Välit 16/46, ketju 120 lenkkiä

Tämän jälkeen pyörä telakalle ja alusta irti. Keulasta tuli aika sottasen näköistä tavaraa pihalle, mutta kaikki oli kuitenkin ehjää, pois lukien liukuholkit, jotka oli melko kuluneet. Vaihtelin nämä uusiin... Yamahassa ylempi liukuholkki on aika veikeä vaihdettava ja vaatii erikoistyökalun. Sorvailin tähän sopivan tuurnan, kun olin särkenyt ensimmäisen liukulaakerin ja oli pakko uskoa. Liukuputket hion ns. ristikuviolle 15mic timanttinauhalla ja lopuksi vielä muutama putken suuntainen veto 9 mic nauhalla. Tällä on tarkoitus pitää tiiviste ja laakeripinta hitusen paremmin voideltuna. Ainetta tuossa poistui karkeasti noin joitain millin kymmenestuhannes osia.

Öljyn pinnan tiputin 135 mm ja summassa uusilla öljyillä muutin vaimennukset reb auki 11, comp auki 9. Etenkin tuohon comppisäätöön tuo keulaan kertyvä kura todennäiköisesti vaikuttaa, koska säädin on keulan pohjalla. Esijännitystä lisättiin hieman ja makaus omalla painolla on nyt 32mm. Keulasta tuli aika herkkä ja sama mistä suunnasta sen tiputtaa tai nostaa, niin vaikea sitä on saada jäämään +-1mm enempää eri asentoon. Keulan linjauksella, eli putkien yhdensuuntaisuudella ja etuakselin oikea oppisella kiristämisellä on myös merkitystä. yhdensuuntaisuuden toteamiseen käytän tasomaista palikkaa, joka ei saa keinua vaakasuorassa ollessaan.

Takaiskari kävi kvr pajalla ja sieltä tuli kuulemma melkoista soppaa pihalle. Taakse laitoin huollon jälkeen reb auki 8, comp auki 9 ja makaus 20mm.
Pitää näemmä alkaa huoltamaan alusta vähän tiuhempaan :D

Viime lauantaina pääsin kokeilemaan Motoparkkiin taasen alustaa. Oli aika kylmää ja alkuun märkä rata, jonka jälkeen välikeliä. Nuo arvotut vaimennukset tuntui sateella vähän jäykältä ja eteen päätyi comp auki 12, reb 11 ja taakse comp auki 11, reb auki 10. Perästä otin myös esijännitystä pois ja makaus takaisin 20mm.

Täysin kuivaan keliin sateisilla ajelua on tietenkin turha verrata, mutta avauspito oli jopa hämmentävän hyvä, eikä keula tuntunut pohjan lähellä enää niin puuromaiselta. todennäköisesti öljyä oli siis himpun verran liikaa. Etenkin alamäki oikeaan renkaan oikea kylki jäähtyy vähän liikaa tuolla kelillä, mutta vauhti oli ns. nolla riskillä ihan kelpoa, märkä 1.38 ja välikeli 1.33. Etenkään takarenkaasta ei juuri jäänyt edes kumin polttelijoille kaluttavaa, mutta hauskaa oli koko rahan edestä.

Kuivalla olisi kovasti haluja päästä ko. radalle koittamaan suoraan huollon jälkeisillä säädöillä, mutta se mahdollisuus meni tälle vuotta... Aika rapeasti taas työrupeamaa pukkaa päälle. Yksi kokeilemisen arvoinen asia noiden säätöjen lisäksi, voisi olla pidentää takaiskaria esim. millin ja ottaa vielä vähän esijännitystä pois, jos sillä saisi takahaarukan kulmaa vähän jyrkemmäksi ja silti riittävän ulosjouston röykkyiselle ylämäki alamäki radalle.... Tässä on talvi aikaa taas unohtaa nämä horinat, joten siksipä näitä tänne kirjoitellaan ja ajatusta saa herätellä vapaasti, mitä muuta kannattaisi kokeilla?

Mikko K.

08.10.18 - klo:21:35 #6 Viimeisin muokkaus: 08.10.18 - klo:21:56 käyttäjältä Mikko K.
Tässä vielä Hahaha alasti, ei antanut lisätä kuin yhden liitteen per viesti?

EDIT: Liian iso liite näemmä latautuu, mutta ei mene perille asti.

JULLE


Hyvää pohdiskelua ja kommentointia käytännön kannalta.

Ehdottomasti lisää.

-JULLE
-Provosoiva kilpikuski

Mikko K.

14.10.18 - klo:14:54 #8 Viimeisin muokkaus: 14.10.18 - klo:16:17 käyttäjältä Mikko K.
Hoplaa!

Kiirettä pitää, mut tänään touhusin muutaman tunnin tämän rojektin kanssa.
Riipaisin taas katteet irti, sekä öljyt ja jäähdytysnesteet pihalle. Öljyjen seassa ei tullut edelleenkään mitään sattumia ja hyvä niin, sillä motoori on parasta huoltaa ennakoiden. Samalla tuli hieman painettua omaa hiilijalanjälkeä sievemmäksi ja otin öljyt talteen autoa varten... se on terve kun sille maistuu.
Pyörää purkaessa ekana pisti silmään ilmansuodatinkotelon paskaisuus. Ei nyt ihan mallia sahara, mut hitusen oli bmc päästänyt läpi... eikä tänä kesänä tullut edes juurikaan ajettua offroadia. Pitänee sekin pestä ja öljytä useammin. Nyt sille tuli tän kesän 2560km.

Purin kotelon ja säätyvien imutorvien vivustot palasiksi, putsasin sekä voitelin ne ja sitten takasin. Kokeilin painaa imutorvet käsin paikalleen ja ne sulkevat kurkut ihan nätisti. Mutta kun liikutan niitä käsin mekanismista, myötää se hieman ja etenkin reunimmaisiin jää raot. Mikään ei ole rikki tai vääntyny tai väljä, joten ne on varmaan olleet uudesta tuollaset? Onko jollain parempaa tietoa aiheesta?

Samalla tuli kaiveltua kaikki putsarikotelon tiivisteet irti, putsattua urat ja vaseliinin kanssa takaisin... vanhoissa pyörissä tuota tehdään tuskin koskaan ja se iän myötä aina potentiaalinen vuodon paikka. Toinen tärkeä asia on olla enemmän kuin huolellinen kotelon sisäisten pulttien kanssa... jokainen irronnut osa onpi seuraavaksi siellä, mihin ilma sattuu virtaamaan.

Muutoin tänään ei ehtinyt juurikaan enempiä huoltamaan. Tuon kotelon kanssa painiessa meni pari tuntia, mut onpahan huolella tehty :)

Purkaessa pisti vielä silmään pyörän vanteet, joita on yhteensä 4kpl, kolmea eri väriä ja maalit hilseilleet kaikista. Vaikka en koristelun suhteen mikään Picasso  ole ollut edellisinä kausina, niin ainakin vanteiden ja katteiden osalta tähän tulee muutos. Mukavampi rassata hyvän näköisiä.

KUVIA ON TULOSSA, MUTTA EI ANNA LIITTÄÄ LUURILLA. TEKNIIKKA ON IHAN TIKKAKOSKELTA, JOS EI SE TOTTELE PERINTEISIÄ HALLITYÖKALUJA.

Mikko K.

14.10.18 - klo:18:15 #9 Viimeisin muokkaus: 14.10.18 - klo:18:21 käyttäjältä Mikko K.
Vielä tosiaan sellainen maininta tuohon alusta viestiin, että keulassa on Öhlins fgk134 kitti ja takaiskari on Öhlins ya788.

Molemmat on todennäköisesti vakio shimmityksellä, mutta täyttä varmuutta asiasta ei ole. Eli vaimennuksia ei kannata tässä tapauksessa, eikä kyllä muutenkaan kopioida suoraan toiseen pyörään sellaisenaan. Geometriaa voi kokeilla, jos  oma onpi hukassa.




Mikko K.

14.10.18 - klo:20:37 #10 Viimeisin muokkaus: 14.10.18 - klo:20:44 käyttäjältä Mikko K.
Tässä muutama kuva.

Ensimmäisessä kuvassa näkyy tämän hetkistä taiteellista silmää... suhteellisen pienellä vaivalla pitäisi saada näkyvää aikaseks, josta tästä jotain positiivista hakee :D

Toisessa kuvassa näkyy imusuppilot, jotka ei tiivisty täysin? Njet ok... pitää tutkia lisää.

Kolmannessa kuvassa on putsarikotelon pohja ja jostain se on vetässyt likaa läpi. Ei ole iso vaiva siirtyä suodattimen kanssa samaan huoltoväliin, kuin crossilla. Tuskin kuitenkaan mitään isompaa kulumaa on tullut, kun pyörässä on voimaa kotona ikäisekseen ihan kohtalaisesti. Toinen puoli koteloa on putsattu malliksi.

T1mppa

Imusuppilokuva puuttuu :(

Putsarikotelossa näyttää liat olevan takalaidassa, joten voisko ne olla reilusti öljytystä filsusta irronneet? Tulee kunnolla ram-airia ja se on irrottanut öljyt filsusta ja heittänyt takaosaan?

Mikko K.

15.10.18 - klo:20:30 #12 Viimeisin muokkaus: 15.10.18 - klo:20:47 käyttäjältä Mikko K.
Imusuppilo kuva oli täällä jo kertaalleen, mut mihin lie kadonnut? Foorumisofta osaa ilmeisesti siivota itekseen levällään olevat reiät poies kaikkien nähtäviltä. Lisäillään taas, kun pääsen koneelle.

Tänään käväsin tallilla ja laitoin kotelon kiinni piuhaan ja virtoja päälle. Voi hohtimet... nehän menee kuin menee omalla moottorilla kiinni nätisti. Laitoin tötteröiden alareunaan hitusen öljyä ja napsuttelin edes takasin. Sen avulla jää hyvin jälki imusuppiloon, mihin kohti suppilo on vastannut. Koko häkkyrä on kiinni parills ruuvilla ja niissä hieman väljää. Säätelin jälkien perusteella kosketuksen mahdollisimman,keskeiseksi.

Ilmansuodatin tuli pestyä ja kyllä sieltä vaan hiekkaa, pölyä ja kumin palasia tuli pesuastiaan aika reippaasti. Tästä eteenpäin alan esemään tuon aina öljynvaihdon yhteysessä. Ei siinä nyt iso vaiva ole ja crosseista tuttua hommaa. Motulin spray filtteri öljyä tosi ujo siivu päälle ilman menopuolelta.

Edit: Tuli muuten vielä noista vapaavirtaussuodattimista mieleen, että K&N painaa sen noin 200g enemmän, kuin BMC. Ero tulee idioottimaisesta paksusta kumisesta rungosta...

Muutenkin ihmetyttää light weight tuning palikan valmistajat. Lapsikin kysyy yleensä ekana, että paljon se maksaa ja paljon se painaa... Monelle myyjälle heittäny kysymyksen, että mitä light weight käikäle painaa? Kysymys on yleensä joko liian vaikea, vaakaa ei osata käyttää, tai siihen ei ole varaa. 


Mikko K.

Laitetaas vielä vähän ajatuksen juoksua, miten tätä pyörää on tarkoitus koittaa säätää nopeammaksi. Vauhtiin vaikuttaa pyörän lisäksi jossain määrin myös kuski. Pyörä on tarkoitus siis hieroa hyväksi, mutta pääpaino on jälkimmäisessä muuttujassa, eli ihan kaikkea kivaa tälle ei jaksa alkaa tekemään, vaikka kaikki parannukset vaikuttaa positiivisesti.

Jos esim. hinkkaan tästä tarvella puoli kiloa pois ja lihon siinä tallilla tölkki kädessä istuskellessa pari kiloa, ei se paljoa lämmitä. Edellinen perustuu muuten tosi tapahtumiin :D

Tarkoitus on siis koittaa saada pyörästä nopea, luotettava ja helppo korjattava / säädettävä.

Pääpaino tulee nopeuden osalta olemaan seuraavissa:

*iskarit, runko ja geometria
*moottori
*paino
*jarrut, nämä tosin on jo aika hyvät

Ja luotettavuuden osalta taas:

*kokonaisuus
*moottori
*helppo kasata ja purkaa
*sopivasti varaosia
*parempi jäähdytys... tälle on oikeasti pakko tehdä jotain.. meinaa helteellä jännittää etenkin Alastarolla, kun seurailee lämpömittaria.

Melko paljon asioita voi tehdä ns. ilmaiseksi joko oikein, väärin, tai siltä väliltä. Pyrin tekemään oikein, toki aina ei onnistu ja silloin saa rohkeasti huomauttaa. Pyörässä on monia helppoja pikku juttuja, jotka ei vaikuta mitään tai tekee sen 0,01s per kierros. Niiden summasta tulee kuitenkin herkästi 0,5-1s per kierros.

Sitten jos ajelee vielä siihen malliin, että ei se niin justiinsa ole, niin ei ihmekään, jos ei pääse mihinkään. Viime kaudesta antaisin itselle pyörän rassaamisesta kouluarvosanan 5+, ajamisesta ja tekemisen meiningistä pyörän päällä 8.
Hauskaa oli ajaa, mutta pyörän huolto oli mallia jokkiskuskilta käytetyt jarrupalat lainaan ja bensaa tankkiin, niin ei sillä kauhean pitkälle tuloksellisesti pääse.

Nitrous

^Meinasikko, että ens kaudella ajasit välillä semmosilla jarrupaloilla, joissa on vielä kitkapintaa jälellä? :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal