Kirjoittaja Aihe: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019  (Luettu 2191 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 18
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 893
  • Ikä: 34
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 08:17
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 642
Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
« Vastaus #30 : 31.10.18 - klo:20:12 »
No niin... nyt korkistetaan vihdoin koneen sisälle.
Yläkerrasta vetäsin nokat kiinni ketjuun nippusiteillä ja käänsin koneen katolleen. Siitä sitten purkamaan tavaraa poies. Nippu öljy ja vesiputkia, kytkin, öljypohja, öljy / vesipumppu, ja koneen halkaisu. Sellainen parin tunnin homma, kun touhuaa rauhassa ja huolellisesti. Sisempi kytkinkori hajoaa nittauksien juuresta aina välillä tässä pyörässä. Nykyinen kytkin näytti noin 8000km ajelun jälkeen vielä ihan hyvältä. Kesällä kytkin alkoi hitusen luistamaan ja mittasin levypakan vahvuuden, jossa Yamahan toleranssi on luokkaa 0,6mm, minkä väliin sen pitää mahtua. Oli alarajan yli noin 0,2mm... laitoin 1,6mm vahvan välilevyn tilalle yhden 2mm vahvan ja siihen loppui luistaminen. Eli levypakan paksuus saa olla aika lähellä maksimia.

Oletus, että nokkaketjulle saa riittävästi tilaa kampuran poistoon pelkät ketjun laahaimet poistamalla alakautta oli virhe. Laahaimia ei saa pois alakautta, eikä tila riitä muutenkaan. EI muuta kuin hakaisun jälkeen lohko uudestaan kasaan parilla pultilla, kone ympäri ja pakonokka pois. Sen jälkeen oli riittävästi tilaa. Oma vartin ajan säästö teki taas noin puoli tuntia lisätöitä.

Kiertokankia en vielä aukonut, mutta runkolaakereita pääsi ihmettelemään. Perus kulumaa ja jonkun verran pintaväsymisen merkkejä. Kai näillä vielä kesä olis roilottanu menemään. Yamahan service limit näille on muuten reteet 0,10mm välystä. En ehkä ihan tuonne asti rohkenis päästää menemään :D

Sellainen ikävä ominausuus pisti silmään, että nokkaketjun kampiakselin päässä rata on väljä kiilaansa nähden, kun toi pultti oli auki. Heiluu herkästi sen pari astetta, eli saa tarkastaa asteet, kun on vetänyt sen pultin momenttiin. Taidan ottaa siitä välykset pois ns. "vedon puolelle".

Yamahalla lukee lohkon takana viiden numeron sarja ja vastaavat numerot löytyy kampiakselista. Niden avulla osaa sitten tilata oikean välyksen runkolaakerit. Kiertokangille on sitten luonnollisesti vielä omansa. Noita laakereita on aika tiuhallla välillä ja periaatteessa noi voi kasata kaikki vaikka pykälän väljemmällä, eikä vielä isoa rikosta tapahdu. Mutta tällä kertaa mentiin kuitenkin ns. numeroiden mukaan.

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 18
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 893
  • Ikä: 34
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 08:17
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 642
Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
« Vastaus #31 : 31.10.18 - klo:20:50 »
Sitten vielä suosikki vaihdelaatikko.

Kun koneen hakaisee, on samassa jakotasossa ulostuloakseli, jonka päästä voimansiirto jatkuu ketjulla. Tämä lähtee helposti nyppäsemällä irti tässä vaiheessa. Koittaa vaan muistaa sen pienen 3mm putkisokan, joka estää toisen pään laakerin pyörimisen pesässä. Se on helppo hukata tässä vaiheessa koneen uumeniin, tai muuten vaan jonnekin, minne se ei kuulu.
Itse vaihteisto oli hämmentävän ehjä. Siirtäjissa ei ollu kulumaa tai isompaa taistelun jälkeä. Yleensä niiden vääntymisen huomaa yleensä helpoiten siitä, että toinen puoli on värjääntynyt lämmöstä tai kuluneempi. Toinen kuluva näissä on rattaiden kyljessä olevat kytkentäpinnat. Ainoastaan ulostuloakselilla kuutosvaihteen rattaassa, joka kytkee kakkosvaihteen, oli pientä alkavaa pyöristymää, mutta ei tosiaan mitään huolestumisen arvoista. Tälle osastolle ei siis tule vaihdeltua vetoakselin tiivistettä lukuunottamatta mitään.

Kytkinakselin pystyy tähystämään ja pyörittelemään aika hyvin läpi, kun vetoakseli on poissa tieltä. Täältäkään ei löytynyt mitään harmia. Toki näihin voi aina vaihdella shimmiprikkasarjat ja rattaiden holkkeja ja laakereita, miutta jos laatikko toimii, don't fix it, if it isn't Triumph.


  Aihe / Aloittaja Vastauksia / Lukukerrat Uusin viesti
xx
Pyörä kisakuntoon

Aloittaja pena1

2 Vastauksia
2307 Lukukerrat
Uusin viesti 22.11.13 - klo:22:42
kirjoittanut Fasu
xx
Kausi 2019

Aloittaja murmela

6 Vastauksia
335 Lukukerrat
Uusin viesti 15.11.18 - klo:13:44
kirjoittanut teemuki
xx
MotoE (2019)

Aloittaja murmela

1 Vastauksia
866 Lukukerrat
Uusin viesti 17.03.18 - klo:13:14
kirjoittanut murmela
xx
Yamaha R6R

Aloittaja Vuorela

344 Vastauksia
82496 Lukukerrat
Uusin viesti 27.07.18 - klo:23:45
kirjoittanut murmela
 

Uudet viestit

2018 Macau GrandPrix
murmela eilen kello 17:34
Vs: Kausi 2019
teemuki 15.11.18 - klo:13:44
Vs: Tänään
murmela 14.11.18 - klo:16:39
Vs: WorldSBK
Nitrous 09.11.18 - klo:13:21
Vs: Continental RaceAttack
m1kk0 26.10.18 - klo:11:57
Vs: Imatranajot 2016 pohdiskelua
Nitrous 02.10.18 - klo:18:45
Vs: B-luokat lopetetaan
murmela 01.10.18 - klo:19:03
Vs: Kunnon kohotusta
wbaum 30.09.18 - klo:13:18
Vs: Vakuutukset
mhas 24.09.18 - klo:21:09
Vs: Kausi 2018
Jone 15.09.18 - klo:22:32
Vs: Alastaro Circuit
murmela 11.09.18 - klo:14:24
Vs: Mp-tuen ratapäivät 2018
Waiski 08.09.18 - klo:13:24

MP-Ratatori

O : 2010 tonnari hondan vanteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 12/11/2018
Kommentit (0)
Uusi Pirelli Superbike SC2 180/60-17

Hinta: 190.00 EUR
Päiväys: 15/09/2018
Kommentit (0)
Jalkatappeja


Hinta: 35.00 EUR
Päiväys: 14/09/2018
Kommentit (0)
O:k5-k6 1000 gsx-r nokat

Päiväys: 14/08/2018
Kommentit (0)
O:K3 1000 gsx-r kisa katteet

Päiväys: 06/08/2018
Kommentit (0)

MP-Ratagalleria