Mikon Yamaha kisakuntoon 2019

Aloittaja Mikko K., 07.10.18 - klo:19:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 29.01.19 - klo:09:11
Kotimaan superbike.

:'(
Mikään ei oo mukavempaa, kun antaa tiukkaa vastusta vanhalla ratsulla, jonka konetta on hierottu talven pimeinä iltoina vimosen päälle kuntoon. (Myös katsojan näkökulmasta).

Rahat tosiaan säästyi treenaamiseen ja renkaisiin. Toivottavasti ajorytmi löytyy hyvin heti keväällä, ni pääsee nopeesti hieromaan nyansseja  peukku_1


habbax

En ole ihan varma onko ennen ollut, mutta eksoottisista materiaaleista tehty etuhäkki sekä ns. RAM-air putki on kiellettyjä. Eksoottiseksi mainittu titaani ja hiilikuitu? Sama katteissa, mutta kiinnityskohdissa ja rasituskohdissa sallittu. Ei kait toi hiilikuitu nyt niin eksoottista ole? Äkkiseltään tuota ilmanottoa jos haluaa kiinteän kikkareen mikä ei lennä aina huisin /C:eeseen katteita pois ottaessa niin ei saa muuta ku hiilikuituisena.

JMH

Montako konetta on viimeisen kymmenen vuoden aikana avattu?

On näiden sääntöjen valvomisen halukkuus sitten toinen juttu.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mauno ärrällä, eli Rauno.

JMH

Vanteet ja jarrusatulat kyllä näkyy ja protestoidaan, jos on oikein paha mieli.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mauno ärrällä, eli Rauno.

Mikko K.

30.01.19 - klo:16:39 #64 Viimeisin muokkaus: 04.06.19 - klo:14:27 käyttäjältä Mikko K.
Lainaus käyttäjältä: JMH - 29.01.19 - klo:17:45
Vanteet ja jarrusatulat kyllä näkyy ja protestoidaan, jos on oikein paha mieli.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Koneita en tiedä, että olisi avattu. Toki johtuu varmaan myös siitä, että kotimaan radoilla jonkun 200rwhp jälkeen saavutettu hyöty moottorin puolelta alkaa olla aika marginaalinen. Suurimmalle osalle kuskeista tuo raja on paljon alempana. Noin 180 ajettavaa hevoista takarenkaalle olisi itselle varmaan oikein riittävä. Tuo nykyinen tuntuu välillä ihan hitusen laiskalta muiden seassa.

Ylipäätään sääntöjä pähkäilemässä on ihan kohtalaisen kokenutta porukkaa, joten siinä mielessä en lähde arvostelemaan, vaan todetaan, että asia nyt on näin ja sillä mennään.

Onneksi tilanne ei ole niin synkkä... vaikka yamahan hevosista yksi ei ihan vastaa kawan kymmentä, niin eväitä vauhdin nostoon sekunnin pari per rata on muutenkin olemassa. Omassa tekemisessä on useita pieniä systemaattisia virheitä, joista jokainen syö sen kympän pari aikaa kierroksella. Pyörän uskon myös olevan kaikesta huolimatta parempi keväällä, kuin syksyllä.

Yleensä näissä ujostellaan ja vähätellään, mutta heitetään vaikka Motopark 1.25,xx ja Alastaro 1.18,xx tähän alkuun konkreettisina lukuina tavoitteeksi. Syksy näyttää, oliko turhaa huutelua :D

PrivateeR

Nii siis ymmärsinkö näistä sääntömuutoksista nyt oikein, että viimevuotinen SBK ei sitte enää käy tänä vuonna?

v***u ku tietäis että mitä kaikkea tohon pyörään on laitettu mikä on ehkä ens kaudella laitonta.... koneeseen nyt ei ainakaa oo mitää tehty.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 31.01.19 - klo:02:10
Nii siis ymmärsinkö näistä sääntömuutoksista nyt oikein, että viimevuotinen SBK ei sitte enää käy tänä vuonna?

v***u ku tietäis että mitä kaikkea tohon pyörään on laitettu mikä on ehkä ens kaudella laitonta.... koneeseen nyt ei ainakaa oo mitää tehty.

Kyl se käy. Tiivistettynä voimapuolelle saa vaihtaa kannentiivisteen, ajoittaa nokat, putkisto, ilmanputsari, kytkinlevyt, moottorin ohjaus ja johtosarja.

Säännöt lukemalla selviää.. viime vuodesta muuta muutosta ei ole, kuin että esim. viri nokkia jne. ei saa vaihtaa. Ja kukaan ei oikeasti maksa satasia siitä, että näkee sun hondan sisuskalut, ellei Kemoralla näy jotai 255+ gps huipouja ja tämän lisäksi ajelet korokkeelle.

Jälkimmäinen on toki mahdollista, mutta tuo ensimmäinen... ei nyt siis mutenkään epäillen Hondaa kohden, on aika epätodennäköistä

m1kk0

Semmonen kävi mielessä, että jos vaikka mopedi 10v eli nyt 09 vuotiset niin olisi vapaampi viritysaste. Ei sinne monikaan mitään vanhaa sbk mm kilpuria kumminkaan gridiin tuo  wheely

T1mppa

31.01.19 - klo:11:19 #68 Viimeisin muokkaus: 31.01.19 - klo:11:28 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: m1kk0 - 31.01.19 - klo:10:50
Ei sinne monikaan mitään vanhaa sbk mm kilpuria kumminkaan gridiin tuo

Mielensäpahoittajat iskee, jos _joku_ sattuu tuomaankin ja voittaa kisan :)
Tässä kun homma hieman avautunut enemmän, niin mun mielestä ihan fiksut säännöt. Kyllä noilla viritysasteilla pitäisi saada ihan riittävästi löylyä suomen radoille. Kuskista se on enemmän kiinni, kuten Mikko sanoi.

edit. Nyt menee niin pahasti offtopic, mutta oli pakko kattoo 2009 menoa.
http://rrtuloksia.suntuubi.com/datafiles/userfiles/File/RR%202009/Motopark_HelRc/Race2_NSB_kier.pdf

Mikko K.

31.01.19 - klo:12:03 #69 Viimeisin muokkaus: 31.01.19 - klo:12:15 käyttäjältä Mikko K.
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 31.01.19 - klo:11:19
Lainaus käyttäjältä: m1kk0 - 31.01.19 - klo:10:50
Ei sinne monikaan mitään vanhaa sbk mm kilpuria kumminkaan gridiin tuo

Mielensäpahoittajat iskee, jos _joku_ sattuu tuomaankin ja voittaa kisan :)
Tässä kun homma hieman avautunut enemmän, niin mun mielestä ihan fiksut säännöt. Kyllä noilla viritysasteilla pitäisi saada ihan riittävästi löylyä suomen radoille. Kuskista se on enemmän kiinni, kuten Mikko sanoi.

edit. Nyt menee niin pahasti offtopic, mutta oli pakko kattoo 2009 menoa.
http://rrtuloksia.suntuubi.com/datafiles/userfiles/File/RR%202009/Motopark_HelRc/Race2_NSB_kier.pdf


42
Kari Vehniäinen
1:30.133
1:26.527
1:26.971
1:27.307
1:25.786
1:26.136
1:25.141
1:25.030
1:24.783
1:25.707
1:25.648
1:25.739
1:26.132
1:26.317
1:27.848
28
Sami Penna
1:29.553
1:26.707
1:27.282
1:27.014
1:26.486
1:26.451
1:25.693
1:25.840
1:26.430
1:26.722
1:26.583
1:26.876
1:25.845
1:25.719
1:26.375
1
Erkka Korpiaho
1:29.601
1:26.603
1:26.844
1:27.020
1:26.129
1:26.115
1:26.449
1:26.604
1:26.293
1:27.070
1:26.695
1:26.690
1:26.052
1:26.091
1:25.829

Tuolla tahdilla ei ajeta tänä päivänä voitosta, palkintopallille kylläkin. Potentiaalia näissä fillareissa on toki vanhemmissakin.... ennen kuin joku tuo rengaskortin pöytään, niin 2009 oli jo käytössä ne 15 eri dunloppia, joista pehmeimmät täysin liisteriä.

EDIT:

Eki Kaulamo 1:26.038 Yamaha
Matteo Mossa 1:26.198 Yamaha

Tuossa vielä samasta kisasta parin nopean Yamaha kuskin kisavauhtia. Kari on kai joskus ajanut 1:24.5 Yamahalla. Eli kyllä siinä on itse taikurikin ihmeissään, että miten tälläinen kaljuuntuva keski-ikäinen painelee 1.25 puolelle :D 1:26,75 ehjät optimit löytyy jo, eli pitäisi olla tarkkuutta parantamalla tehtävissä. Rata on hitusen muuttunut. En osaa sanoa, onko pito parantunut vai heikentynyt noilta ajoilta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: m1kk0 - 31.01.19 - klo:10:50
Semmonen kävi mielessä, että jos vaikka mopedi 10v eli nyt 09 vuotiset niin olisi vapaampi viritysaste.
Viime kaudellahan vielä säännöissä oli tuo poikkeus, että vanhemmissa sai vaihtaa nokan, vanteet, yms. Nyt tuo poikkeus poistunut. Ihan kohtalaisen kilpailukykysiä nää vanhemmatkin mopot on siitä huolimatta, kuten noista 10v vanhoista kierrosajoista näkee. Sanoisin, että rata on ehkä karvan hitaampi kuin 10 vuotta sitten, koska röykyt ovat pahentuneet. Penna tuohon tosin olisi varmaan paras kommentoimaan, kun on ajanu siellä kilpaa molempina ajankohtina.

Lainaus käyttäjältä: m1kk0 - 31.01.19 - klo:10:50Ei sinne monikaan mitään vanhaa sbk mm kilpuria kumminkaan gridiin tuo.
On siellä niitäkin ollu, mutta ne sitten hylätään tuloksissa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Tekisi mieli laittaa kuvia, mitä tapahtuu, mutta ei tänne taida pystyä latamaan niitä vieläkään.
Aloin kasailemaan toista konetta varalle, jos nykyinen jostain syystä sanoo sopimuksen irti. Ihmeen hyvät osat sinne löytyy ainakin laatikon osalta, kun sai blue printata kolmen vaihteiston osista, jotka on kaikki kärsineet vähän eri kohdista. Pikku herkistelyn jälkeen näppituntuma on, että parempi kuin tehtaalta uutena ;)

Muutoin tähän koneeseen tulee vaan männänrenkaat, sylintereille perinteistä hoonausta paljon kevyempi käsittely ja venttiilivarren kumit ja pari uutta venttiiliä kärsineiden tilalle.

Niissä koneissa, joissa on titaani venttiilit, ei venttiilin ja seetin tiiveyttä passaa mennä parantamaan hiomalla. Ohut pinnoite kuluu venttiilistä pois ja sen jälkeen siellä ei ole kuin pehmeää toista pehmeää materiaalia vasten... eli ei pitkä ikäinen ratkaisu. Jos taas pelkästään seetien pinnassa on pientä huokosta, voi ottaa yhden venttiilin hiontaa varten ja käydä sillä seetit läpi... tai siis imu ja pako puolelle luonnollisesti omansa.

Kanteen asti en ole ehtinyt joten se onpi sitten sen ajan murhe, mitä sille tehdään tiiveyden osalta.

Muutoin pyörää kasatessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, ettei siinä ole juurikaan "irtonaisia osia", jotka siis pääsee joustossa heilumaan luokkaa sentin tai pari.

En jaksa nyt kaivaa yläasteen fysiikan kirjaa hyllystä, mutta demosin sitä taas aamulla hyppiessä trampoliinilla mahdollisimman rennosti.. kiinnittämätön massa (läski) liikkuu eri tahtiin, kuin kiinnitetty ja se tuntuu, vaikka sitä nyt ei kauhean montaa kiloa irtonaista enää löydy.

Sama pätee pyörän osiin, kuten kaapelit, takakate, putkisto akku jne. Vaikutus varmaan taas joitain sadasosia kierroksella, kuten kymmenillä muilla pikku asioilla, jotka on hyvä olla kunnossa.

Mikko K.

04.06.19 - klo:14:21 #72 Viimeisin muokkaus: 04.06.19 - klo:14:24 käyttäjältä Mikko K.
Tällä pyörällä on nyt päästy ajamaan 450km ja ruosteita poistettu kuskista. Kuvia en jaksa laittaa... ei siitä hieno tullut taaskaan. Tulkaa viikonloppuna ihmettelemään tätä Motoparkkiin.

Ajelin Motoparkissa 1.29,3 viime ratapäivällä. Alla oli ok kuntoiset renkaat sc2 / sc1. Vauhtina tuo nyt ei kovin kummoista kyytiä ole, mutta ei sinä päivänä tuntunut kulkevan oikein kenelläkään. Varmaan tuulinen keli ja öljynimeytysaine muutaman mutkan matkalta vaikutti korvaväliin.

Alusta toimii muuten hyvin, mutta pyörä meinaa vähän vatkata sillain Melandri tyyliin etenkin Motoparkin paluusuoran avauksessa. Vauhtia se ei hidasta ja suoranopeudet oli ihan ok, joten siihen en jaksa paneutua enempää.
Isoin ero tuntui keulan osalta jarrun loppuosalla ennen apeksia. Aikaisemmin isommalla öljymäärällä keula oli tässä kohti epätarkka, eikä kääntynyt kunnolla. Nyt linja pysyi paremmin. Keula pohjaa parissa kovemmassa jarrussa, mutta tämä varmaan helpottaa, kun saa taas enemmän rutiinia takajarrun käyttöön. Vähän esijännitystä voisi myös kokeilla

Takaiskari on aivan eri planeetalta huollon jälkeen (ullatuus). Pyörä sutii toki avauksissa, mutta ei läheskään niin holtittomasti.

Penkkisäädön osalta kaasukontrolli ehkä vähän helpotti. Toki vaikea sanoa, että mikä takaiskarin osuus on. Motoparkin paluusuoralle 227 tai katsomosuoralle 212 molemmat aikaisella jarrulla kuitenkin kielii siitä, että vähäiset hevoiset menee rataan asti :)

Jos viikonloppuna ei tule kovin paljoa vettä, koitetaan siirtää yamaha vanhus kesäaikaan, eli 1.26 -alkuisiin.

pienisopoapina

Aika-ajo
5    #52 Mikko Koirikivi   Superbike 01:27.473

Aika likelle 26 alkusta. Sijoitus loistavainen https://www.race-monitor.com/Results/Session/6681365
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530


Powered by EzPortal