Tarjolla rata-ajokoulutus

Aloittaja murmela, 22.12.18 - klo:13:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Viidennennen tuhannennen viestin kunniaksi voisin minäkin kantaa korteni vuoden 2019 RR-kekoon. Eli tarjolla on jollekkin halukkaalle yhden koko päivän kestävä henkilökohtainen rata-ajokoulutus (kouluttajana* minä itse) sisältäen telttapaikan (ja tarvittaessa pukit ja lämppärit). Paikkana on Alastaro, ja päivä on joku ratapäivä jolle minäkin osallistun. Eli todennäköisesti esim joku Motorgin tai Muoviluodin ratapäivä.
Oppilas joutuu itse ostamaan normaalin ratapäivän lipun, kyseisen päivän järjestäjältä. Olisi suotavaa, että oppilas on jo rataorientoitunut, eli omaa ratamopon joka on varustettu rata(seos)renkailla. Kaveritkin voi ottaa siivelle, mutta varsinainen koulutus on vain yhdelle henkilölle.
Nopeusryhmällä ei ole väliä, koska ajon analysointi tapahtuu videon ja datan avulla. Tai jos oppilas ajaa nopeassa ryhmässä kierrosaikaa 1:24 tai hitaammin niin ajelen perässä menoa katsellen. Myöskään sillä ei ole väliä, onko harrastanut vuoden vai kymmenen vuotta, koska koulutus räätälöidään täysin koulutettavan tarpeita ajatellen.

*Kouluttajasta sen verran että; 13 vuosi alkamassa, ajanut ~300 ratapäivää 600 ja 1000 kuutioisilla ratamopoilla, ja siinä ohessa opetellut kaiken mahdollisen rata-ajamisesta sekä teoriassa että käytännössä, analysoiden sekä omaa että toisten (kymmeniä/satoja? kuskeja) ajamista. Oma vauhti tällä hetkellä noin Alastaro 1:22. Olen myöskin aiemmin järjestellyt pienimuotoisia koulutuksia liittyen rata-ajoon tai esim alustan säätöön/alustatekniikkaan.

Jos haluaisit saada tämän koulutuksen itsellesi, niin sepitä lyhyt tarina, tai keksi hyvä syy tai tekosyy; miksi juuri sinä tarvitset tätä koulutusta. Ja vastaa yhdellä tai useammalla viestillä tähän triidiin. Osallistumisaikaa on lumien sulamiseen asti. Voittajan valitsen fiilispohjalta jollain satunnaisella mutu-algoritmilla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

No... avataan peli, jos joku muukin rohkea löytyisi.

Elikkäs tähän muutama perustelu ja tavoite:

*Kukaan ulkopuolinen ei ole juuri ajoani seurannut tarkemmin, eli korvakuuloa tarkempi analyysi puuttuu.
Harrastusvuosia on takana 6 ja ratapäiviä alle 100kpl.

*Saa uutta ja erilaista näkökulmaa videon ja datan ihmettelyyn. Kaksi silmäparia näkee noin kolme kertaa enemmän, kuin yksi.

*En ole ajanut Alastarolla kuin keskimäärin kerran vuoteen ja tässä tapauksessa kouluttajan ratakohtainen tuntemus on varmasti paljon parempi.

*Tavoitteena olisi ajallisesti huonoilla renkailla 1.19,8. Jos treeniin tulee laitettua jostain ihmeen syystä uutta liimakumia, niin 1.18,9

Toivottavasti arvontaan tulee muitakin, ettei voitto irtoa ihan ilmaiseksi. Vastaavasti voin laittaa hyvän kiertämään ja käydä ajamassa jonkun pyörään ns. perussäädöt, jos tuntuu, ettei mopo tottele omia lapasia.

PrivateeR

Mitä tässä nyt sit häviäis? Ei kai mitään.....

Ratailua on tullut harrastettua yksi kesä ja pari päivää päälle. Vauhtiin pääsi ihan mukavasti mutta vähän veikkaan että pyörän alusta on täysin päin hel****iä tällä hetkellä enkä itse niistä tällä hetkellä tajua yhtään mitään, joten tässä vaiheessa kyytiä rohkenis varmaan väittää että ois hyvä alkaa ymmärtää jotain alustankin päälle. Ainoa data minkä pohjalta tällä hetkellä on analyysiä tehty on onboard kamera ja nopeusdata.

Tavoite ois ajaa joka päivä vähän kovempaa kuin viimeksi, loppujen lopuksi tavoite on ajaa Alastarolla 1:16.999 (tai jos Eeki vetää kovempaa ku tuo ni sitte Eekin aika -0.001 sekuntia)... mutta päivä kerrallaan mennään.

Oma kilpuri löytyy, löytyy vanhaa nakkia ja uutta nakkia, lämppärit jne. mutta ei säätäjän taitoja... kuskin taitoja nyt löytyy sen verran että pyörä pysyy ratakierroksen verran pystyssä.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Dr69

Ratailua tullu harrastettua n. 20 orgin päivää.

Tosiaan rataa ajannu tosi vähän vielä ja apua tarvitsisin käytännössä joka alueella niin linjoista alustan säätöihin.

Alla on 1000cc ratapyörä seos kumeilla. Paras aika alastarolla 1.24.1

Tavoitteena oppia ajaa ja kisaamaan nyt ainaki jokkiksessa.

JCM

Vai että tämmöistä tarjolla, hienoa!
Ratapäivillä tullut käytyä reilun kymmenen vuoden ajan mutta tahti leppoisaa 1-2 pv/kesä. Olen säästellyt voimia RR urani alkuun, koska uskon vahvasti siihen, että kuski kypsyy kuin viini. Ja silloin on syytä olla sielun ja ruumiin voimissa kun se vauhti löytyy aivan pyytämättä ja yllättäen.
Pari vuotta sitten tämä harrastus nytkähti sikäli eteenpäin, että sain hommattua vihdoin sen kauan himoitun oikean räärää laitteen ja ajopäivät nousi heti 10-12pv/kesä.  Hauskaa on ollut pari viime kesää, itse asiassa hel***in hauskaa. Tässä sitä ollaan kai siinä kuuluisassa vaiheessa, mistä paluuta ei ole. Pahimpiin vieroitusoireisiin on  nyt hommattu luistokytkin ja läjä slicksejä. Jokkis häämöttää mielessä mutta olisi hyvä saada ensin hieman vinkkejä ajamiseen kokeneemmilta kuskeilta. Tällä nykyisellä vauhdilla olen vielä hieman arka lähtemään viivalle. Ikää mulla on vasta/jo reilu 30v. eli kyllä tässä sinänsä sinne kahinoihin vielä ehtisi... Viime kaudella sain Alastarolla aikaiseksi 1.29... Ajattelin syyttää Brittejä, kun ei kovempaa kulje. Kunnes huomasin, että joku turjake on onnistunut tekemään rataennätyksen saman merkkisellä laitoksella. Istuin alas. Mietin. Analysoin dataa. Päädyin johtopäätökseen, että ongelman ydin on penkin ja tangon välissä.


Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla


m1kk0

25.01.19 - klo:11:24 #5 Viimeisin muokkaus: 26.01.19 - klo:11:26 käyttäjältä m1kk0
Osallistun arvontaa. rataa tahkottu 6 kautta ja viime kausi ajettiin kilpaa. Kehitystä on tapahtunut, mutta mielenkiinnolla kuuntelen uusia näkökulmia ja ideoita omaan ajamiseen. Alastarossa 1.24.4 ja tavoite ensi kesälle 23 puolelle ja mieluten matalaa kakskolmosta. Alastaroa oon ajanut suomen radoista eniten ja siellä saattaa ollakkin joitain alusta asti väärin opittuja linjoja ja apexeja. Muutenkin tuntuu, että välillä ajelen liikaakin mukavuusalueella :)  Pyöränä 20 vuotta vanha V2. Näistä lähtökohdista... bike_leaning

teemuki

Koulutus kiinnostaa aina!
Rata-ajelua takana kolme kautta, joista kaksi ensimmäistä aika satunnaista höntsäilyä. Viime vuonna sitten ensimmäinen vähän vakavammin ajettu kausi, siitä mieliinpainuvimpina Mp-tuen kerhokisa, keskikesällä ajettu Alastaro 1:27. 1 ja varmaan kohokohtana ( siis ihan konkreettisesti maanpinnan tasosta mitattuna korkein hetki ) Botnialla vedetty ilmalento joka päätti kauden turhan ennenaikaisesti.
Tälle vuodelle on suunnitelmissa ainakin muutama jokkislähtö ja pääasiallisena tavoitteena saada rauhallisuutta ajamiseen, että vältyttäisiin isommilta vahingoilta.

Ja toisin kun edellä kirjoittaneella, niin mun ratsu on vaan 15 vuotta vanha V2.


herma



Päivä osaavan kaverin mukana opettaisi itseä valtavasti! Ratahommista innostuin loppukesästä -17 ja ratapäiviä takana 5, joista kaikki Alastarolla. Viime kesän aikana vauhti kasvoi jo hyvää kyytiä ja Alastaron aika alkoi vakiintua 1:33.5 lukemiin. Kuten edeltävilläkin, myös minulla oli alla 15v vanha Italialainen V2:lla. Syksyllä kuitenkin vaihtui touring-kumit slickseihin ja katupyörä rata-gixeriin. Uuteen (-06) pyörään olen ottanut tuntumaa 100m parkkipaikalla, joten kauden alku menee mopoon totutellessa.

Ensi kesän tavoitteina olisi kierrellä muitakin ratoja Alastaron lisäksi ja ajaa mahdollisimman paljon. Veikkaan että kierrosajat paranevat vielä tällä tasolla ihan ilman yrittämistä, joten koitan olla keskittymättä niihin liikaa. Into on kuitenkin kova. Ja sanottakoon vielä, että entisenä huippu-urheilijana (-lupauksena) olen tottunut valmennettavana olemiseen, joten uskoisin olevani keskimääräistä vastaanottavaisempi ja näin ollen helppo opastettava.  :)

habbax

Vielä on lunta maassa, ainakin siinä kohtaa mihin sitä kolasin, joten osallistutaan arvontaan:

2014 aloitettu ratailu, jossain vaiheessa kun lopetti "enkkojen" ajamisen ja rupesi ajatuksella "reenaamaan" yhtä asiaa kerralla niin vauhti parani melko hyvin.

Viime kesänä tuli uus pärrä jonka ergonomia oli ihan perseestä ja käytännössä kurvailin koko kauden käsiä vasten ja totuttelin uuteen mopoon. En juurikaan ajatuksella reenannu siten kuten aikaisempina kesinä, mutta tottakai sitä yritti jotenkin aina parantaa tekmistä. Vauhti kyllä kasvoi kivasti aikaisempaan nähden, tosin ajoin aika paljon enemmän ratapäivä kuin ennen. Botnialla tapahtuneen konttaamisen jälkeen tuliki reenattua enemmän penarin vaihdelaatikon toimintaa ja laakereiden vaihtoa.

Tavoitteena olisi ajaa nyt jokkista koko kausi läpi ja koulutuksesta haluaisin oikeastaan sen mitä osa-alueita mun ensisijaisesti kannattas eniten ajamisessa reenata. Tavoitteena olisi äsämmää ajaa sitten ehkä jo seuraava kausi tai sitä seuraava (lienee budjetti kysymys enimmäkseen).

Lähtökohdat 2019 kauteen on erittäin hyvät, sillä:
- Nyt talvella olen jo reenaamisen aloittanut syömällä hitosti roskaruokaa, nukkumalla erittäin huonosti ja yrittänyt kaljaakin juoda, minkä töiltä on ehtinyt.
- Säästelin rahaakin, mutta onneksi vetoautoon joutui pistää ratabudjettia ja talon kattokin alko vuotaa. Plus viime vuonna penarin ostorahat otin kylppärin remppabudjetista, mutta vielä ei oo emäntä muuttanu pois niin eiköhän se kattoremppa tälle kesälle sit riitä.
-  Sain mä sentään väkästeltyä uusia katteita ja klipareita siihen malliin et pitäs nyt tankistakin tukea saada.

Pyöränä suht kelpo peli penari ja alastarossa enkat muistaakseni 1.23.jotain.

Tietty jossei arpa osu kohilleen niin mulle kelpaisi puoli päivää ihan vaan noiden RCK-karttojen ihmettelykin ihan vaikka off season.

Jone

Pari vuotta tässä nyt rataa kiertänyt, enemmän tai vähemmän aktiivisesta. Ja vähän turhan usein olen itseni löytänyt Alastaron hiekoilta ihmettelemässä että kuinka tänne nyt tällä kertaa päädyttiin.

Pyöränä toimii ratojen corolla, eli 2008 vuoden R6 seoskumeilla ja muutenki radalle nyt rakennettu. Viime vuonna Alastarossa vauhti oli aika tasaista 1:28, ja siitä pitäis sit vielä saada aika paljon pois. Lähinnä etsin vinkkiä/neuvoja melkeimpä joka osa-alueelle. :-\

Halu olis lähteä jokkista kokeilee ens kaudella, edes pari kisaa. Mutta sinne nyt on vielä matkaa.

raukkis

Joko mutu-algoritmi on löytänyt voittajan? Tässä arvonnassa sentään on jotain jännitystä, toisin kuin muissa mihin ei ole osallistunut. Varsinkin, jos privateeri pääsee ajoa opiskelemaan ja amatöörimäisen kaasun räpellyksen aiheuttama trauma poistuu

murmela

Pahoittelut siitä että lumien sulaminen on kestänyt liian kauan. Inspiraation puutteen vuoksi oma mopo on vieläkin telakalla, joten en ole vielä ollut varikolle menossa. Siitä syystä tämä aihe ollut hieman jäissä. Etupamput käy huollossa ensi viikolla/sen jälkeen bimmeri vois olla kasassa. Ellei sitten 30-40 milliä irvistävästä ilmaboxista tai ilmaboxin alta paljastu jotain ikävää, en oo ees viittiny purkaa sinne asti ku v*****aa edelleen ihan liikaa toi mopon ruuvaaminen kun siitä paljastuu koko ajan lisää ja lisää ja lisää hajonneita osia.

Mutta mutta mutuilin että @JCM voisi olla sopiva kohde.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

JCM

Oujee mahtavaa! Palataan asiaan lähempänä kun saat mopon läjään [emoji106]

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla


T1mppa

Lainaus käyttäjältä: JCM - 10.06.19 - klo:12:27
Oujee mahtavaa!

JCM:ää tuntematta tai hänen ajoa näkemättä, veikkaan että 2 sekkaa lähtee pois ja ajosta tulee turvallisempaa. Ja aika lähtee ajolinjoista sekä nopeiden mutkien kovempaa ajamisesta :D

JCM

Juurikin näin. Ja varmasti helpottaa myös jatkon kannalta kun tiedostaa selkeästi ne ilmeisimmät heikkoudet omasta ajamisesta ja voi niihin sitten keskittyä.

PS. T1mppa, jos en ole aivan väärin käsittänyt niin mulla taitaa olla alla sullekin tuttu Trumppa. Väri vain on muuttunut viime talvena valkoiseksi.

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla


Powered by EzPortal