Renkaan kuluminen Botnialla ja Kymiringillä

Aloittaja Teemu Tanila, 19.06.20 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Teemu Tanila

Itselläni ei kokemusta vielä Botniaringin pitkästä radasta eikä Kymiringistä. Mites rengas kuluu noissa, jommalta kummalta puolelta enemmän vai tasaisesti? Vauhdilla ja säädöillä jne tietty iso vaikutus mutta olettaen, että pyörä about säädöissä niin millaisia kokemuksia hieman nopeammilla kuskeilla?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 19.06.20 - klo:11:51
Itselläni ei kokemusta vielä Botniaringin pitkästä radasta eikä Kymiringistä. Mites rengas kuluu noissa, jommalta kummalta puolelta enemmän vai tasaisesti? Vauhdilla ja säädöillä jne tietty iso vaikutus mutta olettaen, että pyörä about säädöissä niin millaisia kokemuksia hieman nopeammilla kuskeilla?
Botnia syö oikeaa laitaa aika rajusti enemmän. Siellä on ihan peräkkäin kaks pitkää kallellaan vedettävää avausta oikeelle. Eli nelosen avaus kohti shikaania ja sit se neulansilmän avaus heti perään. Ja tietty tohon päälle ykkösen, kikkamutkan, ja vikan avaukset. Vasemmalle ei avata kunnolla kuin siitä vanhan radan neulansilmästä.

Kymistä en osaa sanoa, kun vain 20 kierrosta kokemusta siellä köröttelyvauhdilla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Teemu Tanila

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.06.20 - klo:12:01
Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 19.06.20 - klo:11:51
Itselläni ei kokemusta vielä Botniaringin pitkästä radasta eikä Kymiringistä. Mites rengas kuluu noissa, jommalta kummalta puolelta enemmän vai tasaisesti? Vauhdilla ja säädöillä jne tietty iso vaikutus mutta olettaen, että pyörä about säädöissä niin millaisia kokemuksia hieman nopeammilla kuskeilla?
Botnia syö oikeaa laitaa aika rajusti enemmän. Siellä on ihan peräkkäin kaks pitkää kallellaan vedettävää avausta oikeelle. Eli nelosen avaus kohti shikaania ja sit se neulansilmän avaus heti perään. Ja tietty tohon päälle ykkösen, kikkamutkan, ja vikan avaukset. Vasemmalle ei avata kunnolla kuin siitä vanhan radan neulansilmästä.

Kymistä en osaa sanoa, kun vain 20 kierrosta kokemusta siellä köröttelyvauhdilla.

Okei, kiitti infosta. Saattaa olla Motopark edelleen ainoa joka rassaa vasenta puolta enempi. Kymiringilläkin on tässä vaiheessa jonkin verran porukka jo ehtinyt käymään, katsotaan löytyskö keltään kokemusta. Ainakin viime viikonloppuna siellä taisi olla paikallisen seuran rataviikonloppu pyörille. Katsoo sitten koska tulisi sopiva tilaisuus itsekin siellä käydä kurvaamassa.

Mitäs Nitrous tykkäsit Kymiringistä ratana noin yleisesti ajamisen näkövinkkelistä?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 19.06.20 - klo:17:24
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.06.20 - klo:12:01
Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 19.06.20 - klo:11:51
Itselläni ei kokemusta vielä Botniaringin pitkästä radasta eikä Kymiringistä. Mites rengas kuluu noissa, jommalta kummalta puolelta enemmän vai tasaisesti? Vauhdilla ja säädöillä jne tietty iso vaikutus mutta olettaen, että pyörä about säädöissä niin millaisia kokemuksia hieman nopeammilla kuskeilla?
Botnia syö oikeaa laitaa aika rajusti enemmän. Siellä on ihan peräkkäin kaks pitkää kallellaan vedettävää avausta oikeelle. Eli nelosen avaus kohti shikaania ja sit se neulansilmän avaus heti perään. Ja tietty tohon päälle ykkösen, kikkamutkan, ja vikan avaukset. Vasemmalle ei avata kunnolla kuin siitä vanhan radan neulansilmästä.

Kymistä en osaa sanoa, kun vain 20 kierrosta kokemusta siellä köröttelyvauhdilla.
Mitäs Nitrous tykkäsit Kymiringistä ratana noin yleisesti ajamisen näkövinkkelistä?

On se ainakin erilainen rata, kun vertaa muihin joilla on ajanu. Tosi teknisen tuntunen, ja kun yhden mutkan tössii niin on herkästi kolmasosa kierrosta pilalla. Tosin vähän hidashan se on, nopeita ajettavia mutkia jäin kaipaamaan. Lisäksi lähtösuoralle ja pääsuoralle lähdöt tuntuvat jotenkin teennäisen hitailta. Rikkovat flown aika pahasti. Ei pääse Suomessa vieläkään laskemaan isoa kovaa polvi maassa. Ja korkeuserot on aika huimat. Ei näytä noilta videoilta miltään, mutta paikan päällä on melkonen vuoristorata ja pimeitä mutkia piisaa. Parissa paikassa myös radan kallistukset muuttaa mutkan luonnetta tosi paljon.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Teemu Tanila

19.06.20 - klo:18:48 #4 Viimeisin muokkaus: 20.06.20 - klo:12:25 käyttäjältä Teemu Tanila
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.06.20 - klo:17:52
Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 19.06.20 - klo:17:24
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.06.20 - klo:12:01
Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 19.06.20 - klo:11:51
Itselläni ei kokemusta vielä Botniaringin pitkästä radasta eikä Kymiringistä. Mites rengas kuluu noissa, jommalta kummalta puolelta enemmän vai tasaisesti? Vauhdilla ja säädöillä jne tietty iso vaikutus mutta olettaen, että pyörä about säädöissä niin millaisia kokemuksia hieman nopeammilla kuskeilla?
Botnia syö oikeaa laitaa aika rajusti enemmän. Siellä on ihan peräkkäin kaks pitkää kallellaan vedettävää avausta oikeelle. Eli nelosen avaus kohti shikaania ja sit se neulansilmän avaus heti perään. Ja tietty tohon päälle ykkösen, kikkamutkan, ja vikan avaukset. Vasemmalle ei avata kunnolla kuin siitä vanhan radan neulansilmästä.

Kymistä en osaa sanoa, kun vain 20 kierrosta kokemusta siellä köröttelyvauhdilla.
Mitäs Nitrous tykkäsit Kymiringistä ratana noin yleisesti ajamisen näkövinkkelistä?

On se ainakin erilainen rata, kun vertaa muihin joilla on ajanu. Tosi teknisen tuntunen, ja kun yhden mutkan tössii niin on herkästi kolmasosa kierrosta pilalla. Tosin vähän hidashan se on, nopeita ajettavia mutkia jäin kaipaamaan. Lisäksi lähtösuoralle ja pääsuoralle lähdöt tuntuvat jotenkin teennäisen hitailta. Rikkovat flown aika pahasti. Ei pääse Suomessa vieläkään laskemaan isoa kovaa polvi maassa. Ja korkeuserot on aika huimat. Ei näytä noilta videoilta miltään, mutta paikan päällä on melkonen vuoristorata ja pimeitä mutkia piisaa. Parissa paikassa myös radan kallistukset muuttaa mutkan luonnetta tosi paljon.

Okei, samanlaista pohdintaa taisi tulla MotoGP testeistä Kallion johdolla. Ihmetyttää kyllä suoraan sanottuna hiukkasen miten noin voi päästä käymään tuon mittaluokan hankkeessa. Tiedä sitten millaisia tavoitteita ratasuunnittelijalla on ollut.

Edit: Sen verran täytyy Kymiringistä vielä sanoa, että tuntuuhan se erittäin epäkorrektilta esittää radasta minkäänlaista kritiikkiä. Aivan uskomatonta, että tänä päivänä saadaan vielä uusi moottorirata Suomeen ja vieläpä sen tasoinen hanke, että MotoGP kisoja tiedossa. Hankkeen vetäjille täytyy kyllä nostaa hattua ja korkealle. Tähän projektiin on harva uskonut. Mitä tulee siihen radan luonteeseen niin saahan siihen sitten varmasti muutoksia tehtyä myöhemminkin jos tarvetta ilmenee vaikka se rahaa ja aikaa taas tietenkin vaatii.

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 19.06.20 - klo:18:48Sen verran täytyy Kymiringistä vielä sanoa, että tuntuuhan se erittäin epäkorrektilta esittää radasta minkäänlaista kritiikkiä. Aivan uskomatonta, että tänä päivänä saadaan vielä uusi moottorirata Suomeen ja vieläpä sen tasoinen hanke, että MotoGP kisoja tiedossa. Hankkeen vetäjille täytyy kyllä nostaa hattua ja korkealle. Tähän projektiin on harva uskonut. Mitä tulee siihen radan luonteeseen niin saahan siihen sitten varmasti muutoksia tehtyä myöhemminkin jos tarvetta ilmenee vaikka se rahaa ja aikaa taas tietenkin vaatii.
Olen kyllä täysin eri mieltä. Jos kritiikkiä ei kestä, ni kannattaa muuttaa Siperiaan mökille. Ihan sama onko Suomen ainoa moottorirata ikinä vai 824. rata mikä tulee, silti siitä saa ja PITÄÄ esittää kritiikkiä jos sellaista on.

Tämän radan suunnittelija todennäköisesti panosti siihen että 1) radasta tulee tekninen ja 2) siinä on korkeuseroja ja 3) siellä voi ohittaa. Korkeuserot on mun mielestä sellainen aspekti, joka tulee rataan jos on tullakseen, niiden väkisin tunkeminen rataan on aivan yhtä tyhmää kuin yrittää suunnitella tahallaan täysin flatti rata. Kymiring veti mun mielestäni liian överiksi sen teknisyyden ja korkeuserot, koska se teknisyys menee läpi koko muun radan paitsi ekat 30 sekkaa... ja korkeuserot tappaa valtaosan hyvistä potentiaalisista ohituspaikoista ku neulansilmiin jarrutetaan järkyttävään alamäkeen. Ja korjatakseen tämän superteknisyyden aiheuttaman puutoksen, ni päättivät kiskoa radalle yli kilometrin mittaisen suoran... eli on siellä ohituspaikka jos joku valittaa ettei ole... mutta toi tapa suunnitella rata on mun mielestä väärä (kyllä, oon nähny ja kuullu ratasuunnittelijoiden periaatteita ratojen suunnittelussa, muunmuassa hra Hermann Tilken mietteitä yms).

Mitä renkaan kulumiseen tulee, Botnia syö tosiaan oikean kantin hiton tehokkaasti ja nopeasti kuten Nitrous tossa jo sanoikin.

Kymiring on mielenkiintoinen, koska riippuu näköjään paljon vauhdista mitä kiskoo + siellä on hiekkapölyä radan pinnassa about väkisin ku koko radan ympärys on tällä hetkellä aavikkoa vielä.... ite ku ajoin mummoilemalla 2:08 aikoja ni takarengas meni täysin siloiseksi, näytti ettei sillä olis edes ajettu...  Sen sijaan yksi "nopea hemuli" veti alta 2 minuutin ni sen takarengas näytti siltä ku ois vedetty juustoraastimesta läpi ja se oli vain 1 ajettu setti... sanoi tämä "nopea hemuli" mulle että sutii vaa koko ajan.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 22.06.20 - klo:00:49
Tämän radan suunnittelija todennäköisesti panosti siihen että....

Radan suunnittelija panosti siihen, että MotoGP radoista tehdään turvallisempia. Eli käytännössä teknisempiä ja hitaampia. Näin media kirjoitti, kun radan ensimmäiset virtuaalipiirrokset tuli julki. Ja samaa toistelivat MotoGP testien jälkeen, viime kesänä.
Kun ei ole nopeeta mutkaa, missä saa vetää polvimassa isoa kovaa, niin riskit loukkaantumisille on pienemmät.

Kritiikistä päätellen, seuraava MotoGP-rata ei tule olemaan yhtä turvallinen ja hidas. Tämä taisi olla hieman ääripää ja palataan askel takaisin päin, aavistuksen nopeemman radan tyyliin.

Itse en ole vielä päässyt Kymiringillä ajamaan, mutta koitan parhaani, jotta kesän aikana sinne pääsisin.

Teemu Tanila

Kritisoin tuossa edellä lähinnä itseäni kun menin kritisoimaan kyseistä hanketta vaikka en ole edes käynyt paikan päällä saatikka ajanut radalla. Se toivottavasti muuttuu vielä tänä kesänä niin pääsee muodostamaan omankin mielipiteen. Ahvenisto esim. oli mielestäni erittäin hauska rata ajaa korkeuserojensa vuoksi silloin kun siellä harrastelun alkuvaiheessa tuli ajeltua. Eikä siitä saa nopeaa rataa vaikka miten asian ajattelis. Siinä mielessä hyvillä mielin testaamaan Kymiringiä vaikka se nyt on vähän runtua joiltain saanutkin.

Teemu Tanila

06.07.20 - klo:08:20 #8 Viimeisin muokkaus: 06.07.20 - klo:08:33 käyttäjältä Teemu Tanila
Eilen tuli käytyä Kymiringillä kolme settiä ajamassa ja tykkäsin radasta. Tosiaan aika eriluonteinen kuin nämä muut kotimaan radat mutta minusta se on hyvä juttu. Radasta löytyy monenlaista elementtiä, eka osuus varsin nopea, sitten on teknisempi ja hitaampi osuus. Lisäksi löytyy niitä korkeuseroja kunnolla josta ainakin itse tykkäsin. Erittäin mielellään tuonne lähtee toistekin kurvailemaan.

Jos siitä jotain muuttaisin (siis ilman että haluaisi piirtää kokonaan eri henkisen radan) olisi sen ekan kunnon alamäen kallistus. Siis takasuoran jälkeen kun lähdetään takaspäin siinä on oikea-vasen mutka jonka jälkeen taitetaan oikealle alamäkeen. Veikkaan että se kohta tulee olemaan kaatojen tilastokärjessä. Nytkin siinä näkyi skraaduja asfaltin pinnassa. Keula kevenee siinä aika lailla ja lähtee varmasti helposti alta jos siihen menee väärin/liian kovaa. Jos se kohta radasta olisi kallistettu reippaasti sisämutkaan niin siihen voisi laskea aika paljon(?) kovempaa. Edeltävä mutkayhdistelmä on kuitenkin sellainen, että sen voisi ajaa kovempaakin jos ei tarvitsisi varoa niin paljoa tähän alamäen taittoon. Näin saisi vauhdin tuntua jonkin verran lisää näihin muutamaan mutkaan ja uskoisin, että kaadot vähenisi myös. No tämä näin satunnaisen ratapäiväkurvailijan näkövinkkelistä.

Mutta rataan ei tosiaan minun mielestäni _tarvitse_ muuttaa yhtään mitään, se on erittäin hieno ajaa noinkin. Asfaltti oli myös hyvän/tasaisen tuntuinen paitsi ekassa mutkassa on sisäreunassa jonkinmoinen röykky/epätasaisuus joka sai pyörän hiukan vatkaamaan. Sen takia ei tarvinnut kuitenkaan himmailla ainakaan omilla vauhdeilla. Sen voi ehkä kiertääkin hieman leveämmällä linjalla.

Huvittavana yksityiskohtana omassa ajossa oli se pitkä takasuora. Ei millään meinannut uskaltaa laskea reilusti sinne suoran päätyyn vaan aina hyvissä ajoin selkä pystyyn. Tonninen ehtii kelaamaan siinä suoralla melkoiset vauhdit jollaista ei täällä kotimaassa ole aikaisemmin päässyt kokemaan. Tuntuu siinä vauhdissa että suoran pääty tulee silmille. Vikassa setissä päästin sentäs pari kertaa 250m merkille mutta siitäkin saisi varmaan myöhäistää jarrumerkkiä vielä 100m tjsp.

Mitä tulee renkaan kulumiseen niin alla oli KR106/108 MS4 seos molemmissa. Erittäin nätisti rengas kului molemmissa päissä. Vauhti ei ollut toki kummoinen, vikassa setissä parilla kierroksella koitin vähän kiristää avauksia niin takarenkaan oikea puoli näytti merkkejä hiukan suuremmasta kulumisesta. Eli jos arvata pitää niin sanoisin, että oikea puoli takarenkaasta kuluu Kymiringillä pikkasen enemmän. Voi olla tosin täysin eri lopputulema kun ajetaan huomattavasti kovempaa.   

Odotan kyllä mielenkiinnolla MotoGP kisoja, toivottavasti se nyt ensi kesänä toteutuu. Siinä näkee sitten missä kohtaa rataa ja millaisia ohituksia ja menoa muutenkin ammattilaiset virittelee.

T1mppa

07.07.20 - klo:08:56 #9 Viimeisin muokkaus: 07.07.20 - klo:09:07 käyttäjältä T1mppa
Kymiringillä kurvailtu
Tais tulla vajaa 30 kierrosta kuivalla mentyä. Sateella myös niin paljon kun ehdittiin, mutta ne vanhat renkaat ei kyllä mihinkään kuluneet, niin ei tartte kuvia laittaa.

Käytetyillä renkailla lähdettiin radalle.
Takana Dunlop D212 GP Pro 4 (Medium, H886), 2015. ~1,6 bar
Edessä Dunlop D212 GP Pro 1, (Soft, 9743) 2016. ~2,45 bar

Takana vähän ylipainetta, niin kestää uudella asfaltilla. Edessäkin oli 2,65 bar, mutta se rupes luistamaan niin tiputin tohon 2,45 bar ja sit toimi melko ok, mutta kovempi ois varmasti ollut parempi.


Powered by EzPortal