Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

27.03.13 - klo:20:35 #240 Viimeisin muokkaus: 27.03.13 - klo:20:49 käyttäjältä jarska
Ei ois pitäny kattoo videoita.
Huomasin kauhean tyylivirheen kohdallani.
Eihän mulla ole tollasta Rempon SportEvokauhiastiplussiaperäsä jarrunestettä vaan jottai örvikedottia.


Edit: tärkein unohtui...pitää äkkiä tilata purkki ennenku Juice ehtii.

juice09

mistä tuota  nestettä saa tilata, varmaan niin hyvää että sopii nauttia myös sisäisesti

jarska

Lainaus käyttäjältä: juice09 - 27.03.13 - klo:22:07
mistä tuota  nestettä saa tilata, varmaan niin hyvää että sopii nauttia myös sisäisesti

Mä laitoin heti kyselyä mun hovitoimittajalle ku en löytäny suomen kamaralta.

slowrider

Pisti toi kuva jarskan pääsylkästä silmään. Toivottavasti näin väärin. Ei kai sulla se nestesäiliö ole orggiskiinnikkeellä kii? Kyllä se tälläsen vaatii

jarska

28.03.13 - klo:11:17 #244 Viimeisin muokkaus: 28.03.13 - klo:11:19 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 28.03.13 - klo:10:51
Pisti toi kuva jarskan pääsylkästä silmään. Toivottavasti näin väärin. Ei kai sulla se nestesäiliö ole orggiskiinnikkeellä kii? Kyllä se tälläsen vaatii
imgitagit> joku votosopattukuva< imgitagit


Tarkasti oot kattonu, pitää paikkansa, orikinaali on.
Eikä jarrunestepurkkikaan ole Rempua, vielä on matkaa täydellisyyteen.

Mikko K.

Nyt on sitten punosletkut edessä. Ja samalla tähän ikuisuus kysymykseen... Missä tuolla vielä voi olla
ilmaa? Varmaan litra pumpattu nestettä läpi, jokainen letkuliitos ilmattu erikseen pääsylinteriltä lähtien
ja kahva ei mene täysin kovaksi, vaan on sellainen softin ja mediumin seos (painuu ehkä noin 2cm
kuorman alla, enemmän kuin Suzukin vakioletkuilla joskus uutena vuosia sitten).

Tulee väkisin mieleen, että tuo tuntuma tuohon kahvaan on enemmän tai vähemmän ollut tuota luokkaa
viime vuosina, niin olisko tuo pääsylinteri voinut ottaa kaadossa jotenkin kipeetä ja käyttäytys noin?
Tarpeeksi kun kapulaa puristaa, niin jarrutehoa kyllä löytyy jossain vaiheessa... Mutta ei mitään tuntumaa
tai toistettavuutta koko touhuun.

fredator

En tiedä varmasti, mutta ... auttaiskohan siihen jarrutuntumaan myös etujarrusatuloiden purku+puhdistus+uudet tiivisteet jos ei ole tehty pitkään aikaan ?

Ei ole kovin iso eikä vaikeakaan homma

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: fredator - 31.03.13 - klo:09:33
En tiedä varmasti, mutta ... auttaiskohan siihen jarrutuntumaan myös etujarrusatuloiden purku+puhdistus+uudet tiivisteet jos ei ole tehty pitkään aikaan ?

Ei ole kovin iso eikä vaikeakaan homma

Tätäkin tuli kokeiltua... Kai se vähän herkisty, muttei vaikuttanut varsinaiseen ongelmaan. Tuntuis vaan käsittämättömältä,
että pääsylkkä vois tehdä tota, kun silloin luulis näkyvän vuotoa suuntaan tai toiseen...

Raaseri

Joistain jarruista ei vaan tule kivikovia vaikka mitä tekisi. Esim Ducatissa vipu stoppaa kuin senään jo vakiojarruilla. Bemu RRssä oli jo kumimainen kahva. Brembon tekeleitä molemmat, jälkimmäisessä ABSin letkua ja hässäkkää. Brembot on myös mulla Kotarissa, rantapallossakin on enemmän tuntumaa kuin siinä. Vaikka on punosletkut jne.

Jarrutuntuma ja paikallaanpuristelu ovat kaksi eri asiaa. Jarrutuntumaan vaikuttaa aina oleellisesti myös jarrupala. Hyviä jarruja ei tarvi isolla voimalla edes puristaa, epäilen että käytännössä esim Bemussa tuolle pehmeälle alueelle ei edes mennä kun jo pienemmällä paineella on tehoa enemmän kuin kumi pitää.

marko_

Oot varmaan kokeillu niinki että otat satulan irti ja palat pois ja sitte varovasti pumppaat että männät tulee kunnolla ulos ja sitte painat männät takas sisään?
Tuota toistaa kumpaanki satulan niin että pyrit pitään sen satulan oikeassa asennossa ilmaruuvi ylöspäin kun painat mäntiä takas sisään. Näin se ilma kulkeutuu paremmin pois sieltä alemmilta männiltä.

Ite just huolsin etusatulat niin näin sain kahvasta samanlaisen kuin se oli ennen purkamista.
Mulla oli vielä koko setti aseteltu niin että pääsylkkä oli pöydässä kiinni ja satulat siinä kans pöydällä. Näin ne oli kaikki samalla tasolla.  En tiä onko tuolla mitään merkitystä mutta ainaki ilmaus onnistu.
Sitte vielä semmonen juttu että minusta ne viimeset ilmat tulee parhaiten pihalle kun pumppaat kahvaan paineen ja sitte avaat ilmaruuvia niin että sielä on kunnon paine.
Eikä niin että ruuvi auki,  kahva pohjaan,  ruuvi kiinni. :)

Nitrous

Onko säädettävä jarrukahva? Jos on niin olethan varmistanut, että kahva on sellaisessa asennossa, että painaa ilmatessa pääsylkän varmasti pohjaan asti? Itse olen pariin kertaan tapellut etujarrujen ilmauksen kanssa ihan huolella ja molemmilla kerroilla ilmauksen vaikeuden syyksi paljastui se, että jarrukahva otti tankoon ennen kuin pääsylinterin liikematka oli käytetty. Pääsylkkä tangosta irti ja pari pumppausta pohjaan, nippa auki ja jarrut muutuivat kovaksi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Grandi67

Mulla K3:n jarrut muuttu tunnokkaiksi vasta kun ne vaihtoi R6R: n releisiin. :)

Reisi

Minullakin voi  kahvan puristaa kiinni tankoon, aloin jo epäillä vikoja jarruissa. Sitten kokeilin muissa pyörissä jarruja ja oma tuntuikin sen jälkeen jäykimmältä. Kuten Raaseri jo sanoikin, pitäisi kokeilla liikkeellä, jotta jarruttaako vai ei.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.03.13 - klo:10:56
Onko säädettävä jarrukahva? Jos on niin olethan varmistanut, että kahva on sellaisessa asennossa, että painaa ilmatessa pääsylkän varmasti pohjaan asti? Itse olen pariin kertaan tapellut etujarrujen ilmauksen kanssa ihan huolella ja molemmilla kerroilla ilmauksen vaikeuden syyksi paljastui se, että jarrukahva otti tankoon ennen kuin pääsylinterin liikematka oli käytetty. Pääsylkkä tangosta irti ja pari pumppausta pohjaan, nippa auki ja jarrut muutuivat kovaksi.

Ja kiitokset!

Eihän se mennyt ihan pohjaan ja tällä menolla tuli vielä muutama pikku kupla pihalle. Laiton siihen kahvan säätöhässäkän väliin pienen kuusioavaimen, niin sai etäisyyttä irrottamatta koko kahvaa tangosta. Ei tuosta vielä kovaa tullut, mutta ei se enää tankoon asti painu. Muistikuva on kyllä olemassa, että joskus varmaan 5v takaperin tuo oli parempi ja tosiaan tuo sylinteri on ottanu yhden kaadon vastaan.
Kattelin hidastuvuuksia Kemoralta RaceChrono datasta ja vertasin summassa Jarskalla jaossa olleeseen dataan. Tuollakin jarrulla saa kyllä hidastuvuuden kohdalle, mutta sopivan paineen hakuun hukkuu joka jarrussa kymmeniä metrejä. Lämmetessä alkaa kahva painua ikävän lähelle tankoa, mikä ei myöskään lisää luottoa.Taitaa olla tuo lämpeneminen ja alun laahaaminen tiiviisti naimisissa keskenään.
Käyn heittämässä tolla vielä pikku lenkin, katon viimeset ilmat ja heitän reising nesteet sisään. Jos se joitain kymmeniä asteita korkeempi kiehumispiste auttais jotain. Kai se on kohta laitettava R6R satulat ja prempoa tilauksiin ja maksettava oppirahat noista suzukin jarruista, jos ei noista kalua tule. :)

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 31.03.13 - klo:21:31Kai se on kohta laitettava R6R satulat ja prempoa tilauksiin ja maksettava oppirahat noista suzukin jarruista, jos ei noista kalua tule. :)
Suzukeissa vika löytyy yleensä huonosta pääsylkästä, jarrusatulat on ihan ok. K1:sen 4-mäntäiset perinteiset jarrusatulat oli ihan yhtä hyvät kuin nykyiset Rykkösen satulat. R1/R6R satuloissa on se etu, että niihin tuntuu löytävän edullisemmin kunnon paloja, mutta itse jarrutehoa niillä ei saa. Itseasiassa joudut puristamaan kovempaa saadakseksi yhtä paljon jarrutehoa (jos pääsylkkä pysyy samana), koska noissa on aika pienet männät 27/30. Eli jos jotain haluat päivittää, niin hanki vaikka Rempo tai Accossato.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Powered by EzPortal