Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juice09

saunaillassa vaihetaan

JiiPee66

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 22.01.13 - klo:23:28
Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 22.01.13 - klo:22:01Niin jotta tilasinpa sitten Renpoa Sukisukiin. Jospa alkais jarruttamisesta pikkuhiljaa tulla jotakin...confused_thinking
Pääsylinteri? Satulat? Molemmat? Kilpavarustelua Jarrrskan kanssa aika selkeästi jo.... bowdown_1 Takajarrua ei kai kumpikaan ole vaihtanu? Vielä!
No molemmat...tietysti. Täällä saitilta tarttunut lievä hulluus alkaa näkyä jo epätoivoisina tekoina;D
Takajarru? Mikä takajarru?

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.01.13 - klo:00:14
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 22.01.13 - klo:23:28Takajarrua ei kai kumpikaan ole vaihtanu? Vielä!

Nääh, mitä sillä takajarrulla, sama vaikka riisuis poijes.

Veikkaan että sitä tulee ikävä siinä vaiheessa kun ajelet kiihkeänä kohti Kemoran puskia.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.01.13 - klo:10:53
Veikkaan että sitä tulee ikävä siinä vaiheessa kun ajelet kiihkeänä kohti Kemoran puskia.

Kantapäät riittää.

Raaseri

23.01.13 - klo:12:35 #124 Viimeisin muokkaus: 23.01.13 - klo:12:42 käyttäjältä Raaseri
Toki tiedän että tässä thriidissä on fiksuja kirjoittajia jotka iskee läppää. Kun kuitenkin kaikenlaista lukijaa liikkuu, on pakko kirjoittaa oma vastaus.

Joskus vuonna miekka ja kypärä olin SRRA:n hallituksessa ja löysin järjestämältämme ratapäivältä kuljettajan jolla takajarru ei toiminut. jarruletku oli hinkkautunut puhki takarenkaaseen, mutta kun kuski ei sitä käytä, ei ollut viitsinyt koko kesänä korjata. Käskin kuljettajaa korjaamaan tai poistumaan. Varaosia ei löytynyt, eli minusta tuli kokovartalok*rpä tälle kuljettajalle.

Kuitenkin vuonna 1999 todistin omin silmin kun yksi kuljettaja oli poistanut kuumalla kelillä Kemorassa etuloksun jotta jäähdyttäjä saisi enemmän ilmaa. Jarruletku hinkksi renkaaseem ja puhkesi. Kuljettaja ajoi takajarrusta huolimatta pitkäksi ja halvaantui vyötäröstä alaspäin.

N 2004 katsomosta todistin kun niin ikään Kemorassa yksi SS600 luokan kuski oli hätäillyt renkaanvaihhdon ja jättänyt satulan pultit löysälle. Paluusuoran jarrussa satula putosi ja takajarru pohjassa meni suoraan karusellin toisen puolen kaiteeseen. Mopo lensi aidan yli, kuski oli pitkään kipeä ja ura radalla loppui siihen. Ei tietääkseni pysyviä vammoja.

2006 eräs Suomen sen ajan nopeimpia SBK-kuskeista lopetti Jurvan paluusuoran jarruun uransa. Selästä murtui useampi nikama. kävelee kyllä mutta ei urheile. Suzukin jarrupalaa pitävään tappiin oli ilmeisesti laitettu huonosti hakanen ja palat tippui. Siitä huolimatta että meni takajarru pohjassa kaatumiseen saakka, paiskautui ratavarikolle saakka. Teki pahaa katsoa kun hyvä ystävä vetää 10m päästä 150km/h liian kovalla vauhdilla ohi.

Tuossa vain kolme päällimmäistä mielessä olevaa. Jotenkin tuntuu että sen takajarrun on hyvä olla toimintakuntoinen.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 23.01.13 - klo:12:35
Toki tiedän että tässä thriidissä on fiksuja kirjoittajia jotka iskee läppää. Kun kuitenkin kaikenlaista lukijaa liikkuu, on pakko kirjoittaa oma vastaus.

Joskus vuonna miekka ja kypärä olin SRRA:n hallituksessa ja löysin järjestämältämme ratapäivältä kuljettajan jolla takajarru ei toiminut. jarruletku oli hinkkautunut puhki takarenkaaseen, mutta kun kuski ei sitä käytä, ei ollut viitsinyt koko kesänä korjata. Käskin kuljettajaa korjaamaan tai poistumaan. Varaosia ei löytynyt, eli minusta tuli kokovartalok*rpä tälle kuljettajalle.

Kuitenkin vuonna 1999 todistin omin silmin kun yksi kuljettaja oli poistanut kuumalla kelillä Kemorassa etuloksun jotta jäähdyttäjä saisi enemmän ilmaa. Jarruletku hinkksi renkaaseem ja puhkesi. Kuljettaja ajoi takajarrusta huolimatta pitkäksi ja halvaantui vyötäröstä alaspäin.

N 2004 katsomosta todistin kun niin ikään Kemorassa yksi SS600 luokan kuski oli hätäillyt renkaanvaihhdon ja jättänyt satulan pultit löysälle. Paluusuoran jarrussa satula putosi ja takajarru pohjassa meni suoraan karusellin toisen puolen kaiteeseen. Mopo lensi aidan yli, kuski oli pitkään kipeä ja ura radalla loppui siihen. Ei tietääkseni pysyviä vammoja.

2006 eräs Suomen sen ajan nopeimpia SBK-kuskeista lopetti Jurvan paluusuoran jarruun uransa. Selästä murtui useampi nikama. kävelee kyllä mutta ei urheile. Suzukin jarrupalaa pitävään tappiin oli ilmeisesti laitettu huonosti hakanen ja palat tippui. Siitä huolimatta että meni takajarru pohjassa kaatumiseen saakka, paiskautui ratavarikolle saakka. Teki pahaa katsoa kun hyvä ystävä vetää 10m päästä 150km/h liian kovalla vauhdilla ohi.

Tuossa vain kolme päällimmäistä mielessä olevaa. Jotenkin tuntuu että sen takajarrun on hyvä olla toimintakuntoinen.

Hyvä ja asiallinen kirjoitus, tarpeenkin ettei joku ota tosissaan huonoa läppää. :-[
Tokihan mä ainakin pidän takajarrun aina toimintakuntoisena ja testailen myös aika-ajoin.
Rempoa en sinne syötä.

slowrider

Raaserilta kyllä erittäin hyvä postaus. Pisti kyllä miettimään kuinka paha tilanne tosiaan etujarrun hajoaminen olisi radalla. Jarrunkin kanssa kun meinaa tulla paikoin jännät paikat, niin mitä sitten ilman.

Tässä vaiheessa varmaan olisi hyvä muistuttaa ylipäätänsäkin, että nyt olisi hyvä aika huoltaa jarrut ihan kunnolla. putsailla satulat, vaihdella tiivisteet jne. Juuri kävin omat satulat läpi ja kyllä nekin olivat jo aika heikossa hapessa, vaikka mitään vikaa en ajaessa huomannut.

jarska

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 23.01.13 - klo:13:09
Pisti kyllä miettimään kuinka paha tilanne tosiaan etujarrun hajoaminen olisi radalla. Jarrunkin kanssa kun meinaa tulla paikoin jännät paikat, niin mitä sitten ilman.

Mieleeni palaa tapaus viime kesältä..Kemorassa kun eräältä nimeltä mainitsemattomalta tipahti etujarrukaffa, eikä tainnu olla takajarrusta tietookaan. innocent_1

Pitäs muutenkin treenata takajarrun käyttöö, että se pysyis alitajunnassa.
Mulla meinaa välillä unohtua ja saattaa tulla paikka jossa sitä tarvitaan..*kopkop*

murmela

Mulla tuli pikku raita jo pelkästään siitä kun varikolla lähdin rutiinilla liikkeelle: Ykkönen, kytkin ylös, "kävelyvauhti", kytkin pohjaan, etujarrun kokeilu... SHAIT! Pump-pump-pump-pump-jarru. Oli "tyhjää" renkaanvaihdon tms räpellyksen takia.

Onneksi tuo tulee tehtyä aina lähtörutiinina. Varsinkin nykyisin kun on lämppärit ja ajelee suht täysiä heti kun pääsee portista radalle, niin olis ikävä huomata tuo vasta ekassa jarrussa esim kemoralla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.01.13 - klo:13:17
Mieleeni palaa tapaus viime kesältä..Kemorassa kun eräältä nimeltä mainitsemattomalta tipahti etujarrukaffa, eikä tainnu olla takajarrusta tietookaan. innocent_1

Joo, jarruttaessa huomasin että etukahva oli kadonnut. Lyhyessä ajassa ehdin muistella, kun kaveri olisi talvella ilmannut takajarrun ja sanoin ettei sitä tarvita. Luistokytkimen takia ei ollut edes moottorijarrua. Ei auttanut muuta kuin katsella pehmeä paikka ja onneksi semmoinen löytyi. 
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Birke

Vähän sama meininki kuin itellä viime keväänä ratakauden aloituksessa JMU:n ajoleirillä Kemorassa. Jarruletku löystyi kahvan päästä ja kakkosmutkassa meinas tulla ruskeaa dataa, kun kahva hulahti pohjaan. Takajarrulla sai sen verran vauhtia pois, ettei mennyt leveäksi. Ihmettelin jo edellisellä kierroksella, että vettäkö se ripsii, kun tulee visiiriin pisaroita... Jarrunestettä se vain oli :)

M1uQ

Ilmeisesti sm sarjassa ei saa vaihtaa ainakaan pääsylinteriä? Typerä sääntö. Gikserin vakiosylinteri on joissain tapauksissa jopa vaarallinen. Itselläni on ISR sylinteri nykyään, ero on kuin yöllä ja päivällä

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


wehna

Olen ollut paikalla todistamassa jokaista Raaserin mainitsemaa ikävää tapahtumaa, ei tosiaa kivoja. Voisin kertoa samaisia vielä lisääkin.

Kun rakennatte/ huollatte pyörää, niin olkaa huolellisia. Niinkin naurettavia tapahtumia kuin jarrukahvan tippumisia on tapahtunut ja useammin kuin kerran. Niin ja vaikka et käyttäisi takajarrua, niin pidä se edes toimintakunnossa. Joskus toivoisin ratapäiville jonkinlaista katsastus-kulttuuria.

Voi sitä tunnetta kun lataat jarruun kaikkesi ja mitään ei tapahdu. On muuten rata melko lyhyt siitä eteenpäin. Helposti tulee tosi ikävää jälkeä.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

JiiPee66

Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.01.13 - klo:13:19
Mulla tuli pikku raita jo pelkästään siitä kun varikolla lähdin rutiinilla liikkeelle: Ykkönen, kytkin ylös, "kävelyvauhti", kytkin pohjaan, etujarrun kokeilu... SHAIT! Pump-pump-pump-pump-jarru. Oli "tyhjää" renkaanvaihdon tms räpellyksen takia.

Onneksi tuo tulee tehtyä aina lähtörutiinina. Varsinkin nykyisin kun on lämppärit ja ajelee suht täysiä heti kun pääsee portista radalle, niin olis ikävä huomata tuo vasta ekassa jarrussa esim kemoralla.

Tämän tavan kopioin kyllä itsellenikin, takajarrun toiminnan varmistaminen on ollut luokkaa silloin kun muistaa, eli harvoin.
BTW olisi kiva tietää kuinka moni foorumilaisista käyttää jarruissa sekä etu että takajarrua.

jarska

Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 23.01.13 - klo:18:55
BTW olisi kiva tietää kuinka moni foorumilaisista käyttää jarruissa sekä etu että takajarrua.

Tekase äänestys niin selviää äkkiä.

Powered by EzPortal