Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wper

Itellä meinas käydä viime kesänä jarrujen kans hassusti. Otin pyörää alas kärrystä, ja aloin laittaan lämppäreitä kun satuttiin huomaamaan, että etujarrusatuloista puuttu ylemmät pultit kokonaan. Edellisen päivän ajot siis oli menty ilman että satuloihin oli tehty loppukiristys. Lopputulosta siitäitä olis käynyt jos ajamaan olus lähdetty niin onneks kukaan ei tiedä. Ajattelin et varmistuslankoja en jaksa laittaa kun vaativat ne vaan kisoissa. Sen jälkeen kyllä ilomielin laitan ne varmistuslangat, ja suosittelen muillekin. Vaikka ne ei pakolliset ole niin ovat hyvä muistutus siitä että ne pultit on oikeasti kiristetty! Jos mun pyörän satulat sattuu näkeen radalla ilman lankoja niin antakaa korville! :)
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

slowrider

23.01.13 - klo:19:33 #136 Viimeisin muokkaus: 23.01.13 - klo:19:36 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: Wper - 23.01.13 - klo:19:30
Itellä meinas käydä viime kesänä jarrujen kans hassusti. Otin pyörää alas kärrystä, ja aloin laittaan lämppäreitä kun satuttiin huomaamaan, että etujarrusatuloista puuttu ylemmät pultit kokonaan. Edellisen päivän ajot siis oli menty ilman että satuloihin oli tehty loppukiristys. Lopputulosta siitäitä olis käynyt jos ajamaan olus lähdetty niin onneks kukaan ei tiedä. Ajattelin et varmistuslankoja en jaksa laittaa kun vaativat ne vaan kisoissa. Sen jälkeen kyllä ilomielin laitan ne varmistuslangat, ja suosittelen muillekin. Vaikka ne ei pakolliset ole niin ovat hyvä muistutus siitä että ne pultit on oikeasti kiristetty! Jos mun pyörän satulat sattuu näkeen radalla ilman lankoja niin antakaa korville! :)

Juuri meinasin samaa kirjoittaa. Mulla kävi niin että kiireellä piti jarrupalat vaihtaa edellisenä iltana tallissa ja jouduin ottaa pojat apumekatsuiksi. 4v poika ruuvaili satulat kiinni ja vasta myöhemmin kärryyn lykätessä ihmettelin kummaa helinää. Ei ollu satulat ihan momentissa.

Kilvettömän kun ostin niin sillon jo päätin että köytän ne varmistuslangat vaikka työläät onkin. Saa ainakin mielenrauhan että ovat kriittiset paikat kiinni. Pikkasen hävettäis kun öljyäis esim. radan kun jäis joku öljyproppu löysälle tms

edit: Ja yleensäkin tuntuu että kaikki mikä ei ole kierrelukitteella kiinni irtoaa ratapäivän aikana...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 23.01.13 - klo:19:33
Lainaus käyttäjältä: Wper - 23.01.13 - klo:19:30
Itellä meinas käydä viime kesänä jarrujen kans hassusti. Otin pyörää alas kärrystä, ja aloin laittaan lämppäreitä kun satuttiin huomaamaan, että etujarrusatuloista puuttu ylemmät pultit kokonaan. Edellisen päivän ajot siis oli menty ilman että satuloihin oli tehty loppukiristys. Lopputulosta siitäitä olis käynyt jos ajamaan olus lähdetty niin onneks kukaan ei tiedä. Ajattelin et varmistuslankoja en jaksa laittaa kun vaativat ne vaan kisoissa. Sen jälkeen kyllä ilomielin laitan ne varmistuslangat, ja suosittelen muillekin. Vaikka ne ei pakolliset ole niin ovat hyvä muistutus siitä että ne pultit on oikeasti kiristetty! Jos mun pyörän satulat sattuu näkeen radalla ilman lankoja niin antakaa korville! :)
Kilvettömän kun ostin niin sillon jo päätin että köytän ne varmistuslangat vaikka työläät onkin. Saa ainakin mielenrauhan että ovat kriittiset paikat kiinni. Pikkasen hävettäis kun öljyäis esim. radan kun jäis joku öljyproppu löysälle tms

Tuon jarrusatuloiden varmistuksen voi tehdä niinkin, että työntää pulttien kannan reiästä pienen lukkosokan läpi ja virittää varmistuslangan noiden sokkien välille. Tällä tavalla varmistusten kiinnittämisessä menee arviolta n. 3sekuntia per puoli ja ovat myös nopeat irroittaa kun nyppäsee vain sokan pultista irti. Ei tartte puljata sen langan ja pihtien kanssa vähän väliä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Juha_K

24.01.13 - klo:08:06 #138 Viimeisin muokkaus: 24.01.13 - klo:08:20 käyttäjältä Juha_K
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.01.13 - klo:07:27
Tuon jarrusatuloiden varmistuksen voi tehdä niinkin, että työntää pulttien kannan reiästä pienen lukkosokan läpi ja virittää varmistuslangan noiden sokkien välille. Tällä tavalla varmistusten kiinnittämisessä menee arviolta n. 3sekuntia per puoli ja ovat myös nopeat irroittaa kun nyppäsee vain sokan pultista irti. Ei tartte puljata sen langan ja pihtien kanssa vähän väliä.
Noi klipsut on ihan käteviä, mullakin on pussillinen niitä. Ne ei vaan taida kelvata enää sm-tasolla, näin muistaisin lukeneeni jostain. Oli miten oli, niin parempi niiden kanssa kuin kokonaan ilman.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

pena1

Riippu lukkosokkien mallista ja tietysi katsastajasta. Pääosin lukittavat sokat ovat kyllä kelvanneet.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 24.01.13 - klo:08:06
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.01.13 - klo:07:27
Tuon jarrusatuloiden varmistuksen voi tehdä niinkin, että työntää pulttien kannan reiästä pienen lukkosokan läpi ja virittää varmistuslangan noiden sokkien välille. Tällä tavalla varmistusten kiinnittämisessä menee arviolta n. 3sekuntia per puoli ja ovat myös nopeat irroittaa kun nyppäsee vain sokan pultista irti. Ei tartte puljata sen langan ja pihtien kanssa vähän väliä.
Noi klipsut on ihan käteviä, mullakin on pussillinen niitä. Ne ei vaan taida kelvata enää sm-tasolla, näin muistaisin lukeneeni jostain. Oli miten oli, niin parempi niiden kanssa kuin kokonaan ilman.

Oli nää ainakin toissa kaudella SB B:ssä kelvanneet.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.01.13 - klo:10:35
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 24.01.13 - klo:08:06
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.01.13 - klo:07:27
Tuon jarrusatuloiden varmistuksen voi tehdä niinkin, että työntää pulttien kannan reiästä pienen lukkosokan läpi ja virittää varmistuslangan noiden sokkien välille. Tällä tavalla varmistusten kiinnittämisessä menee arviolta n. 3sekuntia per puoli ja ovat myös nopeat irroittaa kun nyppäsee vain sokan pultista irti. Ei tartte puljata sen langan ja pihtien kanssa vähän väliä.
Noi klipsut on ihan käteviä, mullakin on pussillinen niitä. Ne ei vaan taida kelvata enää sm-tasolla, näin muistaisin lukeneeni jostain. Oli miten oli, niin parempi niiden kanssa kuin kokonaan ilman.

Oli nää ainakin toissa kaudella SB B:ssä kelvanneet.
Saattoi muuten olla joku jenkki foorumi, missä luki ettei kelpaa enää korkeammalla tasolla, vaan pitää olla pelkkää varmistuslankaa. Vai oliko niin, että riippui osasta mitä ollaan varmistamassa.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 24.01.13 - klo:10:46
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.01.13 - klo:10:35
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 24.01.13 - klo:08:06
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.01.13 - klo:07:27
Tuon jarrusatuloiden varmistuksen voi tehdä niinkin, että työntää pulttien kannan reiästä pienen lukkosokan läpi ja virittää varmistuslangan noiden sokkien välille. Tällä tavalla varmistusten kiinnittämisessä menee arviolta n. 3sekuntia per puoli ja ovat myös nopeat irroittaa kun nyppäsee vain sokan pultista irti. Ei tartte puljata sen langan ja pihtien kanssa vähän väliä.
Noi klipsut on ihan käteviä, mullakin on pussillinen niitä. Ne ei vaan taida kelvata enää sm-tasolla, näin muistaisin lukeneeni jostain. Oli miten oli, niin parempi niiden kanssa kuin kokonaan ilman.

Oli nää ainakin toissa kaudella SB B:ssä kelvanneet.
Saattoi muuten olla joku jenkki foorumi, missä luki ettei kelpaa enää korkeammalla tasolla, vaan pitää olla pelkkää varmistuslankaa. Vai oliko niin, että riippui osasta mitä ollaan varmistamassa.

Säännöt sanoo "Öljynsuodatin ja jarrusatuloiden kiinnityspultit pitää varmistaa lukituslangalla". Ymmärtääkseni sokat ei ole varsinaisesti sääntöjen mukaiset, mutta kuten sanottu harva katsastaja noihin puuttuu.

Säännöt löytyy tuolta, jos kiinnostaa tutkia tarkemmin:
http://www.moottoriliitto.fi/saannot_ja_lomakkeet/urheilusaannosto_ja_lajisaannot/sml_lajisaannot/

app

Sokat on hyvät kun ne on helppo naksauttaa paikalleen, ja käytännössä yhtä pätevät kuin lanka. Ne tulee siis laitettuakin aina varikolla. Kisaan voi tietysti pyöritellä langat, niin ei tule jubnoita.

wehna

Noi sokat on kelvannu ainakin SM:ssä. Toimintaperiaate miltei sama kuin käsikranaatissa, eli sokka ei lähde irti vahingossa vetämällä.

Kehiteltiin toi kun joskus lähtöviivalla piti vaihtaa renkaita ja lankavarmistuksiin ei koskaan ollut aikaa. Sokat on nopeat ja hoitaa tehtävänsä. Sokkien välissä ei varmistuslanka oikein toimi, pinnoitettu vaijeri on huomattavasti parempi.

Saksassa jarruja ei tarvitse varmistaa ollenkaan, mutta itse käytän varmistuksia sen takia että viimeistään siinä vaiheessa huomaa jos pultit on löysällä.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

slowrider

Mistä noita sokkia löytää? Ei ole pistänyt silmään. Onko noi johonkin speciaaliin hommaan tarkoitettu

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.01.13 - klo:15:49
Mistä noita sokkia löytää? Ei ole pistänyt silmään. Onko noi johonkin speciaaliin hommaan tarkoitettu
Mä ostin täältä http://kurveygirl.com/shop/product_info.php?cPath=24&products_id=109
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

jarska

Eli kerrataanpa nyt vielä...
Jos jarskapoikakin haluis tollaset upeisiin Rempoihinsa niin vaikkapa Wehnä toimittas koko paletin, pultteineen, sokkineen ja vaijereineen vai?

eri-ernesti

Saako noita niittejä jostain Soomestaki? Vai kenties vaan jostain ruuvi kaupasta?

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 24.01.13 - klo:18:18
Eli kerrataanpa nyt vielä...
Jos jarskapoikakin haluis tollaset upeisiin Rempoihinsa niin vaikkapa Wehnä toimittas koko paletin, pultteineen, sokkineen ja vaijereineen vai?

Hältä ostin minäkin koko hoidon.

Powered by EzPortal