Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

BANDIT-R

Lainaus käyttäjältä: Wper - 03.02.13 - klo:16:13
Lainaus käyttäjältä: Mikko - 03.02.13 - klo:13:52
Lainaus käyttäjältä: rranta - 03.02.13 - klo:11:04
Lainaus käyttäjältä: Mikko - 03.02.13 - klo:10:44
Huomenta historic Suzuki kuskit!

NÄin kai voi sanoa, kun pyörällä alkaa olla ikää 9vuotta. Tuossa K4:ssa on kohtalaisen onnettomat jarrut, mutta hatara muistikuva on, että ei ne nyt ihan noin surkeat olleet uutena, tai sitten sunnuntai ajelussa ei vaan tullut ikinä edes kiinnitettyä asiaan huomitota. Tässä nyt arvon, että mikä kokoonpano näistä toisi suurimman hyödyn:

a)

*uudet letkut
*vanhaan sylinteriin tiivistesarja
*jotkut racing palat

= 200€

b)

*uudet letkut
*Brembon rcs 19
*racing palat

=420€

Eli onko tuo brembon pääsylinteri nyt niin paljon parempi, että siihen kannattaa investoida, vai pitäskö investoida johonkin muuhun?

ON :) No ei vaan jos ihan tosissaan niin on siinä iso ero. Kato Accosatot myös. Niitä saa aika palijon halavemmalla ja laatu on kyllä hyvää. Esim omniaracing myy. Saa muistaakseni alle 200€ Accosatoa. Laitoin tuohon linkkiä. Tarkista sopivuus kuitenki omaan käyttöösi. Tuolla välitys-suhteella on suuri merkitys eli 19x18... Jos siitä vielä haluaa parantaa esim R1 jarrusatuloita noissa on käytetty. Gixxer.fi sivustolta löytyy siitä enemmän juttua.
http://www.omniaracing.net/product_info.php/accossato-19x18-forged-braking-master-cylinder-with-fixed-lever-p-10448

Kiitokset linkistä, tuostahan saa puristimen jo kobe härän kilohinnalla. Täytyy vaan askarrella jarruvalon mikrokytkin jonnekin kiinni, tuolla mopolla kun on ainakin toistaiseksi tarkoitus myös käydä välillä kalareissulla ja ajaa työmatkaa. Jarrunesteistä sen verran, että onko noissa racing nesteissä jarrujen katoamisen suhteen jotain merkitystä, vai maksaako niissä hieno etiketti ja menevän näköinen pullo sen 20€? Nyt on myös laserleikattuna 1,5mm ruostumattomasta tarkalleen jarrupalan muotoiset eristelätkät palojen taakse, jossain kuulemma käyttävät. Näin lujuuksien puolesta en näe ainakaan mitään syytämiksi noita ei uskaltaisi laittaa palojen taakse.


Motokokkola myy tuota accosaton sylkkää myös ja vielä myös kohtuu hintaan. Kannattaa kysyä tarjous!

Onkos noi eristelätkät todistetusti hyvät?
Jarrut itselläkin K4 kuumenee aika paljon joten olisi hyvä saada niihin lisäjäähdytystä.
Brembon rc19 löytyy jo ja teräspunosletkut.
Kohti ääretöntä ja sen yli
Valomainoksia ja tarroja työkseen tekevä/myyvä

Mikko K.

Ei ole vielä käytännön kokemusta.. Ajattelin testata keväällä ensin karting raalla, missä saa jarrut kärvennettyä todella helposti, kun tiukkaa mutkaa on toisensa jälkeen ja vauhdit pieniä. Mitkä palat sulla on paikallaan ja onko palojen välillä ollut isoja eroja tuon lämpenemisen kanssa. Jos tarvetta löytyy, voin heittää sähköpostiin dxf:n tuosta jarrupalasta.

murmela

Isot pojat on tehny noita palan ja männän välisiä lätkiä titaanista. Titaanista siksi koska se johtaa lämpöä paljon huonommin kuin (rosteri)teräs.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

juice09

mulla on ollu lätkät käytössä ja toimii

jupa771

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.02.13 - klo:21:42
Isot pojat on tehny noita palan ja männän välisiä lätkiä titaanista. Titaanista siksi koska se johtaa lämpöä paljon huonommin kuin (rosteri)teräs.

ei ole missäännimessä tarkoitus hyppiä nenille,mutta eikös toi titaanin käyttö johdu siitä juuri kun lämpee nopeesti ja jähtyy nopeesti eli vetää lämmön pois paloilta eli johtaa parhaiten lämmön pois kohteesta mistä sitä halutaan.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jupa771 - 07.02.13 - klo:21:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.02.13 - klo:21:42
Isot pojat on tehny noita palan ja männän välisiä lätkiä titaanista. Titaanista siksi koska se johtaa lämpöä paljon huonommin kuin (rosteri)teräs.

ei ole missäännimessä tarkoitus hyppiä nenille,mutta eikös toi titaanin käyttö johdu siitä juuri kun lämpee nopeesti ja jähtyy nopeesti eli vetää lämmön pois paloilta eli johtaa parhaiten lämmön pois kohteesta mistä sitä halutaan.

Titaanin ominaislämpökapasiteetti eroaa teräksestä vain vähän (~15%?) verrattuna eroon lämmönjohtavuudessa (teräksellä vajaa 4-kertainen?).
Joten mä ymmärtäisin ton kyl niin että lämpö ei siirry paloista läheskään niin hyvin titaanilevyyn kuin teräslevyyn, vaan titaanilevyjen tapauksessa se lämpö jää enemmän paloihin ja siirtyy niistä lähinnä ilmaan.
Koska jos titaani imisi sen lämmön kuumilta paloilta, niin vastaavasti se titaani myös työntäisi sen lämmön kylmiin mäntiin. Ts lämmönjohtavuus.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jupa771

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.02.13 - klo:23:33
Lainaus käyttäjältä: jupa771 - 07.02.13 - klo:21:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.02.13 - klo:21:42
Isot pojat on tehny noita palan ja männän välisiä lätkiä titaanista. Titaanista siksi koska se johtaa lämpöä paljon huonommin kuin (rosteri)teräs.

ei ole missäännimessä tarkoitus hyppiä nenille,mutta eikös toi titaanin käyttö johdu siitä juuri kun lämpee nopeesti ja jähtyy nopeesti eli vetää lämmön pois paloilta eli johtaa parhaiten lämmön pois kohteesta mistä sitä halutaan.

Titaanin ominaislämpökapasiteetti eroaa teräksestä vain vähän (~15%?) verrattuna eroon lämmönjohtavuudessa (teräksellä vajaa 4-kertainen?).
Joten mä ymmärtäisin ton kyl niin että lämpö ei siirry paloista läheskään niin hyvin titaanilevyyn kuin teräslevyyn, vaan titaanilevyjen tapauksessa se lämpö jää enemmän paloihin ja siirtyy niistä lähinnä ilmaan.
Koska jos titaani imisi sen lämmön kuumilta paloilta, niin vastaavasti se titaani myös työntäisi sen lämmön kylmiin mäntiin. Ts lämmönjohtavuus.


tota juuri kommentillani tarkoitin,eli saadaan lämpö pois paloilta.myönnettäköön että sinun kertomana muutkin ymmärtävät nyt asian,kiitos

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: jupa771 - 08.02.13 - klo:20:05
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.02.13 - klo:23:33
Lainaus käyttäjältä: jupa771 - 07.02.13 - klo:21:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.02.13 - klo:21:42
Isot pojat on tehny noita palan ja männän välisiä lätkiä titaanista. Titaanista siksi koska se johtaa lämpöä paljon huonommin kuin (rosteri)teräs.

ei ole missäännimessä tarkoitus hyppiä nenille,mutta eikös toi titaanin käyttö johdu siitä juuri kun lämpee nopeesti ja jähtyy nopeesti eli vetää lämmön pois paloilta eli johtaa parhaiten lämmön pois kohteesta mistä sitä halutaan.

Titaanin ominaislämpökapasiteetti eroaa teräksestä vain vähän (~15%?) verrattuna eroon lämmönjohtavuudessa (teräksellä vajaa 4-kertainen?).
Joten mä ymmärtäisin ton kyl niin että lämpö ei siirry paloista läheskään niin hyvin titaanilevyyn kuin teräslevyyn, vaan titaanilevyjen tapauksessa se lämpö jää enemmän paloihin ja siirtyy niistä lähinnä ilmaan.
Koska jos titaani imisi sen lämmön kuumilta paloilta, niin vastaavasti se titaani myös työntäisi sen lämmön kylmiin mäntiin. Ts lämmönjohtavuus.


tota juuri kommentillani tarkoitin,eli saadaan lämpö pois paloilta.myönnettäköön että sinun kertomana muutkin ymmärtävät nyt asian,kiitos

AISI 304:

Ominaislämpökapasiteetti: 0,5*10^-3 J/(kg*K)
Lämmönjohtavuus:           16,2W/(m*K)
Ominaispaino:                  8000kg/m^3

Titaani (raaka, ei seostettu, kuten kaikki oikeasti käytetyt):

Ominaislämpökapasiteetti: 0,54*10^-3J/(kg*K)
Lämmönjohtavuus:           21,9W/(m*K)
Ominaispaino:                 4500kg/m^3

Eli perustellaan tuota omaa valintaa vielä lyhesti: Ominaislämpökapasitetissa ero on pieni, ja AISI 304 rosterista tehty samankokoinen läpyskä on tässä suuremman massan ansiosta jopa parempi. Sitten tuo lämmönjohtavuus... ainakaan raaka titaani ei näytä pärjäävän. Mitään hipo hipo seosta en jaksanut etsiä, kun tuon sai ilmaiseksi. Lisäksi noihin kohdistuu kuormitusta (hyvin pientä), joten enpähän halunnut väsyvää materiaalia.

Lähteet:

http://asm.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=MQ304A

http://en.wikipedia.org/wiki/Titanium#Physical_properties

http://www.engineeringtoolbox.com/specific-heat-metals-d_152.html



JTK

Teoriat ja fysiikka on kivaa.
Mutta saisiko selvennystä, miksi noita palikoita käytetään? 

Oma mutu: Eristepalikoitten tarkoitus on vähentään mäntien (=jarrunesteen) kuumenemista? Ehkä myös pitää raasinkipalat tarpeeksi lämpöisinä. 

Toivottavasti joku tietävä vastaa.
Quot homines, tot sententiae.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: JTK - 08.02.13 - klo:23:42
Teoriat ja fysiikka on kivaa.
Mutta saisiko selvennystä, miksi noita palikoita käytetään?

Oma mutu: Eristepalikoitten tarkoitus on vähentään mäntien (=jarrunesteen) kuumenemista? Ehkä myös pitää raasinkipalat tarpeeksi lämpöisinä.

Toivottavasti joku tietävä vastaa.

Ensi sijaisesti lämpöä pois jarrunesteeltä.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Mikko K.

09.02.13 - klo:08:54 #190 Viimeisin muokkaus: 09.02.13 - klo:09:16 käyttäjältä Mikko K.
Lainaus käyttäjältä: JTK - 08.02.13 - klo:23:42
Teoriat ja fysiikka on kivaa.
Mutta saisiko selvennystä, miksi noita palikoita käytetään?

Oma mutu: Eristepalikoitten tarkoitus on vähentään mäntien (=jarrunesteen) kuumenemista? Ehkä myös pitää raasinkipalat tarpeeksi lämpöisinä.

Toivottavasti joku tietävä vastaa.

Tuossa K4 Suzukissa (Tokicon 4-mäntäiset jarrusatulat) on tarkoitus vähentää lämmön johtumista jarrusatulan mäntiin ja sitä kautta jarrunesteeseen. Jos lämpöongelmaa ei ole, on noita minun mielestä täysin turha askarrella. Miinuspuolina tulee kuitenkin 2 kpl rajapintoja palan ja mäntien väliin, jotka ei käytännössä ole ikinä suorassa --> lisää siis systeemin joustoa (siis näin teoriassa). Osa syy lämpenemiseen on varmaan myös kuskin jarruvirheissä (laahaava varovainen paineen nosto), mutta kokeillaan nyt tehdä teknisesti tehdä se mitä on halvalla tehtävissä.

EDIT: Vielä sen verran, että näissä hommissa taitaa ranteet ratkaista tekniikan taulukkokirjaa enemmän, mutta sorruinpahan vastaamaan ihan lukuina näytölle, kun tuo racing titaani kaivettiin jostain esiin. Asiantuntijat voi jatkaa luvuilla vääntämistä, lähden huoltamaan pyörää kesäkuntoon kunnes jotain uutta mullistavaa tietoa materiaalien ominaisuuksista ilmenee.

slowrider

09.02.13 - klo:11:29 #191 Viimeisin muokkaus: 09.02.13 - klo:11:32 käyttäjältä slowrider
Nyt tulee vähän mutua, mutta eikö noita lätkiä käytetty suzukissa noissa ekan mallin radiaaleissa lämpöongelmien takia. Ja juuri siksi kun mäntien materiaali oli alua? Uudemmissa sitten männät vaihtui rosterisiin?

Tämä siis ihan muistui jostakin mieleen. Täyttä varmuutta ei siis ole

M1uQ

Oon aina ihmetelly suuresti, kun joku kehuu lipanneensa jarrun jäätyä pohjaan. Tänään kävi jäällä itselle silläviisiin, ja vidiomatskuaki löytyy. Pyörä ei liikkunutkaan radalta pois ilman pihtejä, joilla sai jarrupaineen pois. Mies on kuitenki kunnossa. Tämmöistä tänään.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


murmela

Lainaus käyttäjältä: M1uQ - 09.02.13 - klo:21:09Pyörä ei liikkunutkaan radalta pois ilman pihtejä, joilla sai jarrupaineen pois.
Miten pihdeillä poistetaan jarrupaine?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

M1uQ

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.02.13 - klo:21:13
Lainaus käyttäjältä: M1uQ - 09.02.13 - klo:21:09Pyörä ei liikkunutkaan radalta pois ilman pihtejä, joilla sai jarrupaineen pois.
Miten pihdeillä poistetaan jarrupaine?
Ruuvailin jarrusylinteristä säätöruuvin kokonaan auki
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


Powered by EzPortal