Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Raaseri

10.02.13 - klo:09:41 #195 Viimeisin muokkaus: 10.02.13 - klo:09:42 käyttäjältä Raaseri
Lainaus käyttäjältä: M1uQ - 10.02.13 - klo:09:34
Ruuvailin jarrusylinteristä säätöruuvin kokonaan auki
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Olen aiemminkin näistä jarrujen säädöistä kirjoittanut. Kun vipu säädetään väärin, järjestelmästä tulee suljettu ja reikä nestesäiliöön on ummessa. Lämmitessään neste laajenee, ei pääse säiliöön ja puristaa jarrun kiinni. Viime kesänä yksi R1 heitti Kemoran katsomosuoralla kuperkeikkaa, Wehnällä jäi asiakkaan testipyörä keskelle rataa jne. Tarkkana pojjaat&tytöt, tuossa voi tulla iso vahinko. Varsinkin kerran kaadutuT ja vähän taittuneet kahvat kun säätää sopiviksi, tämä lopputulos oli yllä mainituissa. Eli esim kympin kahvan säästämällä tuo R1 meni moottoria lukuunottamatta roskiskuntoon.

M1uQ

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 10.02.13 - klo:09:41
Lainaus käyttäjältä: M1uQ - 10.02.13 - klo:09:34
Ruuvailin jarrusylinteristä säätöruuvin kokonaan auki
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Olen aiemminkin näistä jarrujen säädöistä kirjoittanut. Kun vipu säädetään väärin, järjestelmästä tulee suljettu ja reikä nestesäiliöön on ummessa. Lämmitessään neste laajenee, ei pääse säiliöön ja puristaa jarrun kiinni. Viime kesänä yksi R1 heitti Kemoran katsomosuoralla kuperkeikkaa, Wehnällä jäi asiakkaan testipyörä keskelle rataa jne. Tarkkana pojjaat&tytöt, tuossa voi tulla iso vahinko. Varsinkin kerran kaadutuT ja vähän taittuneet kahvat kun säätää sopiviksi, tämä lopputulos oli yllä mainituissa. Eli esim kympin kahvan säästämällä tuo R1 meni moottoria lukuunottamatta roskiskuntoon.
Jep. Juuri näin pääsi käymään. Kun ei nuo jääpyörän jarrut mitkään mahottoman hyvät oo lähtökohtasestikkaan..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


jarska

Mitä tarkalleen ottaen tarkottaa väärin säädetty vipu, mitenkä?

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: M1uQ - 10.02.13 - klo:09:53
Jep. Juuri näin pääsi käymään. Kun ei nuo jääpyörän jarrut mitkään mahottoman hyvät oo lähtökohtasestikkaan..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Ja jottei olisi viisastelua, olen itsekin saman onnistunut tekemään. Vuonna 2000 748R jäi keskelle Jurvan paluusuoraa. Hirtti takarenkaan kiinni. Syy, uusi jalkatappisarja ja väärin itse säädetty takajarru.

M1uQ

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 10.02.13 - klo:10:13
Lainaus käyttäjältä: M1uQ - 10.02.13 - klo:09:53
Jep. Juuri näin pääsi käymään. Kun ei nuo jääpyörän jarrut mitkään mahottoman hyvät oo lähtökohtasestikkaan..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Ja jottei olisi viisastelua, olen itsekin saman onnistunut tekemään. Vuonna 2000 748R jäi keskelle Jurvan paluusuoraa. Hirtti takarenkaan kiinni. Syy, uusi jalkatappisarja ja väärin itse säädetty takajarru.
näinhän sitä oppii. Pitää tutkia miksi tuo jarru on ylipäätänsä noin surkea. Laikka ainakin helkkarin kulunut. Ja pitää tutkia vuotaako ylhäältä tiivisteet

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


jarska

10.02.13 - klo:12:07 #200 Viimeisin muokkaus: 10.02.13 - klo:12:08 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 10.02.13 - klo:09:41
Olen aiemminkin näistä jarrujen säädöistä kirjoittanut. Kun vipu säädetään väärin, järjestelmästä tulee suljettu ja reikä nestesäiliöön on ummessa. Lämmitessään neste laajenee, ei pääse säiliöön ja puristaa jarrun kiinni. Viime kesänä yksi R1 heitti Kemoran katsomosuoralla kuperkeikkaa, Wehnällä jäi asiakkaan testipyörä keskelle rataa jne. Tarkkana pojjaat&tytöt, tuossa voi tulla iso vahinko. Varsinkin kerran kaadutuT ja vähän taittuneet kahvat kun säätää sopiviksi, tämä lopputulos oli yllä mainituissa. Eli esim kympin kahvan säästämällä tuo R1 meni moottoria lukuunottamatta roskiskuntoon.

Poimin "tänään"- ketjusta tärkeet jarrujutut tänne, mut en kyllä haullakaan löytänyt sun kirjottamaa juttua väärin säädetystä vivusta?

marko_

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 10.02.13 - klo:10:13
Ja jottei olisi viisastelua, olen itsekin saman onnistunut tekemään. Vuonna 2000 748R jäi keskelle Jurvan paluusuoraa. Hirtti takarenkaan kiinni. Syy, uusi jalkatappisarja ja väärin itse säädetty takajarru.

Eikös tuon pysty testaan niin että ottaa satulan irti ja palat pois ja sitte koittaa vaan painaa kaikki männät kokonaan sisään ja jos menee ja säiliö nestepinta nousee niin silloinhan se reikä on auki, vai mitä?

M1uQ

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 10.02.13 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 10.02.13 - klo:10:13
Ja jottei olisi viisastelua, olen itsekin saman onnistunut tekemään. Vuonna 2000 748R jäi keskelle Jurvan paluusuoraa. Hirtti takarenkaan kiinni. Syy, uusi jalkatappisarja ja väärin itse säädetty takajarru.

Eikös tuon pysty testaan niin että ottaa satulan irti ja palat pois ja sitte koittaa vaan painaa kaikki männät kokonaan sisään ja jos menee ja säiliö nestepinta nousee niin silloinhan se reikä on auki, vai mitä?
juuri näin tehtiin. Ja silti jäi paine jarruihin. Eli varikolla kokeiltaessa melkein pohjaan menee kahva, mutta kun kahvasta sääti niin jäi ajossa jarru päälle

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


Raaseri

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.02.13 - klo:12:07
Poimin "tänään"- ketjusta tärkeet jarrujutut tänne, mut en kyllä haullakaan löytänyt sun kirjottamaa juttua väärin säädetystä vivusta?

Varmaan sitte orgin puolelle kirjoitin.

murmela

Ja toinen millä jengi on saanu, varsinkin kinkkikahvojen kanssa, jarruja jumiin, on se että siinä jarrukahvassa on sylinteri jossa on reikä mihin se männänvarren pää tulee. Jos sitä sylinteriä pyöräyttää kolossaan, niin reikä ei ole näkyvillä, ja männänvarren pää vastaa siihen jarrukahvan sylinteriin jolloin sitten taasen mäntä on liian syvällä jarrupääsylinterissä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.12.12 - klo:11:12
Lainaus käyttäjältä: visu - 14.12.12 - klo:09:29
Lainaus käyttäjältä: jarska - 13.12.12 - klo:20:18
Lainaus käyttäjältä: app - 13.12.12 - klo:19:46
Onko samanlaiset kun puimurissa?

En tiedä mitkä mallit on Bemusa, mut mullon nämä.

BTW, mitäs se Raaseri pelotteli et rempoihin maksaa palat mansikoita, tuota linkittämääni sivua kun kelaa alas, näkyy palojen hintoja, eihän nuot sen kalliimpia ole ku Tokicoihin.

Sama pala käytössä mm. KTM RC8, Aprilia RSV4, Uudemmat Ducatit joissa Brembon radiaalisatula jne.

Eikös tuo nyt tarkota sitä että munkin satuloihin löytyy muitakin palojen valmistajia kuin Brembo?

Ja vastaus on kyllä, löytyy ainakin SBS 841DC(Dual Carbon) ja SBS 841RS(Reisinki Sintteri) mallit, joiden pitäs olla kyseisiin Rempoihin soppeleita.
Hintaero ei järin suuri verrattuna Brembon paloihin, mut jotain sentäs ja SBS:ää saattas saada tuosta paikallisesta liikkeestä, joten kokeilen ens kesänä.

JULLE



TAKAJARRUN JARRUNESTESÄILIÖN KORVAAVA LETKU

- Mistä saisi letkua/tulpan jolla pystyy korvaamaan takajarrun jarrunestesäiliön? Mielellään Helsingin alueelta.
-Provosoiva kilpikuski

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: JULLE - 18.02.13 - klo:09:44


TAKAJARRUN JARRUNESTESÄILIÖN KORVAAVA LETKU

- Mistä saisi letkua/tulpan jolla pystyy korvaamaan takajarrun jarrunestesäiliön? Mielellään Helsingin alueelta.

Otat nestesäiliön siitä letkusta irti ja tyrkkäät vaikkapa sopivan pultin letkun sisään, klemmari letkun ympäri ja kiristy
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 10.02.13 - klo:09:41
Olen aiemminkin näistä jarrujen säädöistä kirjoittanut. Kun vipu säädetään väärin, järjestelmästä tulee suljettu ja reikä nestesäiliöön on ummessa. Lämmitessään neste laajenee, ei pääse säiliöön ja puristaa jarrun kiinni. Viime kesänä yksi R1 heitti Kemoran katsomosuoralla kuperkeikkaa, Wehnällä jäi asiakkaan testipyörä keskelle rataa jne. Tarkkana pojjaat&tytöt, tuossa voi tulla iso vahinko. Varsinkin kerran kaadutuT ja vähän taittuneet kahvat kun säätää sopiviksi, tämä lopputulos oli yllä mainituissa. Eli esim kympin kahvan säästämällä tuo R1 meni moottoria lukuunottamatta roskiskuntoon.

Mulle jäi oikeesti epäselväksi miten sen kahvan saa säädettyä väärin ja missä on joku reikä nestesäiliössä, joka voi mennä tukkoon?
Juteltiin tästä poikain kans, eikä saatu valaistusta aiheeseen keskenämme.

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: jarska - 18.02.13 - klo:10:35
Mulle jäi oikeesti epäselväksi miten sen kahvan saa säädettyä väärin ja missä on joku reikä nestesäiliössä, joka voi mennä tukkoon?
Juteltiin tästä poikain kans, eikä saatu valaistusta aiheeseen keskenämme.

Lauantaina sama tuli vastaan crossivarikolla. Eräs minuakin seniorimpi crossiharrastaja yritti ilmata takajarrua tuloksetta kun jarrut oli hävinneet. Katselin mopoa todeten jarruvivun ja sylinterin välisen säätötangon olevan aika pitkänä. Sylinterissä mäntä puristaa nestettä ja työntää sen jarrusatulaan, jossa männät taas painaa palat levyä vasten. Kun palat kuluu, tai lämpö laajentaa nestettä, korvaus/liika neste tulee/menee jarrunestesäiliölle. Reikä sylinterissä on hyvin lähellä männän yläkuoluolokohtaa, muutenhan painetta ei syntyisi.

Tässä krossitapauksessa palat oli kuluneet ja kun korvaavaa nestettä ei päässyt sylinteriin nestesäiliöstä, jarrut katosivat.  Herra sääti tangon lyhyemmäksi ja niin jatkuivat treenit.

Ratapuolella taas oma ja muutama aiempi esimerkki tuo ongelman toisin päin. Laitoin uuden jalkatappisarjan Ducatiin. Koska osat oli samanäköiset, en säätänyt tuota säätötankoa, vain ruuvasin osat kiinni. Jurvassa paluusuoralle avatessa mopo alkoi puutua, vetoa ei ollut ja luulin koneen hajoavan. Vedin kytkintä ja välittömästi takapyörä lukkiintui. Siihen mä jäin keskelle rataa vapaissa treeneissä, enkä jaksanut mopoa poiskaan kantaa. Mopoja viuhui joka puolelta ohi muutaman minuutin ennenkuin joku älysy keskeyttää harkat. Mopo nostettiin raatoauton kyytiin, mutta varikolla jarrujen jäähdyttyä rullasi normaalisti.

Hetken aikaa piti odotella lisäjäähtymistä ennenkuin pääsi tutkimaan, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Kun sitten asiaa pähki, miten jarru voi jumittua, vaikka vipu liikkui normaalisti, vihdoin sytytti. Tuo tanko oli liian pitkänä. R1sellä oli käyty edellisenä viikonloppuna nenällään ja vipu oli vähän taittunut. Sen seurauksena omistaja oli säätänyt kahvaa, seurauksena vaan tuo etujarrun tanko sulki paluureiän ja systeemistä tuli suljettu - etukautta voltit Kemoran katsomosuoralla kun neste laajeni jarrujen kuumentuessa ja lopulta puristi jarrut jumiin. Muutama vastaava esimerkki näistä löytyy.

Eikä helppoa keinoa tarkistamiseen ole. Helpoin kai olisi kiristää säätö ääriasentoon ja kokeilla työntää palat niin kauas kuin ne menee, samalla katsoen että jarrunestesäiliössä pinta nousee. Sen jälkeen luottaa siihen että vaikka joutuisi kiristämään myöhemmin ääriasentoon, paluureikä ei mene umpeen. Ja tehdä tämä aina kun vaihtaa uusia jarrun osia, luottaa aiempiin säätöihin vain jos korvaa jonkin osan täsmälleen aiemman kaltaisella varaosalla. Tarvikejarruvivuissakin on eri merkkisillä pieniä eroja keskenään.

Powered by EzPortal