Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Äsken hinkkasin jarrulevyt hiomapaperilla ja putsasin cleanerilla.
Lisäksi tsekkasin ne niitit laittamalla pultin läpi/mutteri perään, pieni kiristys ja hyvin lähtivät pyöriin mukana, eli ei jumissa mut ompahan tarkistettu.
Jarrupalat vaihdoin SBS Dual Carbon merkkisiin ja Kemoralla nähdään loppuiko täristäminen.



Ps. Wehnä ajoi Juicen pyörää ja siinä oli ohjauslaakeri löysällä.
Hänellä tärinä loppui, mut ei tiedä liittyikö ohjauslaakeri siihen vai levyjen hiominen/putsaus, jonka suoritti varikolla.

hupeli

Voisikohan joku tietävä valaista jarruneste asiassa. Vaihdoin keväällä jarrunesteet ihan norminesteillä. Nyt ruvennut mietityttämään kesän ratapäivien lähestyessä että olisiko pitänyt laittaa reisinkinestettä? Onko aloittelijan jarrutteluille mitään väliä mikä neste käytössä? Jos neste kiehahtaa niin ei taida paljoa varotella vaan jarru vaan katoaa? ;D

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: jarska - 12.05.13 - klo:18:30
Äsken hinkkasin jarrulevyt hiomapaperilla ja putsasin cleanerilla.
Lisäksi tsekkasin ne niitit laittamalla pultin läpi/mutteri perään, pieni kiristys ja hyvin lähtivät pyöriin mukana, eli ei jumissa mut ompahan tarkistettu.
Jarrupalat vaihdoin SBS Dual Carbon merkkisiin ja Kemoralla nähdään loppuiko täristäminen.



Ps. Wehnä ajoi Juicen pyörää ja siinä oli ohjauslaakeri löysällä.
Hänellä tärinä loppui, mut ei tiedä liittyikö ohjauslaakeri siihen vai levyjen hiominen/putsaus, jonka suoritti varikolla.

Mulla alko kevään ekalla reissulla pari viikkoa sitten täristämään pyörä jarrussa ihan yllättäen vähän samaan tyyliin kuin levyt ois ollu kierot. Viimenen setti, joten suoraan varikolle ja mopo autoon. Myöhemmin kun aloin tutkimaan, niin ohjauslaakerin kiristinpultti oli pyörinyt itsekseen muutaman kierroksen auki. Tällähän ei varsinaisesti itse laakeria kiristet, mutta yläkolmion löystyminen yläpäästä ajaa vähän saman asian..

EDIT: Suzukissa 90Nm tuo momentti, joten saa vääntää ihan oikeasti kiinni asti. Liimat laitoin väliin, ettei sama temppu toistu uudestaan. Pari jarrua myöhemmin ois voinu olla oikeasti jännää.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 12.05.13 - klo:23:31
Mulla alko kevään ekalla reissulla pari viikkoa sitten täristämään pyörä jarrussa ihan yllättäen vähän samaan tyyliin kuin levyt ois ollu kierot. Viimenen setti, joten suoraan varikolle ja mopo autoon. Myöhemmin kun aloin tutkimaan, niin ohjauslaakerin kiristinpultti oli pyörinyt itsekseen muutaman kierroksen auki. Tällähän ei varsinaisesti itse laakeria kiristet, mutta yläkolmion löystyminen yläpäästä ajaa vähän saman asian..

EDIT: Suzukissa 90Nm tuo momentti, joten saa vääntää ihan oikeasti kiinni asti. Liimat laitoin väliin, ettei sama temppu toistu uudestaan. Pari jarrua myöhemmin ois voinu olla oikeasti jännää.

Wehnä kyllä tsekkasi munki moposta tuon pikaisesti, eikä ollunna löysällä.

T1mppa

13.05.13 - klo:21:19 #274 Viimeisin muokkaus: 13.05.13 - klo:22:02 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: hupeli - 12.05.13 - klo:20:31
Onko aloittelijan jarrutteluille mitään väliä mikä neste käytössä?
Itse olen ajellut Motonetin edullisilla jarrunesteillä. Ei ole ollut ongelmia.
Kiehumispistettä kun katsoo, niin on siinä joitain asteita eroa, mutta hyvin on toiminut.


Nesteet olen vaihtanut aika usein. Mutta tuskin se vaikuttaa kauheasti tähän asiaan.


edit: Hienon päivityksen johdosta, en osaa kirjoittaa kuin tähän lainaukseen.

Mikko K.

13.05.13 - klo:22:05 #275 Viimeisin muokkaus: 13.05.13 - klo:22:16 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.05.13 - klo:21:19
Lainaus käyttäjältä: hupeli - 12.05.13 - klo:20:31
Onko aloittelijan jarrutteluille mitään väliä mikä neste käytössä?
Itse olen ajellut Motonetin edullisilla jarrunesteillä. Ei ole ollut ongelmia.
Kiehumispistettä kun katsoo, niin on siinä joitain asteita eroa, mutta hyvin on toiminut.


Nesteet olen vaihtanut aika usein. Mutta tuskin se vaikuttaa kauheasti tähän asiaan.


edit: Hienon päivityksen johdosta, en osaa kirjoittaa kuin tähän lainaukseen.


Laitetaan vielä omat kokemukset. Motonetin halpisnesteillä katos viime vuonna jarrut ja motulin kalliilla ei. Tosin puristin on vaihtunu välissä ja jarru terävöitynyt jonkin verran. Kiehumispisteessä ero ulkomuistista jotain 40 astetta.

Wper

Minkä valmistajan jarruneste on väriltään sinistä? Tietäis ostaa samaa kun mitä tossa on käytetty
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Wper - 14.05.13 - klo:06:51
Minkä valmistajan jarruneste on väriltään sinistä? Tietäis ostaa samaa kun mitä tossa on käytetty
ATE super blue tai mikä nyt olikaan.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Twini

Mitäköhän sitä omille jarruillensa tekis. Tokicon surullisen kuuluisat 6-mäntäset. Kahva on aivan liian pehmee, tulee sormea vaille tankoon kii.

Ilmattu on raivokkaasti eri menetelmillä eikä ilmaa tuu mistään. Satulat on halkastu ja osat pesty ultraäänipesurissa. Tiivisteet vaihdettu, pölytiivisteet jätetty kokonaan pois.

Jarrulevyt ei o ihan keskellä satuloita, mikä on vähän outoo kun keula on orkkiskunnossa. Putket on kuitenkin suorat, samoin levyt. Joku mäntä kuitenkin hirttää puhdistuksesta huolimatta. Ehkä pitäs hankkia hayabusan myöhemmät satulat, joissa männät ilmeisesti alumiinia eikä jumittele ihan samalla innolla. Toisaalta vois kertaheitolla vaihtaa putket ja jarrut johonkin radiaaliin gsxr k3-k7, mut se ois minimissään 600€ menoerä ja lupasin itelleni mennä säästellen tää vuosi :)

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Twini - 17.05.13 - klo:21:39
Mitäköhän sitä omille jarruillensa tekis. Tokicon surullisen kuuluisat 6-mäntäset. Kahva on aivan liian pehmee, tulee sormea vaille tankoon kii.

Ilmattu on raivokkaasti eri menetelmillä eikä ilmaa tuu mistään. Satulat on halkastu ja osat pesty ultraäänipesurissa. Tiivisteet vaihdettu, pölytiivisteet jätetty kokonaan pois.

Jarrulevyt ei o ihan keskellä satuloita, mikä on vähän outoo kun keula on orkkiskunnossa. Putket on kuitenkin suorat, samoin levyt. Joku mäntä kuitenkin hirttää puhdistuksesta huolimatta. Ehkä pitäs hankkia hayabusan myöhemmät satulat, joissa männät ilmeisesti alumiinia eikä jumittele ihan samalla innolla. Toisaalta vois kertaheitolla vaihtaa putket ja jarrut johonkin radiaaliin gsxr k3-k7, mut se ois minimissään 600€ menoerä ja lupasin itelleni mennä säästellen tää vuosi :)

Itsellä vastaus oli motonetin punosletkut (lucas racing (50€), brembo rcs 19 pääsylinteri (260€) ja motul rbf 600 nesteet (15€) noilla väheni painuma lämmön myötä... oikeestaan mikä tahansa puristin ehjällä isolla männällä (18 tai 19mm) pitäs toimia, mut tuolla paketilla tuli jarrut omaan mopoon. Palat on jotkut motonetin sintterit (fedoro?) Seuraavaksi aattelin kokeilla jonkin sortin racing paloja, mutta kyllä tuolla jo pysähtyy eikä jarrut enää katoa.

Twini

Eipä ollut ongelmana jarrujen katoaminen. Painelin sitä pehmeetä jarrukahvan liikealuetta eilen huvikseni ja kattoin kun männät liikku edes takas satuloissa. Jos siinä järjestelmässä ois ilmaa ei ne männät siä mihinkään liikkus vaan ilmakuplat puristuis ja laajenis ees taas. Jokin vetää niitä mäntiä voimalla takas kun päästää kahvasta ja kun oon 2 kertaa avannu ja putsannu ja kerran vaihtanu tiivisteet niin ei enää kiinnosta.

Tilasin gsxr750 k7 etupumput ja satulat. Lisäks gen2 busan etuakseli ja kasa holkkeja ja shimmejä että saa sovitettua tellun kolmioihin ja vanteella. Hintaa tuli 650€. Siihen viä pari sataa lisää ku huoltaa pumput ja hakee uudet jarrupalat.

Se siitä että tää kesä menis pienellä budjetilla ja ajaan pääsee ehkä jussin jälkeen.  withstupid_1

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Twini - 22.05.13 - klo:14:43
Se siitä että tää kesä menis pienellä budjetilla ja ajaan pääsee ehkä jussin jälkeen.  withstupid_1
Olisit ostanut CBR 954 jarrusatulat. Monet kehuu niitä ja ovat kuulemma paremmat kuin monet radiaalisatulat, varsinkin Gixxujen satuloihin verrattuna. Suzukin jarrut on varmaan huonoimmasta päästä...
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

hupeli

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 22.05.13 - klo:16:26
Lainaus käyttäjältä: Twini - 22.05.13 - klo:14:43
Se siitä että tää kesä menis pienellä budjetilla ja ajaan pääsee ehkä jussin jälkeen.  withstupid_1
Olisit ostanut CBR 954 jarrusatulat. Monet kehuu niitä ja ovat kuulemma paremmat kuin monet radiaalisatulat, varsinkin Gixxujen satuloihin verrattuna. Suzukin jarrut on varmaan huonoimmasta päästä...

Hyvät on cebarin jarrut, se on totta! Bike lehden testissä 5/02 sanotaan: Ylitehokkaiden jarrujen tehoa on vaikea annostella ja kuljettaja saattaa lukita etupyörän." No minä kyllä tykkään kun on tehoa ja tuntumaa. Oon saanut matkan varrella tarpeekseni kuminauha jarruista. ::)

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 22.05.13 - klo:16:26
Lainaus käyttäjältä: Twini - 22.05.13 - klo:14:43
Se siitä että tää kesä menis pienellä budjetilla ja ajaan pääsee ehkä jussin jälkeen.  withstupid_1
Olisit ostanut CBR 954 jarrusatulat. Monet kehuu niitä ja ovat kuulemma paremmat kuin monet radiaalisatulat, varsinkin Gixxujen satuloihin verrattuna. Suzukin jarrut on varmaan huonoimmasta päästä...

Suzukin jarruista saa ihan soivat ku lyö titaanilevyt palojen ja mäntien väliin. Lämpöonkelmat loppuu siihen paikkaan.

T1mppa

22.05.13 - klo:18:31 #284 Viimeisin muokkaus: 22.05.13 - klo:19:03 käyttäjältä T1mppa
Toivottavasti tämä on mainittu tässä ketjussa ja suurinosa on asian toimivuuden todennut.

Jarrujen ilmaaminen ei aina ole se yksinkertaisin homma. Kun jarrut on saatu ilmattua niin hyvin, kuin mahdollista / jaksettu, niin täydellisen viimeistelyn saa nippusiteen avulla.

Painaa jarrukahvan niin kiinni kuin mahdollista ja lukitsee sen nippusiteellä paikalleen. Antaa olla yön yli tai seuraavaan ajokertaan. Kun otat nippusiteen irti, niin etujarru on kuin uudelleen syntynyt! Tällä tavalla letkuissa ja jarrusylintereissä olevat mikroilmakuplat pääsevät nousemaan jarrunesteen paisuntasäiliöön asti ja järjestelmästä tulee täysin kuplavapaa.

Kikka on hyvin yksinkertainen ja edullinen. Ei välttämättä tarvitse lähteä ostamaan uusia jarrusatuloita, -paloja tai -pääsylintereitä. Voi kuluttaa nekin rahat bensaan, renkaisiin ja ratamaksuihin.



Powered by EzPortal