Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 28.06.13 - klo:21:30
Oon sitä mieltä että se koko sisäänajo rumpa on niissä sitä varten että niillä ei mentäis suoraan ajamaan. Ettei tulis mitään vahinkoa sen takia että jarruja ei oo yhtään. Mua varoteltiin että ne ottaa huonosti aluks mutta en uskonu että ne ei ota yhtään vaikka kuin puristaa kahvasta. Sitte kun ne alko pitää niin jarrut on kyllä tosi hyvät. :)

Just tänään käänsin eturenkaan ja samalla tsekkasin palat. Ei ollu kulunu yhtään vaikka sisäänajo oli tommonen mitä kerroin.
Kaks ratapäivää ajettu nyt noilla.

eikös niiden palojen sisäänajo ollu jo tehty jo edellisen omistajan toimesta? Eli kaikki valmistuksessa/pakkauksessa jne tulleet skeidat oli jo palaneet edellisiin levyihin? Mulla ainakaan ei ollut ekoilla kierroksilla jarruja huonostikkaan kun ajoin palat ja levyt sisään samaan aikaan. Ja tosiaan päivän ekalla setillä parissa eka mutkassa jarrut on huonot mutta sisäänajon eka kierroksilla niitä ei ollut käytännössä ollenkaan.

marko_

^^Vähän käytetyt ne oli.
Ekalla kierroksella ei ollu yhtään jarruja.
Muuta en oikeen osaa sanoa. :)

jarska

Jarrunestesäiliön ja puristimen väliin laitoin viime kesänä polttoaine letkua, joka alkoi tihkumaan nestettä läpi.
Kaikkien ratailijoiden kiistämätön sankari ja tulinen rakastaja Wehnä laittoi mulle kirkasta letkua, joka osoittautui erittäin käyttökelpoiseksi.
Tosta näkee kivasti miten ilmakuplia osuu juurikin tuolle välille ja hankala saada puristimen ilmausruuvista poijes.
Emäntä keksi hyvän idean, otetaan apteekista ostettu pruuta...sen nokkaan spray pullosta pöllitty pilli ja ei muuta kuin imasee ilmat nestesäiliön puolelta ulos.
Toimi yllättävän hyvin ja ilmaus helpottui.

Koko homma toimi lähes laboratorio olosuhteissa ja hymy huulilla.
Purkkiin syötettiin tietenkin vain Brembon omaa raasinki ainetta.
Wehnältä en edes kysynyt jarrunestettä, veikkaan ettei ole älynnyt ottaa hyllyyn kuin jotain tavallista litkua.

marko_

Nyt sitte alko kinkkilevyt tärräämään.  stoppie_gif
Menisköhän tuo ohi pelkillä niittien pyörittelyllä vai pitäisköhän niistä niiteistä repiä suoraan poies ne jousiprikat?

Täällähän on muillaki noita levyjä käytössä niin onko tullu vastaavaa ongelmaa..

jarska

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 03.07.13 - klo:12:17
Nyt sitte alko kinkkilevyt tärräämään.  stoppie_gif
Menisköhän tuo ohi pelkillä niittien pyörittelyllä vai pitäisköhän niistä niiteistä repiä suoraan poies ne jousiprikat?

Täällähän on muillaki noita levyjä käytössä niin onko tullu vastaavaa ongelmaa..

Otat ne irti ja yrität frisbee tyylillä katkasta kaulat radalle pyrkiviltä jäniksiltä ja sorsilta.
Sen jälkeen painat karpimoton bye- nappia Rempon jarrulevyjen kohilla ja häipyy tärinät, sekä kuskista että pyörästä.

marko_

^^Kiitoksia vaan vinkistä "Rempomies" mutta taidampa säästää neki rahat renkaisiin ja  drunk_1

jarska

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 03.07.13 - klo:14:10
^^Kiitoksia vaan vinkistä "Rempomies" mutta taidampa säästää neki rahat renkaisiin ja  drunk_1

Tämä laji vaatii äärimmäisiä uhrauksia ja jos viinaan jää rahaa, ei sinusta voi tulla koskaan tarpeeksi nopeaa, kuten ei minustakaan (kävin raahe festivaaleilla)
Pienisopoapinakin jätti parit sähkölaskut maksamatta ja sai ronssia.
Nyt istuu pimeessä torpassa, keittelee hernerokkaa leirinuotiolla, käy kirjastossa surffaamassa mp-ratalla, eikä akka enää anna...silti hymy karehtii huulilla.

Anteeksi offtipic, on niitä varmaan muitakin hyviä jarrulevyjä. :D

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 03.07.13 - klo:12:17
Nyt sitte alko kinkkilevyt tärräämään.  stoppie_gif
Menisköhän tuo ohi pelkillä niittien pyörittelyllä vai pitäisköhän niistä niiteistä repiä suoraan poies ne jousiprikat?

Täällähän on muillaki noita levyjä käytössä niin onko tullu vastaavaa ongelmaa..

Onko sulla vielä vakio levyt tallella ja ehjänä? Kyllä niilläkin pysähtyy, jos ei paremmasta tiedä ja vielä yllättävän hyvin. Kävin eilen taas hyvin salaisella lähes yksityisellä testiradalla tässä Jyväskylän lähellä testaamassa viimeisimpiä hitec muutoksia pyörässä ja totesin eniten jarrutehoa rajoittavaksi tekijäksi keulan (kuskin lisäksi). Perän pomppimisesta pääsi vielä eron jättämällä kaasua hieman auki jarrutuksen ajaksi.
Niittejä kokeilisin pyöritellä varovasti jonkun liukkarin kanssa (crc tai vastaava) jos se nyt elvyttäis jotain. Yks mikä tulee mieleen, että voisko noihin piparilevyihin kulua ajan kanssa pieni aalto, kun jarrupaine kuitenkin vaihtelee pitkin levyä. Kun tämä aalto on sitten riittävän syvä, löytyy joku ominaistaajuus jolla mopo lähtee täristämään. Ja levyn aaltomaisuudella tarkoitan max. parin sadasosan muotovirhettä, joka on jaksollinen. Mikrometrillä voi tarkastaa, jos jollain intoa riittää.

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 03.07.13 - klo:14:55
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 03.07.13 - klo:12:17
Nyt sitte alko kinkkilevyt tärräämään.  stoppie_gif
Menisköhän tuo ohi pelkillä niittien pyörittelyllä vai pitäisköhän niistä niiteistä repiä suoraan poies ne jousiprikat?

Täällähän on muillaki noita levyjä käytössä niin onko tullu vastaavaa ongelmaa..

Onko sulla vielä vakio levyt tallella ja ehjänä? Kyllä niilläkin pysähtyy, jos ei paremmasta tiedä ja vielä yllättävän hyvin. Kävin eilen taas hyvin salaisella lähes yksityisellä testiradalla tässä Jyväskylän lähellä testaamassa viimeisimpiä hitec muutoksia pyörässä ja totesin eniten jarrutehoa rajoittavaksi tekijäksi keulan (kuskin lisäksi). Perän pomppimisesta pääsi vielä eron jättämällä kaasua hieman auki jarrutuksen ajaksi.
Niittejä kokeilisin pyöritellä varovasti jonkun liukkarin kanssa (crc tai vastaava) jos se nyt elvyttäis jotain. Yks mikä tulee mieleen, että voisko noihin piparilevyihin kulua ajan kanssa pieni aalto, kun jarrupaine kuitenkin vaihtelee pitkin levyä. Kun tämä aalto on sitten riittävän syvä, löytyy joku ominaistaajuus jolla mopo lähtee täristämään. Ja levyn aaltomaisuudella tarkoitan max. parin sadasosan muotovirhettä, joka on jaksollinen. Mikrometrillä voi tarkastaa, jos jollain intoa riittää.

Jos parin satin paksuuserot levyissä tuntuis kahvaan tai täristäis, niin sillon
suurin vika olis satuloissa/männissä.
Joku 1-3 sadasosaa on niin pieni ero kuitenkin.

Terveisin: konneistaja.
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 03.07.13 - klo:16:51
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 03.07.13 - klo:14:55
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 03.07.13 - klo:12:17
Nyt sitte alko kinkkilevyt tärräämään.  stoppie_gif
Menisköhän tuo ohi pelkillä niittien pyörittelyllä vai pitäisköhän niistä niiteistä repiä suoraan poies ne jousiprikat?

Täällähän on muillaki noita levyjä käytössä niin onko tullu vastaavaa ongelmaa..

Onko sulla vielä vakio levyt tallella ja ehjänä? Kyllä niilläkin pysähtyy, jos ei paremmasta tiedä ja vielä yllättävän hyvin. Kävin eilen taas hyvin salaisella lähes yksityisellä testiradalla tässä Jyväskylän lähellä testaamassa viimeisimpiä hitec muutoksia pyörässä ja totesin eniten jarrutehoa rajoittavaksi tekijäksi keulan (kuskin lisäksi). Perän pomppimisesta pääsi vielä eron jättämällä kaasua hieman auki jarrutuksen ajaksi.
Niittejä kokeilisin pyöritellä varovasti jonkun liukkarin kanssa (crc tai vastaava) jos se nyt elvyttäis jotain. Yks mikä tulee mieleen, että voisko noihin piparilevyihin kulua ajan kanssa pieni aalto, kun jarrupaine kuitenkin vaihtelee pitkin levyä. Kun tämä aalto on sitten riittävän syvä, löytyy joku ominaistaajuus jolla mopo lähtee täristämään. Ja levyn aaltomaisuudella tarkoitan max. parin sadasosan muotovirhettä, joka on jaksollinen. Mikrometrillä voi tarkastaa, jos jollain intoa riittää.

Jos parin satin paksuuserot levyissä tuntuis kahvaan tai täristäis, niin sillon
suurin vika olis satuloissa/männissä.
Joku 1-3 sadasosaa on niin pieni ero kuitenkin.

Terveisin: konneistaja.

Riippuu vähän vaurion muodosta. Pitkällä matkalla ei varmasti tunnu missään, ja saa olla aika tarkka hiomakone millää mennä alle sadasosien tarkkuuteen. Aaltomaisena ja terävänä (=kymmeniä virheitä per kierros) voi lähteä täristämään. Säteisheitolle kelluvan levyn taas ei pitäisi periaatteessa olla arka. Suzukin manuskan mukaan puhuttiin kymmenyksistä mitä siinä sallittiin. Auton jarrulevyn sain joskus pikku vaurion myötä huolella mutkalle ja sen sai ihan riittävän heitottomaksi pyöräyttämällä sorvilla lastun pois (lähtökohta useita kymmenyksiä).

Mutta kuten sanoit, en itsekään epäile tätä ykkös vaihtoehtona, vaan jumittavia niittejä, ohjauslaakeria, runkovikaista etukumia tai jotain ihan muuta. Joskus vaan on tullu ihmeteltyä jaksollisia virheitä paljon pienemmässäkin mittakaavassa ja sitä mitä ne voi saada aikaseks kun kaikki osuu kohdilleen.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 03.07.13 - klo:17:45
Mutta kuten sanoit, en itsekään epäile tätä ykkös vaihtoehtona, vaan jumittavia niittejä, ohjauslaakeria, runkovikaista etukumia tai jotain ihan muuta. Joskus vaan on tullu ihmeteltyä jaksollisia virheitä paljon pienemmässäkin mittakaavassa ja sitä mitä ne voi saada aikaseks kun kaikki osuu kohdilleen.

Mysteerioksi jäi myös mun piparkakkulevyjen toimimattomuus Brembon satuloiden kans.

marko_

Ei oo vakiolevyjä mulla tohon. Siinä oli erilaiset piparit ostaessa mutta ne kului tosi väljiksi.

Kyllä tuossa vika on varmaankin niissä niiteissä. Pitää herkistellä niitä huomenna.

Nitrous

Osaiskohan joku kertoo, että onko K7 kilogixerissä ja -08 CBR600RR:ssä samat Tocikon puristimet? Pikaisesti katsottuna näyttäisi samalta, mutta kun ei ollut pyörät vierekkäin, ei voinut varmuudella sanoa. Jos noi meinaan on samat, saanee Honda R6R:n jarrut.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

JPB

Kellään muuten tieto onko -08 bladessa yhteiset jarrusatulan/palanmitat minkään muun kanssa?
Löysin romuista setin melkein täydellä pinnalla olevia dual carboneita.

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.13 - klo:22:57
Osaiskohan joku kertoo, että onko K7 kilogixerissä ja -08 CBR600RR:ssä samat Tocikon puristimet? Pikaisesti katsottuna näyttäisi samalta, mutta kun ei ollut pyörät vierekkäin, ei voinut varmuudella sanoa. Jos noi meinaan on samat, saanee Honda R6R:n jarrut.

Ei noi suzukin jarrut todellakaan mitään toivottomia ole. Titaanipaloilla saa ihmeitä aikaan.

Powered by EzPortal